Mikä syöpä on sellainen "nolompi" syöpä, joku josta ei kehdata kertoa että sairastetaan sitä?
Ensinnäkin mielestäni kaikki vakavat sairaudet ovat sellaisia että olisi hyvä jakaa tietoa oireista ja auttaa muita jotka ovat mahdollisesti sairastumassa samaan ja joilla tökkii lääkärille meneminen ehkä muutenkin, mutta mitkä syövät ovat niitä että pysytään mieluiten hiljaa, ja sairastetaan salassa?
Tuomitaanko täällä liian helposti? Verrattuna esimerkiksi amerikkalaiseen tai ruotsalaiseen kulttuuriin jossa ollaan avoimia eikä tuomita sairastunutta, mahdollisesti vielä väärin perustein?
Joku raitis oli kertonut joskus ettei kehdannut sanoa muille että sairastaa haimasyöpää koska muuten kaikki luuleekin että hän on kaappijuoppo.
Kommentit (24)
Farrah Falsetti kuoli peräsuolen syöpään.
Mä en kertoisi mistään syövästä mitään yksityiskohtia julkisuuteen, koska en haluaisi umpivieraiden mututuntumalla esittävän keskustelupalstoilla arvioita elinajastani tai selviytymismahdollisuuksistani tai kommentoivan, mitä jälkivaivoja hoitojen jälkeen on luvassa. Sellainen olisi ahdistavaa, masentavaa, eikä taatusti hyväksi minun paranemiselleni tai läheisteni jaksamiselle.
Ap on täysin oikeassa siinä, että tietoa oireista on hyvä olla enemmän - muttei sen pidä tapahtua kenenkään yksityisyyden ja mielenterveyden kustannuksella.
Ehh... ei mikään syöpä ole nolo. Olisiko vai jotenkin hienompaa sairastaa aivosyöpää kun vaikka eturauhassyöpää? Mikä ihmeen aloitus tämä nyt on.
Yhteiskunnan syöpä - katsokaa nykyistä eduskuntaa sekä hallitusta...!
AP hyvä,
Kaikki syöpädiagnoosit ei selviä heti muutaman verikokeen perusteella.
Turha kertoa maailmalle "mulla on xx syöpä" jos diagnoosi voi vielä muuttua.
Aina ei tilanteesta osata sanoa mitään, ennenkuin on avattu ja tutkittu tarkemmin.
Syöpä kuin syöpä. Jos se on levinnyt niin game over.
Vierailija kirjoitti:
AP hyvä,
Kaikki syöpädiagnoosit ei selviä heti muutaman verikokeen perusteella.
Turha kertoa maailmalle "mulla on xx syöpä" jos diagnoosi voi vielä muuttua.
Aina ei tilanteesta osata sanoa mitään, ennenkuin on avattu ja tutkittu tarkemmin.[/quojo
Joskus ei selviä koskaan jos on levinnyt tarpeeksi. Ei edes ruumiinavauksessa
Vierailija kirjoitti:
Syöpä kuin syöpä. Jos se on levinnyt niin game over.
Ei pidä paikkansa
Minä en mielellään kertonut kohdunkaulan syövästä, koska koen että se esitetään ja käsitetään leimaavasti. Itselläni oli aggressiivinen karsinooma, vaikka en ole harrastanut seksiä erityisen monen ihmisen kanssa ja olen aina käynyt papa-kokeissa ajoissa ja muutenkin huolehtinut terveydestäni. Virallisilla sivuilla se saadaan kuulostamaan aika itseaiheutetulta, kun siellä korostetaan, että suurin osa kohdunkaulan syövistä voidaan välttää tai parantaa kunhan käyttää kondomia ja käy papa-seulonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en mielellään kertonut kohdunkaulan syövästä, koska koen että se esitetään ja käsitetään leimaavasti. Itselläni oli aggressiivinen karsinooma, vaikka en ole harrastanut seksiä erityisen monen ihmisen kanssa ja olen aina käynyt papa-kokeissa ajoissa ja muutenkin huolehtinut terveydestäni. Virallisilla sivuilla se saadaan kuulostamaan aika itseaiheutetulta, kun siellä korostetaan, että suurin osa kohdunkaulan syövistä voidaan välttää tai parantaa kunhan käyttää kondomia ja käy papa-seulonnassa.
Lisään vielä että terveydenhuoltoa ei kyllä ..ttuakaan kiinnostanut pitkään jatkuneet vuotohäiriöni ja epätyypillinen väsymys ennen diagnoosia, jonka vain oman sinnikkyyden takia sain. E-pilleriä ja masennushoitoa tyrkytettiin.
Itse sairastin kilpirauhassyöpää ja alkoi ärsyttää miten koko ajan korostettiin miten kiltti syöpä se on eikä oikeastaan paha sairaus ollenkaan. Hoidot olivat kuitenkin rasittavia ja lähipiirissä kuoli työkaveri juuri kilpirauhassyöpään, joten ihan joka tyypille en jaksanut kertoa kun aina tuli samat laulut. Joskus haluaa vaan kuulla, että ikävä juttu, toivottavasti paranet.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan syöpä - katsokaa nykyistä eduskuntaa sekä hallitusta...!
Vasemmisto on yhteiskunnan syöpä, näivettää lihoessaan ja paisuessaan isäntäeliönsä eli yhteiskunnan hengiltä kun kaikki ravinto menee kasvaimen kasvamiseen.
Ehkä silloin olisi noloa kertoa, jos olisi rintasyöpä, eikä suostuisi rintaleikkaukseen turhamaisuuttaan.
Jos haluaa antaa syövälle kasvot niin eikö silloin etenkin olisi merkityksellistä jakaa syöpätietoisuutta ja auttaa oireiden havaitsemisessa muita ihmisiä. Jos kuitenkin kaikki päivitykset muutenkin koskevat pelkästään tätä aihetta. En ymmärrä mutta eihän kaikkea tarvitsekaan ymmärtää. Kukin tyylillään.
Peräsuolessa oleva kasvain?