Onko järkeä ostaa enää 48-vuotiaana omaa asuntoa?
Pähkäilen tässä vaan. Olen lapseton ja asun yksin. Olen aina asunut vuokralla ja ajatellut, että olisipa kiva jos olisi ihan oma asunto. Nyt kun minulla yhtäkkiä onkin onnekkaasti tilillä lähes 300000 euroa, niin ei tee yhtään mieli ostaa omaa asuntoa. Ajelen myös 15 vuotta vanhalla autolla, mistä tykkään kovasti, enkä sitäkään halua vaihtaa.
Niin, mietin vaan, että mitähän tässä pitäisi tehdä, tuoko se oma asunto muka elämään jotain onnea?
Kommentit (67)
Kun sinulla ei ole lapsia, niin tavoitteenasihan on kaiketi käyttää kaikki rahat ennen kuolemaasi. Ainut peruste asunnon ostamiselle voisi olla se että silloin voit hankkia haluamasi haluamaltasi seudulta. Vuokra-asunnon joudut luultavasti ottamaan sieltä mistä saat ja naapuristo on sen mukaista.
Voihan nyt. Ostat sellaisen rivitalokämpän, mistä tykkäät. Vai asutko Helsingissä ja rahat ei riitä? Mitä ne rahat sua sijoitettuina ilahduttaa, jos kerran vaatimaton elämä on sua varten, etkä edes aikoisi realisoida sijoituksiasi koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on omistusasunto, mutta olen miettinyt sen myymistä, koska olen työtön tällähetkellä. Nyky tilanteessa
pärjään, mutta jos tulee isoja remontteja arveluttaa, miten selviän maksuista?Työttömänä olen minäkin ja viisi vuotta sitten tehtiin tähän taloon putkiremppa (+ sähköt uusittiin ym.) ja hyvin olen selvinnyt yhtiövastikkeen maksusta.
Hoitovastikkeeseen ilmeisesti saa asumistukea, mutta ei muihin kuluihin?1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta ainakaan omakotitaloa. Osta korkeintaan joku kaksio hyvältä paikalta, jossa saat myytyä sen tarvittaessa. Mutta ei kämpän omistaminen tuo iloa vaan huolta.
Niin tätä olen miettinyt. Olen ajatellut rivitaloa, mutta kun en haluaisi noita kaikkia rahoja sijoittaa asuntoon, niin pitäisi ostaa vähän vanhempi asunto, sillä täällä nuo asuntojen hinnat on ihan pilvissä. Sitten tulee taas se huoli, että jos se asunto onkin homeessa, niin rahat häviää tuuleen sen mukana. Kerrostalomelua ei taas hermot kestä.
Minkä tyyppisessä asunnossa asut nyt?
Asun kaksiossa, rivitalon päätyhuoneistossa. Tässä on ihanan rauhallista ja silti hyvät yhteydet joka puolelle. Ainut huoli on vaan se jos vuokranantaja haluaakin lopettaa vuokrasopimuksen jostain syystä ja pitäisi sitten löytää kiva asunto äkkiä jostain. Myös se ärsyttää, että ei voi taulujen paikkaa vaihdella kovinkaan usein, ettei tule niitä reikiä seiniin, mutta se nyt on pieni huoli vaan.
Ap
Mikset kysy vuokranantajalta olisiko hän halukas myymään asunnon sulle?
Olen sitäkin miettinyt, mutta tämä on aika vanha, 80-luvun lopulla rakennettu. Ihan siisti tämä on, mutta olen miettinyt, että olisiko tässä jotain riskejä kun on niin vanha kuitenkin.
Ap
Jos sinulla on rahaa helposti realisoitavassa muodossa, kuten käteinen tulet maksamaan vanhuuden hoivapalveluista taulukon korkeimman taksan mukaan. Toisaalta sinulla on mahdolisuus vertailla yksityisen puolen hoivapalveluja ja valita paras mitä rahallasi saat. Ja se on positiivinen asia.
Terveydenhoidossa tuo summa mahdollistaa esim. Syöpähoidot yksityisellä.
Matkustelu mahdollistuu tuolla rahalla.
Ei se omistusasunto ole kaikki kaikessa.
Minulla on kiinteää velatonta omaisuutta puolet omakotitalosta ja mökistä eli n. 250 000. En millään tavalla pysty realisoimaan tätä, jos tulisi äkillinen tarve. En edes haluaisi. Siinä mielessä käteinen on helppo vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on omistusasunto, mutta olen miettinyt sen myymistä, koska olen työtön tällähetkellä. Nyky tilanteessa
pärjään, mutta jos tulee isoja remontteja arveluttaa, miten selviän maksuista?Työttömänä olen minäkin ja viisi vuotta sitten tehtiin tähän taloon putkiremppa (+ sähköt uusittiin ym.) ja hyvin olen selvinnyt yhtiövastikkeen maksusta.
En ole hakenut asumistukea enkä sitä saisikaan tulojen perusteella.
Kannattaa tiettysti ostaa asunto. Kolmenkymmenen vuoden aikana säästät asunnon hinnan maksamatta jäävissä vuoksissa. Mutta ei sun sitä 300 tonnia käyttää asuntoon, vaan otat asuntolainan ja sijoitat tuon 300 toinnia vaikka pörssioskkeisiin.
Jos nykyinen asuntosi on hyvä, voisit kysäistä olisiko vuokranantaja halukas myymään. Jos olet jo asunut jonkin aikaa asunnossasi, yllätyksiä tuskin tulisi. Jos taas omistaja ei myy mutta vuokrasuhteesi on turvattu, voit ihan rauhassa katsella asuntoja kunnes juuri sopiva tulee myyntiin, vaikka vuositolkulla jos niikseen tulee.
Kyllä omistusasunnossa on paljon hyviä puolia ja 300 000 eurolla saa pk-seudullakin kivan yhden hengen asunnon.
-maksat velattomassa kämpässä vain yhtiövastikkeen ym. kiinteät kulut, vuokralainenhan maksaa sen lisäksi myös vuokratuottoa vuokranantajalle
-et voi joutua asunnosta pihalle siksi että vuokranantaja haluaakin myydä asunnon/ antaa sen kumminkaimalleen, tuo turvallisuuden tunnetta
-et viruta joka kuukausi rahaa vuokranantajan omaisuuden kartuttamiseen
-voit sisustaa täysin mielesi mukaan, myös keittiön ja kylppärin kiinteät sisustukset sitten kun on aika remontoida ne
-pääset osallistumaan taloyhtiön päätöksentekoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä osta ainakaan omakotitaloa. Osta korkeintaan joku kaksio hyvältä paikalta, jossa saat myytyä sen tarvittaessa. Mutta ei kämpän omistaminen tuo iloa vaan huolta.
Niin tätä olen miettinyt. Olen ajatellut rivitaloa, mutta kun en haluaisi noita kaikkia rahoja sijoittaa asuntoon, niin pitäisi ostaa vähän vanhempi asunto, sillä täällä nuo asuntojen hinnat on ihan pilvissä. Sitten tulee taas se huoli, että jos se asunto onkin homeessa, niin rahat häviää tuuleen sen mukana. Kerrostalomelua ei taas hermot kestä.
Minkä tyyppisessä asunnossa asut nyt?
Asun kaksiossa, rivitalon päätyhuoneistossa. Tässä on ihanan rauhallista ja silti hyvät yhteydet joka puolelle. Ainut huoli on vaan se jos vuokranantaja haluaakin lopettaa vuokrasopimuksen jostain syystä ja pitäisi sitten löytää kiva asunto äkkiä jostain. Myös se ärsyttää, että ei voi taulujen paikkaa vaihdella kovinkaan usein, ettei tule niitä reikiä seiniin, mutta se nyt on pieni huoli vaan.
Ap
Omassa asumisvarmuus paranee. Vuokra-asunnosta voi jouta lähtemään koska vain. Mutta ei sun noita omia rahjoja kannata asuntoon laittaa, vaan otat ainakin suurimman osan asuntolainanana ja noiden omien rahojen kanssa alat opiskella sijoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nykyisin lasketa koko yhtiövastike asumismenoksi tukia laskiessa, vaikka se sisältäisi yhtiövelkaa.
Mun äiti osti 68-vuotiaana oman pikku talon. Nyt hän on 76.
En 48-vuotiaana miettisi, mitä ENÄÄ olisi järkeä tehdä. Tee niin kuin mielesi tekee, oletpa 48 tai 88.
Vierailija kirjoitti:
Kun sinulla ei ole lapsia, niin tavoitteenasihan on kaiketi käyttää kaikki rahat ennen kuolemaasi. Ainut peruste asunnon ostamiselle voisi olla se että silloin voit hankkia haluamasi haluamaltasi seudulta. Vuokra-asunnon joudut luultavasti ottamaan sieltä mistä saat ja naapuristo on sen mukaista.
Tavoitteenani ei ole vain tuhlata, mutta haluan elää ihan mukavasti, syödä hyvää ja terveellistä ruokaa ja tehdä jotain kivaa jos sattuu huvittamaan.
Minulla on kaksi ihanaa pientä veljen lasta joita rakastan ihän älyttömästi. Heille haluan jättää rahaa sitten joskus jos sitä vielä on kun kuolen. Toisaalta vanhempanikin on onneksi vielä hengissä ja heilläkin on omaisuutta yli puolen miljoonan verran, että jos sattuisin elämään heitä pidempään, niin sieltäkin olisi rahaa tulossa. Toivon kuitenkin, että he eläisivät ainakin yhtä kauan kuin minäkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuo se sitten, kun olet eläkkeellä. Velattomassa omistusasunnossa eläminen on paljon halvempaa kuin vuokra-asuminen.
Minäkään en tulisi vanhana toimeen ilman omaa asuntoa. Velattomana, kaiken tarpeellisen hankkineena taas elelen oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo se sitten, kun olet eläkkeellä. Velattomassa omistusasunnossa eläminen on paljon halvempaa kuin vuokra-asuminen.
Minäkään en tulisi vanhana toimeen ilman omaa asuntoa. Velattomana, kaiken tarpeellisen hankkineena taas elelen oikein hyvin.
Saati että joskus 80 vuotiaana pitäisi muuttaa sen vuoksi että vuokraisäntä haluaa asunnon omaan käyttöön tms.
Vierailija kirjoitti:
En 48-vuotiaana miettisi, mitä ENÄÄ olisi järkeä tehdä. Tee niin kuin mielesi tekee, oletpa 48 tai 88.
Tämä oli muuten kiva lukea. Olen ollut aika alakuloinen viime vuodet, vähän ehkä masentunutkin. Monella tavalla on tuntunut, että elämä on lopussa jo, eikä ole muuta kuin menetyksiä ja surua ja täälläkin ehdotellaan semmoisen asunnon ostamista missä voisin liikkua rollaattorilla, mikä on tietenkin järkevää tulevaisuuden kannalta. :)
Ehkä kaikkea kivaa voisi sitten tapahtua vielä tässäkin iässä, kai siihen pitää luottaa.
Ap
Osta sellainen asunto mikä tuntuu kivalta. Jos se ei jossain vaiheessa enää olekaan sopiva niin laittaa lihoiksi ja siirtyy vaikka vuokralle. Hyvin hoidetussa kiinteistössä arvo säilyy.
Kyllä, ostaisin rivariyksiön tai -kaksion kivalta paikalta. Ostaisin sellaisen mikä tuntuu lähes loma-asunnolta.
Miksi talot ovat usein niin tylsiä, muuten? Ei mielenkiintoisen arkkitehtuurin tarvitse olla kallista. Ja missä ovat minitalokylät, haluan asua minitalokylässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En 48-vuotiaana miettisi, mitä ENÄÄ olisi järkeä tehdä. Tee niin kuin mielesi tekee, oletpa 48 tai 88.Tämä oli muuten kiva lukea. Olen ollut aika alakuloinen viime vuodet, vähän ehkä masentunutkin. Monella tavalla on tuntunut, että elämä on lopussa jo, eikä ole muuta kuin menetyksiä ja surua ja täälläkin ehdotellaan semmoisen asunnon ostamista missä voisin liikkua rollaattorilla, mikä on tietenkin järkevää tulevaisuuden kannalta. :)
Ehkä kaikkea kivaa voisi sitten tapahtua vielä tässäkin iässä, kai siihen pitää luottaa.
Ap
Ostin myös uuri uuden oman rivitalon pätkän. Pari vuotta vanha, niin ei ole remonttihuolia vuosikymmeniin. Mikäpä siinä ollessa ja elelessä. Ikääkin jo 65 mittarissa. Töitä teen senverran kuin huvittaa ja juurikin on lomareissua suunnitteilla. Tee niinkuin itsestä mukavimmalta tuntuu.
Osta ihmeessä! Itsekin ostin yli viisikymppisenä (tosin eron takia). Sijainnista ja asunnon iästä ei kannata tinkiä. Itselläni juuri kaksio palveluiden ääreltä, uudehko talo, joten ei remonttihuolia. Eikä ikinä ole mitään häiritseviä ääniä kuulunut, nykyisin äänieristys jo osataan. Olen todella tyytyväinen valintaani. Käytä siis osa rahoistasi omaan asuntoon, niin asumiskulusi ovat nykyistä edullisemmat - rahaa siis jää myös elämästä nauttimiseen.
Työttömänä olen minäkin ja viisi vuotta sitten tehtiin tähän taloon putkiremppa (+ sähköt uusittiin ym.) ja hyvin olen selvinnyt yhtiövastikkeen maksusta.