Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kala-allergia todellista vai ihmisten tekosyy olla syömättä kalaa?

Vierailija
06.08.2018 |

MItä veikkaatte? Itse epäilen etteivät he tykkää vaan kalasta.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se on todellista. Valitettavasti yksi kollega käyttää allergiaa tekosyynä. Oikeasti hän ei vain välitä kalan mausta. Saattaa joissakin tilanteissa kuitenkin syödä kalaruokia. Tämä on saanut ympäristön vähättelemään myös mun allergiaani, vaikka siinä onkin tosi kyseessä.

Vierailija
2/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun mies ainakin ihan suoraan sanoo, ettei tykkää kalasta. Se riittää. Suomessa on  onneksi sen verran hyvä elintaso, että jokainen saa ihan itse valita, mitä syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sisar ihan yhtäkkiä päätti alkaa inhota kalaa, entistä herkkuaan, ja meni sairaalaan ambulanssilla ruokapöydässä, kun kesken syönnin alkoi inhota. Nykyään kalan hajukin pakottaa käyttämään epipeniä. Huvikseenhan tietty...

Vierailija
4/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on erittäin todellista. Mikä ei tietenkään sulje pois sitä, että joku voi bluffata.

Vierailija
5/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä ystävälläni on tappava kala-allergia, hän saattaa saada anafylaktisen reaktion jo kalan hajusta, eikä minulla ole mitään syytä epäillä, etteikö tämä olisi totta. Jotkut ihmiset toki saattavat käyttää allergiaa tekosyynä, mutta ei pitäisi koskaan allergia-asioissa toimia näiden tapausten mukaan. "Luulin että se vaan esittää" ei hirveästi auta jos joku joutuu sairaalaan - tai kuolee.

Vierailija
6/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todellista.

Vierailija
7/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on valitettavasti todellista. En pysty olemaan ilman oireita edes, jos on kalan hajua, saati sitten, jos vahingossa söisin kalaa, huonolla tuurilla olisin kuollut.

Vierailija
8/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaveri, joka sai häissä hengenvaarallisen reaktion, kun joku oli ottanut toisen ruokalajin ottimella kalaa ja hän sai sen takia älyttömän pienen palan kalaa niistä ottimista.

Toki on varmaan myös ihmisiä, jotka eivät vain pidä kalasta.

Vierailija
9/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus. Minä alan epäillä, että jollakulla ei taida olla kaikki korvien vlssä kohdillaan, kun kyselee (taas) tällaistakin asiaa, jonka luulisi olevan erinomaisen ymmärrettävä ja selkeä vastaus. - Varmasti on heitä, jotka eivät välttämättä pidä kalasta tai mistään veden elävästä, siinä kin heitä jotka eivät tykkää siitä tai tuosta. Mutta valitettavasti on sitten meitä joilla on allergioita tai muita rajoitteita ja terveydellisiä syitä, joiden vuoksi joudumme toisinaan kieltäytymään maistamastakin. En valitettavasti tiedä, miten saattaisin tai voisin mahd. pienin komplikaatioin näyttää toteen sen, että on oikeasti vakavast otettavia syitä, minkä takia kaikkea tarjottavaa ei halua, ainakaan maistaa, edes sitä pienen-pientä palaa.

Jos tämä tekee meistä sitten epäkohteliaita, niin sitten kai näin. Mutta mikä olisi sopiva termi kuvaamaan ja luonnehtimaan näitä paremmin tietäjiä ja tyrkyttäjiä kohtaan, joilta puuttunee kokonaan kyky tai ymmärrys muiden ihmisten sairauksia ja "rajoitteta" kohtaan(?)

Vierailija
10/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se ei olisi todellinen? Kissoilla ja koirilla kala on aika yleinenkin allergeeni.

Vierailija
11/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa oli joku joka sai oireita pelkästä hajusta. Ei voinut mennä lähellekkään ruokalaa jos oli kalaruokaa, hänelle ruuat tuotiin jostain kauempaa ja söi ne sitten luokassa.

Vierailija
12/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen sisar ihan yhtäkkiä päätti alkaa inhota kalaa, entistä herkkuaan, ja meni sairaalaan ambulanssilla ruokapöydässä, kun kesken syönnin alkoi inhota. Nykyään kalan hajukin pakottaa käyttämään epipeniä. Huvikseenhan tietty...

Kai vietiin suljetulle osastolle ja annettiin lumelääke resepti. Allergikkojen teatreelisia esityksiän on nähty ennenkin. Mitä olen seurannut niin näillä ei usein ole muutenkaan kaikki inkkarit kanootissa. Moni allergia voitaisii hoitaa antamalla olla hetken ilman ruokaa.Parhaita ovat nämä laktoosi allergokot jatka tekevät suuren draaman siitä että maitoa juotua voi pierettää.

Vierailija
13/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai vietiin suljetulle osastolle ja annettiin lumelääke resepti. Allergikkojen teatreelisia esityksiän on nähty ennenkin. Mitä olen seurannut niin näillä ei usein ole muutenkaan kaikki inkkarit kanootissa. Moni allergia voitaisii hoitaa antamalla olla hetken ilman ruokaa.Parhaita ovat nämä laktoosi allergokot jatka tekevät suuren draaman siitä että maitoa juotua voi pierettää.

Vielä nykyisinkin ihmisiä kuolee anafylaktiseen shokkiin. Laktoosi-intoleranssi taas ei ole allergia vaan entsyymipuutos. Suurimmalta osalta ihmiskunnasta entsyymi puuttuu, koska alun perin nisäkkäitä ei ole tehty juomaan maitoa aikuisena. Käypä muuten vessassa ripuloijan jälkeen.

Vierailija
14/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei sillä ole väliä. Minusta riittää se että sanoo ettei syö.Ei  pidä  perätä perusteluja siihen, eivät ne muille kuulu.

Vierailija
15/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että jos joku kertoo sinulle olevansa allerginen tai yleisemmin syystä tai toisesta estynyt syömään jotain, niin mistä juontaa sinun tarpeesi aloittaa hänen "rajoittuneisuutensa" vähättele tai peräti halveksunta.

Mutta onhan  se inhottavaa tai ainakin tylsää kun leikitään tai räävitään ja tai nyrpistellään ruoalla ruokailun aikana tai ennen ruokailua.

Vaan, jos joku kertoo sinulle selkeästi ja ymmärrettävästi, ettei syö tai voi syödä esimerkiksi kalaa tai nauttia maitoa, niin miksi vängätä vastaan?

Moni rajoittuneisuudestaan "avautuva" toki usein täuydentää sanomistaan, mainitsemalla jonkun syyn, miksei mutta sillä kaiketi lienee vain vahvistaa kuulijalle, että kieltäytymisen syynä on jokin muu syy kuin halu kieltäytyä vain kieltäytymisen vuoksi.

Itse "rajoittiesena" en haluaisi pitää ääntä omasta ruokavaliostani, enempää kuin on pakko, kun en esimerkiksi halua kenenkään näkevän vuokseni vaivaa turhaan.  tiedän kyllä, että on ihmisiä jotka riemastuvat ja innostuvat suuresti kun pääsevät kertomaan omasta ruokavaliostaan.

Olen myös tehnyt havainnon, että osa kokee meidät ruoka-aine rajoitteset pelkästään henkilöinä jotka ovat joko syömässä tai kertomassa ravitsemustottumuksistamme. - En minäkään kovin nauti näin tylsästä seurasta.

Kyllä meistä "rajoitteisista" moni myös juhlia ja iloita monesta tapahttumasta ja kustusta; sen sijaan, että ottaisimme jokaisen meille otetun pyynnön kehoitukseksi tulla valsitamaan ja kertomaan muille kutsutuille ja paikalla olioille, mitä mieltä olemme tarjoilusta ja mitä me enne ainakaan siitä aio nauttia, kun tiedättehän että meillä on tuollain ja tällainen syy tai syyt siihen.

Vierailija
16/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerran bluffasin, kun työnantaja tarjosi ruoan ja tarjolla oli sitä iänikuista lohta. Ilmoitin olevani allerginen kalalle ja sain pihvin.

Vierailija
17/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä uskon, että kala-allergia on valetta. Sama, kuin joku väittäisi olevan allerginen lihalle tai kakille vihanneksille yhtä aikaa.

Vierailija
18/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullekin alkoi se kala-allergian todellisuus valkenemaan viime perjantain ja lauantain välisenä yönä. Ihmettelin kun aloin yhtäkkiä mennä ihan todella tukkoon. Otin allergialääkkeen, ja se helpotti hieman oireita mutta jatkui pitkälle yöhön. Tutkin sinä aikana koko jääkaapin ja ruuaat että olenko syönyt jotain ja keräsin jo rohkeutta soittaa anopille, että tuleeko lapsenvahdiksi sillä aikaa kun soitan lanssin paikalle. 

Onneksi alkoi hälvetä ja oli ensiapua omasta takaa, ja myöhemmin mies paljasti, että oli töissä syönyt kalaa ja sieltä tultuaan antanut mulle pusuja koska oli unohtanut koko jutun.  

Vierailija
20/50 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee maha kipeäksi kalasta. Ennen tykkäsin grillatusta ahvenesta, mutta sitäkään en voi syödä ilman, että loppupäivä menee järkyttävissä mahakivuissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi