Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyhmimmät säännöt ja rajoitukset mitä muistatte koulusta?

Vierailija
03.08.2018 |

Onko teillä muistissa typeriä sääntöjä tai rajoituksia kouluajoilta? Jotain sellaisia missä ei ollut mitään järkeä.

Itse muistan lukiosta kaksikin opettajaa. Toinen oli vainoharhainen historian opettaja, joka kyttäsi vielä 18-vuotiaiden abiturienttienkin keskittymistä. Jos joku näppäili puhelinta, nukkui, tai muuten ei seurannut opetusta, opettaja keskeytti aina opetuksen ja alkoi sättimään opiskelijaa "Markus, pää pois pulpetista ja katse taululle!" Eniten ärsytti se kun 45 minuutin tunnista vähintään 10 minuuttia kului siihen kun joku näpytteli puhelinta häiritsemättä muiden opetusta. Kun taas opettaja alkoi valittamaan asiasta, se häiritsi koko ryhmää koska kaikkien opetus keskeytyi "turhasta syystä".

Toinen opettaja taas oli vainoharhainen eväiden suhteen. Tunnin aikana ei saanut syödä tai juoda yhtään mitään, muuten opettaja hermostui. Muistan vieläkin miten tämä aina vetosi "minun tunneillani pitää joko tarjota kaikille, tai sitten ei syödä tunnilla mitään". Erityisen ärsyttävää asia oli, kun opettaja oli erään valinnaisen aineen opettaja ja tunnit olivat aina joko 14-16 tai pahimmillaan 14-18. Oli aika raskasta siinä viiden jälkeen kun viimeksi on ruokaa saanut klo 11 aikaan, eikä eväitä saa syödä kuin välitunnilla.

Jälkimmäisestä opettajasta mieleeni jäi myös se, kun opettaja alkoi joskus huutamaan eräälle Pepsi-penaalia pöydällä pitävälle opiskelijalle. Penaali oli aivan Pepsi-tölkin näköinen ja opettajan huomattua "tölkin" pöydällä, tämä yritti poistattaa opiskelijaa tunnilta :D

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan amiksesta yhden terveystiedon-/liikunnanopettajan, joka oli kans vähän tommone kiittämätön diiva. Muistan, kun kerran laitoin hänelle jotain sähköpostia, missä kyselin asiaa x.

Ei vastausta.

Sitten jotain koulupäivänä paikan päällä hän valitti, että minun olisi pitänyt kirjoittaa tälleen oikeaoppisessa ja korrektissa "virallisessa" muodossa aloittaen jotain "Hei!" ja mitä ikinä.

Vali vali.

Toivottavasti olet jo eläkkeellä.

Vierailija
62/79 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kai vähän vanhanaikainen, mutta minusta nuo aloituksen tyhmimmät säännöt eivät ole nykyisinkään yhtään tyhmiä. Puhelin pidetään pois oppitunneilla, oli sitten mikä kouluaste tahansa ja oppitunneilla ei syödä tai juoda, vaan ne asiat hoidetaan välitunnilla tai muulla tauolla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun oli ala-asteella aikaisia aamuja ja talvella oli helvetin kylmä ja pilkkopimeää ulkona, mutta kouluun ei saanut mennä sisälle ennen kuin "päivä virallisesti alkaa." Monesti menin sisälle lämmittelemään patterin viereen ja kerran opettaja tulikin piipittämään mulle, että "jos tämmöinen tulee tavaksi, niin mä määrään sulle ylimääräisen lukuläksyn."

Kerran ala-asteella oli liikunnassa jotain suunnistusta tai jotain, oltiin koulun vieressä metsässä eikä siinä vielä mitään. Tunnin ja koulupäivän lähestyessä loppuaan opettaja kysyi oppilailta jonkun minkä lie ajankohtaiseen urheiluun liittyvän kysymyksen ja ne, jotka eivät tienneet/muistaneet vastausta ni joutui vetämään ylimääräisen sakkokierroksen, mukaan lukien minä. Kiinnostuslukema huusi tuhatta ja sataa.

Sitten yläasteella se bilsan kasvio. Mä en koskaan päässyt sitä läpi ja opettaja oli aivan mahdoton. Kiittämätön, vaativa ja myrkyllinen ihminen, joka aina imi energian, jaksamisen, kiinnostuksen ja fiiliksen oppilaista pois. Bilsan arvosana 5.

Bilsan kasvio on edelleen opetussuunnitelmassa.

Vierailija
64/79 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun oli ala-asteella aikaisia aamuja ja talvella oli helvetin kylmä ja pilkkopimeää ulkona, mutta kouluun ei saanut mennä sisälle ennen kuin "päivä virallisesti alkaa." Monesti menin sisälle lämmittelemään patterin viereen ja kerran opettaja tulikin piipittämään mulle, että "jos tämmöinen tulee tavaksi, niin mä määrään sulle ylimääräisen lukuläksyn."

Kerran ala-asteella oli liikunnassa jotain suunnistusta tai jotain, oltiin koulun vieressä metsässä eikä siinä vielä mitään. Tunnin ja koulupäivän lähestyessä loppuaan opettaja kysyi oppilailta jonkun minkä lie ajankohtaiseen urheiluun liittyvän kysymyksen ja ne, jotka eivät tienneet/muistaneet vastausta ni joutui vetämään ylimääräisen sakkokierroksen, mukaan lukien minä. Kiinnostuslukema huusi tuhatta ja sataa.

Sitten yläasteella se bilsan kasvio. Mä en koskaan päässyt sitä läpi ja opettaja oli aivan mahdoton. Kiittämätön, vaativa ja myrkyllinen ihminen, joka aina imi energian, jaksamisen, kiinnostuksen ja fiiliksen oppilaista pois. Bilsan arvosana 5.

Ja mä ymmärrän tuon säännön, että kouluun ei saanut mennä ennenkuin päivä alkaa. Eihän siitä mitään tulisi, jos oppilaita on ilman valvontaa siellä suurin joukoin pitkin käytäviä juoksemassa.

Vierailija
65/79 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, koska oltiin täydessä kontrollissa koko ajan ja sätkynukkeja. Jos opettaja käski että laula, laulettiin. Säännöt oli milloin saa puhua ja koska ei. Milloin istutaan, seistään, kätellään, juostaan, syödään, leikitään jne. Ei oppilailla omaa tahtoa ollut. Vähän kuin koirankoulutus. Lupa piti olla jos kävi wc:ssä ja milloin tahansa sinne ei voinut yhtäkkiä mennä, vaan tauolla enimmäkseen. Niistää sai. Pikkulasten toki olisi vaikea tietää mitä tehdä, mutta teini-iässä tuo voi jo tympäistä jos on täydessä kontrollissa 24/7.

Vierailija
66/79 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään tunnilla ei saa pitää puhelinta eikä syödä. Ap on todella outo.

Vierailija
67/79 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuu mieleen mitä outoja sääntöjä, mutta yksi opettaja oli sellainen joka osasi vittuilla ihan kaikesta. Jos ei oltu ostettu uusia suksia, niin se oli maailmanloppu, kerran kirjoitin oman nimeni johonkin maalaustaustana olevaan hukkalevyyn, siitä se alkoi kyselemään, että mikäs homma tää on. Jos sattui tekemään jotain väärin, niin kertoi siitä koko luokalle paskaisen naurun kera.

Vierailija
68/79 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtämään ei tarvinnut tyttöjen mennä jos pakkasta oli enemmän kuin -15. Pojilla pakkasraja oli -20.

Vierailija
69/79 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuu mieleen mitä outoja sääntöjä, mutta yksi opettaja oli sellainen joka osasi vittuilla ihan kaikesta. Jos ei oltu ostettu uusia suksia, niin se oli maailmanloppu, kerran kirjoitin oman nimeni johonkin maalaustaustana olevaan hukkalevyyn, siitä se alkoi kyselemään, että mikäs homma tää on. Jos sattui tekemään jotain väärin, niin kertoi siitä koko luokalle paskaisen naurun kera.

Minullekin muistuu mieleen ilkeitä opettajia, jotka nöyryytti luokan edessä, vinoilivat lapselle esim. perheen köyhyydestä yms. Nykyään tuollaisille onneksi laitetaan helpommin piste. Traumoja on jäänyt.

Vierailija
70/79 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullekin muistuu mieleen ilkeitä opettajia, jotka nöyryytti luokan edessä, vinoilivat lapselle esim. perheen köyhyydestä yms. Nykyään tuollaisille onneksi laitetaan helpommin piste. Traumoja on jäänyt.

Sama, traumoja jäänyt. Muistan vielä hyvin kuinka isoveli ja sen kaverit kertoivat vielä näistä hulluista opettajista ennen kuin 1. luokalle menin, sitä pelkäsi pieni ihminen jo valmiiksi.

Vierailija
71/79 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiihtämään ei tarvinnut tyttöjen mennä jos pakkasta oli enemmän kuin -15. Pojilla pakkasraja oli -20.

Meillä oli yläasteella hyvä liikunnanopettaja, vaativa, mutta silti rento. Muistan kun oli 25 pakkasta ja halusimme välttämättä pelata kiekkoa, opettajakin kehui ja sanoi että hattua pitää nostaa ja asenne on kohdillaan. Opettaja oli kyllä aivan jäässä XD

Vierailija
72/79 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin muistuu mieleen ilkeitä opettajia, jotka nöyryytti luokan edessä

Amiksessa oli yks vähän omalaatuinen, mutta muuten jotakuinkin ok opettaja. Kerran hänen tunnilla menin luokan eteen pesemään käteni kun ne oli jotain hikisiä ja likasia jostain lyijykynistä. Sitten tämä kysyi multa jotain luokan edessä, että "mitäs ne nyt noin likaiset oli?" Tai jotain.

Nykyään tämä mies on kuollut, joten rauha hänen sielulleen.

Vierailija
73/79 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala-asteella ruoka annosteltiin suoraan lautaselle ja kaikki oli pakko syödä, vaikka en muista että kytättiinkö tuota mitenkään erityisen paljon että syökö.

Ulosmenopakko.  -20c oli pakkasraja, ja heti kun oli vaikka -19c niin ulos vaan. 

Vessassa ei saanut olla kahdestaan. Sain itse joskus jälki-istuntoa kyseisestä aiheesta ja jälki-istuntolapussa luki että vietti asiattomasti välituntia vessassa toisen oppilaan kanssa :)

Mun tytön välituntilapussa luki sama just viime viikolla. Tyttö 6-luokalla ja tämä taisi olla hänen eka jälki-istunto 😅

No istukoot nyt sitten jälkkänsä tuosta varsin kamalasta teosta. Tosin veikkaan että siellä on kyllä oltu ihan tarkoituksella kaverin kanssa viettämässä välituntia mutta silti.

Meillä piti ala-asteella syödä kaikki ruuat. Itse ei tietenkään saanut ottaa vaan opettaja jakoi pöydän päässä kaikille ja joku oppilas oli auttamassa siinä hommassa vuorotellen.

Muut istuttiin pöydässä odottamassa.

Maitoa oli pakko juoda. Se oltiin ekalla ja tokalla kaadettu valmiiksi metallimukeihin.

Äiti kirjoitti sitten toiselle luokalle siirtyessä lapun että minun ei tarvitse juoda maitoa. Inhosin maitoa 😬 Sain sitten juoda vettä.

Meilläkin oli ruokarukous ja ruuasta käytiin kiittämässä keittäjää ruokailun lopuksi. Kaikki ruuat piti tietysti syödä. Ruokailuun mentiin jonossa opettajan perässä luokka kerrallaan.

Myös välitunnilta tultiin jonoihin omien luokkalaisten kanssa ja siistein jono pääsi ekana.

Aamunavaus oli joka aamu joka yleensä uskonnollinen. Pappi kävi kerran kuussa pitämässä aamunavauksen ja oppilaat kokoonnuttiin seisten kuuntelemaan sitä. Ei saanut juurikaan liikkua vaan piti seistä siististi paikoillaan.

Pulpetin vieressä seistiin ennen tunnin alkua ja kun saatiin lupa istua niin pieni niiaus tytöiltä ja pojilta kumarrus.

Eikä tietenkään pulpetista noustu mihinkään ilman opettajan lupaa.

Pieni maalaiskoulu oli. Alle 100 oppilasta ja oli vaan 3 luokkaa eli 1-2, 3-4 ja 5-6.

Mä en pidä noita lainkaan huonoina juttuina.

Ainut tuo maidon juonti. Sitä en ymmärtänyt miksi sitä oli pakko juoda. Myös se että kaikki ruoka piti syödä.

Nyt tulee pitkä teksti mutta pakko vielä sanoa että ei tuo uskonnon opetuskaan hukkaan ole mennyt. Se on ollut ihan yleissivistävää.

Ei meillä kotona mitään uskontoa opetettu eli koulu ainut mistä sitä oppi.

Nyt kysyin yksi päivä 5-vuotiaalta lapseltani että tietääkö hän mikä/kuka on Jumala ja Jeesus niin ei tiennyt. Ei ollut kuullutkaan.

Mekään ei olla uskonnollinen perhe niin ei tuollaiset asiat tule arjessa puheeksi. Itse opin niistä jo ennen koulua seurakunnan kerhossa joka korvasi myös eskarin.

Ennen lapset olivat myös kohteliaampia eikä kukaan uskaltanut tunneilla häiriköidä.

Pipot ja lippikset otettiin aina pois automaattisesti (pojat) kun tulivat sisälle. Muuallekin kuin kouluun.

Peruskohteliaisuudet oli kaikilla hallussa kun koulussa ne oppi.

Nykyään ei ole niin tarkkaa.

Vierailija
74/79 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei "ole edelleen" vaan otettu uudestaan opetussuunnitelmaan. Jossain vaiheessa se oli pois. En ole kerännyt kasviota eikä minun nuoremnat sisaruksetkaan.

Olen käynyt yläkoulua ysärin puolivälissä.

Nyt omat lapseni ovat kasviot keränneet.

Vierailija
75/79 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kai vähän vanhanaikainen, mutta minusta nuo aloituksen tyhmimmät säännöt eivät ole nykyisinkään yhtään tyhmiä. Puhelin pidetään pois oppitunneilla, oli sitten mikä kouluaste tahansa ja oppitunneilla ei syödä tai juoda, vaan ne asiat hoidetaan välitunnilla tai muulla tauolla. 

Täysin samaa mieltä. Oppitunnit ovat opiskelua varten. Syömiset ja puhelin räpläämiset tauoilla. Jos tuntuu, ettei kestä ilman puhelinta tai napostelua oppitunnin vertaa, on syytä hakeutua lääkäriin asap. 

N39

Vierailija
76/79 |
30.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen ärsyttävää asia oli, kun opettaja oli erään valinnaisen aineen opettaja ja tunnit olivat aina joko 14-16 tai pahimmillaan 14-18. Oli aika raskasta siinä viiden jälkeen kun viimeksi on ruokaa saanut klo 11 aikaan, eikä eväitä saa syödä kuin välitunnilla.

En ymmärrä, mikä tässä on ongelma. Normaali ihminen ei tarvitse syömistä 2h välein. Ap varmaan 170 kiloinen, kun ei kestä kahta tuntia syömättä. 

Vierailija
77/79 |
31.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuon säännön, että kouluun ei saanut mennä ennenkuin päivä alkaa. Eihän siitä mitään tulisi, jos oppilaita on ilman valvontaa siellä suurin joukoin pitkin käytäviä juoksemassa.

Kaikilla koulu ei ala niin aikaisin. Joillain koulu alkaa yhdeksältä, joillain jopa kymmeneltä. Ne, jotka tulevat pyörällä/kävellen, voivat ajoittaa saapumisen niin, että ei juuri tarvitse odotella ulkona. Mutta ne, jotka tulevatkin taksilla/bussilla, tulevatkin joskus 10-15 min etuajassa. Keväällä ja alkusyksystä vielä ehkä olisikin joku tolkku, mutta talvella ennen aamukahdeksaa pilkkopimeässä pakkasessa... Ei mua ainakaan kiinnosta.

Vierailija
78/79 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä sääntöä minä en ole koskaan ymmärtänyt että poikien piti ottaa lakki pois jossain seurakuntatalolla ja kirkossa yms mutta tytöt sai pitää. Ja tässä vedottiin siihen, että "meillä vaan on semmonen tapa."

Muistan kun ala-asteella nostettiin lippu tankoon 5.12. kun seuraavana päivänä oli itsenäisyyspäivä ja meidän piti ottaa lakki pois pihalla pakkasessa, mutta tytöt sai pitää.

Joo ymmärrän, kunnioitus sitä ja tätä, mutta miten se lakki oli pakkasella yhtään vähemmän kunnioittavaa, kun me vielä laulettiin Siniristilippua?

Vierailija
79/79 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun sai tulla pyörällä vasta kun oli 3:lla luokalla ja jos matka oli 1.5 km tai enemmän. Jos oli lyhyempi matka kouluun pyöräily oli kielletty, ei sitä kyllä kukaan vahtinut tuliko pyörällä ja kuinka pitkän matkan takaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi