Ystävä yritti syöttää minulle liharuokaa, olen kasvissyöjä
Olemme olleet ystäviä lapsesta saakka. Ryhdyin kasvissyöjäksi melkein kymmenen vuotta sitten. Ystäväni on jostain syystä ollut vaikea sulattaa kasvissyöntiäni. Hän on kuittaillut ruoastani melkein joka kerta, kun olemme syöneet yhdessä. Minua ärsyttää se, sillä mielestäni on moukkamaista kommentoida toisen syömisiä. Olen puhunut hänelle asiasta, mutta hän kuittaa sanomisensa huumorilla. Viime aikoina huomauttelu on kuitenkin ollut vähenemään päin, joten olen olettanut, että hän on viimein hyväksynyt asian.
Perjantaina minut ja puolisoni oli kutsuttu grillaamaan tämän ystäväni ja hänen muutamien kavereittensa kanssa ystäväni taloon. Oli sovittu, että jokainen tuo omat grillattavansa ja ystäväni tarjoaa juomat. Mieheni ja minä olimme valmistaneet kotona grillinyyttejä, joissa oli muuten samat täytteet ja mausteet, mutta osassa oli jauhelihaa ja osassa härkistä. Kasvisnyytit oli pakattu omaan rasiaansa ja lihanyytit omaansa.
Kyläpaikassa ystäväni oli vastuussa grillaamisesta ja otti jokaisen tuotavat grillin luokse odottamaan grillaamista. Minäkin vein sitten grillinyytit ystävälleni ja selitin, että toisessa rasiassa on kasvisnyyttejä ja toisessa lihanyyttejä. Kysyin, pitäisikö nyytit vielä varmuuden vuoksi merkitä jotenkin, kun ne ovat ulkonäöltään samanlaisia. Ystävä kuitenkin vakuutti, että se ei ole tarpeen, kun nyytit on kuitenkin erikseen pakattu.
No, kun grillattavat oli grillattu, käytiin pöytään. Ystäväni toi jokaiselle ruoat. Minä sitten haukkasin nälkäisenä omasta nyytistäni ison palan. Maku oli jotenkin outo ja vilkaisin ystävääni, joka näytti pidättelevän naurua. Tajusin, että ystäväni oli pannut lautaselleni lihanyyttejä kasvisnyyttien sijaan. Kun sanoin ystävälleni asiasta, hän purskahti nauruun ja totesi, ettei vaan halunnut minun joutuvan tyytymään pupujen ruokaan jälleen kerran. Kasvisnyyttejä ei kuulemma ollut viitsinyt edes grillata.
Nousimme puolisoni kanssa pöydästä ja lähdimme kotiin. Suututtaa ihan hirveästi. Olen sanonut ystävälleni monta kertaa, että jatkuva vitsailu ruoastani on rasittavaa ja loukkaavaa. Hän tietää sen kyllä. Eli hän tahtoi nimenomaisesti ärsyttää tai loukata minua omituisella tempauksellaan.
En käsitä, miksi ruokavalioni on ystävälleni niin iso ongelma. En ole koskaan tuputtanut näkemyksiäni hänelle tai mitenkään muutenkaan tuonut kasvissyöntiäni erityisesti esille. Ystäväni on monella tapaa ihana ihminen ja lapsuudesta asti tärkeä osa elämääni, mutta tämä asia kyllä hiertää nyt niin kovasti, että ystävyys taitaa olla menetetty.
Kommentit (160)
Aika törkeää. Oletko kysynyt mikä siinä kasvissyönnissä niin paljon ärsyttää?
No pienestäpä sinä pimpsahdat. Oikein marttyyrimäisesti lähdit poicciksen kanssa kotiin!
Jos olet aina tuollainen niin ei ihme.
Loukkaantuisinkin itsekin, jos joku kaverini tekisi minulle noin. Osoittaa ettei arvosta tai hyväksy valintaani olla syömättä lihaa. Kysyisin asiasta suoraan!
Kyllä jäähtyisi välit nopeasti. Saattaisin jatkossa nähdä välillä, mutta en ainakaan ruoan äärellä. Tosi v*ttumaista.
En ole kasvissyöjä mutta törkeä temppu. Ei kannata olla tekemisissä henkilön kanssa joka ei kunnioita periaatteitasi.
Välit poikki kylmästi. Toivottavasti vitsi oli ystävällesi ystävyyden katkeamisen arvoinen.
Saman tempun voisi tehdä alkoholistille viinan kanssa tai pähkinäallergiselle. Saisi hyvät naurut.
Vierailija kirjoitti:
En ole kasvissyöjä mutta törkeä temppu. Ei kannata olla tekemisissä henkilön kanssa joka ei kunnioita periaatteitasi.
- Olen natsi.
- En kunnioita periaatteitasi.
- S*tana!
Epäuskottava provo. Koittaa nyt joku toimittaja houkutella meiltä kokemuksia miten kasvissyöjiä kiusataan että saisi lehtijutun aihetta.
Todella junttia ja tökeröä. Tuollainen voi olla myös hengenvaarallista. Mulle on tehnyt kaveri vähän vastaavalla tavalla. Hän piilotti ruokaa useita kasviksia ja pähkinöitä tietäen, etten pysty erittäin pahojen vatsaongelmien vuoksi sellaista syömään. Jouduin kamalien kipujen takia sairaalaan. Pistin kaverille viestiä asiasta, mutta edelleen vähätteli tekoaan, joten laitoin välit poikki. Kyllä ns. aikuisilla ihmisillä on omituisia huveja.
Vierailija kirjoitti:
Saman tempun voisi tehdä alkoholistille viinan kanssa tai pähkinäallergiselle. Saisi hyvät naurut.
Nitä asioita nyt ei voi verrata toisiinsa! ap ei maininnut sanallakaan, että hän tulisi jotnkin sairaaksi liharuoasta. Toisin on alkoholistilla ja pähkinäallerigisilla!
No sairastuitko siitä lihasta vai mikä on ongelma?
Inhottavaa! En myöskään syö lihaa ja taivaan kiitos se ei ole ongelma isolle osalle lähipiiriä. Vain äiti ei "muista" sitä ikinä ja tuputtaa lihakastikkeitaan, "kyllähän sinä kanaa nyt syöt?"
Tuskin hänkään noin ilkeää temppua tekisi ja olisin itsekin vastaavassa tilanteessa poistunut, enemmän tai vähemmän näyttävästi. Jos ystäväsi haluaa korjata välit ja on pahoillaan, jatkossa ette tapaa kuin tilanteissa, joissa ei syödä. Kasvissyönnistäsi hän ei puhu enää ikinä sulle, missään sävyssä. Helpot ehdot. Itse kyllä miettisin, voisinko luottaa muutenkaan enää, käsitys huumoristakin olisi niin erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Inhottavaa! En myöskään syö lihaa ja taivaan kiitos se ei ole ongelma isolle osalle lähipiiriä. Vain äiti ei "muista" sitä ikinä ja tuputtaa lihakastikkeitaan, "kyllähän sinä kanaa nyt syöt?"
Tuskin hänkään noin ilkeää temppua tekisi ja olisin itsekin vastaavassa tilanteessa poistunut, enemmän tai vähemmän näyttävästi. Jos ystäväsi haluaa korjata välit ja on pahoillaan, jatkossa ette tapaa kuin tilanteissa, joissa ei syödä. Kasvissyönnistäsi hän ei puhu enää ikinä sulle, missään sävyssä. Helpot ehdot. Itse kyllä miettisin, voisinko luottaa muutenkaan enää, käsitys huumoristakin olisi niin erilainen.
Pelkkä kasvissyönti tekee näköjään vihaiseksi :)
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tällaisessa on minusta se, että ystäväni ei hyväksyisi minua sellaisena kuin olen. Vaikka kyse ei ole siitä, että sairastun jos syön, vaan siitä että ystäväni viis veisaa arvoistani ja haluaa kävellä ylitseni. Miksi haluaisin sellaisen ystävän??
Laittaisin tässä tapauksessa viestiä hänelle tyyliin: "Jos noin koville ottaa kasvissyöntini, etkä pysty sitä hyväksymään vaan pitää lapsellisia tempauksia tai kommentointeja tehdä jatkuvasti, niin ystävyytemme ei liene enää säilyttämisen arvoista. Minä en tästä "ystävyydestä" enää saa muuta kuin pahaa mieltä. Toivottavasti kannatti! Hyvää loppuelämää!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä kasvissyönti tekee näköjään vihaiseksi :)
Olin minä vihainen sekasyöjänäkin.
Tässä tapauksessa tulin vihaiseksi siitä, että ystävä nolasi, käytti ystävänsä ruokavaliota halvan huumorin aineksena ja oli epäkunnioittava.
Ap oli ollut tässä tarinassa harvinaisen reilu ja huomaavainen, kun kuitenkin oli tehnyt ja tuonut tarjolle myös liharuokaa, ei yrittänyt 'käännyttää", mikä tuntuu olevan sekasyöjien suuri pelko.
"Ystäväsi" on idiootti.
Olen sekasyöjä, vaimoni taas ei syö lihaa. Ei tulisi mieleenikään kiusata häntä tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittele, että ystäväsi tökkisi sinua sormella naamaan aina, kun tapaisitte. Ei lopettaisi pyytämisestä huolimatta. Tökkiminen ei tekisi kipeää tai vahingoittaisi sinua muutenkaan. Olisiko tilanne sinusta ihan ok?
Tämän palstan taso on nykyään yhtä paska, kuin on tämä aloituskin.
Sinulla ap on juuri sellainen ystävä, kun olet ansainnut. Kukaan, joka vuosikausia jatkaa ystävyyttä tollon kanssa, ei ole tolloa kummenpaa ansainnut.
Tässä arvosanani sinusta ja tästä aloituksesta 💩.
Kerran näinkin päin.