Ihmiset, jotka komentaa toisten lapsia
Mitä liikkuu päässä näillä ihmisillä? Ensinnäkin lapsi kokee uhkaavaksi kun ulkopiolinen aikuinen (eli ei vanhempi/sovittu lapsenvahti) komentaa ja saneele sääntöjä. Toisekseen ei ole muoden kuin vanhempien tehtävä päättää lapsen kasvatuksesta, kuinka miten missä ja millojn.
Kommentit (66)
Mulle kerran rupesi joku mamma huutamaan kun sanoin ettei mun tavaraan kosketa. No mä sitten huusin sille mammalle ett kasvata sitten ite pentusi oppimaan ettei vieraiden tavaroihin kosketa.
Ihan varmasti komennan, jos lapsi on ilman vanhempiaan liikkeellä tai vanhemmat eivät asiaan puutu, kun a) lapset hilluvat pihallani, b) hilluvat kotonani, c) lapset hilluvat tai käyttäytyvät huonosti tai ajattelemattomasti yleisillä paikoilla. Ainoa paikka, jossa en kenenkään lapsia komenna, on näiden koti. Oletan, että siellä on luvallista tehdä ihan kaikki mitä tekevät.
Todellakin toivon että omia jälkeläisiäni ohjeistetaan jos on aihetta, kun en itse voi olla enää kouluikäisiin liimattuna. Ja itse olen huomauttanut mm. keskellä autotietä leikkimisestä, aurauskeppien keräilystä ja lumipallojen pudottelusta sillalta autotielle. Ei ne lapset aina hoksaa tai muista, hyvä että aikuiset opastaa. Raivota ei tartte.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa pari teiniä oli tukkona kassan edessä näpertelemässä puhelintaan niin ettei tiennyt oikein että olivatko menossa kassalle vai mitä. Vähän siinä muutenkin hermot kireällä ärähdin että menettekö kassalle vai mitä meinaatte ja kyllä kyyläiltiin niin pöyristyneinä.
Onhan se vähän pöyristyttävää jos aikuinen ihminen ei sen vertaa tunteitaan osaa säädellä että osaisi ystävällisesti tai neutraalisti tuollaisesta tilanteessa kommentoida. Ja jännä juttu että ne on usein nimenomaan teinejä joihin katsotaan oikeutetuksi suhtautua penseästi ja joille puhua rumasti, ja sitten ollaan ihmeissään kun teinit suhtautuu aikuisiin vähän piikit pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa pari teiniä oli tukkona kassan edessä näpertelemässä puhelintaan niin ettei tiennyt oikein että olivatko menossa kassalle vai mitä. Vähän siinä muutenkin hermot kireällä ärähdin että menettekö kassalle vai mitä meinaatte ja kyllä kyyläiltiin niin pöyristyneinä.
Onhan se vähän pöyristyttävää jos aikuinen ihminen ei sen vertaa tunteitaan osaa säädellä että osaisi ystävällisesti tai neutraalisti tuollaisesta tilanteessa kommentoida. Ja jännä juttu että ne on usein nimenomaan teinejä joihin katsotaan oikeutetuksi suhtautua penseästi ja joille puhua rumasti, ja sitten ollaan ihmeissään kun teinit suhtautuu aikuisiin vähän piikit pystyssä.
Teinit ei kuulu mun elämään eikä mua liikuta vähääkään, miten he aikuisiin muuten suhtautuu.. Enkä pidä velvollisuutenani huomioida heidän ikäänsä erityisellä tavalla missään asiassa.