Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kirja sulla on kesken juuri nyt?

Vierailija
07.08.2018 |

Mulla on Tolstoin Sota ja rauha.

Kommentit (12466)

Vierailija
2961/12466 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei spoilattaisi kirjojen plot twistejä tänne. Kirjoittakaa mieluummin, että lopun käänne oli epäuskottava tms.

Tarkoittanet minua, Amalian rakkaus -kirjasta kirjoittanutta. Anteeksi, en huomannut ajatella loppuun asti. Yritän muistaa jatkossa. Itse kyllä monesti luen loppuratkaisun jo etukäteen viimeisiltä sivuilta, olen niin kärsimätön. Mutta jotkut jaksavat odottaa. Sori siitä, sanoi entinenkin pääministeri!

Vierailija
2962/12466 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carlos Ruiz  Zafon - Tuulen varjo .   En pidä, tulee tunne, että väkisin  on yritetty tehdä jotakin hienoa. Sekava ja kaikki käänteet eivät ole uskottavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2963/12466 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofi Oksasen Koirapuisto

Vierailija
2964/12466 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juha Rautaheimo: Murharyhmän mies.

Kävin tänään ostamassa, puolet jo lukenut, on hyvä.

Seuraavaksi aijon lukea sen Karhuryhmä-kirjan, en nyt muista kirjoittajan nimeä. Entinen Karhuryhmäläinen.

Vierailija
2965/12466 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaksi aijon lukea sen Karhuryhmä-kirjan, en nyt muista kirjoittajan nimeä. Entinen Karhuryhmäläinen.

Siis Harri Gustafsberg

Vierailija
2966/12466 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei spoilattaisi kirjojen plot twistejä tänne. Kirjoittakaa mieluummin, että lopun käänne oli epäuskottava tms.

Tämän kommentin tarkoituksena ei ole nillittäminen tai näpäyttäminen, vaan keskustelu. Ehdotan teille lukeville ihmisille, että ette heittele englanninkielisiä ilmauksia miettimättä, olisiko niille omemassa suomenkielisiä ilmaisuja.

Olen kielen ammattilainen. Pääaineeni oli suomen kieli. Koulutukseni takia en omasta mielestäni suhtaudu hysteerisesti kielen muuttumiseen tai vaihteluun, mutta sosiaalusen median räjähtämisen myötä tuntuu, että nuorten omakielinen sanasto on köyhtynyt, ja sen lisäksi englannin kieli on vaikuttanut myös kielen rakenteeseen esim. niin, että usein vierassanoja ei taivuteta (Mitä sä katot Netflix? Mikä sun käyttäjä on ig?).

Joten: sen sijaan, että puhutaan plot twisteistä, suosittelen puhumaan juonenkäänteistä. Jos jollekin käsitteelle ei ole olemassa omakielustä ilmaisua, sellaisen voi keksiä - suosittelen tätä suoraan kääntämisen sijaan, koska myös ne käännökset vaikuttavat siihen, miten jonkin käsitteen miellämme.

Ap

Vierailija
2967/12466 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kommentin tarkoituksena ei ole nillittäminen tai näpäyttäminen, vaan keskustelu. Ehdotan teille lukeville ihmisille, että ette heittele englanninkielisiä ilmauksia miettimättä, olisiko niille omemassa suomenkielisiä ilmaisuja.

Olen kielen ammattilainen. Pääaineeni oli suomen kieli. Koulutukseni takia en omasta mielestäni suhtaudu hysteerisesti kielen muuttumiseen tai vaihteluun, mutta sosiaalusen median räjähtämisen myötä tuntuu, että nuorten omakielinen sanasto on köyhtynyt, ja sen lisäksi englannin kieli on vaikuttanut myös kielen rakenteeseen esim. niin, että usein vierassanoja ei taivuteta (Mitä sä katot Netflix? Mikä sun käyttäjä on ig?).

Joten: sen sijaan, että puhutaan plot twisteistä, suosittelen puhumaan juonenkäänteistä. Jos jollekin käsitteelle ei ole olemassa omakielustä ilmaisua, sellaisen voi keksiä - suosittelen tätä suoraan kääntämisen sijaan, koska myös ne käännökset vaikuttavat siihen, miten jonkin käsitteen miellämme.

Ap

Puhut asiaa. Olen tuo Amalian rakkaus -kirjan lopun paljastanut. En kertonut kyllä läheskään kaikkea, vaan jätin paljon piiloon. Tuo asia, jonka kerroin oli selitys sille, että petyin kirjaan. MIelestäni kirjan juonesta saa kertoa, kerrotaanhan takakansiesittelyssäkin. Jollei halua tietää, ei ole pakko lukea pitkää kommenttia kirjasta. Taas ne, jotka etsivät itselleen sopivaa luettavaa, löytävät paremmin, kun tietävät kirjasta jo jotain.

Minäkin olen kielen ammattilainen, suomen kieli, kirjallisuus ja antropologia pääaineinani, enkä minä edes tiennyt, mitä plot twist tarkoitti. Olen samaa mieltä, kirjoitetaan suomea. Ja luetaan kirjoja. Nautitaan ja kerrotaan.

Vierailija
2968/12466 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hong Ying: Hyvien kukkien lapset.

Ei oikeastaan kovin hyvä muistelma, mutta mielestäni saman kirjailijan toinen muistelma (Joen tytär) oli kiinnostava, joten päätin lukea tämänkin. 

Vierailija
2969/12466 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helena Ruuska:  Hugo Simberg - Pirut ja enkelit.  Juuri sain luettua loppuun Panu Rajalan kirjoittaman Ilmari Kianto -elämäkerran Suomussalmen sulttaani. Tykkään taiteilijaelämäkerroista.

Vierailija
2970/12466 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Charles Bukowski - vanhan likaisen miehen juttuja

Vierailija
2971/12466 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Charles Bukowski - vanhan likaisen miehen juttuja

Tiesin tämän kirjailijan vain nimeltä. Hänen kirjansa Postitoimisto oli Rodoksen lomahotellin lehtihyllyssä. Koska vaihtoehtoina oli joitakin naisten romanttisia kirjoja (joita on teiniaikojen jälkeen pysty lukemaan), otin tämän kun kaipasin hotellilukemista. Voin kuvitella hyvin, mitä tuo Vanhan likaisen miehen jututkin käsittelevät. En ehkä olisi tätä loppuun lukenu muussa tilanteessa, mutta hyviä arvioitahan tämäkin on saanut. Ehkä en ole tarpeeksi kultturelli. 

Vierailija
2972/12466 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin Estonia-kirjan ja nyt olen lukemassa Matka kotina

"Millaista on lapsiperheen arki purjeveneessä, kun matkalla ollaan vuosia ja joskus avomerellä useita viikkoja yhtäjaksoisesti?

Miten onnistuu valtamerten ylitys perhemiehistöllä ja miten veneessä säilyy sopu, kun myrsky raivoaa ja aallot heittelevät venettä? Miten onnistuu lasten koulunkäynti, kun omat vanhemmat toimivat opettajina?

Miten purjeveneestä ja itse matkasta tulee koti?

Kirja sisältää 21 maan vauhdikkaat matkakertomukset Välimereltä Tyynelle valtamerelle ja vene-elämään pureutuvia teemakirjoituksia. Lähes 300 upeaa kuvaa".

Vierailija
2973/12466 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alex Michaelides - Hiljainen potilas.  Tätä on kehuttu, mutta en oikein saa kiinni tästä. Liikaa kerrotaan kaikista yksyiskohteisesti, minun mielestäni.

Vierailija
2974/12466 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brian Wilsonin elämänkerta valoa ja varjoja. Melko rehellistä tilitystä. Mielenkiintoinen teos rock-musiikin "nerolta"

Vierailija
2975/12466 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

BeachBoy68 kirjoitti:

Brian Wilsonin elämänkerta valoa ja varjoja. Melko rehellistä tilitystä. Mielenkiintoinen teos rock-musiikin "nerolta"

Miltei luettuna mullakin. Innostuin kahlaamaan Beach Boysin musiikin läpi reilu viisi vuotta sitten vaikka teoriassa se oli tuttu yhtye - kaikkihan sen tietävät. Mutta kyllä monta ylläriä tuli vastaan. En ollut tuntenut yhtyettä ja muusikoita siis ollenkaan.

Kesken on Becoming The Beach Boys 1961-1963.

Vierailija
2976/12466 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christoan Rönnbackan dekkari ”Kaikki mikä kiiltää”

Vierailija
2977/12466 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä just luin. Ehkä hieman pettymys.

Vierailija
2978/12466 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loiri.

En aio lukea Loiri-kirjaa. Ehkä iltapäivälehdet ovat pilanneet sen, en tiedä, mutta ajatus spermaan liukastumisesta ja sen kuvailemisesta kuvottaa.

Mennyt kaikki kunnioitus sekä itse taiteilijaan että kirjailijaan.

Vierailija
2979/12466 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jean-Luc Bissvoisier: Le Thomas d´e ectravarior du plessis Juolemens

Osa 2

Vierailija
2980/12466 |
06.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matti Mörttinen & Lauri Nurmi: Sauli Niinistö - Mäntyniemen herra

Alku lähti lennokkaasti, mutta puolenvälin jälkeen kirja tökkäsi eikä meinaa edetä millään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän