Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko järkeä ostaa enää 48-vuotiaana omaa asuntoa?

Vierailija
04.08.2018 |

Pähkäilen tässä vaan. Olen lapseton ja asun yksin. Olen aina asunut vuokralla ja ajatellut, että olisipa kiva jos olisi ihan oma asunto. Nyt kun minulla yhtäkkiä onkin onnekkaasti tilillä lähes 300000 euroa, niin ei tee yhtään mieli ostaa omaa asuntoa. Ajelen myös 15 vuotta vanhalla autolla, mistä tykkään kovasti, enkä sitäkään halua vaihtaa.
Niin, mietin vaan, että mitähän tässä pitäisi tehdä, tuoko se oma asunto muka elämään jotain onnea?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on omistusasunto, mutta olen miettinyt sen myymistä, koska olen työtön tällähetkellä. Nyky tilanteessa

pärjään, mutta jos tulee isoja remontteja arveluttaa, miten selviän maksuista?

Työttömänä olen minäkin ja viisi vuotta sitten tehtiin tähän taloon putkiremppa (+ sähköt uusittiin ym.) ja hyvin olen selvinnyt yhtiövastikkeen maksusta.

Hoitovastikkeeseen ilmeisesti saa asumistukea, mutta ei muihin kuluihin?1

Eikös nykyisin lasketa koko yhtiövastike asumismenoksi tukia laskiessa, vaikka se sisältäisi yhtiövelkaa.

Remonttivastiketta ei lasketa asumismenoksi asumistukea laskettaessa.

Vierailija
42/67 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sun ikäinen ja ostaa rätkäytin juuri oman asunnon. Tärkeimpänä syynä oli se, että saisin viimeistään eläkkeelle jäädessäni asumiskulut alas. Olen myös yksinasuva lapseton. Ja asuntoa valitessani en todellakaan ajatellut että pääseekö täällä kulkemaan rollaattorilla. Uskoisin että siinä vaiheessa pistän tämän asunnon rahoiksi ja ostan osakkeen senioritalosta. Tämä asunto on muuten oma talo, tolla sunkin pääomalla on jo muitakin vaihtoehtoja kuin kerrostalo tai rivari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti osti 68-vuotiaana oman pikku talon. Nyt hän on 76.

En 48-vuotiaana miettisi, mitä ENÄÄ olisi järkeä tehdä. Tee niin kuin mielesi tekee, oletpa 48 tai 88.

Tämä oli muuten kiva lukea. Olen ollut aika alakuloinen viime vuodet, vähän ehkä masentunutkin. Monella tavalla on tuntunut, että elämä on lopussa jo, eikä ole muuta kuin menetyksiä ja surua ja täälläkin ehdotellaan semmoisen asunnon ostamista missä voisin liikkua rollaattorilla, mikä on tietenkin järkevää tulevaisuuden kannalta. :)

Ehkä kaikkea kivaa voisi sitten tapahtua vielä tässäkin iässä, kai siihen pitää luottaa.

Ap

Sen takia sitä rollaattoriaikaa ehdotellaan, jos vaikka tykästyt uuteen asuntoosi niin paljon, että et halua muuttaa siitä koskaan pois. Itsekin tunnen ihmisiä, jotka muuttavat parin vuoden välein, mutta minä en ole sellainen. Ja jo ennen rollaattoriaikaa voi tulla tilanne, esim. murrat jalkasi, jolloin tarvitset kylpytiloihin tilaa.

Vierailija
44/67 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En 48-vuotiaana miettisi, mitä ENÄÄ olisi järkeä tehdä. Tee niin kuin mielesi tekee, oletpa 48 tai 88.

Tämä oli muuten kiva lukea. Olen ollut aika alakuloinen viime vuodet, vähän ehkä masentunutkin. Monella tavalla on tuntunut, että elämä on lopussa jo, eikä ole muuta kuin menetyksiä ja surua ja täälläkin ehdotellaan semmoisen asunnon ostamista missä voisin liikkua rollaattorilla, mikä on tietenkin järkevää tulevaisuuden kannalta. :)

Ehkä kaikkea kivaa voisi sitten tapahtua vielä tässäkin iässä, kai siihen pitää luottaa.

Ap

Täytän pian 46 ja olen uuden ajan alussa. Tod.näk. elämästäni on mennyt vasta runsas puolet.

Vierailija
45/67 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse säästän pesämunaa joka kuukausi. 15 vuotta ,tavoitteena sen jälkeen kun jään työelämästä pois, ostaa oma kaksio jostain kivasta paikasta.

Vierailija
46/67 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta asunto joka miellyttää ja helppo myydä eteen päin.

Ostaisin asunnon johon saa ilpin laittaa.

Vierailija
47/67 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta sellainen asunto mikä tuntuu kivalta. Jos se ei jossain vaiheessa enää olekaan sopiva niin laittaa lihoiksi ja siirtyy vaikka vuokralle. Hyvin hoidetussa kiinteistössä arvo säilyy.

En minäkään saati puoliskoni aio asua nykykämpässä hautaan asti. Muuten hyvä, mutta vaatii auton. Remppaamme tämän ja otamme oman takaisin.

Vierailija
48/67 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäätkö työstäsi vai voisitko ajatella jääväsi eläkkeelle hieman aiemmin? Mä ehkä käyttäisin osan säästöistä siihen, että jäisin varhennetulle eläkkeelle....

Vierailija
49/67 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on samalla vanhainkoti siis tarkoitan hoivakoti. Hyvä sijoitus!

Vierailija
50/67 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on rahaa helposti realisoitavassa muodossa, kuten käteinen tulet maksamaan vanhuuden hoivapalveluista taulukon korkeimman taksan mukaan. Toisaalta sinulla on mahdolisuus vertailla yksityisen puolen hoivapalveluja ja valita paras mitä rahallasi saat. Ja se on positiivinen asia.

Terveydenhoidossa tuo summa mahdollistaa esim. Syöpähoidot yksityisellä.

Matkustelu mahdollistuu tuolla rahalla.

Ei se omistusasunto ole kaikki kaikessa.

Minulla on kiinteää velatonta omaisuutta puolet omakotitalosta ja mökistä eli n. 250 000. En millään tavalla pysty realisoimaan tätä, jos tulisi äkillinen tarve. En edes haluaisi. Siinä mielessä käteinen on helppo vaihtoehto.

Ei pidä paikkansa jos on kunnallisessa hoivakodissa. Tämän käynyt lävitse äitini kanssa niin tiedän.

Ollut vuoden hoivakodissa.

Vaan eläkkeestä saa ottaa hoitomaksu ja se tietty prosentti pitää jäädä kahvi/käyttörahaa.

Vierailija
51/67 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuule, kyllä voi! Ja äitini ostama talo maksoi muuten vain 30 000e ja eläminen on siinä ihan todella halpaa!

Vierailija
52/67 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostimme asunnon, tosin emme ensimmäistä ja olemme yli viisikymppisiä. Ostimme sellaisen, että molemmille on kohtuullinen kävelymatka töihin. Emme me välttämättä aio asua edes paikkakunnalla sitten kun eläke koittaa, jos sinne asti elämme.

Ap, suosittelen kuuntelemaan sydäntäsi. Käy näytöissä avoimin mielen. Jos vastaan tule se, mikä tuntuu kodilta ja minkä uskoisit saavasi joskus myytyä, harkitse tarjousta. Tiedät sitten, kun olen kiertänyt näyttöjä. Käy useampi näyttö, vertaile, tutki, tunnustele. Sinulla ei ole kiirettä. Jos ei löydy sellaista, mikä ei tunnut omalta, älä tarjoa väkisin pelkästä omistamisen tarpeesta. Toisin sanoen, jos olisin sinä, lähtisin katselemaan löytyykö markkinoilta jotain kivaa ja omaan tarpeeseen sopivaa, kaikessa rauhassa.

Vierailija
53/67 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäätkö työstäsi vai voisitko ajatella jääväsi eläkkeelle hieman aiemmin? Mä ehkä käyttäisin osan säästöistä siihen, että jäisin varhennetulle eläkkeelle....

Mä sain potkut yt:issä muutama vuosi sitten ja nyt teen kotipalvelussa töitä vain noin neljä tuntia päivässä. Tämä sopii minulle nyt hyvin kun minulla on tähän varaa ja nyt kun teen noin vähän tunteja, niin voin antaa autettaville paremmin aikaa ja panostaa oikein kunnolla heihin. Teen siis aina vähän ylimääräistä omalla ajalla ja saan siten tyydytystä tästäkin työstä kun tunnen, että tekemiseni oikeasti hyödyttää jotain.

Ap

Vierailija
54/67 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset helppoutta ja ihmisiä ympärillesi. Sulle tuskin sopii OK-talo syrjässä.

Oikeesti sun täytyy itse tietää mitä haluat.

Mulla se periaate että jos ostat asunnon niin sen pitää olla juuri sellainen missä viihdyt.

Jos tuntuu nyt koti rakkaalta niin jää siihen. Musta se missä on hyvä olla niin on tärkeintä.

Vierailija
55/67 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on rahaa helposti realisoitavassa muodossa, kuten käteinen tulet maksamaan vanhuuden hoivapalveluista taulukon korkeimman taksan mukaan. Toisaalta sinulla on mahdolisuus vertailla yksityisen puolen hoivapalveluja ja valita paras mitä rahallasi saat. Ja se on positiivinen asia.

Terveydenhoidossa tuo summa mahdollistaa esim. Syöpähoidot yksityisellä.

Matkustelu mahdollistuu tuolla rahalla.

Ei se omistusasunto ole kaikki kaikessa.

Minulla on kiinteää velatonta omaisuutta puolet omakotitalosta ja mökistä eli n. 250 000. En millään tavalla pysty realisoimaan tätä, jos tulisi äkillinen tarve. En edes haluaisi. Siinä mielessä käteinen on helppo vaihtoehto.

Ei pidä paikkansa jos on kunnallisessa hoivakodissa. Tämän käynyt lävitse äitini kanssa niin tiedän.

Ollut vuoden hoivakodissa.

Vaan eläkkeestä saa ottaa hoitomaksu ja se tietty prosentti pitää jäädä kahvi/käyttörahaa.

Ei vain eläkkeestä, vaan _tuloista_.

Vierailija
56/67 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jos löydät mieluisen!

Itse olen 45v lapseton nainen. Juuri sain maksettua uudehkon asuntoni (68n), niin on ihana kun tarvitsee maksaa vain yhtiövastike 210€. Vuokra tässä olisi noin 750-800€. Halvalla voin nyt asua.

Vierailija
57/67 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vuokrastasi. Jos sinulla on edullinen vuokra niin nuo rahat voi olla parempi sijoittaa harkiten.

Ja miksi ap sijoittaisi rahat (oletetaan sinun tarkoittavan: tuottamaan lisää rahaa), kun ei ole puolisoa eikä lapsia.

Kuulostaa rahan palvonnalta, että sitä haalitaan itsetarkoituksena.

Parempi ap:n käyttää varat oman elämänlaadun kohentamiseen. Mitä se sitten hänen tapauksessaan onkin. Oma, uusi asunto hyvällä sijainnilla kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Semmoinen, missä mukava viettää eläkepäiviä. Tai jos mieli muuttuu, menee helposti kaupaksi.

Jos joku tarvitseva kohderyhmä on sydänellä, voi antaa hyvätekeväisyyteenkin.

:)

Huvittavaa kun puhut rahanpalvonnasta, vaikka siihen perustuu koko oman asunnon hankkiminen. On halvempi elää, saa RAHAT itselle eikä mene vuokrana ilmaa ja saa myydessäkin RAHAA.

Vierailija
58/67 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pähkäilen tässä vaan. Olen lapseton ja asun yksin. Olen aina asunut vuokralla ja ajatellut, että olisipa kiva jos olisi ihan oma asunto. Nyt kun minulla yhtäkkiä onkin onnekkaasti tilillä lähes 300000 euroa, niin ei tee yhtään mieli ostaa omaa asuntoa. Ajelen myös 15 vuotta vanhalla autolla, mistä tykkään kovasti, enkä sitäkään halua vaihtaa.

Niin, mietin vaan, että mitähän tässä pitäisi tehdä, tuoko se oma asunto muka elämään jotain onnea?

Kannattaa ostaa pieni kaksio. Sen jälkeen asumiseen maksaa pari sataa kuussa.

Vierailija
59/67 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on omistusasunto, mutta olen miettinyt sen myymistä, koska olen työtön tällähetkellä. Nyky tilanteessa

pärjään, mutta jos tulee isoja remontteja arveluttaa, miten selviän maksuista?

Työttömänä olen minäkin ja viisi vuotta sitten tehtiin tähän taloon putkiremppa (+ sähköt uusittiin ym.) ja hyvin olen selvinnyt yhtiövastikkeen maksusta.

Hoitovastikkeeseen ilmeisesti saa asumistukea, mutta ei muihin kuluihin?1

Eikös nykyisin lasketa koko yhtiövastike asumismenoksi tukia laskiessa, vaikka se sisältäisi yhtiövelkaa.

Ei. Ei kai Kela nyt maksa sinun remonttilainaasi!

Vierailija
60/67 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse säästän pesämunaa joka kuukausi. 15 vuotta ,tavoitteena sen jälkeen kun jään työelämästä pois, ostaa oma kaksio jostain kivasta paikasta.

Minä elän juuri sitä unelmaa paitsi että ostin ihanan asunnon perinnölläni. Nyt ei ole kiire mihinkään ja saan remontoida asuntoa mieleisekseni 😊