Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakastatko makaronin keitinveden myöhäisempää käyttöä varten?

Vierailija
07.08.2018 |

Maukasta vitamiinilientä ei kannata heittää pois! Pakasta jääpalapusseihin ja käytä ruokien maustamiseen ja esim makkarakeiton saostamiseen.

Kommentit (723)

Vierailija
141/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Po pohjanmaa kirjoitti:

Nykyään kaikkea on niin yllin kyllin ettei mitään arvosteta. Pohjanmaalla 60-luvulla isoäitini antoi hääparille häälahjaksi ämpärin keitinlientä.

Ei kysymys ole vain siitä, ettei nykyään osattaisi arvostaa. Vaan esimerkiksi ihan vain siitä, että nykyaikaiset kaupunkiasunnot ovat niin pieniä koppeja, että eihän tällaiseen mahdu kattila, jossa voisi keittää ämpäriä. Toista se on ollut maaseudulla, etenkin Pohjanmaalla, jossa kaikki on isoa ja leveätä. Ammettakaan ei nykyään asunnoissa ole, jotta voisikin tuikata tulet ja keittää ämpärin siinä.

Vierailija
142/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 37v kirjoitti:

Makaronia syömällä ette saa muuta kuin keripukin, beriberin ja heikot lihakset koska ei siinä ole edes pahemmin proteiinia.

Ei tässä ketjussa mitään makaronin syömisestä ole puhuttu. Pysy aiheessa tai ole hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset on sellaisia ranttuja ja vähäruokaisia, näin kesällä söisivät mieluiten vain jäätelöä. Olen tehnyt sekä makaronin että perunoiden keitinvedestä sekä tietenkin kaikille tutun jauhenlihan pesuvedestä maittavia ja ravinnekkaita mehu- tai siis ruoka- jäitä tupperwaren mehujäämuoteilla! Maistuvat lapsille tosi hyvin ja muuta ei tarvitse sitten syödäkään, kun saavat niistä kaikki tarvittavat ravintoaineet.

Vierailija
144/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juju on juurikin siinä, että syö vain sitä keitinlientä, makaroonit voi heittää menemään. Kauniilla kattauksella menee paremmastakin ruuasta.

Vierailija
145/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Po pohjanmaa kirjoitti:

Hyvä aloitus! Kiitos muistutuksesta! Olin jo unohtanut tämän tavan. Nykyään kaikkea on niin yllin kyllin ettei mitään arvosteta. Pohjanmaalla 60-luvulla isoäitini antoi hääparille häälahjaksi ämpärin keitinlientä. Tiedä kyllä osattiinko arvostaa silloinkaan. Mainittiinhan siitä joka kirotun sukujuhlissa..

Joo sori kirjotusvirheet ku keitän samalla makaroonia.

ohis, mutta mitä ruokaa se isoäitisi teki siitä keitetystä ämpärstä? Olis ihanaa saada perinteinen pohjalainen ämpäriresepti

Vierailija
146/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juma teidän kanssanne😆 tää pelasti mun päivän!

Vierailija
147/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 37v kirjoitti:

Makaronia syömällä ette saa muuta kuin keripukin, beriberin ja heikot lihakset

Olisi tuokin jo jotain. Harvemmin minun pöydässäni on yhtään mitään lihasta, joten jo heikko lihas olisi parempi kuin ei mitään. Ja pukki se on keripukkikin. Sen voi pakastaa ja käyttää joulupukkina niin pääsee halvemmalla. 

Vierailija
148/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Po pohjanmaa kirjoitti:

Hyvä aloitus! Kiitos muistutuksesta! Olin jo unohtanut tämän tavan. Nykyään kaikkea on niin yllin kyllin ettei mitään arvosteta. Pohjanmaalla 60-luvulla isoäitini antoi hääparille häälahjaksi ämpärin keitinlientä. Tiedä kyllä osattiinko arvostaa silloinkaan. Mainittiinhan siitä joka kirotun sukujuhlissa..

Joo sori kirjotusvirheet ku keitän samalla makaroonia.

ohis, mutta mitä ruokaa se isoäitisi teki siitä keitetystä ämpärstä? Olis ihanaa saada perinteinen pohjalainen ämpäriresepti

Ei kai siitä mitään ruokaa tehdä tarvitse? Sen enempää kuin makaroneistakaan? Minä ainakin keitettyäni makaronit ja otetuani veden talteen heitän ne vain kompostiin. (Ämpäriä en ole koskaan keittänyt kun ei tosiaankaan mahdu.)

Toisaalta tekeehän ne pohjalaiset kaikkea muutakin kummallista ruokaa, niin miksei sitten ämpäristäkin jotain. Laihialaiset nyt ainakin. 60-luvulla oli varmaan vielä aitoja sinkkiämpäreitäkin, sellaisessa piisaa kivennäis- ja hivenaineita.

