61 000 ekaluokkalaisesta joka kymmenes ei opi lukemaan kunnolla
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/201808062201119203_pk.shtml
Lisää roskasakkía tulossa lähiöihin riehumaan.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Viime syksynä kouluun tuli ensimmäinen lapsi, joka ei osannut kääntää paperisen kirjan sivua. Hän yritti vierittää tekstiä samalla tavalla kuin kännykässä, sormeaan heilauttamalla.
EI VOI OLLA V#TTU MAHDOLLISTA....!!!! PLIIIIIIS!!!!!???
Vierailija kirjoitti:
Yliarvostettu taito
Ei ihme että Sipilät ja Berberit saa tehdä mitä lystää kun kansa ei tajua hevonv#ttua mitä on tekeillä.
Hui onneksi elin lapsuuden jossa oli vain alkeelliset puhelimet, niin osaan kyllä laskea, lukea ja kirjoittaa. Tälle tilanteelle pitää tehdä jotain.
Miten luet lapselle jos et itse osaa lukea....tätä lukutaidotonta porukkaa lampsii tänne kokoajan lisää.
Mitä noihin älypuhelimiin ulee, niin mun mielestä vieläkin on parempi se luurillinen malli, jossa oli yksi pyöreä pyöriteltävä "näppäin"... Mummoa ja sen punaista puhelinta ja pullantuoksua on ikävä. :(
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri työttömien lapset eivät opi lukemaan? Eli jos jäät työttömäksi, lapsesi ei tule pärjäämään jatko-opinnoissa. Riittääkö aktiivimallin verran työtä jotta lapset pärjäävät?
Olin useasti työttömänä, lasteni ollessa pieniä. Hyvin oppivat lukemaa ja kirjoittamaankin, koska gradunsa saivat tehtyä.
Mitenkäs oppisivat kun suomen kouluissa ei -toistaiseksi- ole opetusta arabian kielellä? Suomeahan eivät osaa kuten eivät vanhempansakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten luet lapselle jos et itse osaa lukea....tätä lukutaidotonta porukkaa lampsii tänne kokoajan lisää.
Ja kirjoitustaidotonta!
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs oppisivat kun suomen kouluissa ei -toistaiseksi- ole opetusta arabian kielellä? Suomeahan eivät osaa kuten eivät vanhempansakaan.
Kyllä tässä on suurelta osin kysymys ihan suomalaisista perheistä tulevista suomenkielisistä lapsista. Pisa-testienkin tulokset ovat huonoimpia Suomen niissä osissa, joissa vihjaamasi ryhmän edustajien osuus on kaikkein pienin.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni perusteli lukemattomuutta sillä, että kun on kaksi lasta, ei vaan pysty kaikkeen. Minä en tietenkään voinut ymmärtää tätä ylitsepääsemätöntä estettä, koska minulla on vain yksi lapsi, jolle luen päivittäin. Tai nykyisin hän lukee myös itse, sillä oppi reilu 4-vuotiaana lukemaan.
Miksei se lue niille yhtä aikaa?! Meillä vauva on mukana kun luen isommalle sadun. Ei minun tarvitse odottaa että vauvalla on muuta tekemistä...
Vierailija kirjoitti:
Lasten lukemisen määrä on suorastaan romahtanut. Nykyään puolet yläkoululaisista ei millään jaksaisi lukea puolen a4 sivun mittaista tekstiä. Heistä pari ei oikeasti saa tuota tekstiä luettua, vaikka heillä ei ole mitään lukihäiriötä. Myös kirjoitustaito ja sanavarasto ovat heikentyneet merkittävästi. Samaan aikaan huoltajat älähtävät, jos lapsia yrittää pakottaa lukemaan edes oppikirjojen tekstejä.
Poikakin oppi vasta ekalla luokalla lukemaan, aika pian kyllä ja luki sujuvasti, aloitti eskarin vasta marraskuussa ja kaksikielinen koti, oon lukenut paljon satuja jne. Neljänteen luokkaan asti luki kirjoja mutta sitten akuankka ja roopesetä vei mielenkiinnon ja kirjoitti äikästä eximia cum laude approbatur, tämä niinku lohdutukseksi ja pelasi paljon tietsikalla ja enkusta L
Homo