61 000 ekaluokkalaisesta joka kymmenes ei opi lukemaan kunnolla
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/201808062201119203_pk.shtml
Lisää roskasakkía tulossa lähiöihin riehumaan.
Kommentit (52)
Toki on parempi, jos ihmiset edes KUUNTELEVAT kirjoja, jos lukeminen ei suju tai natsaa. Jotenkin kyllä tuntuu kornilta kun telkkarissakin paasataan, että lukeminen on vain hyttysen piaraisun mittainen hetki ihmisen historiassa, kun taas tarinoita on kerrottu aina. Kyllä siihen että opitaan ja mennään oikeasti eteenpäin esim. tieteissä edellyttää, ettei vaan kuunnella luureista juoppohullunpäiväkirjoja ja nummelanponitalleja.
Työskentelen työssä, jossa olen näiden lasten kanssa tekemisissä. Kyse on ihan tavallisista suomalaisista lapsista. Vanhemmat eivät ole lukeneita eikä lapsille lueta. Sen sijaan lapselle annetaan hyvin nuorena älyluurit ja tietokoneet. Näitä sitten hakataan ja pleikkaa välillä. Koulut jää käymättä, koska vanhemmat eivät osaa ottaa luureja pois edes yöksi. Sosiaalisia suhteita ei synny, koska hakataan pelejä. Monesti nämä vielä linnoittautuvat huoneisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teemme tuolla porukalla? Vihreiden ja Vasemmiston mielestä meidän muiden varmaan pitää elättää heidät.
Miksi et sano omaa ehdotustasi vaan puhut siitä mitä joku muu ehkä voisi olla asiasta mieltä.
Ei mulla ole ratkaisua tuohon ongelmaan, mutta en haluaisi myöskään elättää heitä muutenkin pienestä palkastani.
Ehkä älykkyysosamäärä on todella laskussa. No afrikkalaiset maahnamuuttajat nostavat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista että ene tätä invaasiota näitä ongelmia ei tässä mittakaavassa ollut.
Kyllä oli.
Lapsille ei nykyään lueta mitään, lapset eivät itse lue mitään. Sanavarasto on jotain pelislangia... Suomessa on ilmaiset kirjastot, hakekaa sieltä lukemista.
Meillä luettiin jo vauvalle, sanavarasto on laaja.Eikö kaikki muka oikeasti lue vauvalle ja taaperolle? Pidin tätä itsestään selvänä osana lapsen saamista.
En lukenut vauvoille ja pienille taaperoillekin aika nihkeästi. Sitä isommille sitten kyllä. Molemmat lapseni ovat oppineet lukemaan sanoja 4-vuotiaina ja kirjoja 5-6-vuotiaana, ja sanavarastoa on ihasteltu kerhossa/hoidossa.
Miksi tätä negapeukutetaan? Ei VAUVALLE ole pakko lukea tarjotakseen hyvän pohjan kielen ja lukutaidon kehitykselle. En ole myöskään laskenut vauvalleni palikoita tai nimennyt värejä vaan vasta myöhemmin, ja kertolaskuja laski kylvyssä 4-vuotiaana ja neuvolassa nimesi 11 väriä kun pyydettiin kolme. Pointti on että lapsen kehityksen tukeminen ei vaadi koulunkäyntiä kehdosta lähtien vaan lapsen luontaisen tilannekohtaisen oppimisen tukemista - onneksi varhaiskasvatus on kehittymässä tähän suuntaan.
Tottakai lapsille pitää lukea, ja vauvalle lukeminen voi olla kivaa ja hyödyllistä (niin kuin vaikka kaupassa tavaroiden nimeäminen), mutta ei välttämätöntä. Vauva on vauva.
Lapsen kielen kehityksen ja lukivalmiuksien tukeminen on kyllä tärkeää.
Lapsen kielen kehitystä on helppo tukea lukemalla lapselle jo alusta asti. Aivan pienille lorut ja laulut ovat minusta parhaita, kirjoja kannattaa alkaa lukea viimeistään 1-vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teemme tuolla porukalla? Vihreiden ja Vasemmiston mielestä meidän muiden varmaan pitää elättää heidät.
Ja perussuolien mielestä se lukemattomuus on muualtatulleiden vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja perussuolien mielestä se lukemattomuus on muualtatulleiden vika.
No ei se ainakaan ole parantanut asiaa.
Ystäväni perusteli lukemattomuutta sillä, että kun on kaksi lasta, ei vaan pysty kaikkeen. Minä en tietenkään voinut ymmärtää tätä ylitsepääsemätöntä estettä, koska minulla on vain yksi lapsi, jolle luen päivittäin. Tai nykyisin hän lukee myös itse, sillä oppi reilu 4-vuotiaana lukemaan.
Iltasatulukeminen on monella tapaa ihan parasta. Siinä saa olla yhdessä vaikka koko perhe. Siinä kuunnellaan ja luetaan yhdessä. Sanavarasto lisääntyy. Mielikuvitus rullaa ja myös vanhemmalla on mukavaa kun valitsee kivaa lukemista. Ja lapset seilaavat väistämättä höyhensaarille, kun se kuuluu jokailtaiseen nukkumaanmenorituaaliin jo aivan pienestä.
Lukekaa ihmiset lapsillenne!
Tilatkaa Jallu lapsillenne, niin lukeminen alkaa kiinnostamaan.
Lukutaidottomuudella ei Suomen kontekstissa yleensä tarkoiteta sitä, ettei osaisi lukea ollenkaan, tosin kyllähän meilläkin elää kourallinen ihmisiä, jotka ovat täysin lukutaidottomia.
Tässä viitataan todennäköisesti siihen, että lukutaito jää sanatasolle (osaa siis lukea ihan oikein KIS-SA NUK-KUU), mutta laajempien kokonaisuuksien ymmärtävä lukeminen puuttuu. Se tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, ettei osaa muodostaa peräkkäisistä sanoista ja virkkeistä kokonaisuuksia, vaan unohtaa mitä tekstin alussa luki, koska itse mekaaninen suoritus vaatii niin paljon ponnisteluja. Tekstin rytmitys on monesti myös hukassa, jolloin virkkeiden rajat hämärtyvät ja sen myötä ymmärtäminen vaikeutuu. Usein myös sana- ja käsitevarasto on puutteellinen (esim. ei tiedetä mitä tarkoittaa "horrostaminen" tai "matelija") jolloin ymmärryskin jää tietysti saavuttamatta.
Tällainen puutteellinen lukutaito on mahdollinen myös lapsella, joka on oppinut lukemaan varhain, mutta joka ei jostain syystä jaksa kehittää ja ylläpitää lukutaitoaan.
T. Alkuopettaja
Kun olin itse peruskoululainen oli äidinkieli lähinnä kielioppia ja ainekirjoitusta.
Nykyään lapsilla on luetunymmärtämisen kokeita eli luettava teksti on suomeksi ja siihen liittyy kysymyksiä ja väittämiä, joihon tekstistin perusteella on löydettävä vastaus.
Näissä testeissä osalla on isoja vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Yliarvostettu taito
Jos et ymmärrä lukemaasi, olet pihalla ihan kaikesta.
Minä luen 4-vuotiaalle pojalleni Aku-Ankka sarjakuvakirjoista yhden tarinan aina ennen nukkumaanmenoa, koska poika tykkää näistä. Onko se hyvä kehityksen kannalta? Vai pitäisikö olla joku hienompi kirja?
Kiitos kommenteista! Tosissani kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Minä luen 4-vuotiaalle pojalleni Aku-Ankka sarjakuvakirjoista yhden tarinan aina ennen nukkumaanmenoa, koska poika tykkää näistä. Onko se hyvä kehityksen kannalta? Vai pitäisikö olla joku hienompi kirja?
Aku Ankka on oikein hyvä nelivuotiaan kanssa! Parhaiten toimii ylipäätään sellainen lukeminen, joka lasta kiinnostaa, olipa se sitten astrofysiikkaa tai keittokirjoja. Silloin lapsi myös todennäköisemmin kuuntelee ja oppii, eikä uppoudu miettimään omiaan. Toki kouluiässä lukemisen monipuolistaminen on tarpeen, mutta sitä nuorempien kanssa kaikki lukeminen käy!
T. Alkuope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aku Ankka on oikein hyvä nelivuotiaan kanssa! Parhaiten toimii ylipäätään sellainen lukeminen, joka lasta kiinnostaa, olipa se sitten astrofysiikkaa tai keittokirjoja. Silloin lapsi myös todennäköisemmin kuuntelee ja oppii, eikä uppoudu miettimään omiaan. Toki kouluiässä lukemisen monipuolistaminen on tarpeen, mutta sitä nuorempien kanssa kaikki lukeminen käy!
T. Alkuope
Kiitos kommentista. :) Joo on tosiaan pojan omia valintoja Akut kirjastosta ja tykkää tosissaan, ja nauraa erityisesti jutuille, joissa Aku koheltaa.
Mun ystävän eskarilainen oppi lukemaan 6 vuotiaana ja pikkusisko 4,5v heti perästä. Näille lapsille oli luettu vauvaikäisestä asti. Tämäkin ongelma taitaa olla kotoa lähtöisin.