Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautiset yli kuukauden myöhässä, en ole raskaana, terveydenhuolto ei tee MITÄÄN

Vierailija
04.08.2018 |

Soitin terveyskeskukseen, mistä minut ohjattiin ehkäisyneuvolaan, jossa terveydenhoitaja sanoi että "Jos kuukautisia ei kuulu puoleen vuoteen, katsellaan sitten".

Minulla on ollut koko ikäni epäsäännöllisen säännöllinen ja lyhyt kierto, 22-26 päivää. Nyt mennään kiertopäivässä 45 eikä muka ole lääkäriasia... Neljä raskaustestiä olen tehnyt ja miehellä on tehty vuosia sitten vasektomia, joten raskaana en siis ole. Joskus äärimmäisessä stressissä menkat on myöhästyneet sen verran että kierto on 35 päivää, ei sen enempää koskaan.

Ei tässä nyt muuten mitään mutta pelkään että menkat alkaa jossain mahdollisimman sopimattomassa tilanteessa oikein tulvimalla, kun kohdun limakalvo on paksuuntunut näin pitkään. En sentään voi kulkea side housuissa varmuuden vuoksi koko ajan, tai kuukautiskuppi sisällä. Ei se sentään niin tuntumaton ole.

Onko kellään kokemusta tällaisesta? Jotain vinkkejä? Ollaan vielä lähdössä mökille erään miehen tuttavapariskunnan luokse pariksi päiväksi, ahdistaa jos alan siellä huussioloissa vuotaa kuin härän kurkusta ja sotken vaikka sängyn.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oishan se outoa jos suoraan pääsisit julkisille tutkimuksiin kiireellisenä noin pienellä syyllä. itsellä yksityinen gyne totesi munasarjakystan, laitto lähetteen julkiselle ja siitä piti ottaa kuukaus pari että pääsi parempiin tutkimuksiin julkiselle ja arvioitavaksi tarvitaanko leikkaus. Sen jälkeen laittoivat kiireettömnä leikkausjonoon kuusisenttisen kystani kanssa, kun ei muita oireita ollut. Puoli vuotta jonotin ja lopulta leikkaus ja siellä havaittiin että kysta oli kasvanut aivan jättimäiseksi jonottaessa. eivät suostuneet tuon puolivuotisen aikana lisätutkimuksiin kun ilmoitin kovasta paineentunteesta vatsassa ja menkkojen pitkittymisestä jotka ei alussa vaivannut :P Kun oli kuulemma ihan normalia ja ei leikkausaikoja vaan ollut niin turha aikastaa tai tutkia...

Julkinen palvelu vaan on tällästä hitaampaa. Mene yksityiselle jos haluat heti tietää onko joku vialla.

Vierailija
22/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule. Mulla oli aina hyvin pitkä kierto. Joskus ei tullut menkkoja puoleen vuoteen. Mitä sille pitäisi tehdä? Voithan syödä pillereitä niin menkat tulee sitten säännöllisesti. Jos haluat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä oli?

39. Eli tuskin vaihdevuodet vielä.

-ap-

Kierto voi muuttua iän myötä. Mulla muuttui 30-vuotiaana pitkästä epäsäännöllisestä neljän viikon säännölliseksi. Välillä väliä oli jopa 13 viikkoa ilman mitään syytä.

Vierailija
24/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Gynelle en viitsi mennä rahojani tuhlaamaan"

Niinpä niin...

Vierailija
25/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla minipillereiden takia menkat ihan äärettömän epäsäännölliset. Viime menkat oli 6.6 😕

Vierailija
26/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei tullut menkkoja ja syynä oli kysta munasarjoissa

Vierailija
27/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla kierto 61 päivää. Oli kysta tukkinunna paikat

Vierailija
28/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan näin mielenkiinnosta kysyn... Itselläni on ollut aina tosi runsaat ja epäsäännölliset kuukautiset, mutta vielä koskaan (ikää 36v) ne ei ole alkaneet siten että veret olisi vaan lurahtaneet housuihin ilman mitään ennakkovaroitusta. Aina kuukautiseni on alkaneet ns. tuhruvuodolla ja saattaa kestää päivän tai yleensä useammankin ennen kuin vasta varsinainen vuoto syöksyy tulvan lailla pöksyihin.

Eli kuinka yleistä on että se vuoto alkaa yllättäen täydellä teholla ja miten siihen varaudutte?

Vierailija
29/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää helposti menkat kokonaan välistä jos on stressiä tai tullut syötyä ja nukuttua normaalista poikkeavasti tai muuten muutettua rutiineja. Kun muutin ulkomaille menkat olivat poissa 4kk enne kuin suvaitsivat ilmestyä. Kehoni tuppaa vaan reagoimaan herkästi ympäristöön ja sen muutoksiin, mitään varsinaista ongelmaa ei ole eivätkä menkat ikinä ole täysin päässeet yllättämään, vaan ilmoittavat itsestään kivistävän tunteen ja supistelujen voimin.

Vierailija
30/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan näin mielenkiinnosta kysyn... Itselläni on ollut aina tosi runsaat ja epäsäännölliset kuukautiset, mutta vielä koskaan (ikää 36v) ne ei ole alkaneet siten että veret olisi vaan lurahtaneet housuihin ilman mitään ennakkovaroitusta. Aina kuukautiseni on alkaneet ns. tuhruvuodolla ja saattaa kestää päivän tai yleensä useammankin ennen kuin vasta varsinainen vuoto syöksyy tulvan lailla pöksyihin.

Eli kuinka yleistä on että se vuoto alkaa yllättäen täydellä teholla ja miten siihen varaudutte?

Tämä kiinnostaisi minuakin. Itselläni alkaa yleensä niin että päivän on hiukan niukempaa mutta kuitenkin selvää vuotoa ja sitten tulee kunnolla. Paitsi jos on kysta, sellaista ärsyttävää tiputtelua voi olla monta päivää ennen tai jälkeen menkkojen.

Mutta aina kuulee tarinoita eeppisistä yllätysmenkoista, joilla on pilattu kummitädin valkoinen sohva tms.

-ap-

P.S. Itse asiassa se mitä oikeasti toivoisin olisi vaan että kun ne menkat alkaa, tulevat tavanomaiseen tapaan. Minua pelottaa eniten vaan juuri se että ne alkaa kauhealla tulvalla.

Vierailija
31/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täysin normaalia että menkat jää joskus väliin, kaiken ikäsillä. Syy on se että yleensä nainen ovuloi keskimäärin 10 kertaa vuoteen ja jos ovulaatiota ei tule, ei tue menkkojakaan. Eli on normaalai silloin tällöin että menkat jää väliin. Huolestuisin vasta kun kahet menkat jää väliin etkä raskaana olisi. Ja silloinkin riittäisi vielä seuranta jos muita oireita ei ole.

ELämä nyt joskus vana on sellaista että menkat voi alkaa milloin vaan. Ei siitä kannata noin paljon stressata.

Kyllä se vuoto tulee silti, vaikkei ovulaatiota aina tapahtuisikaan.

Vierailija
32/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne yllättävät tulvamenkat niin pelottaa, voit kyllä käyttää sidettä siihen asti että ne alkaa. Osta kestositeitä, jos kertakäyttöisten hautominen huolestuttaa.

Vierailija
33/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuo vaihtelee. Myös hyvin epäsäännölliset (koska pcos) ja runsaat menkat on.  Ikää 27v ja näin ollut siitä asti kun menkat alkoi. Useimmiten alkaa 1-2 päivän tuhruilulla, mutta aina muutaman kierron välein alkavat yllärinäkin ihan valahtamalla. Tällöin ovat alkaneet useimmiten yleensä yöllä niin ei ole tarvinnut kuin sänky siivota :P Näillä kerroilla ei nukkuman mennessä ollut vielä merkkikään menkoista. 

Mulla kulkee siteitä aina mukana laukussa yllärien varalta. Yleensä kuljen jo muutamaa päivää ennen arvoimaani alkamista (vaikeetahan se on mutta pystyn kehoa kuulostelemaan niin että tiiän ainakin viikon milloin pitäs alkaa) pikkuhousunsuojat housuissa töissä. Työvaatteet kun on ihastuttavan valkoiset, heh.

Vierailija
34/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kuukautiset 2v poissa ja sen jälkeen tosi epäsäännölliset, tulee 2-3kk välein. Syy ei ikinä selvinnyt, ihan kaikki tutkittiin ja oli kunnossa. :D

Vierailija
35/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On täysin normaalia että menkat jää joskus väliin, kaiken ikäsillä. Syy on se että yleensä nainen ovuloi keskimäärin 10 kertaa vuoteen ja jos ovulaatiota ei tule, ei tue menkkojakaan. Eli on normaalai silloin tällöin että menkat jää väliin. Huolestuisin vasta kun kahet menkat jää väliin etkä raskaana olisi. Ja silloinkin riittäisi vielä seuranta jos muita oireita ei ole.

ELämä nyt joskus vana on sellaista että menkat voi alkaa milloin vaan. Ei siitä kannata noin paljon stressata.

Juuri olin tulossa saman kirjoittamaan. Vuodolla ja oviksella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Vierailija
36/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos nyt olet sinne mökille lähdössä, niin pakkaa mukaan reilusti suojia ja vaikka froteepyyhe minkä voit taitella sänkyyn takapuolen alle suojaksi, ettei koko sänky tuhriinnu jos ylivuoto yllättää.

Vierailija
37/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä siinä sitten pitäisi tehdä?????

Itsekin sanoit että sulla on epäsäännälliset.. niin.

Vaikutat niin hysteeriseltä, että keho menny lukkoon.

Vierailija
38/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei aina tule. Jos on hormoniehkäisy käytössä niin toki mutta luonnontilassa menkat saattaa jättää tulematta jos ei ovuloi ja se on normaalia. Esim pco-tyyppisillä munasarjoilla nimenomaan yksi oire on se ettei ovuloi mikä aiheuttaa epäsäännölliset menkat.

Vierailija
39/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri olin tulossa saman kirjoittamaan. Vuodolla ja oviksella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Kierto voi kyllä olla normaalia pidempi, jos ei ovuloi. Tai sitten ovuloi myöhemmin. Toki kierto voi olla myös normaali, vaikka ei ovuloi. AP joko menet yksityiselle tai sitten odottelen vielä. Ei toi ole mun mielestä sellainen juttu, mistä pitäisi päästä heti terveyskeskukseen.

Vierailija
40/49 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä kesänä oli iltalehdessä juttu, kuinka joku oli mökille lähtiessään varoiksi asentanut kuukupin, jos nyt olisi sattunut menkat alkamaan automatkan aikana, eikä saanut sitä enää si omin voimin pois vaan joutui menemään johkin maakunnan gynelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä