Kävin eilen Zarassa ja järkytyin
Kello oli 19.55 kun olin Zarassa. Löysin juuri sen vaatteen mitä olin jo pitkään etsinyt. Huomasin, että kello lähenee kahdeksaa, alan lähestyä pikaisesti kassaa. Huomasin kuitenkin, että myymälässä oli paljon ihmisiä, jotka eivät pitäneet minkäänlaista kiirettä. Ihan muina miehinä siellä shoppailivat ja kiertelivät. Menivät vielä sovituskoppeihin?!
Pääsin kassalle viimein. Pahoittelin kun kello taisi siinä kohtaa jo olla kahdeksan. Kysyin myyjältä, että eivätkö he menekään kahdeksalta kiinni, ja eikö heidän pitäisi ohjastaa asiakkaat ulos. Kerroin myös olevani itse myyjä ja totesin, että meidän myymälässämme aletaan jo kymmentä vaille sanomaan asiakkaille, että ollaan menossa tasalta kiinni.
Zaran myyjä vastasi minulle, että alkuun he kuuluttivatkin koko myymälään sen perus '' hyvät asiakkaat, myymälämme sulkeutuu'' litanian, mutta ylempää johdosta oli tullut määräys, ettei näin saa enää tehdä. He eivät siis saa sanoa asiakkaille mitään tulevasta sulkemisesta. Siellä vielä 10 yli heilui porukkaa, vaikka kauppakeskuksen kaikki myymälät (paitsi ruokakaupat) sulkeutuvat klo 20.00. Myyjät joutuvat olemaan jatkuvasti ylitöissä tämän takia.
Siis aivan uskomattoman törkeää, itsekin myyjänä haluaisin kyllä päästä ajoissa kotiin, enkä heilua yliaikaa myymälässä ignoranttien asiakkaiden ja väärän johdon takia.
Kommentit (45)
Olen samaa mieltä APn kanssa. Vaikka ylityöstä maksettaisiin palkkaa, niin se ei todellakaan ole kiva joka ilta olla ylitöissä. Ikinä et tiedä koska pääset lähtemään. Aina myöhästyy bussista jne.
Jokaisella tulisi olla mahdollisuus lähteä työpaikalta pois silloin kuin työaika loppuu. Ylityö on aina vapaaehtoista. Jos ongelma on joka päiväistä niin työnantajan tulisi asia ratkaista työvuoroilla.
Meillä töissä (jossa olen esimies) niin on aina 4 iltavuorossa, kahdelle on merkitty 30 min pidempi työaika, aloittavat myös 30 minuuttia myöhemmin, ne kaksi jää hoitamaan viimeiset asiakkaat ja muut saavat poistua. Sama aamussa, 2 tulee aikaisemmin valmistelemaan paikat ja loput tulee kun avataan. Se on järjestely kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä APn kanssa. Vaikka ylityöstä maksettaisiin palkkaa, niin se ei todellakaan ole kiva joka ilta olla ylitöissä. Ikinä et tiedä koska pääset lähtemään. Aina myöhästyy bussista jne.
Jokaisella tulisi olla mahdollisuus lähteä työpaikalta pois silloin kuin työaika loppuu. Ylityö on aina vapaaehtoista. Jos ongelma on joka päiväistä niin työnantajan tulisi asia ratkaista työvuoroilla.
Meillä töissä (jossa olen esimies) niin on aina 4 iltavuorossa, kahdelle on merkitty 30 min pidempi työaika, aloittavat myös 30 minuuttia myöhemmin, ne kaksi jää hoitamaan viimeiset asiakkaat ja muut saavat poistua. Sama aamussa, 2 tulee aikaisemmin valmistelemaan paikat ja loput tulee kun avataan. Se on järjestely kysymys.
Voihan olla että Zarassakin on noin? Tuo on aika yleistä työpaikoilla että osa tulee hyvissä ajoin paikalle ja osa lähtee muita myöhemmin, eli tiedetään kyllä milloin päästään vaikka se olisi myöhemmin mitä "virallinen aika".
