Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ohjeita hyviin kasvisruokiin

Vierailija
02.08.2018 |

Hei!

Olen aloittelija kasvisruokien kanssa. Tarvisin hyviä ohjeita kasvisruokiin, joiden aineksia saa tuppukylästäkin. Ruokaa, joka pitää nälän poissa ja painon kurissa. Kirjoissa on monesti niin erikoisia kehitelmiä. Kiinnostaisi eritoten miten käytätte linssejä ja papuja.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pekoniin käärityt kanat tai karjalan paisti. :)

Ps. Ap on wt.

PS. Vain aito wt kirjoittaa "karjalan paisti". Muutenkin viestistäsi paistaa crocs-henkilö läpi. Lihaa, prkl, ja makkaraa!

Vierailija
22/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ohjeista!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilko porkkanaa ja kurkkua kuppiin. Syö.

Keitä hernemaissipaprikaa. Syö.

Helppoa ja vaivatonta!

Vierailija
24/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ollut kokki ja ruokani on melko yksinkertaisia.

Paljon teen ruokaa periaatteella että otan ns liha/kala/kanareseptin ja jauhelihan vaihdan soijarouhe/nyhtis/ härkis/ tofu tai pelkästään eri kasviksia tilalle. Tässä on vain mielikuvitus rajana ja variaatioita on vaikka mihin.

Kasvissosekeitto on meillä koko perheen lempiruoka ja siitäkin tulee vähän joka kerralla erilaista kun voi laittaa mitä vain.

Ps olen vegaani youtube videot ovat hyviä, mistä itse saan vinkkejä. Sekä kolmosella pyörivät mitästänäänsyötäisiin on monesti hyviä kasvisreseptejä.

Vierailija
25/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis ollut HUONO kokki t. 24

Vierailija
26/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytetyt paprikat, tomaatit tai kesäkurpitsa. Täytteeksi vaikkapa keitettyjä belugalinsseja, joiden sekaan esim. hieman sitruunamehua ja oliiviöljyä, tomaattipyrettä, mausteita, yrttejä, valkosipulia, sekä pannulla paahdettua sipulia ja varsiselleriä. Vähän juustoraastetta vielä täytteen sekaan ja pinnalle jos haluaa.

Vierailija
27/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytetyt paprikat, tomaatit tai kesäkurpitsa. Täytteeksi vaikkapa keitettyjä belugalinsseja, joiden sekaan esim. hieman sitruunamehua ja oliiviöljyä, tomaattipyrettä, mausteita, yrttejä, valkosipulia, sekä pannulla paahdettua sipulia ja varsiselleriä. Vähän juustoraastetta vielä täytteen sekaan ja pinnalle jos haluaa.

Niin, jä nämä tietysti paistetaan uunissa kypsiksi (200-225 n. puoli tuntia).. :)

Vierailija
28/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kasvissyöjäteinin myötä joutunut yrittämään ja erehtymään kasvispihvien kanssa ja olen saanut sellaisen perusreseptin nykyisin jo toimimaan aika hyvin. Se on tämä:

3 dl porkkanaraastetta

3 dl perunaraastetta

3 dl kesäkurpitsaraastetta

Raastan aika hienoksi ja raasteet siivilään, jossa nyrkillä painetaan nestettä pois niin paljon kuin vaan pystyy. Erityisesti kesäkurpitsasta tulee tosi paljon nestettä ja jos laittaa sellaisenaan, niin pihvit ei pysy kasassa.

Kun raaste on melko kuivaa, joukkoon kaksi kananmunaa ja rutkasti erilaisia mausteita. Välillä laitan joukkoon kuullotettua sipuli-valkosipulisilppua, joskua vaan erilaisia mausteita maun mukaan. Joskus murskaan joukkoon esim. fetaa. Kasvispihveihin saa laittaa aika reilusti suolaa. Kun sörsselssöni on tasaista ja mausteet levinneet kaikkialle, niin sekaan korppujauhoja. Ensin hyvin vähän, esim. 0,5 dl ja sekoitetaan taikinaan ja annetaan turvota. Lisää korppujauhoja jos tuntuu kovin löysältä, Mutta kannattaa todellakin antaa niiden korppujauhojen turvota, muuten tulee laittaneeksi liikaa.

Sitten vaan käsiin pallo ja kämmenten välissä litistää sen pihviksi ja kuumalle pannulle.

Vierailija
29/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kasvissyöjäteinin myötä joutunut yrittämään ja erehtymään kasvispihvien kanssa ja olen saanut sellaisen perusreseptin nykyisin jo toimimaan aika hyvin. Se on tämä:

3 dl porkkanaraastetta

3 dl perunaraastetta

Raastan aika hienoksi ja raasteet siivilään, jossa nyrkillä painetaan nestettä pois niin paljon kuin vaan pystyy. Erityisesti kesäkurpitsasta tulee tosi paljon nestettä ja jos laittaa sellaisenaan, niin pihvit ei pysy kasassa.

Kun raaste on melko kuivaa, joukkoon kaksi kananmunaa ja rutkasti erilaisia mausteita. Välillä laitan joukkoon kuullotettua sipuli-valkosipulisilppua, joskua vaan erilaisia mausteita maun mukaan. Joskus murskaan joukkoon esim. fetaa. Kasvispihveihin saa laittaa aika reilusti suolaa. Kun sörsselssöni on tasaista ja mausteet levinneet kaikkialle, niin sekaan korppujauhoja. Ensin hyvin vähän, esim. 0,5 dl ja sekoitetaan taikinaan ja annetaan turvota. Lisää korppujauhoja jos tuntuu kovin löysältä, Mutta kannattaa todellakin antaa niiden korppujauhojen turvota, muuten tulee laittaneeksi liikaa.

Sitten vaan käsiin pallo ja kämmenten välissä litistää sen pihviksi ja kuumalle pannulle.

Täytyy kokeilla! Mitä olette syönyt näiden kanssa?

Vierailija
30/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin lisäämällä kasviksia pikkuhiljaa liharuokiin, esim jauhelihakastikkeeseen raastoin porkkanaa, jonka laitoin pannulle hieman ennen suurustamista.

Lasagnesta jäi jauheliha pois ja tilalle tuli härkis, siihenkin porkkanaraastetta

Jne. Syön siis edelleen lihaa, mutta olen vähentänyt

Vierailija
31/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maustamista kannattaa rohkeasti tutkia ja kokeilla, se tekee kaikella syötävälle paljon. Ja muistaa, että useimmiten yksinkertaisimmat asiat ovat parhaimpia. Turhaan monimutkaisuuteen hukkuvat monet hyvät maut.

Peruna eri muodoissa ja erilaiset kastikkeet, sinne soijaa eri muodoissa (rouheet ja palat, paloja kantsii käsitellä vähän eri tavalla kuin rouhetta eli ensin keittää, sitten puristella kuivaksi ja sitten paistaa) ja erilaisin lisukkein. Mausteeksi kastikkeeseen sipulia, sinappia, maustekurkkua, pippuria, valkosipulia...

Paistettua kukkakaalia, porkkanaa ja kesäkurpitsaa, lisäksi pannulle marinoitua tofua. Mausteeksi ja marinadiin soijaa, sitruunamehua, inkivääriä, pippuria, ehkä kaffirlimeä... Erittäin hyvää ja helppoa.

Vierailija
32/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi mitä kaikkea ihania juttuja te ihmiset teette! On mukava lukea muiden syömisistä.

Tuo maininta monimutkaisuuteen hukkuu hyvät maut, pitää kyllä paikkansa. Keitin hetki sitten ravioleja (kaupan valmiste), paistoin kirsikkatomaatteja kaveriksi, ja sit päälle parmesania, oliiviöljyä ja tuoretta basilikaa, niin se oli siinä! Ei tarvinnu mitään kummempaa ja oli hyvän makuista. Toki valkosipuli olisi tehnyt varmasti kivan lisän, mutta oli tuollaisenaankin hyvää.

Ap

Vierailija
33/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitettyä perunaa, kukkakaalia, kikherneitä. Joukkoon arlan chili-curryruokakermaa.

Vierailija
34/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietty, jos maitotuotteita käytät, niin mihin tahansa juustoa ja kermaa, niin hyvä tulee. Mutta maitohan tulee lehmistä, jotka aiheuttavat metaanipäästöjä, ja samalla tuet lihansyöntiä, koska mihin ne vasikat meneekään jollei teuraaksi...niin ruuanlaitto on vaikeampaa.

Makua saa tietty kookoskermasta, mutta sekin on tyydyttynyttä rasvaa, jota rahdataan toiselta puolelta maailmaa, joten sitäkään ei kannata joka päivä syödä.

Mutta siis meillä toimiviin resepteihin: parasta juhlaruokaa punaviinin kanssa tarjoiltuna on olleet lihansyöjävieraisiinkiin täydestä "kanafileinä" uponneet quorn-fileet: leivitän korppujauholla ja yrteillä, paistan värin pintaan ja kypsennän uunissa. Seuraksi uunikasviksia ja keitettyä ohraa tai kvinoaa.

Lehtikaalisalaatti on suosikkeja: lehtikaali pestään, pilkotaan ja höyrytetään. Sekaan muussattu avokado + sitruuna sekä paahdettuja auringonkukansiemeniä. Tämän kaveriksi hernerouhe/härkäpapurouhepihvit. Ja joo, aivan oikein, tätäkin syödään harvoin, koska avokado...

Kastikkeissa pavut toimii parhaiten ja niitä on monia ihania lajikkeita. Kikherne on monipuolinen, siitä voi tehdä ihania herkkupalleroita tumman suklaan, maapähkinävoin ja agavesiirapin kanssa tehosekoittimella.

Chocochillin blogista olen löytänyt hyviä reseptejä.

Vierailija
35/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kesällä olen syönyt paljon erilaisia salaatteja. Couscous on hyvää, erittäin helppo valmistaa ja sopii ruokaisan salaatin ainesosaksi: se laitetaan kattilaan ja päälle kiehautettua vettä, annetaan turvota n. 5 minuuttia. Sekaan voi laittaa vaikka kreikkalaisen salaatin aineksia (tomaattia, kurkkua, punasipulia, oliiveja jne.) tai jos haluat proteiinipitoisempaa, sitten vaikka punaisia linssejä tai kidneypapuja. Kartonkiin pakatut linssit ovat helppokäyttöisiä, koska niitä ei tarvitse liottaa eikä keittää - ne huuhdotaan siivilässä, valutetaan ja lisätään muiden ainesten joukkoon.

Pirkan sivuilla on helppoja kasvisruokareseptejä: https://www.k-ruoka.fi/reseptit/kasvisruoat

Vierailija
36/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 dl porkkanaraastetta

3 dl perunaraastetta

Täytyy kokeilla! Mitä olette syönyt näiden kanssa?

Teen aika usein näitä tai variaatioita tuolle perheen kasvissyöjälle silloin, kun me muut syömme vaikka grilliruokaa (näin kesällä). Silloin lisukkeena on keitettyjä uusia perunoita ja salaattia.

Talvella teen välillä kasvisgratiinia tai tehdään uunijuureksia koko porukalle. Myös perunamuusi sopii kasvispihvien kanssa hyvin.

Kasvisgratiinin teen yleensä tällä ohjeella hieman soveltaen:

Kukkakaalia, parsakaalia ja porkkanaa kiehautetaan ja jätetään erittäin paljon "al dente". Voideltuun uunivuokaan ja päälle seos, jossa on 2 kananmunaa, 2 dl kermaa ja n. 1 dl juustoraastetta , suolaa ja pippuria. Kypsennetään n. 220 asteessa n. 30 min. kypsennyksen loppuvaiheessa voi pinnalle laittaa vielä juustoraastetta,

Tai oikaisten tällä:

https://www.valio.fi/reseptit/helppo-kasvisgratiini/

Vierailija
37/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olga Temosen soijarouhekastike.

Vierailija
38/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on muuten aivan loistavaa:

https://chocochili.net/2015/06/yhden-kattilan-pasta/

Yksi meidän perheen lemppari kasvisruoka tuon maailman parhaan linssikeiton lisäksi. Ja vieläpä todella helppo,

1 tlk kikherneitä

1 sipuli

4 valkosipulinkynttä

0,5 dl  silputtuja aurinkokuivattuja tomaatteja

(1 dl tummia kalamataoliiveja) En laita kun meillä kaikki ei tykkää...

200 g spagettia tai muuta pastaa

500 g tomaattimurskaa

n. 5 dl vettä

2 (vähäsuolaista) kasvisliemikuutiota

2 tl oreganoa

chiliä maun mukaan

mustapippuria myllystä

tuoretta basilikaa ja pähkinäparmesaania tarjoiluun

Huuhtele ja valuta kikherneet ja silppua sipuli ja valkosipulinkynnet.

Laita kaikki aineet kattilaan ja keitä kannen alla välillä sekoitellen, kunnes pasta on kypsää ja neste on imeytynyt (noin 10-15 minuuttia). Lisää vettä tarvittaessa.

Tarjoa pasta tuoreen basilikan ja pähkinäparmesaanin kera.

Vierailija
39/39 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta: vartin tomaattikeitto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan