Jos pitäisi valita ruskakohteeksi Inari tai Utsjoki, kumpaan menisit?
Kommentit (18)
Suosittelen Kilpisjärveä, Saariselkää tai Pallasta, jos haluat hyviä ruskakohteita
Kuvia katsonut Inarin kirkonkylästä, onko siinä ihan lähietäisyydellä ihmeemmin tuntureita tai mitään mäkiä? Vesistöjä ainakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Kuvia katsonut Inarin kirkonkylästä, onko siinä ihan lähietäisyydellä ihmeemmin tuntureita tai mitään mäkiä? Vesistöjä ainakin löytyy.
Tuulispää ihan kylän vierellä.
Ruska-aikana hyttyspuoli ei enää kiusaa. Kun lämpötila käy matalalla niin hyttyset pysyvät pari päivää pois kokonaan. Olin Muotkalla pari vuotta sitten ja sehän on Inarin ja Utsjoen rajalla. Kohde sen mukaan mitä matkalta odottaa. Utsjoella on vähemmän lyhyttä kävelyreittiä päiväretkiä ajatellen, muutama lähipolku löytyy. Pitemmälle patikalle löytyy Utsjoen 25-35km rengasreitti.
Inari sopii paremmin päiväretkiin, jolloin palvelut ovat siinä lähellä iltaisin. Suosittelen Tuulijärvelle menevää suht lyhyttä kävelypolkua. Järven rannalla on päivätupa ja kaunis maisema.
Ruskan paras ajankohta vaihtelee vähän vuosittain. Kilpisjärvellä varmaan parhaimmillaan heti syyskuun alussa (tänä vuonna menossa sinne vähän myöhemmin).
Vierailija kirjoitti:
Ruska-aikana hyttyspuoli ei enää kiusaa. Kun lämpötila käy matalalla niin hyttyset pysyvät pari päivää pois kokonaan. Olin Muotkalla pari vuotta sitten ja sehän on Inarin ja Utsjoen rajalla. Kohde sen mukaan mitä matkalta odottaa. Utsjoella on vähemmän lyhyttä kävelyreittiä päiväretkiä ajatellen, muutama lähipolku löytyy. Pitemmälle patikalle löytyy Utsjoen 25-35km rengasreitti.
Inari sopii paremmin päiväretkiin, jolloin palvelut ovat siinä lähellä iltaisin. Suosittelen Tuulijärvelle menevää suht lyhyttä kävelypolkua. Järven rannalla on päivätupa ja kaunis maisema.
Ruskan paras ajankohta vaihtelee vähän vuosittain. Kilpisjärvellä varmaan parhaimmillaan heti syyskuun alussa (tänä vuonna menossa sinne vähän myöhemmin).
Näinpä. Siksi ei etukäteen voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaipaa jotain palveluja niin Inari. Utsjoella ei ole oikein mitään.
Ei kai noille nurkille kukaan matkusta hyvin palveluiden vuoksi. Jos shoppailulomalle haluaa niin kannattaa kääntää kompassineula ihan päinvastaiseen suuntaan.
Saariselällä olin viime ruskan. Ihan nättiä, toki muita ihmisiä mutta tilaa silti riittää.
Inarissa on paljon enemmän turistia ja porukkaa kuin Utsjoella. Riippuu, että millaista kohdetta kaipaa.
Miksi Inarin kirkonkylä, etkö ennemmin jäisi jo "välille" eli Saariselälle?
Jokapuolella alkaa olla liikaa porukkaa. Valitettavasti. Pallas omasta mielestä hienointa aluetta, mutta monen muun mielestä tuntuu olevan myös. :-D
Inarissa on Siida ja Pielpajärven erämaakirkko. Inari on kaunis paikka.
Inarin tiedän koska oon ollut siellä ja ei kovin pitkä matka Ivaloon ja Saariselälle.
Itse menisin ennemmin vaikka Pyhälle, Luostolle tai Ylläkselle. Vähemmän ruskaturisteja. Ylläkseltä pääsee autolla käymään mm. Särkituntunturissa ja Pallaksella päivän reissun ja halutessaan vaikka Aakenuksella tai ajelee Leville ja käy siellä kiikkumassa jonkun reitin. Toki mulle lappilaisena nämä välimatkat ei ole mitään, joku toinen taas ei tykkää ajella ympäriinsä lomalla
Miksi tytöille jotkut laittavat nimeksi Inari.
Vierailija kirjoitti:
Inarissa on Siida ja Pielpajärven erämaakirkko. Inari on kaunis paikka.
Inarinjärvi
Jos kaipaa jotain palveluja niin Inari. Utsjoella ei ole oikein mitään.