Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko masennus tuhota fyysisenkin terveyden?

Vierailija
03.08.2018 |

Kaikkihan nyt varmaan tietää että masennus aiheuttaa myös fyysisiä vaivoja, yleensä lähinnä epämääräisiä pääkipuja ja mahavaivoja. Kuitenkin niitten kanssa yleensä pärjäilee eikä kyseessä ole mitään ns. vakavaa.
Mutta entä kun alkaa oikeasti olla ihan kokoajan kipeänä ja monilla eri tavoilla? Itse olen nyt ainakin vuoden verran ollut joka kuukausi jollakin tavalla kipeä, yleensä iskee vielä monta tautia samaan aikaan ja niistä toipuminen tuntuu vievän tavallista pidempään. On ollut enterorokkoa, pitkiä flunssia, influenssaa, migreeniä, ylävatsakipuja, mahatauteja, paljon erilaisia naistenvaivoja jotka vaan jatkuu ja jatkuu hoidosta huolimatta, olen ollut parissa leikkauksessakin jne lista on pitkä. Voiko masennus jotenkin tuhota ihmisen vastustuskyvyn ja fyysisen terveyden, jos masennus on kestänyt jo vuosia? Onko kellään samantyyppiä kokemuksia?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan ole ollut mitään noista mitä luettelit. Masentunut ala-asteelta lähtien, ikää nyt 29 v. Kerran/pari vuodessa flunssa, kuume ehkä 2-3 v välein, mahatauti noin kerran viidessä vuodessa.

Vierailija
2/5 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi aiheuttaa noin radikaaleja ongelmia fyysiseen terveyteen, jos elintavat on kuitenkin masennuksesta huolimatta suunnilleen normaalit, eikä ole esim. alkanut elää pelkillä herkuilla, juoda liikaa alkoholia tms. Joskushan masentuneet ei jaksa huolehtia itsestään ja kyllä siinä immuniteetti kärsii jos joka päivä tissuttelee, ei jaksa laittaa kunnon ruokaa vaan napsii jotain vaan.

Sinänsä tämäntapaiset ongelmat on mielenkiintoisia. Väkisin tulee mieleen sekin, että mikä on syy ja mikä seuraus, että voisiko kehossa olla jokin yhteinen sairausprosessi käynnissä, mikä aiheuttaa sekä masennuksen että nämä vaivat. Mutta länsimainen lääketiede ottaa vasta ensiaskelia sellaisten syy-yhteyksien ymmärtämisessä, ja siksi joudutaan hoitamaan erillisiä vaivoja erikseen. Mutta kyllä niitä on jo yksittäisiä asioita joita ymmärretään, esim. että matala-asteinen tulehdus kehossa (esim. lihavuus tai suolen liika läpäisevyys voi aiheuttaa) voi aiheuttaa sekä mielen masentuneisuutta että monia fyysisiä vaivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se onkin kun tuttavapiiriin kuuluu paljon masentuneita ihmisiä ja tuntuu etteivät hekään ole juuri koskaan kipeänä. Sitä alkaa jotenkin pelätä että mitä jos sairastun jotenkin vakavasti tai jos olen jo sairastunut ja tämä kaikki on sen oireilua. Lääkärissä olen kyllä käynyt, mutta usein tuntuu etteivät ota kovin vakavasti. Nyt otettiin jotain verikokeita, tulokset tulee ens viikolla. Tuskin niistä silti mitään löytyy. :/

ap

Vierailija
4/5 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua. Itselläni on samanlaisia kokemuksia. Olen ollut ahdistunut ja masentunut pitkään, mutta se on pahentunut nyt kesän aikana. Samaan aikaan olen alkanut kärsiä kaikenlaisista sairauksista ja vaivoista. Migreeni on pahentunut ja on mahavaivoja ja sydämentykytyksiä. Minulla on nyt kevään ja kesän aikana todettu vikaa kolmessa sisäelimessäni. Lääkärit ovat onneksi ottaneet minut vakavasti. Olen käynyt kesän aikana 5-6 kertaa verikokeissa, kahdesti ultrassa ja sydänfilmissä ja vienyt monta purkkia näytteitä labraan. Lisää kokeita on tulossa ja minulla on lähete kahdelle eri erikoislääkärille. Kerran jouduin sairaalaan, kun pulssi hakkasi 150 yhtäkkiä. 

Tulen hulluksi näiden oireideni kanssa. Tätä ennen olen ollut aina perusterve, flunssassa olen ehkä kerran vuodessa ja sekin on mennyt parissa päivässä ohi. En enää tiedä, onko ahdistus syy vai seuraus. En enää tiedä, mikä oireistani on kuviteltua, mikä liioiteltua ja mikä totta. 

Ainakin omalla kohdallani olen huomannut, että ahdistuneena kiinnitän huomiota liikaa kaikkiin oireisiin.  Tarkkailen kehoani liian paljon ja tunnen jokaisen kolotuksen. Minulla on myös taipumusta hypokondriaan ja pakko-oireisiin. Omalla kohdallani masennus ja ahdistus paheni nyt kesän ja kevään aikana juuri samaan aikaan, kun näitä tauteja alkoi tulla ilmi. Lähipiirissäni on myös ollut useampi kuolemantapaus ja kai tällaiset kaikki asiat vaikuttavat mieleenkin. 

Uskoisin, että masentuneena voi olla alttiimpi sairastumaan flunssaan ym. kulkutauteihin, koska silloin välttämättä ei syö, liiku ja nuku yhtä terveellisesti kuin ennen. Ja ainakin itse huomaan kiinnittäväni ahdistuneena enemmän huomiota kaikkiin kehoni tuntemuksiin ja näiden tuntemusten hysteerinen tarkkailu ja pelkääminen saa aikaan entistä pahemman olon. Mutta voihan masennus olla seurauskin jostain fyysisestä vaivasta. Esim. anemia ja kilpirauhasvaivat voivat aiheuttaa masentuneen olon, väsymystä ja vetämättömyyttä. 

Tuli myös mieleen, että jos on jatkuvasti migreeniä ja flunssaa toisensa perään, niin voisiko työpaikalla tai kotona olla sisäilmaongelmia? Itse olin kauan sitten puoli vuotta töissä yhdessä paikassa ja olin sairaana koko ajan. Sairastelu loppui, kun työpaikka vaihtui. 

Vierailija
5/5 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus itsessään ei, mutta taustalla oleva stressi kyllä. Tutustu miksi suolistossa olevat adrenaliinireseptorit supistaa verenkiertoa samalla kun luurankolihasten verenkierto lisääntyy. Stressi siis voi aiheuttaa vammoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä