Oon junassa, joon kahvia ja tuli kamala paniikki/ahdistus -tunne. Miten tästä pääsee eroon?
Kommentit (17)
Auttaako esim lasi valkkaria? Vai pahentaako vaan?
Kävelet käytävällä, jaloittelet siis.
Kofeiinin aiheuttama tärinäolo ja ahdistus on kauhea. Onneksi se ei kestä kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Auttaako esim lasi valkkaria? Vai pahentaako vaan?
oman käsitykseni mukaan alkoholi vain pahentaa asiaa.
Katsele maisemia ikkunasta ja hengitä syvään ja rauhallisesti sisään ja ulos. Yritä ajatella, ettö se on vain tunne, joka menee ohi. Et kuole siihen. Kokele laskea rauhallisesti sadasta nollan ja keskity vain niihin numeroihin. Silittele omaa kättäsi, jos kosketus helpottaa.
Tsemppiä sinulle. Selviät kyllä siitä. Olet selvinnyt aina ennenkin ja selviät tälläkin kertaa.
Katso ulos ja kerro mielessäsi mitä näkyy. Kolme asiaa sisään- ja kolme uloshengityksellä.
Riisu alasti ja yritä löytää reitti junan katolle.
Muistuta itseäsi, että sulla ei ole mitään hätää, vaan tunne on vaan ohimenevä tuntemus, joka johtuu kahvista. Kuvittele itsesi johonkin ihanaan paikkaan (rannalle lempeään tuulenvireeseen tai mihin tahansa missä on rento olla) ja ala vaikka laskea taaksepäin 100:sta tai jotain muuta hieman keskittymistä vaativaa.
Hei kiitos kaikki. Jo pelkästään teidän viestit auttoi, tulin vähän viileämmälle paikalla ravintolavaunuun. Vähän helpottaa. Olen menossa tänään juhliin ja mietin, pystynkö juomaan tänään alkoholia ollenkaan. En halua tätä oloa enää todellakaan
Minulle tuli samanlainen olo junassa tänään. Oli hirveän kuuma eikä ilma kulkenut vaunussa ollenkaan. Minulle auttoi kun hengittelin rauhallisesti puristettuun nyrkkiin. Rauhoittaa, kun tuntee ilman kulkevan. Tsemppiä!
Hengitä rauhallisesti ja ajattele tietoisesti että tämä on kofeiinin vaikutusta, ei huolta, tämä menee ohi.
Toista kunnes helpottaa. Juo vettä.
Vesi ei laimenna mutta ainenkin sinulla on jotain muuta tekemistä. Sinulla on kofeiinin liika-annostus eli oma sietorajasi on ylittynyt tai olet vain kofeiinille herkkä. Vaikutus vähenee puolen tunnin sisään, isoin sydämentykys varmaan aiemmin.
Kannattaa vähentää tai lopettaa kofeiinin käyttö jos tapahtuu usein. Toleranssia voi ehkä nostaa tai löytää annosmäärä 1-2 kuppia/kerta jolloin et oireile kofeiinista.
Tässä ohjeita vieroittumisee. https://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva_olo/terveys/karsitko_ahdistuneis…
Tässä tietopaketti kofeiinista ja haittavaikutukset
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
jää pois seuraavalla asemalla ja aloita uusi elämä.
Ei kannata alkoholia nauttia - ainakaan ilman syötävää. Silloinkin varovasti.
Kokeile tehdä jotain rentoutumisharjoituksia, kuuntele vaikka mielimusaa.
Ajan myötä tuo kofeiiniahdistus helpottaa.