Vierailija
149/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies 37v kirjoitti:

Olisi tuokin jo jotain. Harvemmin minun pöydässäni on yhtään mitään lihasta, joten jo heikko lihas olisi parempi kuin ei mitään. Ja pukki se on keripukkikin. Sen voi pakastaa ja käyttää joulupukkina niin pääsee halvemmalla. 

En mitenkään halua vaikuttaa ulkomaalaisvastaiselta, mutte onko tuo beriberi kotimaista varmasti? Silloinhan sillä voisi korvata huonon heinäsadon!

Vierailija
150/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hele.. tässä ketjussa on tullut jo niin monta hyvää pakastusvinkkiä että mun piti käydä ostamassa toinenkin arkkupakastin. Aika nopeasti se kyllä täyttyy kun pakastaa kaikki keitin-, pesu-, ja tiskivedet.

Vierailija
151/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies 37v kirjoitti:

En mitenkään halua vaikuttaa ulkomaalaisvastaiselta, mutte onko tuo beriberi kotimaista varmasti? Silloinhan sillä voisi korvata huonon heinäsadon!

Tulkitsin typotetuksi berberiksi, mutta en viitsinyt alkaa nipottaa asiasta.

Vierailija
152/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mitkä vitamiinit siinä makaronien keitinvedessä tarkalleen onkaan?

Kaikki. Mitään ei jää puuttumaan. Siitä hyvä, että kasvissyöjät saavat siitä myös B12-vitamiininsa ja raskaana olevat foolihappoa.

Vierailija
153/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites teillä ton lapsiveden kanssa? Meillä on pakastettu ja käytetty uudestaan ja hyvin on lapset kasvanut ja kehittynyt, kun lapsivesi on ollut täynnä edellisestä lapsesta peräisin olevia vitamiineja ja hiukkasia.

Anteeksi tunkeileva (!) kysymykseni, mutta miten te saatte lapsiveden sinne (hihi) sisään?

Yleensä ollaan käytetty sellaista juomapulloa jota jääkiekkoilijat käyttävät, siinä on se pitkä ja kapea suukappale joka sujahtaa jalkovälistä tosi mukavasti.

Miks tästä ei voi tykkää useampaan kertaan xDDDD

Vierailija
154/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Po pohjanmaa kirjoitti:

Nykyään kaikkea on niin yllin kyllin ettei mitään arvosteta. Pohjanmaalla 60-luvulla isoäitini antoi hääparille häälahjaksi ämpärin keitinlientä.

Ei kysymys ole vain siitä, ettei nykyään osattaisi arvostaa. Vaan esimerkiksi ihan vain siitä, että nykyaikaiset kaupunkiasunnot ovat niin pieniä koppeja, että eihän tällaiseen mahdu kattila, jossa voisi keittää ämpäriä. Toista se on ollut maaseudulla, etenkin Pohjanmaalla, jossa kaikki on isoa ja leveätä. Ammettakaan ei nykyään asunnoissa ole, jotta voisikin tuikata tulet ja keittää ämpärin siinä.

:D 

*kiittää*

Vierailija
155/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, enkä tiedä, miksi pitäisi pakastaa. Hanasta saa uutta vettä uusille makaroneille. 

(Joo, evvk, vaikka AV:llä tämä on jokin yleinen läppä.)

Haa, olet siis niitä, jotka vastaavat aina otsa rypyssä, vaikka "tietäisivätkin", että kyseessä on vitsi. Ehkä sinne mielenpohjalle jäi kuitenkin pieni epäilys, eikös vaan..?

Vierailija
156/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vauvapalstan innokas seuraaja ja tää keskustelu kirvoitti niin järkyt naurut että jäi lukijamatka porvooseenkin kakkoseksi :D vedet silmissä saa nauraa ja perhe kattoo kieroon vieressä :D

Lisää!!

Vierailija
157/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli koko kesän lounaana makaronin keitinvedestä tekemääni keittoa. Jatkoin aina seuraavana päivänä edelliseltä päivältä jäänyttä keittoa vedellä. Oli riittoisaa ja ravitsevaa. Toki sitten tein vähän tukevamman iltapalan, kuten voileivän, jonka päälle laitoin voikukkia tai mitä muuta puutarhasta sattuikaan löytymään. Ruokamenot pysyivät kurissa ja säästyneillä rahoilla aiomme syksymmällä tehdä retken lähikirjastoon, kun martat esittelevät siellä sieniä.

Vierailija
158/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko makaronien keitinvesi hyvä alkudrinkki häihin, jossa tarjoamme 100 grammaa makaronilaatikkoa per henki. Tuo sisältyisi siis häidemme pääsymaksuun.

Vierailija
159/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuota kaatanut spagettikastikkeeseen, mutta en ole havainnut kummoistakaan suurustumista.

Vierailija
160/723 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuota kaatanut spagettikastikkeeseen, mutta en ole havainnut kummoistakaan suurustumista.

Juo se ihan sellaisenaan kylmennettynä. On raikas ja edullinen juoma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi