Pakastatko makaronin keitinveden myöhäisempää käyttöä varten?
Maukasta vitamiinilientä ei kannata heittää pois! Pakasta jääpalapusseihin ja käytä ruokien maustamiseen ja esim makkarakeiton saostamiseen.
Kommentit (723)
Harvoin kysyn itseltäni ääneen "mitä..?" kun olen jotain lukenut.
Tämä aloituspostaus oli yksi niistä kerroista.
Luin uudestaan ja olen varmaan viimeksi pikku nassikkana näyttänyt yhtä kysymysmerkiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lattianpesuveden voi käytännöllisesti säästää suoraan pesuämpäriin. Isoimmat liat painuvat pohjaan ja vesi kirkastuu kummasti säilytyksen aikana. Meillä on sama vesi kiertänyt jo kolmatta vuotta, pitempäänkin olisi ollut mutta ämpäri pääsi kaatumaan.
No höh, oisit kysyny palstalta vinkkiä avuksi. Meillä kun kävi sama, sain vielä kaatuneet vedet pelastettu kun pyyhin pyyhkeellä lattialta ja pusertelin takaisin sankoon. Vinkkinä nyt jatkossa.
Kiitos hyvästä neuvosta, pistän sen muistiin. Olisinpa tosiaan hoksannut täältä kysyä, meni hyvät vedet hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin usein keitän teeveden jo illalla valmiiksi niin ei tarvitse aamulla kuin lämmittää se.
Mä myyn uusavuttomille valmiiksi keitettyä vettä pakastettuna. Tarvitsee vain mikrossa lämmittää.
Teepussit tulee kuivata ja käyttää uudelleen
Kananmunien keitinvedellä kastelen kasvuimaata ja eipä tarvi kallista kalkkia ostaa
Tietenkin pakastan, ja käytän sitten jauhelihan pesemiseen ennen jauhelihan paistamista.
Mitä teette perunankeitinvedelle?
Makaronien keitinveden voi todellakin käyttää kastikkeen suurustamiseen tai perunamuusiin, koska se on valmiiksi kiehuvan kuumaa. Samoin sillä voi huuhdella wc-pytyn tai lavuaarin, juurikin kuumuuden takia. Mutta säilyttäminen ei toki ole järkevää, jos kuumalle vedelle ei ole saman tien käyttöä. Eli ei ihan pelkkä vitsi tämäkään aloitus!
Vierailija kirjoitti:
Teepussit tulee kuivata ja käyttää uudelleen
Kananmunien keitinvedellä kastelen kasvuimaata ja eipä tarvi kallista kalkkia ostaa
Ohis, mutta murskaa ne kananmunien kuoret sinne kasvimaalle niin kasvit ehkä oikeasti saavatkin sitä kalkkia, toisin kuin keitinveden yhdestä kalkkihiukkasesta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette perunankeitinvedelle?
No keitän ne makaronit siinä tietysti!
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin pakastan, ja käytän sitten jauhelihan pesemiseen ennen jauhelihan paistamista.
Sorry toi kirjoitusvirhe. Po jauhenlihan.
Vierailija kirjoitti:
Ai teillä käytetään vielä jauhelihaa. Minä sain taannoin täältä palstalta vinkin jauhenlihasta, ja sitä olen siitä asti ostanut. On kyllä hyvää, kun pesee ensin makaronien keitinvedellä.
Laitan aamusta tulpan lavuaariin ja säästän kaiken päivän mittaan kertyneen veden, esim makaronien ja perunoiden keitinvedet ja illalla tiskaan kertyneellä vedellä astiat. Pelkkää säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorry toi kirjoitusvirhe. Po jauhenlihan.
No niin, jo minä ajattelin että vieläkö joku muka jauhelihaa käyttää. Ehdin jo kommentoidakin.
Makaronin keitinvettä voin suositella vihersmoothieen ohennukseksi. On muuten hyvää ja terveellistä! Itse tykkään jääkaappikylmästä keitinvedestä, siksi en pakasta sitä vaan pidän kannussa kylmässä. Monethan tykkää jääkuutioista smoothiessa, varmaan sopii hyvin siten pakastettunakin tämä herkku.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kun on hyviä vinkkejä niin tekeekö kukaan muu teenystävä niin että keittää koko viikon teet kerralla? 10l kattilasta on sitten helppo kauhoa kylmää teetä mukiin ja lämmittää mikrossa :)
Voi hölmö minä. Enpä ole tajunnut aikaisemmin keittää viikon satsia kerralla. Nyt mäkin alan säästää ja keittää koko viikon teet kerralla.
Mä keitän sillä vedellä aina kaffeet. Tuntuu, kun olis Italiassa.
Pakastan lapsen pesuveden mukana.
Totta kai, tosin pakastin on täynnä sitä, koska en oo vielä keksinyt mihin sitä käyttäis uudestaan. Seuraavan makaronierän keittämiseen se ei mielestäni sovi.
Mä uudelleenkäytän vedenkeittimellä kiehutetun teeveden kanamunien keittämiseen.