Jos miehet kärsisivät raskauspajoinvoinnista siihen olisi jo hoito
Olen nyt ensi kertaa raskaana ja joutunut kärsimään jo 7 viikkoa ensin etomista, sitten rajua oksentelua. Jouduin tiputukseen.
Olen hämmästyksekseni kohdannut vähättelevää suhtautumista ja tippaan mennessäkin (meinasin pyörtyä) koin epäluuloa että onko tilanne tarpeeksi paha. Mikäli henkilö kärsisi norosta tai muusta pahoinvoinnista, ihminen otettaisiin heti parantumaan. Nyt ohje on, että syö kahden tunnin välein ja käy ulkona. Entä jos ei voi lenkkeillä? Yksi nuori mieslääkäri tuli kertomaan minulle pahoinvoinnista maatessani tipassa..
Olen 100% varma, että jos miehet kärsisivät raskauspahoinvoinnista, olisi 2018 vuonna jo olemassa tehokkaat lääkkeet, hoitomallit, otettaisiin potilas hoitoon empimättä, töissä otettaisiin tämä huomioon ja kirjoitettaisiin empimättä sairaslomaa. Nyt nainen saa valittaa ja valitta ja tuntuu ettei hoitohenkilökunta ota vakavasti.
Raskauteen liitetään vahvasti käsityksiä, että sen kuuluu sattua ja olla vaivaksi. Entä naisen työelämä? Entä jos joutuu olemaan sairaslomalla? Minullekin lääkäri mietti kirjoittaako tipassa sairaslomaa, kun en tipassa ollessa oksentanut kertaakaan. Mistä johtuu tämä epäluulo? Sanotaan että raskaus ei ole sairaus, mutta osalla se on!!
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Onhan siihen hoito keksitty jo vuosikymmeniä sitten.
Se aiheutti vaan lapsille kädettömyyttä ja jalattomuutta.
Kappas, ehdit ensin! Talidomidi tosiaan oli odottavien äitien mukaan erinomainen lääke raskausajan pahoinvointiin, oli mahdollista elää aivan normaalia elämää.
2x raskaana itse ja sama kokemus. Se oli se ja sama pystyinkö ja miten hoitamaan työni taikka seuraavassa raskaudessa sen 2v esikoisen. Raskaus ei ole sairaus; vaikka et olisi eläissäsi ollut niin kipeä, heikko ja toimintakyvytön kuin raskaana ollessa sitä voi olla. Jokaista vaivaa vaan vähäteltiin tai pahimmassa tapauksessa sinua syyllistetään : olet sentään tullut raskaaksi joten ei ole soveliasta "valittaa", jotkut ei saa lapsia ollenkaan!
Kyllä näissä asioissa ollaan vielä ihan kivikautisten tasolla mitä tulee asenteisiin ja terveydenhuoltoon tai työelämään. Pahimpia on miehet - niillä ei ole hajuakaan mistä puhutaan.
Juot vaan jaffaa välillä niin se helpottaa ja ulos haukkaamaan happea 👍
Miksi siihen olisi jo hoito, jos miehet kärsisivät raskauspahoinvoinnista? Mitäs kaikkia miesten vaivoja on hoidettu?
Naisilla on vapaa pääsy lääketeollisuuteen keksimään lääkkeitä ja lääkäreiksi tarjoamaan empatiaa.
En ole löytänyt mistään selkeää hoito-ohjeistusta raskauspahoinvointiin. Eikö voitaisi koota joku selkeä ohje, milloin lääkäriin, mitkä ruuat ovat yleisesti ottaen toimineet, mikä auttaa.
Nyt kun kysyn, neuvolasta sanotaan, että kokeile itse. No, olen kantapään kautta oppinut, googlaillut, mutta olisin voinut säästyä monelta,jos olisin tiennyt joitakin asioita. Saan tiedonrippeen sieltä, toisen täältä.
Parasta on lohdutus, että viimeistään sitten kun lapsi on syntynyt.. no, puoli vuotta tässä olisi vielä siihen. Entä työelämä? Sosiaalinen elämä? Meille ei voi kutsua, kun pönttö jatkuvasti oksennuksessa ja minulta pääsee virtsaa usein oksennuksessa, en ole jaksanut siivota/imuroida/luututa/puistella mattoja. Kahvihajut etoo, samoin ei jaksa kaikille olla toitottamassa että älkää laittako hajuvesiä. Lisäksi meille ei enää jääkaappiin osteta mitään vierasvaroja, nekin saattaa oksettaa.
Oon ollu kohta 2 kk ollu vuodepotilaana. Tällaistako on olla raskaana? Onpa ihanaa ja hehkeää aikaa.
Luulisi, että naisillekin ois keksitty lääke, kun ei kukaan jaksa kuunnella tuollaisesta turhasta valittamista..
On mullakin krapulassa huono olo. Se kuuluu asiaan. Aivan kuten pahoinvointikin kuuluu raskauteen.
3 raskautta ja kaikissa 9kk oksentrlua. Vielä synnärillä oksennettiin.
Mulla ihan diagnosoitu hyperemeesi.
Mutta! Työterveyslääkäri ei antanut saikkua yhtään. Koko ajan piti olla töissä, olo kuin oksutaudissa. 4-12 krt töissä joka päivä oksensin.
Koin vähättelyä, halveksuntas ja pilkkaa. Myös töissä, jossa oli pakko olla ja en ollut ihan parhaimmillani. Vituttaahan tuo, vähättely.
n29 kirjoitti:
2x raskaana itse ja sama kokemus. Se oli se ja sama pystyinkö ja miten hoitamaan työni taikka seuraavassa raskaudessa sen 2v esikoisen. Raskaus ei ole sairaus; vaikka et olisi eläissäsi ollut niin kipeä, heikko ja toimintakyvytön kuin raskaana ollessa sitä voi olla. Jokaista vaivaa vaan vähäteltiin tai pahimmassa tapauksessa sinua syyllistetään : olet sentään tullut raskaaksi joten ei ole soveliasta "valittaa", jotkut ei saa lapsia ollenkaan!
Kyllä näissä asioissa ollaan vielä ihan kivikautisten tasolla mitä tulee asenteisiin ja terveydenhuoltoon tai työelämään. Pahimpia on miehet - niillä ei ole hajuakaan mistä puhutaan.
Juuri näin! Joitakin muita sairauksia ollaan hoitamassa ihan tunnollosesti, sitten kun tulee raskaudesta kyse, siinä onkik jotkin ihme aennevammat, äitien kuuluu kärsiä, mitäs tulit raskaaksi, älä turhaan valita. En ole koskaan verrannut raskauspahoinvointia esim.syöpähoitojen pahoinvointiin, koska en ollut kokenut kumpaakaan ja toivottavasti en syöpää tulee kokemaankaan, mutta kun lääkäri lykkäsi reseptin käteen jossa on samoja lääkkeitö kuin syöpäpotilaille pahoinvointiin, niin herranen aika kun tämähän on monta viikkoa jatkunut pahoinvoinnin tila.
Miksei tätä oteta vakavasti?
Ap
Olen ihmetellyt samaa, olen nyt ensimmäistä kertaa raskaana. Kovasti kyllä kysellään, että oletko voinut pahoin mutta kukaan ei sitten osaa auttaa. Minä olen huomannut pahoinvoinnin pysyvän aisoissa, kun syö jatkuvasti jotakin. Heti kun tuntuu, että tulee huono olo, tungen jotain suuhun. Väkisellä nielaisen.
Tosiaan, miehet eivät tällaista oloa katselisi näin pitkään eivätkä varmaan kestäisi kolmea kuukautta.
Voimia aloittajalle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan diagnosoitu hyperemeesi.Mutta! Työterveyslääkäri ei antanut saikkua yhtään. Koko ajan piti olla töissä, olo kuin oksutaudissa. 4-12 krt töissä joka päivä oksensin.
Koin vähättelyä, halveksuntas ja pilkkaa. Myös töissä, jossa oli pakko olla ja en ollut ihan parhaimmillani. Vituttaahan tuo, vähättely.
Käsittämätöntä vähättelyä! Kyllä on asenteet jostain kivikaudelta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt samaa, olen nyt ensimmäistä kertaa raskaana. Kovasti kyllä kysellään, että oletko voinut pahoin mutta kukaan ei sitten osaa auttaa. Minä olen huomannut pahoinvoinnin pysyvän aisoissa, kun syö jatkuvasti jotakin. Heti kun tuntuu, että tulee huono olo, tungen jotain suuhun. Väkisellä nielaisen.
Tosiaan, miehet eivät tällaista oloa katselisi näin pitkään eivätkä varmaan kestäisi kolmea kuukautta.
Voimia aloittajalle.
Kiitos sinulle! Kiitos ymmärryksestä. Ja voimia sinulle myös raskauteen!
Kyllä minä sain sairauslomaa hyvin helposti kun tarvitsin, vaikken edes tippaan asti joutunut. Kuukauden olin saikulla, nyt alkaa tuntua siltä että olo alkaa parantua, onneksi vielä pari viikkoa kesälomaa edessä. Menkää hakemaan sitä saikkua yksityiseltä jos terveyskeskuksesta ei tule. Minä käyn aina Terveystalossa muutenkin ja siellä lääkäri jolla pääasiassa olen käynyt niin kirjoitti kyllä ihan mielellään saikkua kun sitä kerroin tarvitsevani. En olisi pystynyt töissä olemaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Voimia aloittajalle.
Alahan valmistautua siihen, että sinua sitten syytetään painonnoususta. Saat kuulla kommentteja, että "ei Pirkkokaan lihonut raskausaikana yhtään eikä Maijalla noussut paino kuin 6 kiloa". Kun se raskaus ei ole sairaus, noinhan sitä sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että naisillekin ois keksitty lääke, kun ei kukaan jaksa kuunnella tuollaisesta turhasta valittamista..
On mullakin krapulassa huono olo. Se kuuluu asiaan. Aivan kuten pahoinvointikin kuuluu raskauteen.
Voi kamala, ihan huono olo krapulassa, on varmasti rankkaa. Miehethän eivät ikinä ota krapulaan särkylääkettä tai korjaussarjaa, urhoollisesti kestävät valittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan diagnosoitu hyperemeesi.Mutta! Työterveyslääkäri ei antanut saikkua yhtään. Koko ajan piti olla töissä, olo kuin oksutaudissa. 4-12 krt töissä joka päivä oksensin.
Eikö työnantaja olisi hyväksynyt jonkun toisen lääkärin sairauslomatodistusta? Oma työkaverini kärsi koko raskausajan myös oksentamisesta ja kävi välillä tipassa. Sai kyllä hetkittäin sairaslomaa ja oli sinnikäs nuori tyttö. Nostan hattua että jaksoi olla töissä.
Mihin tämä väite petustuu? Pahoinvointi on esimerkiksi kipua monimutkaisempi asia, joten sen hoitaminen on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia aloittajalle.
Alahan valmistautua siihen, että sinua sitten syytetään painonnoususta. Saat kuulla kommentteja, että "ei Pirkkokaan lihonut raskausaikana yhtään eikä Maijalla noussut paino kuin 6 kiloa". Kun se raskaus ei ole sairaus, noinhan sitä sanotaan.
Raskaus ei voi luoda energiaa tyhjästä, joten lihavuus on oma syy.
Onhan siihen hoito keksitty jo vuosikymmeniä sitten.
Se aiheutti vaan lapsille kädettömyyttä ja jalattomuutta.