Kuka muistaa Lintsin Rainbow laitteen?Olenko ainut, joka tunsi että siitä laitteesta liukuu pois?
Muistaakseni oli vajaa rivi. Ja helvetti että pelotti. Tuntui että liukuu siitä kokonaan pois jos en olis käsin pitänyt kiinni turvakaiteesta :/
Kommentit (210)
Siihen tuli jossain vaiheessa sellaiset pakaroiden mukaan muotoillut penkit, niin ei enää päässyt liukumaan.
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlaista liukumista olisi ollut jos Lintsilläkin olisi pyöritetty tuollaisella vauhdilla 😍
Juuri tuollainen se lintsinkin laite oli.
Muistan!
Jännä, just eilen tuota laitetta miehen kanssa muisteltiin. Kummallakin samat kokemukset.
Vierailija kirjoitti:
Särkänniemessä oli yksi laite, joka pysähtyi pää alaspäin. Turvakaide oli 10-15 cm löysällä, koska vieruskaveri oli kookkaampi. Pääalaspäin -kohdissa pidin kiinni rystyset valkoisina ja itkin. Olin ihan näppivoimieni varassa siellä.
Mikäs tämä laite oli? Se Coca Cola -härvelikö? Eikös siinä ollut turvakaiteen lisäksi se häkki ympärillä?
Mulla on jäänyt mieleen se karsea, vanha, punainen rämisevä särkkiksen vuoristorata (on poistettu jo aikoja sitten.) Oon ollut sen verran pieni etten osaa enää kuvailla tarkemmin, mutta muistan miten pidin ihan hengen hädässä kiinni siitä kaiteesta...
Oii kaipaan sitä hurinaa. Oli osa Linnanmäen äänimaailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jäänyt mieleen se karsea, vanha, punainen rämisevä särkkiksen vuoristorata (on poistettu jo aikoja sitten.) Oon ollut sen verran pieni etten osaa enää kuvailla tarkemmin, mutta muistan miten pidin ihan hengen hädässä kiinni siitä kaiteesta...
Jet star! Minä rakastin sitä! Siinä inhottavinta oli se ensimmäinen iso nousu ja se ajo siellä ylhäällä, mutta kun se ensimmäinen iso lasku lähti, siitä eteenpäin se oli aivan ihana. Katsoin monta kertaa siellä jonossa, että monet tulivat sen ensimmäisen laskun kädet ylhäällä ja ymmärsin, että keskipakovoima pitää porukan siellä kyydissä, vaikkei pitäisikään kiinni.
Ihana laite, yhä kaipailen. Niissä kuuluukin pitää kiinni jos ei meinaa pysyä paikallaan, menettekö te ihan veteliksi kun laitatte jonkun turvavyön kiinni??
Vierailija kirjoitti:
Oli jotenkin hauskaa että siinä oli vähään niinkuin tukkijoen tukki se vaunu. :D Tykkäsin kyllä kovasti, se kuului jotenkin asiaan että pylly nousi penkistä ekassa laskussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlaista liukumista olisi ollut jos Lintsilläkin olisi pyöritetty tuollaisella vauhdilla 😍
Juuri tuollainen se lintsinkin laite oli.
Lintsin Rainbow oli huomattavasti hitaampi.
Vierailija kirjoitti:
Ihana laite, yhä kaipailen. Niissä kuuluukin pitää kiinni jos ei meinaa pysyä paikallaan, menettekö te ihan veteliksi kun laitatte jonkun turvavyön kiinni??
No mitä ideaa on turvalaitteissa ylipäätään, jos kuitenkin omilla käsivoimilla täytyy pysyä kyydissä. Turvavyö pitää minut paikallani, vaikka olisin vetelä eikä minulla ole käsivoimia. En ymmärrä vertaustasi.
Muistan hyvin. Kävin siellä pari vuotta vanhemman ja paljon isompi kokoisemman kaverini kanssa joskus 10-vuotiaana. Olin pieni luihero ja muistan kuinka siinä penkillä liukui ja siitä reunasta olisi voinut pudota aivan helposti. Puristin tankoa henkeni edestä. Ihem ettei sieltä kukaan pudonnut.
Toinen kamala laite oli suihkarit. Siinä ei alussa ollut turvakaaria lainkaan ja lentokone nousi ylös ja oli aivan vinossa. Pelkäsin kuollakseni putoavani. Siitä kai joku lapsi putosikin ja kuoli, näin muistan. Olin tosi pieni silloin, en edes ymmärrä miten pääsin sellaiseen laitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Särkänniemessä oli yksi laite, joka pysähtyi pää alaspäin. Turvakaide oli 10-15 cm löysällä, koska vieruskaveri oli kookkaampi. Pääalaspäin -kohdissa pidin kiinni rystyset valkoisina ja itkin. Olin ihan näppivoimieni varassa siellä.
Mikäs tämä laite oli? Se Coca Cola -härvelikö? Eikös siinä ollut turvakaiteen lisäksi se häkki ympärillä?
Sky flyer oli se missä oli cokismainokset.
Muistan kun särkänniemen lentävässä matossa viereeni änki joku läski ja turvakaari oli epämiellyttävän löysällä.
Kuka muista Enterpricen?
Mun ihan lempilaite alkuaikojen shokkien jälkeen. Siinä istutaan yksin tai kaksin sellaisessa vaunussa ja se nousee niin, että pyöritään piiitkään ihan pää alaspäin.
Siinä oli joku ankea nahkainen rurvavyö joka laitettiin kainaloiden alta. Mutta se taisi muutenkin perustua keskipakoisvoimaa, vauhti oli niin kova, että liimauduit siihen penkkiin. Siinähän piti sitten mennä koko matka kädet sivuilla, pitämättä kiinni.
Mutta oli ekoilla kerroilla kyllä ihan sikamaisen pelottava ja tuntui että tippuu.
Samaan ideaan perustui mm. Grönalundissa ollut "hornankattila", jossa pyöreässä, kumpipintaisessa lieriössä seistiin seinää vastan ja se lähti pyörimään hurjaa vauhtia ja sitten lattia liukui alta pois ja ihmiset jäi siihen seinälle.
Googlasin ja oli just toi Jet Star! Kokemuksesta on nyt n. 22-24 vuotta, joten en tosiaankaan enää muista miksi tossa laitteessa tuntui että lentää kuin leppäkeihäs jos ei pidä kiinni henkensä edestä👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Kuka muista Enterpricen?
Mun ihan lempilaite alkuaikojen shokkien jälkeen. Siinä istutaan yksin tai kaksin sellaisessa vaunussa ja se nousee niin, että pyöritään piiitkään ihan pää alaspäin.
Siinä oli joku ankea nahkainen rurvavyö joka laitettiin kainaloiden alta. Mutta se taisi muutenkin perustua keskipakoisvoimaa, vauhti oli niin kova, että liimauduit siihen penkkiin. Siinähän piti sitten mennä koko matka kädet sivuilla, pitämättä kiinni.
Mutta oli ekoilla kerroilla kyllä ihan sikamaisen pelottava ja tuntui että tippuu.
Samaan ideaan perustui mm. Grönalundissa ollut "hornankattila", jossa pyöreässä, kumpipintaisessa lieriössä seistiin seinää vastan ja se lähti pyörimään hurjaa vauhtia ja sitten lattia liukui alta pois ja ihmiset jäi siihen seinälle.
Minulla sama kokemus Enterpricesta.
Eikös Särkänniemessäkin ollut painekattila. Muistan, kun kaikki kaverit menivät sinne, mutta minä en jostain syystä sinne koskaan suostunut. Ehkä joku klaustrofobia iski.
Vierailija kirjoitti:
Googlasin ja oli just toi Jet Star! Kokemuksesta on nyt n. 22-24 vuotta, joten en tosiaankaan enää muista miksi tossa laitteessa tuntui että lentää kuin leppäkeihäs jos ei pidä kiinni henkensä edestä👍🏻
Ehkä juuri siksi, että siinä ei ollut mitään muuta turvalaitetta kuin ne sivukaiteet, joista piti itse pitää kiinni. Tuolla joku sanoikin, että sellainen tukkijokimainen vaunu.
Ja tuo Jet starin vaunuhan meni ihan vaakatasossa sen ensimmäisen laskun jälkeen.
Entäs vatkain siinä oli varren päissä munan muotoiset hytit ja vain leveä nahkavyö pitämassä kyydissä. Jos ei olisi pitänyt täysillä vielä käsin olisi pudonnut.