Asumistukia maksetaan jo enemmän kuin maataloustukia
Pk-seudulla hyväksytään suuremmat asumismenot, ja muualla Suomessa asumistukea on vähennetty. Häviäjiä ovatkin muiden suurten kaupunkien asukkaat, sillä ei niissäkään vuokrat ole alas tulleet. Käytännössä Tampereella ja Haminassa saa nykyään yhtä suurta asumistukea. Keskimääräinen asumistuki Suomessa on 320 euroa. Helsingissä asumistukimenot ovat kasvaneet kymmenen vuoden aikana kolminkertaisiksi.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.278929
Kumpaa itse rahoittaisit mieluummin verotuloillasi, maataloutta vai vuokralla asumista?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites jos maksettaisiin sellaisia palkkoja, että rahat riittäisi asumiseen sekä muuhun elämiseen? Ai niin eihän se käy koska kilpailukyky.
Palkkojen tason määrittää työsi tuottavuus sekä kysyntä ja tarjonta. Jos osaat jotain mistä työnantajan kannattaa maksaa, saat sen mukaista palkkaakin. Ellet osaa, ei kiukkuisena vingahtelu vaikuta asiaan.
Heh, olen töissä ja rahat riittävät kyllä hyvin omistusasumisen, mutta kun seuraa nuoria jotka aloittelevat omaa elämää niin kyllä huolestuttaa. Itse lähdin työelämään 80-luvulla eikä silloin tarvinnut miettiä riittääkö palkka asumiseen sekä elämiseen.
Tähän väliin pieni ääniharjoitus.
Olisiko yksi syy mm. asumistukien maksun nousuun opintotuen asumislisän poistaminen ja opiskelijoiden siirtäminen yleisen asumistuen piiriin? Kyiseisellä päätöksellä painostettiin vain yksinasumiseen ja samalla valtion maksamat asumistuet kasvoivat sillä yksinasuvan asumistuki on suurempi kuin opintotukeen sisältyvä asumislisä joka oli n. 200 euron luokkaa. Vika ei ole tietenkään opiskelijoiden vaan puhtaasti päättäjien poliittisen päätöksen seurausta.
N23
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla hyväksytään suuremmat asumismenot, ja muualla Suomessa asumistukea on vähennetty. Häviäjiä ovatkin muiden suurten kaupunkien asukkaat, sillä ei niissäkään vuokrat ole alas tulleet. Käytännössä Tampereella ja Haminassa saa nykyään yhtä suurta asumistukea. Keskimääräinen asumistuki Suomessa on 320 euroa. Helsingissä asumistukimenot ovat kasvaneet kymmenen vuoden aikana kolminkertaisiksi.
Kumpaa itse rahoittaisit mieluummin verotuloillasi, maataloutta vai vuokralla asumista?
No johan on MTK saanut taas agendansa uppoamaan otolliseen maaperään, kun mammat peukuttaneet MTK:n propagandaa innoissaan. Ensinnäkään tuo väite ei pidä paikkaansa, siihen on laskettu vain suorat tuet, ei kaikkia maatalouden tukia.
Toisekseen asuminen on pakollista täällä peräpohjolassa. Sen sijaan ylituettua suomalaisten viljelemää ruokaa ei ole pakko syödä. Eikä valtaosa kansasta syökään, vaan suurin osa ruuastamme tuodaan ulkomailta.
Itse tosin olen sitä mieltä, että molemmat tuet kokonaan pois. Asumistuet valuu suoraan vuokranantajien taskuun. Maataloutta taas pitäisi huomattavasti tehostaa ja tilakokoja suurentaa.
Vierailija kirjoitti:
En kumpaakaan. Kannatan vapaata markkinataloutta ja tukiaiset eivät kuulu kumpaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen saisi lopettaa kokonaan. Vuokrat putoaisivat ja Helsingin keinotekoinen kasvu pysähtyisi. Asumistuet ovat vähän kuin polttoaineen subventiot. Vaikea lopettaa, kun sellaiset on kerran aloitettu.
No aika paljon saisi silloin vuokrat pudota. Miten minä työttömänä maksan työttömyysturvasta (500 e) vuokran, laskut ja ruoan?
Pitäisi riittää, jos asumistuen verran putoaa, eikö niin? Silloinhan tilanne on +-0.
Et tietenkään työtön asu kalliimmalla kuin tulosi antavat myöten. Ellei ole varaa yhteen kämppään, etsit halvemman. Sinullahan ei ole väliä missä asut, koska työttömänä voi olla missä vaan.
Ei missään ole 100 euroa maksavia kämppiä. Itse asuin solussa pienessä kaupyngissa jonka vuokra oli yli 300 euroa. Plus, työttömän pitää useimpien mielestä asua ja muuttaa sinne, missä on eniten potentiaalisia työpaikkoja, eli suuriin kaupunkeihin.
Ei tämä ongelma nyt vaan ratkea muulla kuin vuokrakatolla, sittenhän ne tuetkin automaattisesti alenee. Keskimäärin Helsingin keskustassa vuokra yksiöstä voisi olla 250 e/kk.
Vuokrakatto toimii ainoastaan jos vuokra-asunnot ovat julkisessa omistuksessa. vapailla markkinoilla kukaan ei tarjoa vuokra-asuntoja, jos niiden tuotto on liian alhainen. Näin nämä vuokra-asunnot katoavat markkinoilta sijoittajien myydessä asunnot pois ja siirtäen pääomansa paremmin tuottaviin kohteisiin. Näin saadaan aikaiseksi krooninen vuokra-asuntopula ja esimerkiksi työvoiman liikkuvuus huononee entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen saisi lopettaa kokonaan. Vuokrat putoaisivat ja Helsingin keinotekoinen kasvu pysähtyisi. Asumistuet ovat vähän kuin polttoaineen subventiot. Vaikea lopettaa, kun sellaiset on kerran aloitettu.
No aika paljon saisi silloin vuokrat pudota. Miten minä työttömänä maksan työttömyysturvasta (500 e) vuokran, laskut ja ruoan?
Pitäisi riittää, jos asumistuen verran putoaa, eikö niin? Silloinhan tilanne on +-0.
Et tietenkään työtön asu kalliimmalla kuin tulosi antavat myöten. Ellei ole varaa yhteen kämppään, etsit halvemman. Sinullahan ei ole väliä missä asut, koska työttömänä voi olla missä vaan.
Tottakai vuokranantaja mielellään pudottaa sitä vuokraa vaikka sen 500 euroa pelkkää hyvyyttään.
Ei hy yyttään vaan ahneuttaan. Joko saa pienempää vuokratuottoa tai ei yhtään mitään, kun ei enää löydy vuokralaista. Ahne pyrkii välttämään sitä nollatuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään ole 100 euroa maksavia kämppiä. Itse asuin solussa pienessä kaupyngissa jonka vuokra oli yli 300 euroa. Plus, työttömän pitää useimpien mielestä asua ja muuttaa sinne, missä on eniten potentiaalisia työpaikkoja, eli suuriin kaupunkeihin.
Ei tämä ongelma nyt vaan ratkea muulla kuin vuokrakatolla, sittenhän ne tuetkin automaattisesti alenee. Keskimäärin Helsingin keskustassa vuokra yksiöstä voisi olla 250 e/kk.
Jos vuokra yksiöstä on 250eur, paljonko silloin on yhtälössäsi vastike ja pääomavero? Siihen aikaan, kun oli vuokrakatot ei ollut pääomavero 30-35%. Pääomaverohan tuli vasta 80-luvulla ylipäätäänkin.
No tuosta vuokrakattoidea on idioottimainen, mutta pääomavero menee vain voitosta joten sillä ei sinällään ole vaikutusta tuolla tavalla kuin annoit viestissäsi ymmärtää. Pääomaveron takia ei tappiota sijoittajalle koskaan tule (siis negatiivista tulosta). tuottoahan se toki leikkaa.
Monella kommentoijalla ei ole realistista kuvaa asuntomarkkinoista. Vuokrat laskee, kun asuntoja on tarpeeksi. Moni sijoittaja pitää asunnot tyhjinä. Puhtaita vuokrasijoittajia on harvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No johan on MTK saanut taas agendansa uppoamaan otolliseen maaperään, kun mammat peukuttaneet MTK:n propagandaa innoissaan. Ensinnäkään tuo väite ei pidä paikkaansa, siihen on laskettu vain suorat tuet, ei kaikkia maatalouden tukia.
Toisekseen asuminen on pakollista täällä peräpohjolassa. Sen sijaan ylituettua suomalaisten viljelemää ruokaa ei ole pakko syödä. Eikä valtaosa kansasta syökään, vaan suurin osa ruuastamme tuodaan ulkomailta.
Itse tosin olen sitä mieltä, että molemmat tuet kokonaan pois. Asumistuet valuu suoraan vuokranantajien taskuun. Maataloutta taas pitäisi huomattavasti tehostaa ja tilakokoja suurentaa.
Miksi asuminen peräpohjolassa on pakollista? Voit koska tahansa vapaasti muuttaa vaikka Kreikkaan, kukaan tai mikään ei kiellä.
Sinulle tekisi ihan hyvää paneutua siihen, kuka maataloustukia saa. Suurimmat tukien saajat eivät yllättäen olekaan yksityisiä maanviljelijöitä vaan esim. valtio itse. Tai sellainen pienyritys kuin Valio.
Suurin osa ruuasta tuodaan ulkomailta, se on totta, ja vähän väliä saamme lukea uutisia, että ruokaeriä on otettu pois myynnistä salmonella- ja listeriavaaran takia. Taattua hyvää ulkolaista ruokaa!
Vierailija kirjoitti:
Suomi on täynnä puoli-ilmaisia asuntoja. Sinne vain! Hesan yksiön hinnalla saa vuokralle Kainuusta kaksi omakotitaloa.
Kainuu, what ? Mikä ihmeen takahikiä se on keskellä ei mitään, kuka nyt sinne ihan vapaaehtoisesti haluaisi ? Ei kukaan täyspäinen ainakaan.
Miksi on silti halvempaa ylläpitää työtöntä Helsingissä kuin Kajaanissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on täynnä puoli-ilmaisia asuntoja. Sinne vain! Hesan yksiön hinnalla saa vuokralle Kainuusta kaksi omakotitaloa.
Kainuu, what ? Mikä ihmeen takahikiä se on keskellä ei mitään, kuka nyt sinne ihan vapaaehtoisesti haluaisi ? Ei kukaan täyspäinen ainakaan.
What - kun lopetetaan asumistukien maksaminen, niin alkaa Kainuukin kiinnostaa.
Luin jokin aika sitten jutun helsinkiläisestä nuoresta naisesta, joka oli ollut jo kymmenen vuotta työttömänä. Ei siis ole mikään tae työllistymisestä, että asuu Helsingissä. Voit muuttaa pois sieltä milloin vain. Etkö tiennyt, että meillä on vapaa liikkuvuus?