Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten osa-aikatyötä opiskelijalle, jolla sos. tilanteiden pelko?

kädettärisee
06.08.2018 |

Itku meinaa tulla, kun tilanteeni on niin onneton. Olen saanut toimeentulotukea jo parin vuoden ajan, välillä oli 4kk työjakso. Opiskelen yliopistossa. En saa opintotukea, sillä tukikuukaudet loppu (olen alanvaihtaja). Kela valittaa, että toimeentulo tulisi hankkia muulla tavoin, ja uhkailee tuen alentamisella, jos en "korjaa moitittavaa toimintaani". Vaihtoehtoina olisi ainakin opiskelujen päättäminen ja työttömäksi hakeutuminen (tätä en aio tehdä, sillä opiskelen hyvin työllistävää alaa, ja haluan joskus töihin) tai lottovoitto tai ansiotyöt.

Mitenkähän niitä töitä vaan saisi? Hain 20 kesätyöpaikkaa, mm. kaupungin hoitoalan paikkoja ja siivousta, ja mitään en saanut. Olen hakenut osa-aikaisia töitä siivousfirmoista, ei mitään. Nyt olen miettinyt kaupan kassaa, vaikka tiedän, että olisin ihan p..a siinä työssä. Minulla on sosiaalisten tilanteiden pelko, ja jännitän jo kaupan kassajonossa seisomista. En tajua, miten selviäisin kassatyöstä. Minulle sopisi hyvin varastotyö, postinjakaminen ja lajittelu, siivoaminen, erilaiset toimistotyöt... Mihinkään näistä ei vaan tunnu pääsevän, kun sosiaalisesti lahjakkaat vievät nämäkin työt. Miten ihmeessä voin elättää itseni ja rahoittaa opinnot niin kuin Kela vaatii, kun en sovellu tai pääse mihinkään työhön? Oman alan töitä en saa vielä pariin kolmeen vuoteen.

Sosiaalisten tilanteiden pelkoani on yritetty hoitaa mm. psykoterapialla, ja ehkä sen ansiosta olen opiskelukykyinen, joskin stressaan ja jännitän kaikkea hirveästi. Nyttenkin on aika varattuna YTHS psykologille, mutta tuskinpa siitä mitään apua on. Koen olevani väliinputoaja siinä mielessä, että en varmaankaan saisi mitään sairauspäivärahoja, mutta en kuitenkaan ole täysin työkykyinen näihin opiskelijoille tyypillisimpiin osa-aikatöihin. Niinpä Kelan silmissä laiminlyön jatkuvasti elatuksestani huolehtimisen. Minua ei edes se rahan tulon väheneminen sureta, vaan pahoitan aina mieleni, kun luen Kelan uhkauskirjeitä. Tuntuu ikävältä, että olen tällainen paha ja laiska ihminen, jota yhteiskunta elättää, ja jota sen takia vihataan. Olen muutenkin hyvin herkkä arvostelulle. Ottaisin ilomielin vastaan alennetun tuen, jos se kamala pelottelu ja nöyryyttäminen Kelan taholta vain loppuisi. Joskus mietin, että pitäisi tehdä jokin todella vakava rikos, että pääsisin vankilaan, jossa saa kuitenkin katon päänsä päälle ilman Kelan uhkauskirjeitä. Myös itsemurhaa mietin välillä, mutta elämässä on paljon hyvääkin, kun unohtaa raha-asiat.

Niin olisiko teillä vinkkejä, miten niitä osa-aikatöitä heltiäisi tällaiselle ujolle ja hieman epävakaalle ihmiselle?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous?

Vierailija
2/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous sopii, vaan en niihinkään töihin ole kelvannut. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoustyö on sun paras vaihtoehto. Pitää vaan kerätä se kaikki rohkeus ja onnistua työhaastattelussa.

Vierailija
4/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin asut? Pk-seudulla on paljon töitä henkilökohtaisena avustajana. Osa-aikaisia ja sellaisiakin, jotka sopivat opiskelijalle. Toki siinä on riskinsä, jos osuu oikein veemäinen avustettava mutta, jos seuloo ilmoitukset kunnolla, niin ehkä voisi onnistaa.

Vierailija
5/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko katsellut jotakin etätyötä? Esim. jos käännös- ja sisällöntyötä sujuu niin niille voi löytyä kysyntää. Toki palkka ei päätä huimaa, enemmänkin pitäisi olla nopea tekijä kuin varsinaisesti ammattilainen. Entä pystyisitkö pääsemään jonnekin oman alan palkalliseen harjoitteluun? 

Vierailija
6/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En asu PK-seudulla, mutta täälläkin näyttäisi olevan noita henkilökohtaisen avustajan paikkoja paljon. En ole tohtinut niihin hakea, kun en ole varma selviäisinkö sellaisesta työstä. Olen tosiaan melko ujo ja varautunut, joten kovin hyvää keskustelukumppania minusta ei välttämättä saa. Lisäksi minulla ei ole ajokorttia. Onkohan ajokortti välttämätön? -ap

Vierailija
7/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoustyö, esim. joku toimisto aamuisin, siitä sitten yliopistolle (tätä tein itse opiskeluaikana). Lehtien varhaisjakelussakaan ei liiemmin tarvitse olla sosiaalinen, mutta voi olla aika rankkaa kun pitää muutaman tunnin unien jälkeen jaksaa lähteä luennolle...

Ja ihan oikeasti, koveta nahkasi niiden kelan "uhkauskirjeiden" suhteen. Suomessa meillä on edelleen äärettömän hyvät sosiaalietuudet ja maksuton koulutus, kyllä ilmaisen rahan eteen pistää pari kelan aanelosta silppuriin ja jatkaa eteenpäin. Dokumentoi työnhakusi jos sitä tarvitaan toimeentulotuen saamiseksi, opiskelijallakin on oikeus sitä saada ellei muuta tulonlähdettä ole.

Vierailija
8/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko katsellut jotakin etätyötä? Esim. jos käännös- ja sisällöntyötä sujuu niin niille voi löytyä kysyntää. Toki palkka ei päätä huimaa, enemmänkin pitäisi olla nopea tekijä kuin varsinaisesti ammattilainen. Entä pystyisitkö pääsemään jonnekin oman alan palkalliseen harjoitteluun? 

Etätyö sopisi parhaiten, mutta en ole nähnyt sopivia työpaikkailmoituksia missään. Aiemman opiskeluni vuoksi voisin työskennelläkin vaikkapa kääntäjänä, mutta kieli on sellainen, ettei ole kysytty, joten töitä ei ole ainakaan minun tietääkseni, ellen sitten oman yrityksen kautta yrittäisi. Oman alan palkalliseen harjoitteluun pääsee parin vuoden päästä, jos opinnot sujuvat aikataulussa. -ap

Vierailija
9/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kädettärisee kirjoitti:

En asu PK-seudulla, mutta täälläkin näyttäisi olevan noita henkilökohtaisen avustajan paikkoja paljon. En ole tohtinut niihin hakea, kun en ole varma selviäisinkö sellaisesta työstä. Olen tosiaan melko ujo ja varautunut, joten kovin hyvää keskustelukumppania minusta ei välttämättä saa. Lisäksi minulla ei ole ajokorttia. Onkohan ajokortti välttämätön? -ap

Ei se ajokortti aina ole välttämätön. Riippuu avustettavasta. Usein ilmoituksessa mainitaan, jos se on kynnyskysymys. Jos sattuisi mukava avustettava, saisit harjoitella sosiaalisia taitoja turvallisesti kahden kesken. Monet avustettavat arvostavat rauhallisia avustajia. Lisäksi monet etsivät apua kotitöihin ym. ilman, että sisältää hoitotyötä. Selailepa ilmoituksia uudestaan eri silmällä :)

Vierailija
10/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoustyö, esim. joku toimisto aamuisin, siitä sitten yliopistolle (tätä tein itse opiskeluaikana). Lehtien varhaisjakelussakaan ei liiemmin tarvitse olla sosiaalinen, mutta voi olla aika rankkaa kun pitää muutaman tunnin unien jälkeen jaksaa lähteä luennolle...

Ja ihan oikeasti, koveta nahkasi niiden kelan "uhkauskirjeiden" suhteen. Suomessa meillä on edelleen äärettömän hyvät sosiaalietuudet ja maksuton koulutus, kyllä ilmaisen rahan eteen pistää pari kelan aanelosta silppuriin ja jatkaa eteenpäin. Dokumentoi työnhakusi jos sitä tarvitaan toimeentulotuen saamiseksi, opiskelijallakin on oikeus sitä saada ellei muuta tulonlähdettä ole.

Postinjakajaksi olenkin hakenut, ja koskaan en ole saanut mitään vastausta. Lehtien varhaisjakelussa tarvitaan kai usein autoa, minulla ei ole edes korttia. Siivoustyötäkin olen hakenut, ja sen ainoan kerran kun olisin ilmeisesti päässyt töihin, tulin valituksi myös toiseen paikkaan kesätyöhön, jonka sitten valitsin. Siivousalalla monesti toivotaan myös ajokorttia, ja sen suorittamiseen minulla ei ole varaa.

Tuo työnhaun dokumentoiminen on hyvä ajatus. Laitoin jo viime kesätyönhakukierroksesta todisteita Kelan selvityskirjeen liitteeksi, ja ainakin sillä kertaa he tyytyivät asiaan eivätkä uhkailleet moneen kuukauteen tuen alentamisella. Täytyykin jatkaa tuota todistusaineiston keräämistä, että on sitten mustaa valkoisella, että töitä on haettu. -ap

Vierailija
11/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainosten jako?

Vierailija
12/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän on se hyvin työllistävä (ja palkattu?) ala jossa pärjää ilman sosiaalista kanssakäymistä? Ydinfyysikoksiko ajattelit opiskella?

Työt on normaaleillekin ihmisille tällä hetkellä kiven alla. Suosittelen että lopetat ikuisuusopiskelun ja yrität valmistua nopeasti tai sitten tosiaan jäät ihan reilusti työttömäksi. Anna kun arvaan, sos. til. pelko hidastuttaa opintojesi valmistumista tosi paljon kun ahdistaa ryhmätyöt ja luennot...?

Vierailija
13/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kädettärisee kirjoitti:

Ei se ajokortti aina ole välttämätön. Riippuu avustettavasta. Usein ilmoituksessa mainitaan, jos se on kynnyskysymys. Jos sattuisi mukava avustettava, saisit harjoitella sosiaalisia taitoja turvallisesti kahden kesken. Monet avustettavat arvostavat rauhallisia avustajia. Lisäksi monet etsivät apua kotitöihin ym. ilman, että sisältää hoitotyötä. Selailepa ilmoituksia uudestaan eri silmällä :)

Kiitos tiedosta! Itsekin tuota olen miettinyt, että henkilökohtaisena avustajana saisin ainakin harjoitusta sosiaalisista tilanteista. Pitääkin alkaa hakea myös näitä paikkoja. -ap

Vierailija
14/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainosten jako?

Mainoksia olen jakanut joskus vuosia sitten, muuten mukavaa hommaa, mutta ei siitä rahaa saa elääkseen. -ap

Vierailija
15/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kädettärisee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Postinjakajaksi olenkin hakenut, ja koskaan en ole saanut mitään vastausta. Lehtien varhaisjakelussa tarvitaan kai usein autoa, minulla ei ole edes korttia. Siivoustyötäkin olen hakenut, ja sen ainoan kerran kun olisin ilmeisesti päässyt töihin, tulin valituksi myös toiseen paikkaan kesätyöhön, jonka sitten valitsin. Siivousalalla monesti toivotaan myös ajokorttia, ja sen suorittamiseen minulla ei ole varaa.

