Kuinka näyttää huolitellulta ja tyylikkäältä vähällä rahalla ja vaivalla?
Miten näyttää huolitellulta ja tyylikkäältä helposti jos ei ole varaa kuukausittain käydä erilaisissa hoidoissa?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina näyttänyt huolitellulta ja tyylikkäältä vaikka en ole käynyt hoidoissa kuin 3x elämässäni:D
Mulle tärkeintä on puhtaus ja hyvin leikatut puhtaat hiukset. Siitä lähtee kaikki.
Vaatteet ostan usein ulkomailta mutta aina tarjouksista. En muista koska olisin maksanut täyden hinnan jostain vaatteesta?? Löytöjä voi tehdä jopa Prismasta vaikka se kuulostaakin oudolta. Yksi lemppari juhla-asuni (mekko tumman lilaa "silkkiä" ja siihen neulejakku) maksoi yhteensä 25€ poistorekillä vuosia sitten. Aina kun mulla on se päällä joku tulee hiplaamaan ja kehumaan. Pari kaunista kotelomekkoa löysin New Yorkerista 13€/kpl. Niillä on menty niin ylppärit kuin työtilaisuudetkin. Täytyy vain osata tunnistaa laadukas materiaali. Merkki ei sitä takaa.
Just. Moni mamma epäilemättä näyttää omasta mielestään tyylikkäältä kotivärjätyissä hiuksissaan ja halvoissa vaatteissa. Tämä selittää katukuvan ja sen miksi naistenlehtien perusneuvotkaan eivät uppoa. Jäämme ihmettelemään, miten kummassa markettimammat näyttävät silti olevan ihan eri rotua kuin kansainvälinen eliitti jolla on varaa ja myös halua panostaa ulkonäköönsä paljon.
Totuus: johtajat ja poliitikot joiden työhön kuuluu esiintyminen tyylikkäänä ja arvokkaasti, kuninkaalliset yms. kuitenkin asettavat sen tason mistä näkee mikä on mahdollista ihmisille joilla ei ole huippumallin ruumiinrakennetta ja jotka ikääntyvät suurin piirtein normaalisti. Taviksilla ei ole käytettävissä ulkonäköön rahaa niin paljon, mutta kyllä aika pitkälle pääsee kohtuullisella (ei olemattomalla) vaivannäöllä ja ostamalla erittäin harkitusti parasta mihin on mahdollisuus. Siihen päälle hyvä ryhti, hillityt sivistyneet käytöstavat ja hyvä yleissivistys, niin ollaan jo pitkällä.
Kaapistani löytyy myös aitoja merkkivaatteita -70% hinnalla ostettuna. Michael Corsia (maksoin juhlamekosta 50€), Burberryä, Hilfigeriä jne. mutta sellaisia ettei logo näy eikä kuosistakaan tunnista. Ihan samanlaisia vaatteita kuin muutkin, laatukaan ei päätä huimaa. Eli kyllä edullisesti saa niitäkin kun tietää mistä ostaa. En vain näe mitään lisäarvoa maksaa tuotteen mainostamisesta.
Kuten sanoin aiemmassa viestissä, työhöni kuuluu paljon edustamista ja esillä olemista (kyllä, kansainvälisessä huippuorganisaatiossa) joten pukeutumisen täytyy oikeasti olla tyylikästä.
Onneksi ruumiinrakenteeni on sellainen että vaatteita on suht helppo löytää, lahkeet vain liian pitkiä kun olen pienikokoinen. Kyse ei tosiaankaan ole vain "tyylikkyydestä omissa silmissä" :) Kyllä sen palautteen heti saa jos asu ei ole sopiva tilanteeseen.
Pisti silmään tämä viimeinen lause. Saat heti palautetta, jos asu ei ole sopiva tilanteeseen? Keneltä, työnantajaltako - ei kai sentään?
Kiinnitin huomiota myös merkkituotteista sanomaasi. Miksi ostat niitä, jos laatu ei päätä huimaa ja merkkikään ei näy (ei ole tärkeä sinulle, oletan)? Miksi et sitten osta samalla rahalla laadukkaampaa merkitöntä tuotetta?
Ostan sen vaatteen minkä kulloinkin tarvitsen merkillä tai ilman. Kun esim tuo Korsin mekko osui käteeni olin menossa kokkareille mihin se oli täydellinen ja tiesin että simppelinä mallina se menisi vielä toistekin jossain juhlissa (olen käyttänyt myös ylppäreissä yms juhlissa sitä). Jos se olisi ollut yhtään kalliimpi se olisi jäänyt tankoon. Sattumalta olin siinä kaupassa sillä hetkellä. Jos se olisi löytynyt Prismasta olisin varmasti ostanut sen merkittömänäkin.
Ai niin, sekin on muuten keinokuitua:D
No juu, hutiostoksia tulee kaikille joskus 😀
??
Ainoa hutiostokseni viime vuosikymmenenä taitaa olla lenkkarit nyt kesäkuussa. En vaan pysty käyttämään niitä missään. Rumat kuten kaikki lenkkarit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina näyttänyt huolitellulta ja tyylikkäältä vaikka en ole käynyt hoidoissa kuin 3x elämässäni:D
Mulle tärkeintä on puhtaus ja hyvin leikatut puhtaat hiukset. Siitä lähtee kaikki.
Vaatteet ostan usein ulkomailta mutta aina tarjouksista. En muista koska olisin maksanut täyden hinnan jostain vaatteesta?? Löytöjä voi tehdä jopa Prismasta vaikka se kuulostaakin oudolta. Yksi lemppari juhla-asuni (mekko tumman lilaa "silkkiä" ja siihen neulejakku) maksoi yhteensä 25€ poistorekillä vuosia sitten. Aina kun mulla on se päällä joku tulee hiplaamaan ja kehumaan. Pari kaunista kotelomekkoa löysin New Yorkerista 13€/kpl. Niillä on menty niin ylppärit kuin työtilaisuudetkin. Täytyy vain osata tunnistaa laadukas materiaali. Merkki ei sitä takaa.
Just. Moni mamma epäilemättä näyttää omasta mielestään tyylikkäältä kotivärjätyissä hiuksissaan ja halvoissa vaatteissa. Tämä selittää katukuvan ja sen miksi naistenlehtien perusneuvotkaan eivät uppoa. Jäämme ihmettelemään, miten kummassa markettimammat näyttävät silti olevan ihan eri rotua kuin kansainvälinen eliitti jolla on varaa ja myös halua panostaa ulkonäköönsä paljon.
Totuus: johtajat ja poliitikot joiden työhön kuuluu esiintyminen tyylikkäänä ja arvokkaasti, kuninkaalliset yms. kuitenkin asettavat sen tason mistä näkee mikä on mahdollista ihmisille joilla ei ole huippumallin ruumiinrakennetta ja jotka ikääntyvät suurin piirtein normaalisti. Taviksilla ei ole käytettävissä ulkonäköön rahaa niin paljon, mutta kyllä aika pitkälle pääsee kohtuullisella (ei olemattomalla) vaivannäöllä ja ostamalla erittäin harkitusti parasta mihin on mahdollisuus. Siihen päälle hyvä ryhti, hillityt sivistyneet käytöstavat ja hyvä yleissivistys, niin ollaan jo pitkällä.
Kaapistani löytyy myös aitoja merkkivaatteita -70% hinnalla ostettuna. Michael Corsia (maksoin juhlamekosta 50€), Burberryä, Hilfigeriä jne. mutta sellaisia ettei logo näy eikä kuosistakaan tunnista. Ihan samanlaisia vaatteita kuin muutkin, laatukaan ei päätä huimaa. Eli kyllä edullisesti saa niitäkin kun tietää mistä ostaa. En vain näe mitään lisäarvoa maksaa tuotteen mainostamisesta.
Kuten sanoin aiemmassa viestissä, työhöni kuuluu paljon edustamista ja esillä olemista (kyllä, kansainvälisessä huippuorganisaatiossa) joten pukeutumisen täytyy oikeasti olla tyylikästä.
Onneksi ruumiinrakenteeni on sellainen että vaatteita on suht helppo löytää, lahkeet vain liian pitkiä kun olen pienikokoinen. Kyse ei tosiaankaan ole vain "tyylikkyydestä omissa silmissä" :) Kyllä sen palautteen heti saa jos asu ei ole sopiva tilanteeseen.
Pisti silmään tämä viimeinen lause. Saat heti palautetta, jos asu ei ole sopiva tilanteeseen? Keneltä, työnantajaltako - ei kai sentään?
Kiinnitin huomiota myös merkkituotteista sanomaasi. Miksi ostat niitä, jos laatu ei päätä huimaa ja merkkikään ei näy (ei ole tärkeä sinulle, oletan)? Miksi et sitten osta samalla rahalla laadukkaampaa merkitöntä tuotetta?
Ostan sen vaatteen minkä kulloinkin tarvitsen merkillä tai ilman. Kun esim tuo Korsin mekko osui käteeni olin menossa kokkareille mihin se oli täydellinen ja tiesin että simppelinä mallina se menisi vielä toistekin jossain juhlissa (olen käyttänyt myös ylppäreissä yms juhlissa sitä). Jos se olisi ollut yhtään kalliimpi se olisi jäänyt tankoon. Sattumalta olin siinä kaupassa sillä hetkellä. Jos se olisi löytynyt Prismasta olisin varmasti ostanut sen merkittömänäkin.
??
Ainoa hutiostokseni viime vuosikymmenenä taitaa olla lenkkarit nyt kesäkuussa. En vaan pysty käyttämään niitä missään. Rumat kuten kaikki lenkkarit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Täytyy vain osata tunnistaa laadukas materiaali"-ihminen hehkuttamassa tekosilkkiä (aka. muovi jonka kyllä erottaa yhdellä silmäyksellä aidosta silkistä) vastaa omalla tavallaan täydellisesti kysymykseen siitä miksi tyylikkäitä, hoidettuja ihmisiä näkyy katukuvassa vähän.
Nykyään on vaikea välttää tekokuituja, niitä on ihan kaikissa vaatteissa jos olet kurkannut niskalappua. Villapaidoissa, villakangaspuvuissa, farkuissa jne. Oli mulla aiemmin pelkkiä aitoja silkkisiä alusvaatteita mutta niitäkään ei enää saa. Tai silkkipaitoja mutta nekin on käytetty loppuun.
Tuo mainitsemani "silkkimekko" on ollut käytössä 5v eikä ole nyppyyntynyt, haalistunut eikä venynyt muodottomaksi. Silloin se on jo aika hyvälaatuinen hintaansa nähden.
Olen aina ollut työssä missä on pitänyt arkenakin pukeutua hyvin (yleensä jakku- tai housupuku, siisti paita, siistit avokkaat) ja on ollut paljon edustustilaisuuksia. Väkisinkin on oppinut pukeutumaan.
80-luvulla kun oli tosi tiukkaa ompelin itse jakkupukuni ja kotelomekkoni. Onnistuin löytämään räätäliliikkeen joka lopetti ja myi miesten pukukankaita 5mk/metri. Niistä syntyi monta siistiä asua. Silloin oli varaa ostaa se silkkipaita siihen kun itse pukuun ei mennyt kaikkea rahaa. Sääli että muoti oli silloin mitä oli, materiaalin puolesta ne olisi vieläkin varmaan käyttökelpoisia.
ed
Höps. *käy omalla vaatekaapilla*. Minulta löytyy mm.: t-paitatoppi, yksivärinen, 100% puuvillaa, jakku villakangasta (vuori asetaattia), kauluspaidat: 100% puuvillaa, puuvillaa+ elastaania, silkkiä, pellavaa. Neuleet: 100% puuvillaa, merinovillaa, kashmiria.
Eivät ole mitään muinaismuistoja vaan ihan viime vuosina ostettuja. Ei toki mistään halpakaupoista vaan oikeista vaateliikkeistä. Kyllä niitä vielä on.
Toki hyvälaatuisiakin tekokuituja on, mutta marketissa niitä ei myydä ja hinnat pyörivät samoissa luokissa kuin luonnonkuituvaatteissakin. Kestävyys ei ole ainoa laadun tae. Esimerkiksi ohuet juhlakantaat (esim. silkkisifonki, chantillypitsi jne.) ovat kalliita ja hienoja mutta eivät kestäviä. Samoin laadukaskin kashmir kuluu melko helposti puhki jos on kovakourainen. Hermèsin silkkihuiveja pidetään huivien aatelina, mutta niitäkin on käsiteltävä hyvin hellävaroen.
Lisäksi tässä on tullut jo moneen kertaan esille että tyylikkyys ei ole kiinni tietynlaisista vaatteista kuten jakkupuvuista. Jakkupukukin voi olla huonosti istuva ja tehty hutiloiden halvasta kankaasta. Näitä näkee yllättävän paljon "hyvissäkin" työpaikoissa. Totta kai lököttävä halpa jakkupukukin on jakkupukutilaisuuteen oikea valinta, mutta ei se silti tee kantajastaan tyylikästä. Kukaan ei varmasti tule valittamaan sopimattomasta pukeutumisesta, mutta tuskin myöskään jää mieleen tyylikkäänä yksilönä.
Asetaatti ja elastaani on keinokuituja.
Yleensä villakangastakkeihin ja jakkuihin laitetaan aina vähän keinokuitua mukaa estämään kankaan venyttymistä ja huovuttumista. Samoin puuvillapaidat kuluu kauluksista ja hihansuista nopeammin jos on pelkkää puuvillaa. Hyvin harvoin olen nähnyt hyvälaatuista paitaa mikä olisi ihan pelkkää puuvillaa, miesten paidat kylläkin. Eikä aina niinkään, kangas voi olla todella pehmeää ja kerätä kaiken nukan ympäriltään. Kuluu muutamassa pesussa nuhruisen näköiseksi. Kenellä on varaa pesettää kaikki vaatteensa??
Meillä tulee töissä ohjeistus tilaisuuden pukeutumiseen joka kerran kun on edustustilaisuus mutta toki sitä osaa itsekin katsoa mitä päälleen laittaa. Toimistolla ei olla farkuissa eikä hellemekoissa jos on asiakkaita paikalla, sortsit kuuluu lomapukeutumiseen työpaikan ulkopuolella. Kyllä, tällaisia työpaikkoja on vielä:)
Kyllä, jakkupuvuissa ja puvuissakin on huonosti istuvia ja lököttäviä. Näistä ei kylläkään ollut nyt kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa tyylikkäitä mutta kohtuuhintaisia balleriinoja, villakangastakkeja ja nahkalaukkuja?
Balleriinat on kyllä tyylittömimmät kengät ikinä aikuisella ihmisrllä. Mikä tahansa kokonaisuus lätsähtää niillä. Alle 7 v llä ok.
Balleriinoilla tarkoitat varmaan niitä pyöreäkärkisiä joissa on rusetti? Minustakaan ne eivät ole kaikkein paras valinta ainakaan jos on vähän vanhempi... itse rakastan suippokärkisiä matalia kenkiä, niissä on mielestäni enemmän särmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
?? Ainoa hutiostokseni viime vuosikymmenenä taitaa olla lenkkarit nyt kesäkuussa. En vaan pysty käyttämään niitä missään. Rumat kuten kaikki lenkkarit
Sama täällä. Mulla ei ole varaa hutiostoksiin, joten muutama vuosi kun tajusin polttaneeni vuoden aikana melkein 300€ huteihin kävin vaatekaapin läpi, suunnittelin kapselivaatekaapit eri vuodenaikoihin ja tilanteisiin. Tuntui isolta työllä, mutta viime vuonna ja tänä vuonna huteihin ei ole kulunut euroakaan.
Kaikki ostoni ovat nykyään suunniteltuja. En enää kiertele ollenkaan aleissa tai katselemassa löytyisikö jotain kivaa. Ei ole enää ollut tilanteita että olisi pitänyt jonkun yllätystilaisuuden takia sännätä kiireostoksille. Aina on löytynyt kotoa jotakin. Kun pari kertaa on käynyt niin että ostos on osoittautunut huonolaatuiseksi tai netistä tilatun väri ei olekaan ollut ihan sitä mitä piti, olen palauttanut. Aiemmin olisin ajatellut että kyllähän tuo välttää, tehnyt itse pikkukorjauksen tms. Nykyään tiedän, että jos tuotteesta ratkeaa vaikka sauma pikkuisen toisessa pesussa, se ei tule kestämään vaikka vika olisi helppo korjata itse. Viallisen tuotteenhan saa palauttaa vielä 14 päivän palautusajan jälkeenkin, kuluttajalautakunta on linjannut että vaatteen pitäisi kestää normaalissa käytössä vähintään 6kk.
Joka vuosi minulta säästyy nyt jopa useampi sata euroa. Kun en ole ihan köyhä, niin olen pitänyt säästyneen rahan vaatebudjetissa ja raaskinut sitten ostaa vähän kalliimpia vaatteita. Jos olisin köyhä, niin sitten se raha varmaan kuluisi johonkin tärkeämpään. Kapseliajattelun ansiosta tietää että ne tulevat käytetyksi. Vaatteiden ostaminen on nykyään tylsää, mutta eipä ole paniikkejakaan. Ei ole myöskään tarvinnut enää kevät- ja syyssiivouksen yhteydessä raivata jätesäkkikaupalla vaatetta kirpparille tai vaatekeräykseen.
Tässä vaiheessa sanoisin jo että kannatti nähdä kapselipuvuston rakentamisen ja ostotottumusten muuttamisen vaiva. : ) Sitä en tiedä, onko minusta myös tullut tosi tyylikäs, mutta ainakin minulla ylipäätään on oma tyyli ja lempivärit jotka sopivat hyvin yhteen. Aikaisemmin saatoin ostaa yksittäisiä vaatteita jotka kaupassa näyttivät kivalta tai halusin kokeilla jotain muotiväriä. Sitten kotona ne jäivätkin orvoiksi. Nyt ostan muodikkaan värisiä vaatteita ainoastaan silloin kun muodissa ovat omat luottovärini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa tyylikkäitä mutta kohtuuhintaisia balleriinoja, villakangastakkeja ja nahkalaukkuja?
Balleriinat on kyllä tyylittömimmät kengät ikinä aikuisella ihmisrllä. Mikä tahansa kokonaisuus lätsähtää niillä. Alle 7 v llä ok.
Balleriinoilla tarkoitat varmaan niitä pyöreäkärkisiä joissa on rusetti? Minustakaan ne eivät ole kaikkein paras valinta ainakaan jos on vähän vanhempi... itse rakastan suippokärkisiä matalia kenkiä, niissä on mielestäni enemmän särmää.
Balleriinojakin on niin monen mallisia ja laatuisia, rusetilla ja ilman, pyöreällä ja terävämmällä kärjellä. Se rusetti ei kyllä joka tyyliin sovi. Itse pääsin juuri käyttämästä puhki tosi kivat ballerinat joissa oli solkikoriste. Mistäköhän löytäisi samanlaiset...
Vierailija kirjoitti:
Tyylejä on monia, mutta mun mielestä helppo tapa kohentaa tyyliä on sellaisen raikkauden tavoitteleminen.
En tarkoita mitään sporttityyliä vaan tällaisia juttuja
-puhtaat, selkeät perusvärit: valkoinen, navy, vaaleansininen, harmaa, musta, kerma. Lämpimistä väreistä voi tulla tunkkainen vaikutelma, kirkkaista räikeä, murretuista nuhju.
-puhtaus ja siisteys
-ei raskasta tuoksua päiväkäytössä vaan joku kevyt ja raikas mikä vahvistaa puhtauden vaikutelmaa
-ei kamalasti hörhelöä ja krumeluuria eikä riemunkirjavia kukertavia kuoseja vaan selkeitä linjoja, ryhdikkäitä kankaita ja leikkauksia
-jos meikkiä niin hillitysti
-hieman kontrastia asuihin, myös kokomusta on tyylikäs
Toki tyylikäs voi olla vaikka boheemisti, mutta minusta ihmisen joka kysyy tyylivinkkejä ei ehkä kannata lähteä ensimmäisenä tavoittelemaan tyylikästä boheemia tyyliä vaan aloittaa helpoista perusjutuista joita voi sitten ajan kanssa viilata enemmän omannäköiseen suuntaan.
Olen osittain samaa ja osittain eri mieltä.
"puhtaat, selkeät perusvärit: valkoinen, navy, vaaleansininen, harmaa, musta, kerma. Lämpimistä väreistä voi tulla tunkkainen vaikutelma, kirkkaista räikeä, murretuista nuhju."
Ei ole totta, ja lisäksi olisi aivan kuolettavan tylsää jos kaikki pukeutuisivat noin! Ihmiset kun näyttävät hyvältä eri väreissä. Itselleni ei sovi kirkas valkoinen, harmaa eikä vaaleansininen, joten en käytä niitä värejä (ainoa poikkeus on valkoinen paitapusero, mutta siinäkin mieluummin kermanvalkoinen). Käytän paljon värejä, myos murrettuja, ja yhdistelen niitä. Onnistun mielestäni silti olemaan ainakin joskus tyylikäs. ;-) Ankkurina toimii kyllä aina yksi väri, yleensä joku neutraali.
"ei raskasta tuoksua päiväkäytössä vaan joku kevyt ja raikas mikä vahvistaa puhtauden vaikutelmaa"
Olen samaa mieltä ettei raskas iltatuoksu ole paras valinta toihin, mutta on niita tuoksuvaihtoehtoja muitakin kuin "kevyt ja raikas". Itselleni sopii lämpimät skinscent/ei-kukkaiset tuoksut, esim. Diptyquen Tam Dao (itämaisen tuoksun ei tarvitse olla raskas ja tunkkainen).
"jos meikkiä niin hillitysti"
Osittain samaa mieltä mutta kirkas huulipuna voi olla mielettomän tyylikästä, mikäli (oma mielipiteeni) se yhdistyy muuten minimaaliseen meikkiin. Varsinkin jos on hyvä iho eikä tarvitse meikkivoidetta.
"ei kamalasti hörhelöä ja krumeluuria eikä riemunkirjavia kukertavia kuoseja vaan selkeitä linjoja, ryhdikkäitä kankaita ja leikkauksia"
Tämän voin allerkirjoittaa. Kuosit voivat olla tyylikkäitä mutta yhdisteleminen on taitolaji.
"hieman kontrastia asuihin, myös kokomusta on tyylikäs"
Muitakin värejä voi käyttää noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Balleriinat sentään on oikeat kengät. Mua ärsyttää nykyään että kaikki ovat joka paikassa jossain tossuissa, yleensä vaaleissa ja likaantuneissa. Siistit tennarit rennon asun kanssa olisivat ihan ok, mutta kun niitä tossuja pitävät kaikenlaiset ja kaikentyyliset ihmiset niin töissä kuin vapaalla, kesät talvet, niin eihän se kauhean hyvältä näytä. Kun olisi kuitenkin vaikka mitä oikeitakin, ryhdikkäitä ja siistejä kenkiä mistä voisi valita eri tilanteisiin sopivat. Matalissa kengissä loafereita, erilaisia nauhakenkiä, nilkkureita, slippereitä, matalia avokkaita erilaisilla koroilla. Mutta ei. Aina pitää olla ne helvatan tossut.
Miksi niin monet ohjeistavat, että "sävytä hiukset lähelle omaa luonnollista väriä"? Olen samaa mieltä, että luonnollisuus on tyylikkäintä, mutta miksi hiukset ylipäätään pitää värjätä? Itselläni ollut pitkään oma väri ja monenlaisten menneisyyden väri- ja sävytekokeilujen viisastamana huomaan, että se on paras ja tyylikkäin, mitä minulla on koskaan ollut. Vähemmän on muutenkin enemmän. Takuuvarma keino näyttää tyylittömältä on paklata ja laittautua liikaa. Puhtaus ja siisteys ovat avainasemassa.
Vierailija kirjoitti:
Noh.
- jos värjäät tukkaasi, älä päästä juurikasvua rehottamaan. Jos tukkasi on lyhyt, käy parturissa tarpeeksi usein, ettei tukka kasva mallista yli.
- pidä kulmat siistinä. Se käy helpoiten kulmakarvaveitsellä, nyppien ei saa kovin siistiä tulosta, jos kulmakarvat ovat osin kovin vaaleita ja heikosti erottuvia. Älä värjää liian tummiksi, semmoisen otsalla olevat mustat madot ovat karseat.
- opettele luonnollinen arkimeikki, jossa on peitevoide, tarpeen vaatiessa consealeriä tummille silmänalusille yms., puuteri, ripsari, nude luomiväri, hiukan poskien alle varjostusta vaikkapa aurinkopuuterilla, kulmille kakkumainen kulmaväri (ei siis liian tumma), vaaleahko huulipuna tai kiilto.
- huolehdi kynsistä, pahinta on lohkeileva, tumma lakka. Jos et jaksa joka päivä huoltaa lakkaa, lakkaa värittömällä.
- vaatteet kannattaa aina silittää. Juu, moni luulee, että kuivuri tekee silittämisen tarpeettomaksi, mutta kyllä sen näkee, onko vaate silitetty vai ei. Puhtaat silitetyt vaatteet näyttävät aina huolitellummilta, vaikka olisivay vähän huokeammatkin.
- vaateyhdistelmissä mieti, mikä on vartalotyyppisi ja korosta niitä osa-alueita, jotka näyttävät hyviltä. Älä pukeudu huorahtavasti silti....
- ja vaikka toki viisikymppinenkin voi pukea minihameen, jos sääret sen sallivat, niin tyylikkääseen pukeutumiseen eivät oikeasti minarit kuulu. Eivätkä urheilulegginsit.
- isoissa tavarataloissa on pukeutumisneuvontaa, jota kannattaa hyödyntää, jos ei itsellä silmä "pelaa".- muista tuoksu! Enkä tarkoita, että kaikkien pitää käyttää hajusteita, vaan että vaihda päivittäin puhtaat alusvaatteet, myös rintsikat. Kolmasosa ihmisistä ei haista lainkaan omaa hienhajuaan, kolmasosa ei haista sitä joskus. Koska et voi tietää, kuulutko noihin kategorioihin, kannattaa käydä aina aamulla suihkussa ja pukeutua puhtaisiin vaatteisiin. Hajusteita ei kannata käyttää samaan aikaan erilaisisa, vaan JOS käytät hajuvettä, älä yhdistele sitä toisen hajuiseen dödöön, kolmannen hajuiseen vartalovoiteeseen, neljännen hajuiseen shampooseen, viidennen hajuiseen vaatteiden huuhteluaineeseen jne.
- pidä kengät plankissa ja siistinä. Jos olet astunut korkolaput linttaan, vaihda ne pikasuutarissa.
- tarkista aina kokonaisuus ennen kuin lähdet ihmisten ilmoille. Typerä muovikassi kädessä pilaa kokonaisvaikutelman, samoin vaikkapa ihan liian suuri läjä mauttomia rannerenkaita. Yksi hyvä yleisohje on vilkaista peiliin: mihin katseesi ensin kiinnittyi? Onko se varmasti hyvä yksityiskohta vai kannattaisiko heivata se mäkeen/häivyttää?
LOL Mun mielestä juuri sen klassisesti pukeutuneen tyypin tekee mielenkiintoiseksi ja oikeaksi tyylitaituriksi mahdollisesti se läjä mauttomia rannerenkaita. Tai muovinen retro-koru rinnassa.
Muutenkin nämä ohjeet täältä tuntuvat olevan sarjaa: muistan juoda vettä päivittäin.
WAU. (saattaisi olla hupaisa kuva-galleria, jos nämä itseään tyylikkäänä pitävät lähettäisivät tänne kuviaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyylejä on monia, mutta mun mielestä helppo tapa kohentaa tyyliä on sellaisen raikkauden tavoitteleminen.
En tarkoita mitään sporttityyliä vaan tällaisia juttuja
-puhtaat, selkeät perusvärit: valkoinen, navy, vaaleansininen, harmaa, musta, kerma. Lämpimistä väreistä voi tulla tunkkainen vaikutelma, kirkkaista räikeä, murretuista nuhju.
-puhtaus ja siisteys
-ei raskasta tuoksua päiväkäytössä vaan joku kevyt ja raikas mikä vahvistaa puhtauden vaikutelmaa
-ei kamalasti hörhelöä ja krumeluuria eikä riemunkirjavia kukertavia kuoseja vaan selkeitä linjoja, ryhdikkäitä kankaita ja leikkauksia
-jos meikkiä niin hillitysti
-hieman kontrastia asuihin, myös kokomusta on tyylikäs
Toki tyylikäs voi olla vaikka boheemisti, mutta minusta ihmisen joka kysyy tyylivinkkejä ei ehkä kannata lähteä ensimmäisenä tavoittelemaan tyylikästä boheemia tyyliä vaan aloittaa helpoista perusjutuista joita voi sitten ajan kanssa viilata enemmän omannäköiseen suuntaan.
Olen osittain samaa ja osittain eri mieltä.
"puhtaat, selkeät perusvärit: valkoinen, navy, vaaleansininen, harmaa, musta, kerma. Lämpimistä väreistä voi tulla tunkkainen vaikutelma, kirkkaista räikeä, murretuista nuhju."
Ei ole totta, ja lisäksi olisi aivan kuolettavan tylsää jos kaikki pukeutuisivat noin! Ihmiset kun näyttävät hyvältä eri väreissä. Itselleni ei sovi kirkas valkoinen, harmaa eikä vaaleansininen, joten en käytä niitä värejä (ainoa poikkeus on valkoinen paitapusero, mutta siinäkin mieluummin kermanvalkoinen). Käytän paljon värejä, myos murrettuja, ja yhdistelen niitä. Onnistun mielestäni silti olemaan ainakin joskus tyylikäs. ;-) Ankkurina toimii kyllä aina yksi väri, yleensä joku neutraali."ei raskasta tuoksua päiväkäytössä vaan joku kevyt ja raikas mikä vahvistaa puhtauden vaikutelmaa"
Olen samaa mieltä ettei raskas iltatuoksu ole paras valinta toihin, mutta on niita tuoksuvaihtoehtoja muitakin kuin "kevyt ja raikas". Itselleni sopii lämpimät skinscent/ei-kukkaiset tuoksut, esim. Diptyquen Tam Dao (itämaisen tuoksun ei tarvitse olla raskas ja tunkkainen)."jos meikkiä niin hillitysti"
Osittain samaa mieltä mutta kirkas huulipuna voi olla mielettomän tyylikästä, mikäli (oma mielipiteeni) se yhdistyy muuten minimaaliseen meikkiin. Varsinkin jos on hyvä iho eikä tarvitse meikkivoidetta."ei kamalasti hörhelöä ja krumeluuria eikä riemunkirjavia kukertavia kuoseja vaan selkeitä linjoja, ryhdikkäitä kankaita ja leikkauksia"
Tämän voin allerkirjoittaa. Kuosit voivat olla tyylikkäitä mutta yhdisteleminen on taitolaji."hieman kontrastia asuihin, myös kokomusta on tyylikäs"
Muitakin värejä voi käyttää noin.
Niin kuin sanoin, tuo on helppo tapa, mutta ei mikään yksi muotti aivan jokaiselle sovi. Muuten, en kyllä pelkää että kaikki tai edes suuri osa naisista tulee ikinä pukeutumaan klassisesti tai tiettyihin väreihin. Tuo oli vain oma havaintoni, että jos on vähän hukassa tyylin kanssa, niin tuo voi olla helppo lähtökohta. Varsinkin kun muistaa että kaikissa väreissä on eri sävyjä: vaaleansinisestä voi valita ihan vaalean tai vähän syvemmän, harmahtavan tai puhtaan, valkoisen voi korvata vaikka kermalla tai vaalealla hopeanharmaalla jne. Ehkä paletti toimii siksikin että vaikka se ei sopisi täydellisesti, siinä on myös vaikea olla silmiinpistävän tyylitön.
Kiinnostuin mainitsemastasi tuoksusta- en ole vielä haistanutkaan itämaista tuoksua jossa ei olisi pohjalla jotain myskiä tai santelipuuta tai muuta mikä tekee tuoksusta useimmiten raskaan oloisen. Tai sitten kemiasi vain sopii tosi hyvin yhteen itämaisen tuoksun kanssa. :D Itsellä päiväkäytössä on kaksikin tuoksua: kevyt "vesituoksu" jota käytän paljon varsinkin näin kesäisin koska siitä tulee puhdas ja raikas fiilis. Toinen on hedelmäinen/kukkatuoksu, täyteläisempi mutta siinäkään ei ole pohjatuoksuna mitään raskasta.
Kirkas huulipuna voi olla tosi tyylikäs, mutta jätin sen pois kun harvoin sitä katukuvassa näkee. Ymmärrettävästi: se on vaikea pitää siistinä ja tasaisena esim. työpäivän ajan. Iltakäytössä se on helpompi. Jos ei ole tottunut meikkaamaan, siitä ei ehkä kannata aloittaa. Samaa mieltä ollaan siitä että silloin kun se toimii, se toimii todella hyvin.
Muitakin värejä voi käyttää kokomustan tyyliin, mutta silloin värin pitää sopia kantajalle todella hyvin. Musta on enemmän sellainen univormuväri joka rekisteröidään helposti tyylikkääksi vaikka se ei kantajalle värinä niin sopisikaan. Monella ei ole silmää tai eivät välitä miettiä, sopiiko miellyttävä väri hyvin itselle. Eikä pakko tietenkään olekaan! Mutta jos tavoitteena on sellainen vaikutelma mitä yleisesti pidetään tyylikkäänä, niin yksivärisissä asuissa musta on selvästi helpoin vaihtoehto.
t: lainaamasi viestin kirjoittaja
Pidän itseäni ihan tyylikkäänä, en toki tiedä, pitäisikö muut. En ole klassista nähnytkään! Pidän mekoista, käytän surutta trikoota ja farkkuja, en koskaan - koskaan- pukeudu kauluspaitoihin. Katson et istuvuus on hyvä ja vaatteet puhtaita, väreinä paljon mustaa, tummaa sinistä ja vihreää. Mustaa on aina jokin minussa.
Saan silti usein kehuja asuitani, joskus tuntemattomilta. Pidän vaatteita, joissa on hyvä, freesi ja nätti olo. Jos jokin ilahduttaa minua, käytän sitä paljon. Katson myös et asu sopii tilanteeseen. Tyylikkäänä pidän hyvin monennäköisiä ihmisiä, jotka käyttävät omaa esteettistä silmäänsä ja luottavat siihen. Vaikkapa erästä eläkeläisrouvaa, jolla oli yllään turkki (en toki käyttäisi itse), pinkin eri sävyillä värjätyt hiukset ja ystävällinen, älykäs katse.
Kaikkien ei tarvitse olla oman elämänsä uratykkejä ;)
Vierailija kirjoitti:
Nirppanokkien kokoontumisajot
Tervetuloa joukkoon vaan sinullekin : )
Tässä omat rutiinini. Aloitetaan päästä varpaisiin. :)
-Hiukset aina puhtaat! Hiusvärin ostan kaupasta joka on lähellä omaa väriäni. Värjään noin kahden kuukauden välein. Shokkivärit on ehdoton ei! Hiukseni ovat mallia short bob jota käyn siistimässä parturissa viiden tai kuuden viikon välein.
-Hampaat aina puhtaat! Pesen ne kahdesti tai kolmesti päivässä. Kieli täytyy myös aina harjata puhtaaksi. Hammaslankaa käytän joka ilta. Hammaskiven poisto kerran vuodessa.
-Meikki siisti ja kohtuuden rajoissa. En käytä ripsipidennyksiä. Meikit pesen pois kasvoilta joka ilta. Rasvaan hyvin.
Myös koko vartalon rasvaus aina suihkun jälkeen.
-Kynnet lyhyet ja siistit. Jos en jaksa laittaa värillistä lakkaa, niin väritön tuo mukavan kiillon kynsille. Ja varpaiden kynnet siistinä ja lakattuina oli vuodenaika mikä tahansa.
-Pukeutumisessa tykkään jonkinlaisesta minimalistisesta tyylistä. Pääasialliset vaatteiden värit ovat valkoinen, tummansininen, harmaa, musta ja oliivin vihreä. Lähes kaikki vaatteet ovat yhdisteltävissä. Vaatteen täytyy istua täysin. Siksi välillä onkin haastavaa löytää mieluisia. Niin, ja vaatteet kannattaa silittää! On heti siistimpi habitus. Koruja en juurikaan käytä.
-Kengät pyrin ostamaan nahkaisina. Lankkaus ym. hoito säännöllisesti. Ja kaikissa kengissä pohjalliset.
-Lävistykset ja tatuoinnit ei kiitos.
-Ja yksi tärkeä asia jonka lähes kaikki unohtavat. Hyvä ryhti kävellessä. :)
Värjää hiukset lilaksi, raskas meikki, mahdollisimman paljon tatuointeja, mustia minihameita joissa niittejä yms ;) heti olet huoliteltu ja tyylikäs! ;)
Puhtaat, asialliset vaatteet, puhdas tukka, hampaiden ja kasvojen pesua. :) Se on tyylikästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??
OK. Oletin, että pidät hutiostoksina niitä mainitsemiasi merkkituotteita, joista kerroit että ”laatukaan ei päätä huimaa”. My mistake.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??
Mitä käytät lenkkeillessäsi? Tai muuten vain ulkoillessasi vähän reippaammin, jos lenkkeily ei kuulu harrastuksiisi?
Höps. *käy omalla vaatekaapilla*. Minulta löytyy mm.: t-paitatoppi, yksivärinen, 100% puuvillaa, jakku villakangasta (vuori asetaattia), kauluspaidat: 100% puuvillaa, puuvillaa+ elastaania, silkkiä, pellavaa. Neuleet: 100% puuvillaa, merinovillaa, kashmiria.
Eivät ole mitään muinaismuistoja vaan ihan viime vuosina ostettuja. Ei toki mistään halpakaupoista vaan oikeista vaateliikkeistä. Kyllä niitä vielä on.
Toki hyvälaatuisiakin tekokuituja on, mutta marketissa niitä ei myydä ja hinnat pyörivät samoissa luokissa kuin luonnonkuituvaatteissakin. Kestävyys ei ole ainoa laadun tae. Esimerkiksi ohuet juhlakantaat (esim. silkkisifonki, chantillypitsi jne.) ovat kalliita ja hienoja mutta eivät kestäviä. Samoin laadukaskin kashmir kuluu melko helposti puhki jos on kovakourainen. Hermèsin silkkihuiveja pidetään huivien aatelina, mutta niitäkin on käsiteltävä hyvin hellävaroen.
Lisäksi tässä on tullut jo moneen kertaan esille että tyylikkyys ei ole kiinni tietynlaisista vaatteista kuten jakkupuvuista. Jakkupukukin voi olla huonosti istuva ja tehty hutiloiden halvasta kankaasta. Näitä näkee yllättävän paljon "hyvissäkin" työpaikoissa. Totta kai lököttävä halpa jakkupukukin on jakkupukutilaisuuteen oikea valinta, mutta ei se silti tee kantajastaan tyylikästä. Kukaan ei varmasti tule valittamaan sopimattomasta pukeutumisesta, mutta tuskin myöskään jää mieleen tyylikkäänä yksilönä.