Ystävä yritti syöttää minulle liharuokaa, olen kasvissyöjä
Olemme olleet ystäviä lapsesta saakka. Ryhdyin kasvissyöjäksi melkein kymmenen vuotta sitten. Ystäväni on jostain syystä ollut vaikea sulattaa kasvissyöntiäni. Hän on kuittaillut ruoastani melkein joka kerta, kun olemme syöneet yhdessä. Minua ärsyttää se, sillä mielestäni on moukkamaista kommentoida toisen syömisiä. Olen puhunut hänelle asiasta, mutta hän kuittaa sanomisensa huumorilla. Viime aikoina huomauttelu on kuitenkin ollut vähenemään päin, joten olen olettanut, että hän on viimein hyväksynyt asian.
Perjantaina minut ja puolisoni oli kutsuttu grillaamaan tämän ystäväni ja hänen muutamien kavereittensa kanssa ystäväni taloon. Oli sovittu, että jokainen tuo omat grillattavansa ja ystäväni tarjoaa juomat. Mieheni ja minä olimme valmistaneet kotona grillinyyttejä, joissa oli muuten samat täytteet ja mausteet, mutta osassa oli jauhelihaa ja osassa härkistä. Kasvisnyytit oli pakattu omaan rasiaansa ja lihanyytit omaansa.
Kyläpaikassa ystäväni oli vastuussa grillaamisesta ja otti jokaisen tuotavat grillin luokse odottamaan grillaamista. Minäkin vein sitten grillinyytit ystävälleni ja selitin, että toisessa rasiassa on kasvisnyyttejä ja toisessa lihanyyttejä. Kysyin, pitäisikö nyytit vielä varmuuden vuoksi merkitä jotenkin, kun ne ovat ulkonäöltään samanlaisia. Ystävä kuitenkin vakuutti, että se ei ole tarpeen, kun nyytit on kuitenkin erikseen pakattu.
No, kun grillattavat oli grillattu, käytiin pöytään. Ystäväni toi jokaiselle ruoat. Minä sitten haukkasin nälkäisenä omasta nyytistäni ison palan. Maku oli jotenkin outo ja vilkaisin ystävääni, joka näytti pidättelevän naurua. Tajusin, että ystäväni oli pannut lautaselleni lihanyyttejä kasvisnyyttien sijaan. Kun sanoin ystävälleni asiasta, hän purskahti nauruun ja totesi, ettei vaan halunnut minun joutuvan tyytymään pupujen ruokaan jälleen kerran. Kasvisnyyttejä ei kuulemma ollut viitsinyt edes grillata.
Nousimme puolisoni kanssa pöydästä ja lähdimme kotiin. Suututtaa ihan hirveästi. Olen sanonut ystävälleni monta kertaa, että jatkuva vitsailu ruoastani on rasittavaa ja loukkaavaa. Hän tietää sen kyllä. Eli hän tahtoi nimenomaisesti ärsyttää tai loukata minua omituisella tempauksellaan.
En käsitä, miksi ruokavalioni on ystävälleni niin iso ongelma. En ole koskaan tuputtanut näkemyksiäni hänelle tai mitenkään muutenkaan tuonut kasvissyöntiäni erityisesti esille. Ystäväni on monella tapaa ihana ihminen ja lapsuudesta asti tärkeä osa elämääni, mutta tämä asia kyllä hiertää nyt niin kovasti, että ystävyys taitaa olla menetetty.
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
No pienestäpä sinä pimpsahdat. Oikein marttyyrimäisesti lähdit poicciksen kanssa kotiin!
Jos olet aina tuollainen niin ei ihme.
Minulle, maitoallergikolle, on tehty samalla lailla. En saa välitöntä reaktiota, joten jotkut kuvittelevat että maidottomuuteni on pelkkää huomionhakua. Eivät he ole näkemässä, miten muutaman tunnin päästä vatsani ja limakalvoni turpoavat, saan allergisen nuhan, lämpö nousee viikoksi puolella asteella tai asteella, olo on sairas ja tukkoinen viikkoja.
On entinen kaveri se.
Hirveitä kommentteja täällä , jokainen syökööt mitä haluaa ja ystävälle sanoisin haista paska.
Kanssakasvissyöjä täällä, myös mulle on käynyt noin parin eri "ystävän" toimesta, ja useamman kertaa myös ravintolassa. Eräs ystävistä oli kerran myös naurusta hytkyen syöttämässä muslimiveraalle bolognesea, jossa oli pekonia. Nämä ystävät ovat entisiä sellaisia, ja syystä. Onneksi valtaosa ystävistä, tuttavista ja kylänmiehistä on ihania tapauksia, eikä ikinä tekisi vastaavaa. Satunnaiset vahingot, jotka esim. tietämättömyydestä tai vahingosta johtuvat ei ole mikään iso juttu (paitsi allergiatapauksessa...), niistä en skitsoile. Mutta tuollainen systemaattinen toisen toiveiden ignooraaminen on järkyttävän vastuutonta ja loputtoman v-mäistä.
Näillä ihmisillä tuntuu ahdistavan se, ettei kaikki ole tehneet samoja valintoja kuin he, joten niitä ei tarvitse kunnioittaa koska nuo outoilijat ovat kuitenkin väärässä. Mahdollisesti vegeilyn suhteen ahdistaa vielä se, että johan nyt kaikki tietävät kasvissyönnin edut, mutta kun itsellä ei vain kiinnostus/kantti siihen riitä koska liha on hyvää/ei yhden ihmisen teot mihinkään vaikuta/mulle ei kukaan sääntöjä sanele/salaatti ei maistu miltään/mitälie, ottaa päähän ne ihmiset, jotka "pupunruoalla" onnellisesti elävät. Tuollaisessa käytöksessä on takana huono olo omasta itsestä, joka sitten kääntyy muihin projisoimiseksi ja siten yleiseksi kusipäisyydeksi. Kestätkö ystävää, joka on mulkvisti, vai olisiko parempi olla ilman? Jutelkaa nyt ainakin järkevästi ja asiallisesti ensin. :) Mutta jos joku ei omien ongelmiensa takia pysty kunnioittamaan sua, palstan moton mukaan... jätä se sika. :) Mulla ei oo tullut noita entisiä kavereita ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Kanssakasvissyöjä täällä, myös mulle on käynyt noin parin eri "ystävän" toimesta, ja useamman kertaa myös ravintolassa. Eräs ystävistä oli kerran myös naurusta hytkyen syöttämässä muslimiveraalle bolognesea, jossa oli pekonia. Nämä ystävät ovat entisiä sellaisia, ja syystä. Onneksi valtaosa ystävistä, tuttavista ja kylänmiehistä on ihania tapauksia, eikä ikinä tekisi vastaavaa. Satunnaiset vahingot, jotka esim. tietämättömyydestä tai vahingosta johtuvat ei ole mikään iso juttu (paitsi allergiatapauksessa...), niistä en skitsoile. Mutta tuollainen systemaattinen toisen toiveiden ignooraaminen on järkyttävän vastuutonta ja loputtoman v-mäistä.
Näillä ihmisillä tuntuu ahdistavan se, ettei kaikki ole tehneet samoja valintoja kuin he, joten niitä ei tarvitse kunnioittaa koska nuo outoilijat ovat kuitenkin väärässä. Mahdollisesti vegeilyn suhteen ahdistaa vielä se, että johan nyt kaikki tietävät kasvissyönnin edut, mutta kun itsellä ei vain kiinnostus/kantti siihen riitä koska liha on hyvää/ei yhden ihmisen teot mihinkään vaikuta/mulle ei kukaan sääntöjä sanele/salaatti ei maistu miltään/mitälie, ottaa päähän ne ihmiset, jotka "pupunruoalla" onnellisesti elävät. Tuollaisessa käytöksessä on takana huono olo omasta itsestä, joka sitten kääntyy muihin projisoimiseksi ja siten yleiseksi kusipäisyydeksi. Kestätkö ystävää, joka on mulkvisti, vai olisiko parempi olla ilman? Jutelkaa nyt ainakin järkevästi ja asiallisesti ensin. :) Mutta jos joku ei omien ongelmiensa takia pysty kunnioittamaan sua, palstan moton mukaan... jätä se sika. :) Mulla ei oo tullut noita entisiä kavereita ikävä.
Hyi, mitä tyyppejä sinunkin tiellesi osunut! Minusta ihminen, joka tekee toiselle noin, on yksiselitteisesti tyhmä. Kukaan fiksu ihminen ei vastaavaan ryhtyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi, mitä tyyppejä sinunkin tiellesi osunut! Minusta ihminen, joka tekee toiselle noin, on yksiselitteisesti tyhmä. Kukaan fiksu ihminen ei vastaavaan ryhtyisi.
On joo muutama mätämuna tullut vastaan. :D Ja olet mielestäni täysin oikeassa. Mulla vain on kova tarve yrittää ymmärtää, miksi joku aiemmin ystävänä/fiksuna pitämäni ihminen päättää tieten tahtoen loukata minua ja käyttäytyä noin idioottimaisesti. Ylläoleva on paras keittiöpsykologia-analyysi, minkä olen vuosien varrella keksinyt. Auttaa siinä "Olikohan tää nyt tässä?" -keskustelussa, joka näitä tilanteita seuraa... Ihmiset osaa olla kummallisia.
Vierailija kirjoitti:
No sairastuitko siitä lihasta vai mikä on ongelma?
ll
Kyllä pitkään kasvisrukavaliolla ollut voi sairastua kun vatsa ei enää pysty käsittelemään lihaa.
Idiootti ex-ystäväsi. Kenelläkään ei ole edes huumorin varjolla oikeutta pakkosyöttää mitään kenellekkään. Kerro sille että sylkäisit vihrän klimpin sen sapuskaan ja kusasit juomaan, ihan vaan että sekin saa joskus jotakin luonnollista.
Turha tuosta on loukkaantua. Ala suunnittelemaan, mitä kaikkea veikeää tulet piilottamaan sen kaverisi sapuskoihin jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On joo muutama mätämuna tullut vastaan. :D Ja olet mielestäni täysin oikeassa. Mulla vain on kova tarve yrittää ymmärtää, miksi joku aiemmin ystävänä/fiksuna pitämäni ihminen päättää tieten tahtoen loukata minua ja käyttäytyä noin idioottimaisesti. Ylläoleva on paras keittiöpsykologia-analyysi, minkä olen vuosien varrella keksinyt. Auttaa siinä "Olikohan tää nyt tässä?" -keskustelussa, joka näitä tilanteita seuraa... Ihmiset osaa olla kummallisia.
Joo, uskon itsekin, että analyysisi on oikeilla jäljillä. Tarkoitan vain, että jos toisen ihmisen valinnan herättämää epämukavaa oloa itsessä ei kykene käsittelemään muuten kuin kiusanteolla ja piikittelyllä, ei ole silloin kyllä kauhalla annettu.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mistä muuten tunnistaa vegaanin? No se kertoo sen sulle.
Miten tämä liittyy aiheeseen?
Jotkut tuntuvat kyllä ottavan pelkän kasvissyönnistä tai vegaaniudesta mainitsemisenkin itseensä.
"Olen vegaani."
" Mitä vittua tuputat, saatana!"
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö mistä muuten tunnistaa vegaanin? No se kertoo sen sulle.
Tiedätkö, mistä tunnistaa idiootin? No, se kertoo tätä vuosikymmenten jättämää vitsiä mukanokkelana kommenttina. Hoh hoijaa.
Jos kaverisi muuten haluaa maistiaisen pakkosyöttämisestä, tilaa sille netin kautta kaikki mahdolliset Jehovan todistajat, mormonit, helluntailaiset jne. Vartiotorneineen ja Herätkää! -lehtiensä kanssa ovelle asti asiaansa selittämään. Plus pari "poliittista" öyhöttäjäpuoluetta vaalien alla. Myös joku lehtimainontailmoitus on varteenotettava. :P (Tosikoille, en tarkoita tätä tosissani, enkä ketään tähän kehota. Menisi heittämällä häirinnän puolelle. Tosin olisi varmasti tyydyttävä kokemus.)
Ei tuollainen ole ystävä. Vuosien ruokavalionillityksen jälkeen hänen pitäisi tietää, mitä lihan syömisestä sinulle seuraisi niin ei ole ystävän teko aiheuttaa sinulle fyysistä huonoa oloa tarkoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, uskon itsekin, että analyysisi on oikeilla jäljillä. Tarkoitan vain, että jos toisen ihmisen valinnan herättämää epämukavaa oloa itsessä ei kykene käsittelemään muuten kuin kiusanteolla ja piikittelyllä, ei ole silloin kyllä kauhalla annettu.
Aamen. Jos omat resurssit ei riitä ihan perusasioiden suhteen toisten huomioon ottamiseen, ei ole kaikki ihan kunnossa (varsinkin tässä AP:n tapauksessa, kun on kylään kustuttu). Miksi, oi miksi, ihmiset ei jaksa ajatella ihan sen lusikallisen vertaa? Ei se vaikeaa ole. Ei vie voimia. Tekee jopa huomattavasti onnellisemmaksi.
Miten tämä eroaa siitä, kun itseään täynnä oleva kasvisihminen syöttää sekasyöjälle jotain tofu-makaronilaatikkoa, ja ylpeilee, kun "kukaan ei huomannut eroa". (kyllä mä ainakin huomaan, mutta antaa yksinkertaisen ihmisen pitää huvinsa).
Ymmärrän kyllä AP:n suuttumuksen täysin. Minä en pidä/en syö kasviksia vaan lihaa. Mitään hiilihydraattipitoista en ole syönyt 15 vuoteen enkä myöskään vihanneksia. Silti niitä minulle tuputetaan ja monesti laitettu jopa lautaselle "kyllä aikuisen pitää pystyä syömään kaikkea".
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä eroaa siitä, kun itseään täynnä oleva kasvisihminen syöttää sekasyöjälle jotain tofu-makaronilaatikkoa, ja ylpeilee, kun "kukaan ei huomannut eroa". (kyllä mä ainakin huomaan, mutta antaa yksinkertaisen ihmisen pitää huvinsa).
Onko joku jossain sanonut, että se eroaa?
"Ystäväsi" on löytänyt keinon ärsyttää sinua. Samaan tapaan kuin lapset tahallaan ärsyttävät toisia.
Onko hän oikeasti niin ihana ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi lähtee sitten CV VR:lle näiden ratakiskohommien myötä...
Vegevieras on ilmoittanut rajoitteistaan, tässä tapauksessa tuonut jopa omat safkat. Ketään muuta ei pitäisi kiinnostaa, mitä toinen on päättänyt syödä, saati sitten tietoisesti sabotoida sitä. Kuvittele itsellesi vaikka anafylaktinen äyriäisallergia ja mieti, miltä tuntuu, kun joku vähän vain livauttaa sun patonkiin katkarapuja. Allergia ei ole tietoinen valinta. Kasvissyönti (useimmiten) on. Miksi kunnioittaisit yhtä mutta et toista? Sinun mieltymyksesi eivät jyrää toisten valintoja vain, koska olet sitä mieltä. Anna kaikkien kukkien kukkia, niin kaikilla on kivempaa. Miksi ihmeessä jonkun porkkanat sua kiinnostaisi?
Ja tuo toinen on täysin eri asia, jollei joku vieraista ole sille tofulle allerginen. Sekasyöjät on sekasyöjiä, kukaan ei tällä planeetalla pelkästään possunkyljyksillä elä (tai jos elää, ei elä kauhean pitkään). Mulla on ainakin tapana kysyä vierailta, mitä he haluaisivat syödä, olisiko tämä-tai-tämä ok, ja onko rajoitteita/allergioita? Ja ilmoittaa etukäteen, mitä tarjolla on--ottavat tai jättävät. Ja totta hitossa olen ylpeä, jos mun laittama kasvisruoka tuollaisiin perushölmöihin "päivällisellä pitää olla lihaa" -hössöttäjiin uppoaa--se ei kuitenkaan tarkoita mitään muuta kuin sitä, että olen laittanut hyvää ruokaa. :) Pelottaako sua myös esim. juustoleivät ja pinaattikeitto? Tuppaavat kasvisruokia olemaan...
Ja sekasyönti näköjään tyhmentää. Mieluummin vihainen kuin älykääpiö.