Tuo työnhaun dokumentoiminen on hyvä ajatus. Laitoin jo viime kesätyönhakukierroksesta todisteita Kelan selvityskirjeen liitteeksi, ja ainakin sillä kertaa he tyytyivät asiaan eivätkä uhkailleet moneen kuukauteen tuen alentamisella. Täytyykin jatkaa tuota todistusaineiston keräämistä, että on sitten mustaa valkoisella, että töitä on haettu. -ap

Ei välttämättä tarvita autoa lehtien varhaisjakelussa, on polkupyöräpiirejäkin, mutta vaatii talviaikaan sitten rautaista kuntoa. Paljon tsemppiä sulle opiskeluun ja hyvää tulevaa syksyä :)

Vierailija
16/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän on se hyvin työllistävä (ja palkattu?) ala jossa pärjää ilman sosiaalista kanssakäymistä? Ydinfyysikoksiko ajattelit opiskella?

Työt on normaaleillekin ihmisille tällä hetkellä kiven alla. Suosittelen että lopetat ikuisuusopiskelun ja yrität valmistua nopeasti tai sitten tosiaan jäät ihan reilusti työttömäksi. Anna kun arvaan, sos. til. pelko hidastuttaa opintojesi valmistumista tosi paljon kun ahdistaa ryhmätyöt ja luennot...?

En haluaisi alkaa tässä opintoalasta kertomaan, mutta en ole väittänytkään, että omalla alallanikaan ilman sosiaalista kanssakäymistä pärjäisi. Minulla pelko ilmenee tietynlaisissa tilanteissa, kuten kaupan kassajonossa ja ruokaillessa, mutta ei estä luennoille ja harjoituksiin osallistumista, kun on lääkkeet. Uskoisin myös selviytyväni oman alan töistä, mutta varmahan en voi olla. Opintoja ei voi tästä mitenkään nopeuttaa, ja työttömäksi jääminen ei ainakaan paranna työnsaantimahdollisuuksiani jatkossakaan. -ap

Vierailija
17/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyynti. Siinä ei tarvitse nähdä asiakkaita kasvotusten (vaikka toki puhelimessa puhumistakin voi jännittää, mutta tässä voinee kehittyä kokemuksen kertyessä). Alalla on työvoimapula, töihin pääsee kuka vaan. Eihän se mitään juhlaa ole, mutta siisti sisätyö.

Vierailija
18/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kädettärisee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä tarvita autoa lehtien varhaisjakelussa, on polkupyöräpiirejäkin, mutta vaatii talviaikaan sitten rautaista kuntoa. Paljon tsemppiä sulle opiskeluun ja hyvää tulevaa syksyä :)

Oi kiitos tsempistä ja mukavaa syksyä sinullekin :) Jospa joskus tuohon varhaisjakeluun pääsisin, tykkään liikunnallisesta työstä, ja tekisin tuollaista työtä todella mielelläni! -ap

Vierailija
19/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksipuhelin, jos uskallat puhua ihmisten kanssa puhelimessa. Jos et uskalla, niin seksichat. Noihin ainakin pääsee helposti töihin.

Vierailija
20/55 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyynti. Siinä ei tarvitse nähdä asiakkaita kasvotusten (vaikka toki puhelimessa puhumistakin voi jännittää, mutta tässä voinee kehittyä kokemuksen kertyessä). Alalla on työvoimapula, töihin pääsee kuka vaan. Eihän se mitään juhlaa ole, mutta siisti sisätyö.

Heh puhelinmyynnissäkin olen ollut joskus kesätöissä, ja se ei jännittänyt juuri yhtään! Se tuotteen kaupaksi saaminen on usein vaan todella vaikeaa, ja palkkakin saattaa jäädä sitä myöten heikoksi. Mutta voisinpa puhelinmyyntiäkin kokeilla, jos joku minut huolii vielä töihin. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän