Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva syntyi, isommat lapset ärsyttää :(

Vierailija
02.08.2018 |

Tämä on varmasti hirveä tabu ja tulen saamaan tuhat alapeukkua, mutta pakko purkaa ajatuksia ja ehkä saada edes se yksi ymmärtävä kommentti tähän asiaan? Meille tosiaan syntyi vauva kolmisen viikkoa sitten ja sen jälkeen mua on jotenkin alkanut ärsyttää tuo isompien sisarusten hösellys. Ovat siis 9- ja 5-vuotiaat. Jatkuvaa älämölöä, riitelyä, sotkua ja vaatimista. Olen itsekin yllätynyt näistä tuntemuksista, haluaisin vain vaipua vauvan kanssa johonkin pehmeään pikku imetys-symbioosiin ja unohtaa kaikki muut ihmiset. :D Sitten kun ympärillä pyörii jatkuvasti joku höseltämässä ja narisemassa niin tuntuu että hermo menee :( Ahdistaa jo nyt se kun miehen on palattava töihin ja jään yksin tänne hoitamaan koko sirkusta. Onko tää ihan normaalia hormoni myrskyä vai olenko vaan ihan sysipaska äiti? Harmittaa ihan hirveästi noiden isompien puolesta kun en pysty toimimaan samanlailla heidän kanssa kuin ennen vauvaa. Iltaisin kun kaikki lapset nukkuu niin itkua tihrustelen sitten sohvalla näiden tuntemusten takia ja kaduttaa aina mennyt päivä ja kaikki yhteenotot isompien kanssa.

Onkohan kellään ollut yhtään samanlaisia tuntemuksia vauvan syntymän jälkeen?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo mene kohta kouluun / tarhaan niin saatte vauvan kanssa omaa aikaa?

Vierailija
42/50 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on niin, että ne vanhemmat lapset olisivat tarvinneet hetken aikaa sitä huomiota enemmän kuin se vauva. On luonnollista, että uusi tilanne ja pikkusisarukset oudoksuttaa vanhempia lapsia, heille pitää antaa tukea sopeutumiseen. Menee nopeasti ohi, kun huomaavat, että ovat äidilleen yhä rakkaita.

Meillä noudatettiin tuota neuvoa, kun esikoisemme sai sisaruksen ollessaan 2 v 2 kk, mitään ongelmia ei tullut, ei mustasukkaisuutta ilmennyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin se 11 v. isosisko, jolle äiti ärisi, kun tulin koulusta kotiin hänen muelestään liian meluisasti. Pikkuveli oli pitkälle aikuisikään aina ykkönen ja huomioitava. Minä ilmeisesti iso jo 11 v. iästä lähtien. Pikkuveljelle pisteet siitä, että aikuistui ja itsenäistyi äidin asenteesta huolimatta.

Minäkin olin 11v kun pikkusiskoni syntyi. Meillä ei onneksi äristy, vaan minä olin "pikkuäiti" omasta tahdostani, hoidin rakasta siskoani aina kun vain kerkesin <3 

Sait olla iso pitkään. Minulle kävi niin että kun sain tokan lapsen kun esikoinen oli 2,5v, hänestä tuli saman tien iso :( En kyllä ärissyt mutta odotin ymmärtävän enemmän kuin vaatia voi. Hyvä tuosta on onneksi tullut. Tämä on tosi tavallista, että esikoisesta tulee parivuotiaana "pikkuaikuinen".

Vierailija
44/50 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkuhormonipöllyssä kokenut vastaavia fiiliksiä (lapsia 4). Kyllä se asettuu, mutta siinä ihan alussa luonto on varmaan sen tarkoittanutkin niin, että mikään ei saa rikkoa vauvan ja äidin symbioosia.

Vierailija
45/50 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla täysin samat kokemukset. 2v pää näytti valtavalta ja hän tuntui ärsyttävältä avaruusoliolta joka häiritsi vauvan ja minun yhdessäoloa. Hormooneista johtunee. Meni ohi omia aikojaan. En edes muistanut, ennen kuin luin aloituksesi.

😁😁ihana kommentti.

Hormonihuuruja minäkin veikkaan.

Vierailija
46/50 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas näitä eikö isä sitä ja isä tätä huutelijoita. Onhan se nyt ilmiselvää, että lapset kaipaa ja hakee myös äidin huomiota vaikka isä toimisi miten ja uskon ap.n juuri tätä tarkoittaneenkin. Huomommaksihan tilanne vaan menee jos isä alkaa viellä ohjeistamaan, että äidin lähelle ei nyt sitten mennä, silloin ainakin lapset kokevat vain olevansa tiellä.

Vierailija
47/50 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, mulle on syntymässä syksyllä kolmas täsmälleen samoilla ikäeroilla...no esikoinen on toki koulussa sitten. Mutta mielestäni tunteesi ovat hyvin normaaleja ja muistan itsekin miten kaipasin tokan synnyttyä aikaa hänen (vauvan) kanssaan kahden. Kyllä se menee ohi. Nyt vaan mies viemään isommat joka päivä jonnekin niin kauan kuin on lomalla, ja sitten sinnittelet ja ymmärrät, että ne isommat tarvii sua edelleen. Kohtahan koulu alkaa. Eikö vanhin ole kavereitten kanssa yhtään?

Vierailija
48/50 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli toi tunne meidän koiraa kohtaan. Suorastaan ällötti se muutaman kuukauden ajan lapsen syntymän jälkeen. Johtui selkeästi hormoneista, koska tunne hävisi ajan kanssa ja koira on erittäin tärkeä minulle.

Vierailija
49/50 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jestas näitä eikö isä sitä ja isä tätä huutelijoita. Onhan se nyt ilmiselvää, että lapset kaipaa ja hakee myös äidin huomiota vaikka isä toimisi miten ja uskon ap.n juuri tätä tarkoittaneenkin. Huomommaksihan tilanne vaan menee jos isä alkaa viellä ohjeistamaan, että äidin lähelle ei nyt sitten mennä, silloin ainakin lapset kokevat vain olevansa tiellä.

Ohjeistus ja lasten mukaan ottaminen vauvan odotukseen olisi tässäkin tapauksessa ollut paikallaan. Tulevasta vauvasta olisi puhuttu ja luotu mukava tunne asiasta ja myönteinen ilmapiiri, perheen yhteishenkeä olisi pitänyt puhkua niin, että lapset olisivat tienneet ennakolta, että vauvan luona ollaan hiljaa ja rauhallisesti.

Vierailija
50/50 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni pikkusisko syntyi, kun isäni oli 9-vuotias. Koska lasten isä halvaantui pian sen jälkeen, isäni joutui hoitamaan vauvaa paljonkin, koska äidin oli hankittava leipä pöytään, olihan sisaruksia kaikkiaan 4. Ymmärrän, että isäni on ollut luonnonlahjakkuus, mutta vaikka se 9-vuotias olisi täysi tumpelo (ehkä se mieskin), olisi hyvä laittaa isä ja poika hoitamaan vauvaa sillä aikaa, kun itse askartelet jotakin 5-vuotiaan kanssa. - Vaarana riehuvien poikien ja hieman avuttoman miehen kanssa on juuri se, että kun tämä kuopus on parivuotias, sirkus on valmis - ja miehellä uusi hoito. Kantakaa vastuuta perheenjäsenten tunteista ja hoitakaa perheen ilmapiiri kuntoon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan