Voiko ulosotto viedä rahat säästötililtä?
Oon siis ssäästänyt säästötilille rahaa mutta pelottaa että vouti vie ne. Pitäiskö nostaa käteiseksi ja laittaa sukanvarteen?
Kommentit (50)
Se menee kyllä niin että uo-mies lähettää palkanmaksajalle tiedon, että palkasta on ulosmitattavaa (ns. maksukielto) ja palkanmaksaja tilittää varat ulosottomiehelle.
Olen kyllä kuullut aiemminkin, että uo olisi nostanut henkilön tilillä maannutta rahaa, mutta palkan ulosmittaus menee kuten yllä kerroin.
Eli vastaus on, kyllä voi. Siirrä pois jos et halua maksaa velkojasi. Toisaalta jos jäät kiinni niin saat syytteen velallisen epärehellisyydestä.
Jokainen ulosottomies saa bonuksia sinun palkasta otetusta ulosotosta joten kannattaa maksaa ne velat mieluummin itse kuin kerryttää suoraan toisen tilipussia.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/05/25/ulosottomiesten-tulospalkkaust…
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ulosottomies saa bonuksia sinun palkasta otetusta ulosotosta joten kannattaa maksaa ne velat mieluummin itse kuin kerryttää suoraan toisen tilipussia.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/05/25/ulosottomiesten-tulospalkkaust…
Sä passiivi iski, siis ei jokainen ulosottomies saa sinun rahaasi vaan jokainen ulosottomies saa asiakkaansa ulosotosta bonuksen. Siksi eivät ehkä vaivaudu ulosottamaan niinpaljon autoja kun helpommin kilahtaa tili automaattisesti ohjelmoituna joka kuukausi palkasta perittynä.
Netissä voi kätevästi avata Saksaan pankkitilin
Vierailija kirjoitti:
Se menee kyllä niin että uo-mies lähettää palkanmaksajalle tiedon, että palkasta on ulosmitattavaa (ns. maksukielto) ja palkanmaksaja tilittää varat ulosottomiehelle.
Olen kyllä kuullut aiemminkin, että uo olisi nostanut henkilön tilillä maannutta rahaa, mutta palkan ulosmittaus menee kuten yllä kerroin.
Eli vastaus on, kyllä voi. Siirrä pois jos et halua maksaa velkojasi. Toisaalta jos jäät kiinni niin saat syytteen velallisen epärehellisyydestä.
Ei mene palkanmaksajalle tieto, jos ulosottovelvollinen lyhentää itse velkaa sopimuksen mukaisesti.
Ap voisi nyt vastata, millainen sopimus hänellä uo:n kanssa on, muuten tätä keskustelua on turha jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voivat viedä, jos tili on velallisen nimissä. Minä siirtäisin omani muualle.
Ei voi. UO ei tiedä ja saa tilitietoja. Uo vie liksasta, veronpalautuksista ja saattaa ehkä auton ottaa, mutta eivät mene yleensä niin pitkälle, että lähtee autoja hakemaan.
Kyllä tietää ja saa. Minä olen maksanut ulosottoon useita vuosia palkastani. Uo-miehen kanssa oli sovittu, että heinäkuu on tänäkin vuonna maksuvapaa. Muutin paikkakuntaa, joten uo-asianikin siirtyivät toisaalle. Jostain syystä uudelle uo-miehelle ei ollut mennyt tietoa maksuvapaasopimuksesta, joten heinäkuun lopussa hän oli käynyt ottamassa kolmanneksen palkastani (sis. kesälomarahat) ilman että edes oli minuun etukäteen yhteydessä. Koskaan en itse ole ulosottoon pankkitiliäni ilmoittanut.
Sun palkanlaskijalle menee tieto uon kautta ja se maksaa uolle joka liksasta sen osuuden. . Jos sulla on toinen tili mihin säästät rahaa, niin sitä tietoa sillä ei ole ja sitä tietoa se ei saa. Uusi uo mies ei ole sitova maksuvapaaseen kuukauteen. SIllä ei ole mitään tekemistä entisen uo kanssa. Olen itsekin ollu uo kierteessä ja silti säästin samalla rahaa toiselle tilille. Mulla oli sama ton maksuvapauden kanssa. Meni loma täysin piloille. Tein överiä hulluna, kun tiesin että se koko potti mulle. No ei tullut kun vaihtu tyyppi. Sinne meni ylityöt jne, mutta samalla se velka lyheni. Pääsin onneksi siitä kierteestä pois tammikuun vika päivä. Eikä ne sitäkään ilmota että olet kuitannut velkasi. Huomaat sen sit kun koko liksa tulee tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voivat viedä, jos tili on velallisen nimissä. Minä siirtäisin omani muualle.
Ei voi. UO ei tiedä ja saa tilitietoja. Uo vie liksasta, veronpalautuksista ja saattaa ehkä auton ottaa, mutta eivät mene yleensä niin pitkälle, että lähtee autoja hakemaan.
Kyllä tietää ja saa. Minä olen maksanut ulosottoon useita vuosia palkastani. Uo-miehen kanssa oli sovittu, että heinäkuu on tänäkin vuonna maksuvapaa. Muutin paikkakuntaa, joten uo-asianikin siirtyivät toisaalle. Jostain syystä uudelle uo-miehelle ei ollut mennyt tietoa maksuvapaasopimuksesta, joten heinäkuun lopussa hän oli käynyt ottamassa kolmanneksen palkastani (sis. kesälomarahat) ilman että edes oli minuun etukäteen yhteydessä. Koskaan en itse ole ulosottoon pankkitiliäni ilmoittanut.
Ulosottomies ei käytännössä ota mitään palkasta (eikä tarvitse mitään tilitietoja) vaan hän lähettää päätöksen ulosotosta palkanlaskijalle, joka sitten perii palkasta ulosottoon menevän osuuden ja tilittää sen osuuden palkka-ajon jälkeen ko. ulosottoviranomaiselle.
Mikäli siihen tulee vapaakuukausi, ulosottoviranomainen toimittaa siitäkin päätöksen palkanlaskijalle, että tiettynä kuukautena ei ulosottoa peritä. Entisen työpaikan olisi pitänyt tehdä ilmoitus ulosottoon, että olet lähtenyt sieltä työpaikasta pois eli sieltä ei tehdä enää perintää. Ulosotto sitten toimittaa uudelle työnantajalle uudet päätökset kunhan tietää uuden työnantajan. Tämä kaikki paperinpyöritys kestää ja siinä välissä uusi työnantaja on ehtinyt jo periä palkasta. Saat varmaan jonkun toisen kuukauden vapaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun palkanlaskijalle menee tieto uon kautta ja se maksaa uolle joka liksasta sen osuuden. . Jos sulla on toinen tili mihin säästät rahaa, niin sitä tietoa sillä ei ole ja sitä tietoa se ei saa. Uusi uo mies ei ole sitova maksuvapaaseen kuukauteen. SIllä ei ole mitään tekemistä entisen uo kanssa. Olen itsekin ollu uo kierteessä ja silti säästin samalla rahaa toiselle tilille. Mulla oli sama ton maksuvapauden kanssa. Meni loma täysin piloille. Tein överiä hulluna, kun tiesin että se koko potti mulle. No ei tullut kun vaihtu tyyppi. Sinne meni ylityöt jne, mutta samalla se velka lyheni. Pääsin onneksi siitä kierteestä pois tammikuun vika päivä. Eikä ne sitäkään ilmota että olet kuitannut velkasi. Huomaat sen sit kun koko liksa tulee tilille.
Ei mene palkanmaksajalle kun maksan sopimuksen mukaisesti itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosottomies ei käytännössä ota mitään palkasta (eikä tarvitse mitään tilitietoja) vaan hän lähettää päätöksen ulosotosta palkanlaskijalle, joka sitten perii palkasta ulosottoon menevän osuuden ja tilittää sen osuuden palkka-ajon jälkeen ko. ulosottoviranomaiselle.
Mikäli siihen tulee vapaakuukausi, ulosottoviranomainen toimittaa siitäkin päätöksen palkanlaskijalle, että tiettynä kuukautena ei ulosottoa peritä. Entisen työpaikan olisi pitänyt tehdä ilmoitus ulosottoon, että olet lähtenyt sieltä työpaikasta pois eli sieltä ei tehdä enää perintää. Ulosotto sitten toimittaa uudelle työnantajalle uudet päätökset kunhan tietää uuden työnantajan. Tämä kaikki paperinpyöritys kestää ja siinä välissä uusi työnantaja on ehtinyt jo periä palkasta. Saat varmaan jonkun toisen kuukauden vapaaksi.
Vielä kerran toistan: lyhennän velkaani itse, se ei mene palkanmaksajan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Oon siis ssäästänyt säästötilille rahaa mutta pelottaa että vouti vie ne. Pitäiskö nostaa käteiseksi ja laittaa sukanvarteen?
...ja saada syyte velallisen epärehellisyydestä? Kuvitteletko, ettei nosto näy tilitapahtumissa?
Olet siis elänyt velaksi ja nyt kuvittelet, ettei tarvitse maksaa.
Kuula niskaan tuollaiselle. Kehtaatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettinyt samaa. Raha on kuolinpesän tilillä josta minä omistan 1/3.
Palkasta maksan ulosottoon jatkuvasti.Jos sinulla on maksusopimus ja noudatat sitä, niin uo:lla ei ole mitään syytä kajota säästöihisi.
Ei pidä paikkaansa. Kävi hakemassa tililtäni vaikka maksusopimus.
Kun soitin ja kysyin niin sanoi vain, että kävi katsomassa ja kun rahaa oli yli suojaosuuden niin otti.
Vierailija kirjoitti:
Netissä voi kätevästi avata Saksaan pankkitilin
Kerro lisää. Saako luottoakin?
Mistä saan tietää todellisen saldoni, paljonko kokonaisuudessa ulosotossa on?
Ennen tuli kuitin mukana tilanteen tasainen tieto, nyt ei enää tule kuin sähköisenä ja siinä ei ole mainintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkasta maksan ulosottoon jatkuvasti.Jos sinulla on maksusopimus ja noudatat sitä, niin uo:lla ei ole mitään syytä kajota säästöihisi.
Ei pidä paikkaansa. Kävi hakemassa tililtäni vaikka maksusopimus.
Kun soitin ja kysyin niin sanoi vain, että kävi katsomassa ja kun rahaa oli yli suojaosuuden niin otti.
Vaikea uskoa. Olen nyt useita vuosia lyhentänyt kolmasosan nettopalkastani itse maksaen eikä ulosottomiestä kiinnosta tippaakaan, mitä teen jäljelle jäävällä rahallani (1600 e/kk). Vaikka asumiskulut ja muu eläminen vievät siitä leijonanosan ja matkustusharrastukseni lähes kaiken muun, niin tälläkin hetkellä minulla on säästössä kolmatta tuhatta euroa.
(Niille joiden mielestä minun pitäisi tuolla rahalla maksaa velkaani tiedoksi, että maksan siis kolmanneksen palkastani ja jokainen velkoja - kaikki rahoituslaitoksia, ei yksityishenkilöitä - saa omansa valtavine korkoineen. Tuo reilu kaksi tonnia ei paljon velkaani lyhentäisi mutta omasta loppukesästäni sen laittaminen velanmaksuun tekisi paljon ankeampaa.)
Vierailija kirjoitti:
Aivan taatusti vie koska sulla on ulosotossa velkoja. Mitä nopeemmin ne maksat sen nopeemmin kaikki tulosi jäävät itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saan tietää todellisen saldoni, paljonko kokonaisuudessa ulosotossa on?
Ennen tuli kuitin mukana tilanteen tasainen tieto, nyt ei enää tule kuin sähköisenä ja siinä ei ole mainintaa.
Villi arvaus: kysymällä uo-mieheltä.
Vierailija kirjoitti:
Palkasta maksan ulosottoon jatkuvasti.
Kuolinpesän tili ja ulosottomies ei tyhjennä sillä se ei ole velallisen omaisuutta suoraan. Sama juttu jos esimerkiksi yrittäjällä on ulosottovelkaa ja osakeyhtiönsä tilillä rahaa niin ulosottomies ei sitä sieltä ota
Tuolta voit tilata (tarvitset tunnukset Suomi.fi -palveluun) https://asiointi.oikeus.fi/ulosotto
Tietysti vouti vie säästöt. Et kai kuvittele että voit jättää velvotteita hoitamatta ja kerätä samalla varallisuutta?
sun kannattaa olla sinne ensisijaisesti itse yhteydessä ja sopia maksusuunnitelma, sitten eivät vie
mieluummin haluuvat kokosumman korkoineen pidemmällä ajalla kuin rippeet