Olen niin väsynyt olemaan ujo ja epävarma.
Olen aina ollut luonteeltani ujo ja näin aikuisena ymmärtänyt olevani yksinviihtyvä introvertti. Kuitenkin olen päätynyt naimisiin ja äidiksi, lisäksi olen työssä hoitoalalla jossa minulla on sosiaalinen työrooli. Perheenäitinä ja työssä hoitajana olen melko itsevarma, tiedän miten toimia enkä jää sanattomaksi. Mutta kun minulla ei ole mitään "roolia" päällä, olen vain oma itseni, olen sosiaalisesti todella kömpelö ja epävarma. En osaa ns. small talkia lainkaan ja usein on tilanteita joissa pää lyö aivan tyhjää enkä saa suustani ulos mitään järkevää tai kyseiseen tilanteeseen sopivaa. Aivoni toimii kuin hidastettuna ja sopiva vastaus tulee mieleen vasta sitten kun tilanne on jo ohi.
Tämä kaikki konkretisoitui taas viikonloppuna juhlissa joita olin odottanut pitkään ja mielestäni valmistautunut niihin hyvin. Olin tehnyt "mielikuvaharjoitteita" keskusteluista joita tiettyjen ihmisten kanssa tulisi eteen. Miettinyt siis keskustelunaiheita ja vastauksia kysymyksiin joita saatoin olettaa minulle esitettävän. Mieheni ei töiden vuoksi päässyt juhliin mukaan, joten siksikin koin tällaisen etukäteis valmistautumisen tarpeelliseksi. Lähdin juhliin positiivisella mielellä, mutta päivän kuluessa tajusin jälleen kerran ettei minusta ole höpöttelemään kevyesti ihmisten kanssa. Jäin keskusteluissa jälkeen, en ehtinyt vastata muiden tahdissa ja ne kahdenkeskiset tilanteet joita olin etukäteen mielessäni harjoitellut, eivät menneet sinne päinkään. Ja juhlan edetessä ja tajutessani tilanteen, aloin vetäytyä. Vältellä keskustelua ja kontakteja. Ja samaan aikaan alkoi pala kurkussani kasvaa ja itsetunto, se vähä mitä sitä nyt ylipäätään onkaan, romuttua taas pala palalta. Olin laittautunut kauniiksi ja ihmiset hakeutuivat luokseni, mutta en vain osannut taaskaan. En normaalia ihmisten välistä keskustelua. Sitä kevyttä, helppoa, iloista höpöttelyä joka niin monilta tulee luonnostaan.
Ilta päättyi siihen että itkin suihkussa enkä edes miehelleni kehdannut kertoa "epäonnistumisestani". Valehtelin juhlien menneen kivasti. Kertaan mielessäni tilanteita joissa mokasin ja käyn näitä keskusteluja mielessäni läpi vaihtoehtoisilla ratkaisuilla. Tiedostan, että nämä tilanteet eivät varmaankaan jääneet muiden henkilöiden mieleen samalla tavalla, mutta itse koen epäonnistuneeni rankasti.
Löytyisikö palstalta kohtalotovereita? En kehtaa näitä ajatuksiani ääneen puhua kenellekään. Hullulta tuntuu myös se, että periaatteessa tiedän olevani hyvä keskustelija. Mieheni usein sen mainitsee kehuna. Mutta hyvä, syvällinen keskustelu onnistuu vain ani harvojen ihmisten seurassa. Miksi, oi miksi kevyt small talk on toisille niin helvetin vaikeaa?!
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Olen kohtalotoveri. Olisin voinut kirjoittaa aloituksen ja ap:n jatkokommentitkin sanasta sanaan itse! Minäkin olen kohta 40 v. ja aina vaan tällainen. Sen olen toisinaan havainnut aiheuttavan muissakin hieman hämmennystä, että kun saan ilmaista itseäni kirjallisesti tai vaikka pitää esitelmää, puhetta tms. olen aivan eri maata. Saan jatkuvasti kehuja ja ihailua siitä, miten lahjakkaasti ilmaisen itseäni. Kuitenkin tilanteissa, joissa olen naamatusten toisen ihmisen seurassa spontaanissa vuorovaikutteisessa tilanteessa, en meinaa saada sanaa suustani ja olen erittäin kömpelö, vastailen ihan hölmöjä hermostuksissani. Aivoni tavallaan tarvitsevat prosessoimisaikaa suoltaakseen laadukasta tuotosta ulos. :)
Olisin voinut kirjoittaa tämän! Itsekin olen tosi hyvä ilmaisemaan itseäni kirjallisessa muodossa, ajatukset siirtyvät sujuvasti suoraan aivoista näppäinten kautta näytölle. Puhuminen onkin sitten täysin eri juttu - en jotenkin osaa ajatella ja puhua yhtä aikaa, joten tarvitsisin ajattelutauon jokaisen puheenvuoron välissä jäsennelläkseni sanomani tai oksennan ulos jotakin tosi keskeneräistä. Vähän kuin puhuisi itselle vierasta kieltä koko ajan, ajatus pitää kääntää mielessä ennen kuin sen saa sanotuksi.
Turvallisessa tilanteessa, ystävällisiksi tietämieni ja todella tuttujen ihmisten seurassa keskustelut ovat helppoja. Toki he tietävät tilanteeni ja antavat minulle aikaa ajatella ja vastata rauhassa. Esiintyminenkään ei ole ongelma ollenkaan, kunhan saan valmistautua rauhassa. Hirvein skenaario sen sijaan on spontaani keskustelu, jossa vastapuoli on joku vänkäämistä rakastava tuntematon, joka tarttuu kaikkeen sanottuun ja alkaa inttää jokaisesta sanasta - näissä tilanteissa menen täysin puolustuskannalle ja paniikkiin ja aivoni valuvat korvasta ulos, vaikka aihealue olisi vahvimpia mitä minulle on. En saa sanaa ulos ja vastapuoli voitonriemuisena vänkää kahta kauheammin.
Yleensä ryhmätilanteisiin mennessä otan tietoisen roolin, jossa itse haastattelen muita ja muuten vain hymyilen innokkaasti ja nyökkäilen. Joskus menee läpi ja ilta on tosi onnistunut, joskus ei. Jälkimmäisiä lopputuloksia mietin lopun ikääni - muistan nimittäin jokaisen niistä tuhansista tilanteista, kun jäädyin totaalisesti ja jäin änkyttämään punaisena.
Aloittajalle tsemppiä! Et todella ole ainoa.
Kyllä se pieni humala auttaa paljon ja kunnon naamat saakin sitten jo tekemään vaikka mitä.