SDP ja Vasemmmistoliitto ovat aate- ja luokkapettureita
Ne ovat hylänneet Marxin teoriat, idean vallankumouksesta ja kapitalismin murskaamisesta. Jokainen sosialisti, joka noita kahta puoluetta äänestää, on kapitalismin pillin mukaan tanssiva lammas ja luokkapetturi. Vaihtoehtojakin on.
Kommentit (30)
Eespäin eespäin, tiellä taistojen.
Vierailija kirjoitti:
Marx oli onneksi vain valehtelija, koska hänen oppinsa syyttävät kapitalismia ihmisluonnon aiheuttamista ongelmista.
Tottahan hän puhui.
Kapitalismi perustuu rajattomaan ahneuteen. Se on se koko voima joka ajaa kapitalismia eteenpäin. Ilman sitä ei kapitalismia olisi olemassa.
Vierailija kirjoitti:
juu katos kun länsimainen vasemmisto ei tarkota mitään kommunismia.
vaikka miten jankuttaisitte marxeista ja kiinoistanne.
Sitä se juuri tarkoittaa.
Työn orjat, sorron yöstä nouskaa,
Maan ääriin kuuluu kutsu uus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo Pentti Saarikoski sanoi 60-luvulla, että vaikka porvarit tappavat meitä hitaasti, me emme ilahduta heitä tappamalla heitä nopeasti. He saavat kuolla omaan ruumismyrkkyynsä.
Huvittavaa kyllä, se oli Saarikoski itse joka hitaasti myrkytti ruumiinsa... Moni sen ajan porvari on edelleen elossa ja voi mukavasti.
Elävät pitempään mutta eivät saa aikaan edes sadasosaa siitä mitä Pena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo Pentti Saarikoski sanoi 60-luvulla, että vaikka porvarit tappavat meitä hitaasti, me emme ilahduta heitä tappamalla heitä nopeasti. He saavat kuolla omaan ruumismyrkkyynsä.
Huvittavaa kyllä, se oli Saarikoski itse joka hitaasti myrkytti ruumiinsa... Moni sen ajan porvari on edelleen elossa ja voi mukavasti.
Elävät pitempään mutta eivät saa aikaan edes sadasosaa siitä mitä Pena.
Ja kaikki sen ajan porvarien "arvot" on myyty: homot on vapautettu, uskonto on ajettu marginaaliin, feminismi jyllää ja sosiaaliturvaa lisätty kattamaan myös muu maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes tiennyt, että nämä puolueet olivat sitoutuneita johonkin Marxiin? Myrdal ja Keynes oli itsellä ajatuksissa. Marx menisi enemmän kommunistien puoleen ja ne on sitten eri puole(et) kokonaan.
Jos ei tunnusta marxilaista teoriaa pääoman ja työväenluokan vastakkainasettelusta, ei voi sanoa olevansa vasemmistolainen saati sosialisti.
Marxilla on ihan hyviä ajatuksia tuotatotavoista (historiallinen materialismi), mutta pidän häntä enemmänkin yhteiskuntafilosofina kuin taloustieteilijänä, jonka ideologian ottaisin kovin kirjaimellisesti. Itsellä on kyllä Pääoma hyllyssä ja olen sen tenttinytkin aikoinaan, joten aihe on sillä ihan tuttua.
Sosialismi todellakin toteutuu ihan ilman marxismiakin. Itse kannatan klassista liberalismia (vapaat markkinat) tarvittavalla valtiosääntelyllä (ulkoisvaikutukset, markkinahäiriöt, jne kuriin) ja mielestäni paras yhteiskuntamalli on pohjoismainen hyvinvointivaltio (pienimmät tuloerot tulojen uudelleenjaon kautta, mahdollisuuksien tasa-arvo mm maksuttoman koulutuksen kautta, kattava sosiaalivakuutusjärjestelmä jne tekevät siitä inhimillisimmän vaihtoehdon). Näillä spekseillä lienen lähinnä sosiaaliliberaalia. Taloustieteilijöistä läheisimmät mulle ovat Piketty ja Keynes.
Äänestän Vasemmistoliittoa.
Sosiaalidemokratia on eri asia kuin kommunismi. Molemmat puolueet kannattaa hyvinvointivaltion ja markkinatalouden yhdistelmää, ei täyttä sosialismia.
Ongelma on, että enää ei ole nuoria stallareita eikä revareita eikä tarjolla punaviiniä ja hyvää seksiä (Studio Julmahuvi, Z-salamapartio, osa 3)
Sanojen merkitys on muuttunut tuolta 1840-luvulta. Ei liberaalikaan tarkoita sitä mitä se ennen tarkoitti.