Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kala-allergia todellista vai ihmisten tekosyy olla syömättä kalaa?

Vierailija
06.08.2018 |

MItä veikkaatte? Itse epäilen etteivät he tykkää vaan kalasta.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä v*tun tampioita sikiää, kun ei mene jakeluun että ihmisillä voi olla allergioita ja yliherkkyyttä eri ruoka-aineille, siitä huolimatta että juuri SINULLA ei sitä ole? Joka viikko joku taas testailee. Äly hoi älä jätä!

Vierailija
22/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee samaan luokkaan sähköyliherkkyyden kanssa, eli nämä jutut kuuluvat mielenterveyspuolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tulee maha kipeäksi kalasta. Ennen tykkäsin grillatusta ahvenesta, mutta sitäkään en voi syödä ilman, että loppupäivä menee järkyttävissä mahakivuissa.

Samoin, paitsi että mulla toi vaiva on helpottanut vanhemmiten ja esimerkiksi silakkaa voin syödä ilman mitään ongelmia, mutta esimerkiksi kermainen lohikeitto on ihan tappokamaa.

Vierailija
24/50 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/50 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/50 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
27/50 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/50 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hulluin" tietämäni kala-allergiareaktio tuli serkulleni, joka söi broileria. Kävi ilmi, että broileri oli ruokittu kalarehulla.

Vierailija
29/50 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pelkää psykosomaattista huuhaatahan nuo allergiat on. Itsekin ihan huvikseen soitin ambulanssin kun elimistöni päätti yhtäkkiä kehittää voimakkaan allergisen reaktion ruokaan josta en ollut ennen saanut oireita. Olisi pitänyt varmaan vaan hiljaa ja kiltisti odottaa tukehtumiskuolemaa eikä tuhlata yhteiskunnan varoja. 

Vierailija
30/50 |
17.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiseen reaktioon kuoleminen on oikeasti vain tekosyy olla elämättä.

Vierailija
31/50 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
32/50 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenellekään käynyt niin, että allergiatestien mukaan ei olisi allerginen kalalle, mutta kuitenkin kalan, (itselläni varsinkin lohen), syöminen aiheuttaa voimakkaita allergiaoireita?

Pidän kovasti kalaruoista ja olen tehnyt niitä vuosikymmenien ajan monipuolisesti eri kaloista. Jo 20 vuotta sitten sain aina lohiruokaa syötyäni voimakkaita yskänkohtauksia ja lopulta voimakasta hengenahdistusta. Jätin lohensyönnin vähemmälle, eli söin sitä vain muutaman kerran vuodessa.

Lopulta aloin saamaan muistakin kaloista, kuten silakasta, ahvenesta, sillistä, tonnikalasta ja makrillista yskää ja selvää hengenahdistusta, jota allergialääkekin helpotti vain osittain. Sitten olin pari vuotta syömättä kalaa ja kun menin allergiatesteihin muusta syystä, pyysin laittamaan testeihin myös kalan. Tulos oli, etten olisi kalalle allerginen, mutta voiko testitulokseen vaikuttaa se, etten ollut syönyt kalaa pariin vuoteen.

Kaipaan tosi paljon kalaruokia, varsinkin, kun minulla on paljon muitakin ruokarajoitteita, kuten maito, peruna, kaura ja jotkut hedelmät. Uskaltaisinko kokeilla kalaa tai katkarapuja?

Vierailija
33/50 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen kalalle allergiatestien mukaan 10/10. Lapsena sillin haju sai kurkun turpoamaan, nykyään voin syödä kalanhajuisessa ympäristössä.  Kerran vahingossa maistoin pikkiriikkisen kalapuikkoa. Alkoi hengitys vinkumaan ja tuli rakkuloita suuhun, hengitys alkoi mennä ahtaalle.

Jotkut kala-allergiset sietävät tonnikalaa, itse en ota riskiä.

Vierailija
34/50 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin niissä kaloissahan on eroa.Jotkut voivat syödä joitain lajeja. Voiko sitten joku katsoa että jaa eihän tolla ole allergiaa kun se syö tonnikalaa tai jotain merianturaa tms.

Vierailija
35/50 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan kaikki allergiat vakavasti. Kysyn miten vakavaa allergia on.

Omat allergiani eivät ole kovin vakavia, sillä en saa hengitystieoireita, vaan ainoastaan ihottumaa, aivastelua tai silmien kirvelyä.  Pahimmillaan ihottumani voi tosin olla krooninen, kestää kokovaratalolla jopa kuukausia, mutta yleensä esim vain kädet ehtivät kutisemaan, iho nousta paukamille ja  saan sen lääkkeillä laantumaan! Syön lääkärin ohjeen mukaan vähän myös niitä ruoka-aineita, joille olen allerginen. Tätä kutsutaan siedätyshoidoksi. Minun täytyy kuitenkin tietää, että minkä verran allergeeneja noin saan, kun jotain syön.

Joillakin on henkikulta vaarassa, oireilevat hengitysteitä supistavasti, jos saavat allergiaa aiheuttavaa ainetta vähän, joten en lähtisi leikkimään. Älkää enää ihmetelkö miksi yksi allerginen on lievemmin allerginen kuin toinen, vaan ottakaa aina selvää, että miten vakavasta allergista on kyse.

.

Vierailija
36/50 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tarvitse tekosyitä sille, ettei syö jotakin tiettyä ruoka-ainetta.

Kas kun toistaiseksi syömisensä ja syömättä jättämisensä saa itse päättää.

Vierailija
37/50 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä uskon, että kala-allergia on valetta. Sama, kuin joku väittäisi olevan allerginen lihalle tai kakille vihanneksille yhtä aikaa.

Joo niin onkin, olen feikki allerginen kalasta saan ihottumaa jo kun olen samassa tilassa missä sitä on valmistettu tai joku syö sitä, enkö ole feikkaamaan. Pähkinä allergiakin on ihan feikki, osaan vaan psyykata itseni tukehtumaan. Enkö olekin taitava ? Vielä kun näin aikuisena nuokin feikki allergiat sain 

Vierailija
38/50 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todelllinen kuin äyriäsi-allergia. Kyllä ihmiset osaavat sanoa: CEn pidä kalasta tai en totunut syömään kalaa.Itse en vege.Mutta en pidä siipi karjasta,en musta lihasta. Kala,peruna,porkkana on mun juttuni.

Vierailija
39/50 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hulluin" tietämäni kala-allergiareaktio tuli serkulleni, joka söi broileria. Kävi ilmi, että broileri oli ruokittu kalarehulla.

Se ei oikeastaan ole hullua, kun kanoja ruokittiin kalarehulla ihmettelin miksen voi syödä edes kananmunia. Sitten kun tutkin asiaa syy selvisi.

Vierailija
40/50 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä harvempi syö kalaa niin sen paremmin kalakannat voi. Mitä väliä siis syistä kunhan elämä ja tasapaino säilyy vesistöissäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme