Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan kasvattaa lapsestani vegaanin vaikka en itse ole vegaani. Kokemuksia ja vinkkejä?

Vierailija
08.08.2018 |

Olen nyt raskausaikana perehtynyt vegaaniruokavalioon ja lihansyönnin epäeettisyyteen ja tulin siihen tulokseen, että haluan kasvattaa lapsestani vegaanin. Itse olen ollut sekasyöjä pienestä pitäen vanhempien kasvatuksen tuloksena, ja suolistoni on tottunut lihansyöntiin ja olen myöskin ehtinyt elämäni aikana jo muodostaa tunnesiteen ruokaperinteisiin, esim joulukinkkuun ja juhannusmakkaraan. Tajusin kuitenkin ettei lapsellani tule olemaan mitään näistä ongelmista jos kasvatan hänet pienestä pitäen vegaaniksi. Mutta mitkä ovat sudenkuopat erityisesti lapsen vegaaniruokavaliossa ja miten välttää ne? (esim. kalsiumin ja b12 yms saannin turvaaminen) ja miten päiväkodissa ja koulussa järjestyy vegaaniruoka ja miten hoidetaan tilanne jossa lapsikin haluaisi syödä lihaa vain koska äiti tai joku kaveri syö?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä noin voi tehdä, sun pitää itsekin olla vegaani, jos haluat, että siitä tulee mitäön, ikävä kyllä.

Kyllä mulla on tavoitteena että voisin joskus muuttaa ruokavaliotani vähintään kasvispainotteisemmaksi mutta vegaaniksi ryhtyminen aikuisiällä ei tapahdu sormia napsauttamalla. Lapsellani tilanne olisi täysin toinen jos oppii jo pienestä pitäen.

Silti kuulostaa minusta nimenomaan henkiseltä kannalta hiukan arveluttavalta, että olet halukas kasvattamaan lapsestasi rajoitetummin elävää, kuin itse olet, vaikka tajuankin pointtisi tottumisesta. Se on silti rajoittava dieetti, lapselle, mielihalujen näkökannasta, jos lapsi näkee sinun tai kenenkään ikinä syövän sellaista, mitä ei itse saa, vaikka joku muu lapsi vaikka saakin. Sellainen on epäeettistä vanhemmuutta, ja minusta on erittäin arveluttavaa koko vanhemmuutesi kannalta, miten voit oikeastaan edes suhteutua lapseesi noin tunteettomasti ja ns. "pelkällä järjellä"?

1

Järjenkin takana voi seisoa rakkaus. Se että äiti esim. polttaa tupakkaa ja yrittää parhaansa mukaan lopettaa ei myöskään tarkoita sitä että äiti ei voisi opettaa lapselleen pienestä pitäen että tupakointi on väärin eikä se kannata.

Ap

Millälailla tupakointi on väärin? Ihan laillistahan se on 18-vuotiaalle.

Se, että se on myrkyllistä, on eri asia, kuin käyttää eläinperäisiä tuotteita ravinnoksi.

1

Vierailija
22/34 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä noin voi tehdä, sun pitää itsekin olla vegaani, jos haluat, että siitä tulee mitäön, ikävä kyllä.

Kyllä mulla on tavoitteena että voisin joskus muuttaa ruokavaliotani vähintään kasvispainotteisemmaksi mutta vegaaniksi ryhtyminen aikuisiällä ei tapahdu sormia napsauttamalla. Lapsellani tilanne olisi täysin toinen jos oppii jo pienestä pitäen.

Voin kuvitella, että äänestät Vihreitä -"Tehkää niin kuin sanon, älkää niin kuin minä teen". 

Eiköhän ap ole joku persu, joka yrittää tässä vain provota ihmisiä vihreitä yms. vastaan. Ihan älytön idea kehittää lapselle perheen sisällä ihan vain omaksi huvikseen jokin oma erityisruokavalio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko sinä edes, missä kaikessa on jotakin eläinperäistä? Miten kehtaisit sanoa lapsen kaverin vanhemmille, että lapsesi on vegaani, ja heidän ilahtuessaan, että ai, sinäkin siis olet, sanoisit, että ei, en minä ole? "Mutta kun menette sinne jätskikiskalle, niin Villelle ei sitten saa ostaa jäätelöä, jos ei ole vegaanisena"?

1

Vierailija
24/34 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo. Olen vahvasti samaa mieltä. Sä syöt makkarakastiketta ja lapsesi saa jotain tyyliin pinaattilettuja. Teillä on joulukinkkua ja hän saa taas pinaattilettuja. Veganismi on elintapa,ei ruokavalio.

Sun KAIKKI "herkut" jäisi pois jos alkaisit opettaa vegaaniksi,lapselle eri paketit jne. Tuolla asenteella et jaksa tutkia kaikkia purkkeja ja purnukoita. Siis kaikkia. Koskee pesuaineista lähtien kaikkea,vaatteitakin.

Päiväkodissa ei mun mielestä saa vegaaniaterioita,epäilen.

Jatka vaan sekasyöntiä,ei sitä lihaa ole pakko antaa mutta tuo vegaanius,olet ihan hakoteillä.

Googlaa jos et usko ihmisiä.

Vierailija
25/34 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti kuulostaa minusta nimenomaan henkiseltä kannalta hiukan arveluttavalta, että olet halukas kasvattamaan lapsestasi rajoitetummin elävää, kuin itse olet, vaikka tajuankin pointtisi tottumisesta. Se on silti rajoittava dieetti, lapselle, mielihalujen näkökannasta, jos lapsi näkee sinun tai kenenkään ikinä syövän sellaista, mitä ei itse saa, vaikka joku muu lapsi vaikka saakin. Sellainen on epäeettistä vanhemmuutta, ja minusta on erittäin arveluttavaa koko vanhemmuutesi kannalta, miten voit oikeastaan edes suhteutua lapseesi noin tunteettomasti ja ns. "pelkällä järjellä"?

1

Järjenkin takana voi seisoa rakkaus. Se että äiti esim. polttaa tupakkaa ja yrittää parhaansa mukaan lopettaa ei myöskään tarkoita sitä että äiti ei voisi opettaa lapselleen pienestä pitäen että tupakointi on väärin eikä se kannata.

Ap

Se, että se on myrkyllistä, on eri asia, kuin käyttää eläinperäisiä tuotteita ravinnoksi.

1

Niin mutta se pitäisi olla laitonta koska se on terveydelle haitallista. Sitä paitsi ei eläinperäinenkään ruokavalio ole aina terveellistä, punaisen lihan runsaasta syömisestä voi myöskin saada syövän. Millainen äiti haluaisi lapselleen syövän?

Ap

Vierailija
26/34 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1

Ap

1

Niin mutta se pitäisi olla laitonta koska se on terveydelle haitallista. Sitä paitsi ei eläinperäinenkään ruokavalio ole aina terveellistä, punaisen lihan runsaasta syömisestä voi myöskin saada syövän. Millainen äiti haluaisi lapselleen syövän?

Ap

No haluatko itsellesi syövän? Voitte molemmat olla syömättä punaista lihaa olematta vegaaneja, eikö niin.

1

Vierailija
27/34 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et itsekin voi ryhtyä vegaaniksi???? Vaikka olisitkin tottunut pitämään lihasta. So what? Eikö lapsi kysyisi sinulta tällaista, jos voisi? Kuuluuko hänen siis tyytyä vastaukseen, ettet pysty, mutta sun kyllä pitää? Ei kai siinä AINOA syy ole tottumus, haluaako joku olla vegaani???? Että ei kiinnosta syödä eläinperäistä, koska en ole tottunut? Helou.

1

Saan vegaaniruuasta myös vatsavaivoja. Lapseni ei saisi jos suolisto tottuisi samantien vegaaniruokaan.

Ap

Vierailija
28/34 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tälläinen väittely ei oikein johda mihinkään. Jos joku voisi tulla kertomaan enemmän vielä kokemuksia ja vinkkejä, niistä voisi olla enemmän apua.

Ap

Vierailija
29/34 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vegepurilainen? kirjoitti:

joo. Olen vahvasti samaa mieltä. Sä syöt makkarakastiketta ja lapsesi saa jotain tyyliin pinaattilettuja. Teillä on joulukinkkua ja hän saa taas pinaattilettuja. Veganismi on elintapa,ei ruokavalio.

Sun KAIKKI "herkut" jäisi pois jos alkaisit opettaa vegaaniksi,lapselle eri paketit jne. Tuolla asenteella et jaksa tutkia kaikkia purkkeja ja purnukoita. Siis kaikkia. Koskee pesuaineista lähtien kaikkea,vaatteitakin.

Jatka vaan sekasyöntiä,ei sitä lihaa ole pakko antaa mutta tuo vegaanius,olet ihan hakoteillä.

Aika yksipuolinen näkemys vegaaniruokavaliosta jos lapseni söisi mielestäsi pelkästään pinaattilettuja.

Ap

Vierailija
30/34 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vegepurilainen? kirjoitti:

Aika yksipuolinen näkemys vegaaniruokavaliosta jos lapseni söisi mielestäsi pelkästään pinaattilettuja.

Ap

Sinulla se yksipuolinen näkemys taitaa olla, kun et kerran ole löytänyt kyseisestä ruokavaliosta yhtään ruokia, joita vatsasi sietäisi. Ihme selittelijä olet!

Vierailija
31/34 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetoat ilmastonmuutokseen ja sen takia lapsesta vegaani?

Mikset itse voi muuttaa omia tapojasi nyt jos ilmastonmuutos huolettaa, varmaan haluat paremman maailman lapsellesi?

Ja maha kyllä tottuu vegaaniruokaan kun sitä vähän aikaa syö säännöllisesti.

Tuntuu siltä että itselläsi on itsekuri niin heikko ja et halua poistua mukavuusalueeltasi että elät vegaaniutta lapsesi kautta.

Vierailija
32/34 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se hienoa, että raskaus saa naisen usein tiedostamaan asioita...... daa. Ajattelemaan ympäristön tilaa ja havahtumaan kasvuun.

Eipä tuo "en voi luopua lihasta, koska olen tottunut siihen"-jankutus kuulosta erityisen tiedostavalta.

Vierailija
33/34 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tälläinen väittely ei oikein johda mihinkään. Jos joku voisi tulla kertomaan enemmän vielä kokemuksia ja vinkkejä, niistä voisi olla enemmän apua.

Ap

Enpä usko kenenkään koskaan onnistuneen tuossa, joten odottele "kokemuksia" aivan rauhassa. Tai koita itse hiukan palautua maanpinnalle. Tajuat asian kyllä sitten kun se lapsi on sulla.

1

Vierailija
34/34 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hienoa, että raskaus saa naisen usein tiedostamaan asioita...... daa. Ajattelemaan ympäristön tilaa ja havahtumaan kasvuun.

Eipä tuo "en voi luopua lihasta, koska olen tottunut siihen"-jankutus kuulosta erityisen tiedostavalta.

Koitinkin olla sarkastinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi