Ihmiset, jotka komentaa toisten lapsia
Mitä liikkuu päässä näillä ihmisillä? Ensinnäkin lapsi kokee uhkaavaksi kun ulkopiolinen aikuinen (eli ei vanhempi/sovittu lapsenvahti) komentaa ja saneele sääntöjä. Toisekseen ei ole muoden kuin vanhempien tehtävä päättää lapsen kasvatuksesta, kuinka miten missä ja millojn.
Kommentit (66)
Joskus se komentaminen voi pelastaa lapsen hengen tai terveyden, tai olla muuten tarpeen yleisen järjestyksen ylläpitämiseksi. Pieni pelästys tekee kakaroille silloin tällöin terää.
Voin komentaa toisten lapsia pois omalta pihalta ja jos he kiusaavat toisia. Mikseivät vanhemmat hoida kasvatustehtäviänsä?
Olen käskenyt naapurin lapsia laittamaan kypärän päähän kun olivat lähdössä pyöräilemään. Taidan nyt olla huono ihminen.
Selvä annan lapsesi juosta teräviin esineisiin, heikolle jäälle, tappajakoiran luokse, auton alle, mutta älä sitten syytä minua kun hän kuolee/loukkaantuu
Joo, koko kylä kasvattaa. Mutta oikeasti se on vaan koko kylä maksaa.
Pitäisi palata tämä asenne, että lasten tulisi kunnioittaa kaikkia (asiallisia) vanhempia.
Lupaan todellakin puuttua jatkossakin sen vieraan kakaran kasvatukseen, jos kuka tahansa jättää kakaransa itse vahtimatta saati leikkimään omien lasteni kanssa, jolloin lapsi saa sopeutua samoihin sääntöihin kuin omani.
Muista sitten itse olla jatkuvasti sen lapsesi perässä kaitsemassa niin ei tarvitse muiden puuttua.
Kyllä opastan lapsia ja heidän vanhempiaan siihen, miten yhteiskunnassa tulee toimia. Kaupassa EI räpelöidä tomaatteja! Useimmat vanhemmat ovat muuten järkeviä ja pyytävät anteeksi, etteivät itse huomanneet kieltää lasta ja neuvoa lasta tekemään oikein.
Komennan myös sinua, mikäli näen aiheelliseksi
Ei vaikuta pihan lapset traumatisoituneilta tai pitävän minua uhkaava kun haluavat usein tulla meille kyläänkin.
En välitä pätkääkään muitten lapsista, elleivät häiritse. Kotonani karjun niin paljon kuin huvittaa, eli kun pysytte meidän tontilta pois, saavat vaikka hukuttaa itsensä ilman että puutun asioihin.
Jos jonkun lapsi heittää hiekkaa muiden lasten päälle niin kyllä sanon siitä vieraalle lapselle. Ja jos jonkun lapsi kiipeää liukumäkeä ylöspäin ja näin ollen estää mun lasten liukumäessä laskemisen, ohjaan vierasta lasta siitä että liukumäkeä mennään vain alaspäin. Toinen vaihtoehto olisi tietysti antaa lapseni laskea vieraan lapsen päälle mutta siinä voisi tulla kummallekin kipeää.
Niin ja kyllä kiellän lasta jos hän heittää mun päälle kiven. Ärsyttää lapset joita ei ole opetettu käyttäytymään.
Kyllä komennan ihan varmasti. Komennan kun rikkovat leluja, kuseskelevat pitkin pihaa, repivät naapurin istutuksia, kiroilevat, lyövät jne. jne. jne. Toivottavasti säikähtävät.
Tietysti voisit itse kasvattaa kakarasi ja olla katsomassa perään.
Vierailija kirjoitti:
Jos jonkun lapsi heittää hiekkaa muiden lasten päälle niin kyllä sanon siitä vieraalle lapselle. Ja jos jonkun lapsi kiipeää liukumäkeä ylöspäin ja näin ollen estää mun lasten liukumäessä laskemisen, ohjaan vierasta lasta siitä että liukumäkeä mennään vain alaspäin. Toinen vaihtoehto olisi tietysti antaa lapseni laskea vieraan lapsen päälle mutta siinä voisi tulla kummallekin kipeää.
Niin ja kyllä kiellän lasta jos hän heittää mun päälle kiven. Ärsyttää lapset joita ei ole opetettu käyttäytymään.
Se, että lapsi tekee jotain typerää, ei kyllä tarkoita sitä, että ei olisi opetettu käyttäytymään. Lapset eivät ole aikuisia, eikä heiltä voi oikein olettaa aikuisen kaltaista ymmärrystä asioista. Se lapsen kasvattaminen on prosessi, ei mikään sellainen juttu, joka tulee kerralla valmiiksi, ja sitten sulla on "hyväkäytöksinen" lapsi, joka ei koskaan tee mitään typerää.
Tässä realismia teille, jotka kadehditte opettajan "helppoa" työtä. Koko ajan löytyy enemmän vanhempia, joiden mukaan myöskään opettajalla ei ole oikeutta komentaa heidän kullannuppusiaan, jotka eivät muutenkaan koskaan tekisi mitään väärää. Yritäpä siinä sitten pitää paletti kasassa.
Jos vanhemmat ei hoida velvollisuuttaan pitää kuria niin joutuvat vieraat sitä pitämään.
Mun lastani on tällä tavalla komentanut toinen aikuinen vain yhden kerran ja ihan syystä.
Oli 5-vuotiaana kaupunkikorttelissa lähtenyt 4-vuotiaan kaverinsa kanssa toisille pihoille seikkailemaan. Itse olin etsimässä lasta pidemmältä kun naapurin rouva sanoi lapselleni tiukkaan sävyyn että tolla tavalla ei lähdetä vanhempien näkyviltä.
Oli ihan paikallaan, ja oppi myös upposi: jutusta puhutaan edelleen vaikka siitä on aikaa vuosia.
Kasvatuksessa on jotain vikaa jos lapsi traumatisoituu keskusteluista muiden kuin omien perheenjäsenten kanssa. On myös syytä pitää mielessä että ne omat silmät eivät näe kaikkialle: on parempi että jöötä pitää se joka näkee mitä tapahtui, ja muut aikuiset komppaa, noin esimerkiksi.
Jos esim. näen että vieraat lapset kiusaavat jotain toista lasta, heittävät roskia maahan, tuhrivat seiniä tai rääkkäävät eläintä tms. niin aivan varmasti komennan. Jokaisen velvollisuus on tälläisissä tilanteissa puuttua.
Kyllä minä komennan vieraatkin kakarat pois esim. jäältä jos näen heitä siellä kevättalvella. Haukkukoot äidit. Parempi sekin kuin hukkuneet tenavat.