Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?
Kommentit (12201)
:D Vasta kolmatta päivää luen ja olen lukenut 2/3. Viimeistään huomenna saan luettua loppuun. (Kun teos on 110 sivua pitkä, ei lukuvauhti toki päätä huimaa, heh.)
Ymmärrän kysymyksesi kyllä; yritin viimeksi lukea teosta osana kirjallisuustieteen opintojani 14 vuotta sitten ja se jäi kesken silloin. Olin toki ylikuormitettu monilla muillakin teoksilla silloin eli ehkä tuli vain liian kiire sen kanssa... Mutta onhan se raskas luettava jo senkin takia, että kappaleet voivat jatkua sivutolkulla eli silmille raskas. Tarinakin on synkkä ja osin outo. Antaa paljon epämukavaa ajattelemisen aihetta kolonialistisesta riistosta Afrikassa. Teos on hyvin vertauskuvallinen myös, tutkielma ihmissielun synkkyydestä.
Jostain syystä nyt tämä onkin imaissut melko hyvin mukaansa ja olen päässyt hyvin synkkiin tunnelmiin mukaan ja osaan arvostaa kaunista kieltä. Joskus pitkäkin tauko on tarpeen ja kannattaa yrittää uudestaan jotain kirjaa, joka jäi erilaisessa elämäntilanteessa tai nuoremmalla iällä kesken! :)
Vierailija kirjoitti:
:D Vasta kolmatta päivää luen ja olen lukenut 2/3. Viimeistään huomenna saan luettua loppuun. (Kun teos on 110 sivua pitkä, ei lukuvauhti toki päätä huimaa, heh.)
Ymmärrän kysymyksesi kyllä; yritin viimeksi lukea teosta osana kirjallisuustieteen opintojani 14 vuotta sitten ja se jäi kesken silloin. Olin toki ylikuormitettu monilla muillakin teoksilla silloin eli ehkä tuli vain liian kiire sen kanssa... Mutta onhan se raskas luettava jo senkin takia, että kappaleet voivat jatkua sivutolkulla eli silmille raskas. Tarinakin on synkkä ja osin outo. Antaa paljon epämukavaa ajattelemisen aihetta kolonialistisesta riistosta Afrikassa. Teos on hyvin vertauskuvallinen myös, tutkielma ihmissielun synkkyydestä.
Jostain syystä nyt tämä onkin imaissut melko hyvin mukaansa ja olen päässyt hyvin synkkiin tunnelmiin mukaan ja osaan arvostaa kaunista kieltä. Joskus pitkäkin tauko on tarpeen ja kannattaa yrittää uudestaan jotain kirjaa, joka jäi erilaisessa elämäntilanteessa tai nuoremmalla iällä kesken! :)
Anteeksi, tyrin lainaamisen. Tämä oli vastaus henkilölle 280, joka kysyi, kauanko olen lukenut Heart of Darknessia.
t. 266
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silja Vuorikuru: Aino Kallas - Maailman sydämessä
Selasin tuota kirjaa, koska olen Kallaksesta ja hänen lähipiiristään kiinnostunut. Osui silmiin junttimainen virhe - yhden naapurimaan taiteilijan nimi oli kirjoitettu systemaattisesti väärin. Kyseessä oli pienen kielialueen edustaja, niin pienen ettei se ollut kirjoittajaa ja kustantajana toiminutta SKS:ää kiinnostanut.
En mahtanut mitään sille, että meni maku koko kirjasta. Ok, pieni virhe, mutta tekijöiden asenteesta se kertoo paljon.
Mikä nimi siinä oli kirjoitettu väärin? Itse en huomannut. Oletko antanut palautetta kirjoittajalle, kustantajalle tai SKS:aan? Jotkin kriitikot eivät pitäneet kirjoittajan ratkaisusta puhutella Aino Kallasta tuttavallisesti vain etunimeltä, Ainona.
Latvialaisen taidemaalarin Janis Rozentālsin (lausutaan Rozentaals). R. oli merkkihenkilö omassa maassaan, häntä on jopa pidetty jonkinlaisena kansallistaiteilijana, joten lähteitä tarkistamiseen olisi ollut. Muoto Rozentäls on sangen korni, kun latviassa ei ä-kirjainta edes ole, ja myös nimen ääntäminen muuttuisi oudoksi. Joskus 90-luvun alussa olisi voinut laittaa painotekniikan tiliin yhtä ja toista mutta oman työnikin takia tiedän ettei enää.
Rozentālsilla oli suomalaisen vaimonsa kautta paljon yhteyksiä tänne, jopa täkäläinen ystävyysseura on nimetty hänen mukaansa. Olennaista tässä on yksittäisen nimen sijasta juuri tekijöiden asenne - pieni kieli, ei niin väliä... moinen tyyli ei ennen muinoin olisi istunut SKS:n konseptiin.
