Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?

Vierailija
07.08.2018 |

Mulla on Tolstoin Sota ja rauha.

Kommentit (12807)

Vierailija
12761/12807 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gabor T. Szanto : 1945 ja muita kertomuksia

Unkari, pikku kylä josta juutalaiset on hävinneet 1944. Nyt on vuosi 1945, kaksi juutalaista tulee kylään 11 matka-arkun kanssa. Kyläläiset pelkäävät ja seuraavat ikkunoista.

1945 on yksi novelli kirjassa ja paras kaikista, kirja kannattaa lukea pelkästään niminovellin vuoksi. 

Kirja on painettu 2025 ja näin joku aika sitten elokuvan siitä, mustavalkoinen kuvaus unkarilaisesta maaseudusta. Tietämättä mitään koko kirjasta. luulin että elokuva oli tehty joskus 50-luvun alussa, ei vaan 2017.

Kirja kannattaa lukea (vajaa 600 jonottaa sitä Helmetissä) ja elokuva kannattaa ehdottomasti katsoa jos sen jostain tapaa.

5-/5

Vierailija
12762/12807 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku aika sitten sain luettua Tuntemattoman sotilaan. On mielestäni enemmänkin dokumenttiromaani kuin varsinainen vetäväjuoninen kertomus. 

Äsköttäin sain selätettyä sen toisen pakkopullan nimeltä Täällä Pohjantähden alla. Mielestäni myös dokumenttiromaani mutta edellistä kiinnostavampi. Kokonaisuutena lähestulkoon täydellinen esitys kansalaissotaan johtaneista syistä (I osa), kansalaissodan seurauksista (II osa) sekä maailmansotien yhteenpunomasta kansasta ja sen uudesta alusta. Toisin sanoen Suomen kansan pitkittynyt ja tuskallinen synnytyskertomus. Eipä ihme, jos Väinö Linna tarvitsi tähän jättiläiseen kaikki senhetkiset voimat ja piti lainata tulevistakin. 

Mua kiinnostaisi jossain kohtaa kyllä lukea Täällä Pohjantähden alla, eikös se ole trilogia? Tuntemattoman sotilaan luin joskus 15-vuotiaana äidinielen tuntia varten. Ei nuo ominta mukavuuslukemista ole, mutta lukeminen laajentaa omaa ajattelua joten siksi luen erilaisia kirjoja. N

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12763/12807 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun halla nälän tuskan toi

Vierailija
12764/12807 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska Suomi. ( Poliittinen kannanotto )

Heikki Pursiainen 

Vierailija
12765/12807 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yölauluja. L. Onervan ja Leevi Madetojan kirjeitä 1910-1946. Tämä paksu kirja oli aika tylsä. Puoliväliin asti he valittavat ainaista rahapulaa, muistuttavat toisiaan maksettavaksi lankeavista vekseleistä ja lähettelevät toisilleen pikku summia, kun toisella on vielä vähemmän rahaa kuin toisella. Sitten Onerva alkaa sairastella ja viettää joka kesä monta viikkoa jossakin kylpylässä, missä hän saa arsenikkilääkettä(!) vaivoihinsa ja valittaa sairauksistaan kirjeissä. Kirjan lopussa hän on pitkään mielisairaalassa ja kirjoittaa yhä uudestaan ja uudestaan Madetojalle ja rukoilee kerran toisensa jälkeen miestä kirjoittamaan ja käymään, mutta Madetoja on itse silloin jo hyvin sairas ja kuoleekin pian. Onerva eli vielä kymmeniä vuosia Madetojan kuoleman jälkeen. Kumpikaan ei kirjoita kauniita kirjeitä, vaikka luulisi ainakin runoilijan pystyvän siihen. Parhaat kirjeet kirjoittaa Madetojan lääkäri Madetojalle kirjan lopussa.

Vierailija
12766/12807 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavo Teittinen : Pitkä vuoro, kuinka moderni orjuus juurtui Suomeen

Tämä kirja on kyllä Finlandia-palkinnon arvoinen, hyvä Paavo

Olen nyr lukenut alusta nepalilaiset ravintolat joista kirjan tekeminen alkoi. Sen osan luettua en edelleenkään mene ruokailemaan nepalilaiseen ravintolaan. Jos menette muistakaa miksi ruoka on usein halpaa näissä paikoissa, palkoista huijataan, veroista huijataan ja työntekijöitä rääkätään 10-13 tunnin työpäivillä, seitsemänä päivänä viikossa. Kaikki kassaan käteisenä maksettu jätetään verotuksen ulkopuolelle ja viedään illalla muovikassissa piiloon.

Olisi syytä rehellisten nepalilaisten ravintoloiden perustaa joku tunnusmerkki, esim 'Reilu nepalilainen'

Toisena osana ihmiskaupasta käsiellään 90-luvun ilotyttökyliä Lapissa, jonne kuskattiin naisia Murmanskista. Myös virolaiset pakolla pks:lle tuodut naiset olivat ihmiskaupan uhreina.

Kolmantena osana alkaa kiinalaiset kivityömiehet, nyt täytyy pitää päivän tauko, pistää niin vihaksi.

Tähän asti 5/5

Vierailija
12767/12807 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumehelvetti ja paluu kuolemanportilta elämään

Kirsikka Ranta - Kallio

Avoin ja kaunistelematon tosielämän tarina pitkästä tiestä huumehelvetissä ja raitistumisesta. 

Vierailija
12768/12807 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minna Miao - Prokrastinaatio - Aloittamisen vaikeus ja miten se voitetaan

t. Opparin tekemistä välttelevä opiskelija :D 

Vierailija
12769/12807 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jonossa tuohon Szanton kirjaan. Elokuvan olen nähnyt- oli vaikuttava.

Nyt kahlaan Tapani Baggen Mujunen- sarjaa, viimeinen menossa. 

Vierailija
12770/12807 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stephen Kingin Viattomien arpajaiset

Vierailija
12771/12807 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sheridan Le Fanu - Uncle Silas

Vierailija
12772/12807 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö on kesken?

Vierailija
12773/12807 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi Haanpään esikoisteos Retro, pitkästä aikaa nuorille suunnattu mukaansatempaava kirja. Ostin tyttärelle ja nyt luen sitä minäkin koska tytär suositteli. Hieman erityylinen kuin kirjat silloin kun itse olin nuori. Aika on muuttunut, ja tuntuu että kaikki muukin.

Vierailija
12774/12807 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hildur-sarjan kakkoskirja.

Vierailija
12775/12807 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen vaimolleni ääneen Hamletia ennen nukahtamista.  Tai hän nukahtaa aina muutaman sivun jälkeen🙂

t: nimim. Assburger

Vierailija
12776/12807 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harakanmuna

Vaikka rikasta kieltä onkin, niin juoni on hidas ja vähän tahmea.

Vierailija
12777/12807 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christof Koch; Silloin itse olen maailma (2025)

Neurotieteiden johtaviin tutkijoihin kuuluva C.K. käsittelee kompleksista tietoisuutta. Olen melko alussa, mutta vyyhtiin kiedotaan mieli, keho, sielu ja tekoälykin. Poikkitieteellinen tietous lisääntyy koko ajan. 

Vierailija
12778/12807 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alex Comfortin Rakasta hellästi (1972).

Vierailija
12779/12807 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä välissä :

Jessi Jokelainen : Femokratia

Kansanedustaja kertoo millaista kohtelua naiskansanedustaja saa kansalta sekä kollegoilta. Aika hyvä on hänen huomionsa : Ennen miehet haukkuivat naisia Esson-baarissa keskenään, nyt he haukkuvat netissä omalla nimellään. 

Hyvä esimerkki oli Ruisrock, lehdet ja kansa paheksui Marinin shortseja festareilla mutta Orpo oi tyylikäs eikä kännäile, omista loma-ajoistaan kuvattuina.

Toinen esimerkki, Marin oli 35-vuotias aloittaessaan pääministerinä, Esko Aho oli 36 . Arvaa kumpaa arvosteltiin liian nuoreksi?

Elisabeth Rehn uhattiin tappaa koska hän oli nainen eikä nainen voi olla puolustusministeri.

Uusia termejä kirjasta oppi, täytyy tutkia enemmän itsekin, Cool Girl (alistuva, myötäilee miestä), Interseksuaalinen feminismi ja tietysti vanha tuttu nainen on naiselle susi.

Suosittelen

4,5/5

Vierailija
12780/12807 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavo Teittinen : Pitkä vuoro, kuinka moderni orjuus juurtui Suomeen , osa2

Olen jatkanut kirjan lukemista, nyt luen kynnysrahoista. Oletko ihmetellyt työpaikkasi, taloyhtiösi tai kauppasi siivoajia? Heitä on nykyään mm Bangladeshistä, Filippineiltä, Kosovosta, Burmasta, Vietnamista. Miten he ovat löytäneet tänne? He maksavat kynnysrahaa välittäjälle. Joku heidän maamiehensä tarjoaa työpaikkaa ja oleskelulupaa vaikkapa 20 000 eurolla. Paikallinen lainaa suvultaan osan ja osan jää velkaa. Saattaa käydä että ensimmäiset vuodet ovat palkattomia tai vain osan työtunneista saa palkkana.

Näitä firmoja on paljon, niiden firmojen työntekijät siivoavat ruotsinlaivoja, kauppoja, kouluja, urheiuhalleja... Firma on tehnyt edullisen tarjouksen joka on pakko ottaa ja firma maksaa alipalkkaa.

Vaihtuuko siivooja työpaikallasi tai lapsesi koulussa usein? Edellinen ei ole jaksanut, hän on luovuttanut

Aion kysyä kaupastani ja taloyhtiöstäni kuka siivoaa ja onko toiminta maksajan valvomaa.

Lukekaa Paavon kirja, mun pitää pitää taas taukoa jokunen päivä, näin rankkaa kirjaa en ole aikoihin lukenut ja luen aika monta kirjaa jo vuodessa.

5/5        Helmetissä varauksia 2700 !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä