Jos ei osaa ruotsin kieltä, osaako muutakaan? En arvosta ruotsin kieltä osaamattomia
Tapaan paljon ihmisiä työssäni ja vapaa-ajalla, olenhan äidinkieleltäni ruotsalainen. On ilahduttavaa huomata, että supisuomalaisten älyllinen ydin osaa edelleen ruotsia hyvin. Ruotsin kielen osaaminen on heidän keskuudessaan itsestäänselvyys, självklarhet.
Mutta sitten on näitä elämän onnettomia, sämre lottade i livet. En tiedä, miten sen nyt muotoilisin. Yritän, todella yritän, mutta en voi mitään sille, että ruotsia osaamaton ihminen on minulle täysi nolla. Hän ei ole sen verran nähnyt vaivaa, että kunnioittaisi minua opiskelemalla toisen kansalliskielen. Hän ei pääse osalliseksi kaikista niistä rikkauksista, joista ruotsin kielen osaajat siekailematta nautiskelevat. Tällainen ihminen on minulle yksiulotteinen, tylsimys, jonka seurasta nopeasti vetäydyn. Uskon nimittäin vahvasti, että jos ei osaa ruotsin kieltä, ei osaa mitään muutakaan minua kiinnostavaa. Miksi palkitsisin laiskurin läsnäolollani? Ei ole syytä, ingen orsak.
Olen pahoillani, jag är ledsen, mutta asia on näin, saken är så.
Maj-Britt
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Et siis arvosta suurinta osaa maapallon väestöstä?
He eivät kuulu Maj-Brittien maailmaan.
Ok ihan sama mitä arvostat ja mitä et. Itse en ole tarvinnut ruotsin kieltä ikinä opintojen jälkeen (ikää 44 v, akateeminen koulutus, it-alalla), joten kyllä pytyttää että sellaisen opiskeluun on ollut pakko käyttää aikaa ja resursseja.
Minäpäs osaan kreikan kielen , koen sen suurena rikkautena.
Vierailija kirjoitti:
Ok ihan sama mitä arvostat ja mitä et. Itse en ole tarvinnut ruotsin kieltä ikinä opintojen jälkeen (ikää 44 v, akateeminen koulutus, it-alalla), joten kyllä pytyttää että sellaisen opiskeluun on ollut pakko käyttää aikaa ja resursseja.
Kannattaa kuitenkin uhossasi muistaa:
Minun arvostustani ET saa. Hyväksy se! Acceptera det!
Maj-Britt
Puhun sujuvaa englantia ja venäjää, ruotsia en osaa, eikä suoraan sanottuna edes kiinnosta osata. Tällä hetkellä opiskelen itsekseni koreaa ja kun sen opin, olisi tarkoitus opiskella japania.
N27
Miksi ihmeessä tarvitsisimme sinun tai jonkun muun hurrin hyväksyntääsi?
Jos näin niin osaatko sitten itse kaikkia kieliä? Sillä mieti nyt sinua vihaa sen takia kun et osaa heidän kieltään? MITEN PYSTYT ELÄMÄÄN TÄMÄN ASIAN KANSSA KUN ET VOI LOISTOKKUUDELLA JA ARVOKKUUDELLASI PARANTAA HEIDÄNKIN ELÄMÄÄNSÄ?!?!?! Sääliksi käy...
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tarvitsisimme sinun tai jonkun muun hurrin hyväksyntääsi?
Ja siis osaan kyllä jotenkuten ruotsia, koska kirjoitin siitä ällän ja sain yliopistossa yhtenä meidän kurssimme harvoista arvosanan Hyvät tiedot (paras arvosana) mutta mieluummin puhun tietenkin suomea, koska osaan sitä hyvin, kuten sinäkin, ap.
Vierailija kirjoitti:
Puhun sujuvaa englantia ja venäjää, ruotsia en osaa, eikä suoraan sanottuna edes kiinnosta osata. Tällä hetkellä opiskelen itsekseni koreaa ja kun sen opin, olisi tarkoitus opiskella japania.
N27
Stackars. Reppana. Et ymmärrä elämästä mitään. Mitä nuo kielet sinua Pohjolassa auttavat? Mietipäs nyt vielä vähän. Haluatko olla silmissäni nolla? Vai menestyjä? Valinta on sinun, valet är ditt.
Maj-Britt
Maj-Britt, kukaan ei kaipaa arvostustasi sen enempää kuin sinuakaan.
Siis malbrit majlis whatever, ei kukaan mene tuollaiseen provoon täälä, anna nyt olla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N27Stackars. Reppana. Et ymmärrä elämästä mitään. Mitä nuo kielet sinua Pohjolassa auttavat? Mietipäs nyt vielä vähän. Haluatko olla silmissäni nolla? Vai menestyjä? Valinta on sinun, valet är ditt.
Maj-Britt
Mun ei tarvi olla sun silmissä yhtään mitään. Ruotsia en ole tähän päivään mennessä tarvinnut pätkääkään ja työni hoidan englanniksi ja venäjäksi. Koreaa opiskelen omaksi ilokseni.
N27
Eikö ap:ta hävetä yläpeukuttaa omia kommenttejaan? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun arvostustani ET saa. Hyväksy se! Acceptera det!Maj-Britt
Kauheasti kiinnostaa jonkun marginaalikieltä puhuvan ääliön arvostus.
Brie-Matt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N27Stackars. Reppana. Et ymmärrä elämästä mitään. Mitä nuo kielet sinua Pohjolassa auttavat? Mietipäs nyt vielä vähän. Haluatko olla silmissäni nolla? Vai menestyjä? Valinta on sinun, valet är ditt.
Maj-Britt
Miksi ihmeessä tarvitsisimme sinun tai jonkun muun hurrin hyväksyntääsi? Vastaapas jo, vai onko liian vaikea kysymys, juntti-urpo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maj-Britt
Mun ei tarvi olla sun silmissä yhtään mitään. Ruotsia en ole tähän päivään mennessä tarvinnut pätkääkään ja työni hoidan englanniksi ja venäjäksi. Koreaa opiskelen omaksi ilokseni.
N27
Et saa arvostustani, olen pahoillani. Se, että osaat Pohjoismaissa hyödyttömiä kieliä, on minulle osoitus vääristä prioriteeteista. Olen pahoillani, jag är ledsen.
Maj-Britt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun arvostustani ET saa. Hyväksy se! Acceptera det!Maj-Britt
Tuota... Olet nyt tainnut unohtaa mainita tekstissäsi yhden asian. Mihin me tarvitsemme arvostustasi? Pyydän, kerro meille. Mitä tämä sinun arvostamisesi meitä kohtaan tuo lisää meidän elämäämme sinun kauttasi? Jos syy on hyvä ja tuo lisä elementtiä elämääni niin voin ehkä mennäkin opettelemaan takaisin ruotsia. Muussa tapauksessa taidan keskittyä muihin kieliin ja unohtaa että olet edes olemassa. Elämääni kun se ei silloin vaikuta mitenkään. :)
Sinulla on nyt mahdollisuus vakuuttaa minut. Anna palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maj-Britt
N27Et saa arvostustani, olen pahoillani. Se, että osaat Pohjoismaissa hyödyttömiä kieliä, on minulle osoitus vääristä prioriteeteista. Olen pahoillani, jag är ledsen.
Maj-Britt
Se ei hetkauta, vaikket arvostaisikaan, voimme siis jatkossakin katsella sinua alavisstoon, äänestää pakkoruotsin poistamisen kannattajia ja huudella kaduilla hurriksi, koska sinusta ei ole edes nostamaan meitä arvossa etenpäin. Ole hyvä vaan, sen sä siitä saat.
Et siis arvosta suurinta osaa maapallon väestöstä?