Vierailija kirjoitti:
Maria Gripe: ...ja metsän valkeat varjot. (Salaisuus varjossa-kirjan jatko-osa). Tykkään kesäisin lukea jotain josta olen nuorena tykännyt.
Eikä! Nämä niin tekivät muhun vaikutuksen nuorena! Eikö niissä ole jotenkin tosi mystinen ja vähän painostava, outo tunnelma?
Elge Storhaugin yhdestoista vitsaus. Sain tänään kirjaston varauksesta luettavaksi, kyllä on niskakarvat pystyyn nostattava kirja. Lukekaa.
Joku saisi listata kaikki ketjun kirjat. Tosi paljon kiinnostavia kirjoja mainittu.
ONKO IHAN PAKKO, jos ei halua, lukea kaikkien tiedän huippuhienot kirjat????
John Vaillantin The Golden Spruce. Kiehtova, muuta en osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
ONKO IHAN PAKKO, jos ei halua, lukea kaikkien tiedän huippuhienot kirjat????
🤔🤔🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, tyrin lainaamisen. Tämä oli vastaus henkilölle 280, joka kysyi, kauanko olen lukenut Heart of Darknessia.
t. 266
Sekin olin minä, en jaksanut kaivaa aiemman viestini numeroa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joseph Conrad: Heart of Darkness
Saanko udella, kauanko tämä on ollut sinulla kesken? Itse sain luettua puoliväkisin läpi vasta neljännellä yrityksellä, vaikka kyseessä on ohuttakin ohuempi teos.
Hei – ihan sama! Mulla on ollut tuo Heart of Darkness varmasti pari kertaa jossain reissulla mukana, mutta en ole saanut sitä luettua läpi, ja mä tosiaan kahlaan ihan mielelläni kaikenlaisia toisten mielestä puuduttavia tiiliskiviä ihan mielelläni läpi! Oon aika nopea lukija, joten ehkä siksi puuduttavuus ei mua niin kiusaa. Mutta Heart of Darkness ei vain etene.
Ap
Sain sen luettua juuri siten, että otin matkalle mukaan enkä mitään muuta lukemista, mutta silti piti vielä paluulennolla väkisin lukea loppuun. En edes muista, mitä siinä tapahtui, mentiin vain jokea pitkin alas ja sitten jotain. Kaikki tiivistelmät ja arviot antavat todella kiehtovan kuvan kirjasta, ja teema on mielenkiintoinen (toistuu esimerkiksi Ilmestyskirja. Nyt- elokuvassa), mutta lukukokemuksena todella puuduttava.
Otan tämän haasteena! Onneks mun painos on jossain tuntemattomassa paikassa, ei tarvitse vielä lukea, sitten vasta, kun tulee vastaan.
Sen takia mäkin tuon halusin lukea, kun sitä pidetään kiehtovana kirjana (ja Ilmestyskirja. Nyt. on myös kiehtova elokuva, vaikka olen ainakin kaksi kertaa nukahtanut sitä katsoessa – vaikka olen elokuvienkin suhteen aikamoinen kiviperse) ja sitä suitsutetaan yleisesti.
Muuten, kun etsin tätä ketjua, huomasin, että oon aloittanut lähemmäs kymmenen ketjua samasta aiheesta!
Ap
Ihana ketju!
Mulla on kesken:
Louise Penny - A Fatal Grace (ihana cozy-murhamysteerisarja, 2 osa)
Robert .K Massie - Catherine the Great
Timothy Ferriss - 4 Hour Workweek
Harper Lee - How to Kill a Mockingbird (tää on jäänyt tauolle, pitää koittaa taas kun saan Pennyn loppuun)
Sheryl Sandberg - Lean In
Sain Kindlen joululahjaksi ja innostuin vuosien tauon jälkeen lukemisesta uudelleen. Menee pari kolme kirjaa kuussa tätänykyä.
Suosittelen kaikille muuten Goodreads-palvelua, helppo listata kiinnostavia kirjoja ja tehdä löytöjä :)
Thomas Erikson - Idiootit Ympärilläni
Le Corbusier - Kohti Uutta Arkkitehtuuria
Forss Lintunen Tukiaianen - Napakirja Arktis ja Antarktis
Sattuu vain kiinnostamaan aiheet, mielenkiintoisia kirjoja.
Sain sen luettua juuri siten, että otin matkalle mukaan enkä mitään muuta lukemista, mutta silti piti vielä paluulennolla väkisin lukea loppuun. En edes muista, mitä siinä tapahtui, mentiin vain jokea pitkin alas ja sitten jotain. Kaikki tiivistelmät ja arviot antavat todella kiehtovan kuvan kirjasta, ja teema on mielenkiintoinen (toistuu esimerkiksi Ilmestyskirja. Nyt- elokuvassa), mutta lukukokemuksena todella puuduttava.