Opiskellessa tein "reissuhommia" messuilla ym. tapahtumissa ja niissä ei koskaan tiennyt kuinka pitkälle päivä venyi mutta se oli ihan ok koska sen tiesi etukäteen (ei sopinut menoja sille illalle) ja ylimenevistä tunneista maksettiin korotettu korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mä kun olen asunut pitkään ulkomailla jossa aikojen kanssa ei ole niin nöpönuukaa, ihmettelin Suomessa pikemminkin tuota että tasan viivantarkkaan johonkin aikaan suljetaan, vaikka kauppa kävisi vielä. Myyjille kai maksetaan ylityöstä joten ei sen luulisi kauheasti häiritsevän jos nyt pieni määrä ylimääräistä tulee. Toki on elämäntilanteita jossa yhtään ylityötä ei sovi tyyliin lapsi on pakko hakea hoidosta tiettyyn aikaan.
Olen ollut kolmessa eri kaupassa töissä, yhdessäkään ei maksettu ylitöistä. Luulisin että tämä on siis yleisempää.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö Zaran sit olla auki klo 21 asti, jos tarvetta on?
Isossa omenassa arkisin onkin..
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö Zaran sit olla auki klo 21 asti, jos tarvetta on?
Elämänhallinnan puutetta, jos on yöllä vaatteita ostettava. Haluatko sinä maksaa kaikesta ostamastasi puliukkolisän?
Minä en kyllä nyt tuosta syyllistäisi asiakkaita, jotka eivät voi tietää jokaisen liikkeen sulkemisajankohtaa. Ainakin täällä stadissa kauppakeskuksissa liikkeet menevät todella eri aikoihin kiinni. Marketit vasta klo 22 tai 23, osa ei lainkaan. Pikkuliikkeet osa klo 18, osa 19, osa 20, osa 21....
Kyllä ainoa törkeä taho tuossa on se Zaran pomo, joka kieltää asiallisesti muistuttamasta asiakkaita liikkeen sulkeutumisesta. Itse olen ainakin asiakkaana pitänyt selviönä, että siitä kuulutetaan, eikä niin muodoin tarvitse sisään tullessa aina ovella tsekata jostain, milloin liike sulkeutuu.
Pitäisin tuollaista muistuttamista ihan asiakaspalveluna.
Jos tiedän liikkeen menevän kohta kiinni, laittaudun tietysti ulos ajoissa.
PS: onko todella niin, että myyjät eivät kirjaa ylitöitään? Miksi eivät? Ylitöistä pitää kyllä lain mukaan maksaa korvaus tai ne pitää saada vastaavana vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mä kun olen asunut pitkään ulkomailla jossa aikojen kanssa ei ole niin nöpönuukaa, ihmettelin Suomessa pikemminkin tuota että tasan viivantarkkaan johonkin aikaan suljetaan, vaikka kauppa kävisi vielä. Myyjille kai maksetaan ylityöstä joten ei sen luulisi kauheasti häiritsevän jos nyt pieni määrä ylimääräistä tulee. Toki on elämäntilanteita jossa yhtään ylityötä ei sovi tyyliin lapsi on pakko hakea hoidosta tiettyyn aikaan.
Olen ollut kolmessa eri kaupassa töissä, yhdessäkään ei maksettu ylitöistä. Luulisin että tämä on siis yleisempää.
Sait kaiketi sen sitten vapaana?
Jos et, niin työnantajasi rikkoi työaikalakia. Miksi et tehnyt siitä ilmoitusta?
Vierailija kirjoitti:
9:lle, ihmisillä on erilaisia työaikoja. Normi 8-16 ihmiselle klo 21 voi olla jo "myöhään", mutta jos tekee esim. 11-19 vuoroa niin klo 21 ei ole niin "myöhäinen aika".
Joskus tulee pakottava tarve ostaa jotain äkkiä, en siis tarkoita "ajankuluksi shopailua" vaan tulee esim. yllättävä meno (esim. hautajaiset) ja puuttuu musta neuletakki tai sukkahousut tmv. tai sitten esim. lapsen joku vaate hajoaa tm.
Eikö tuossa tapauksessa voi käydä ostoksilla aamupäivällä ennen töihin menoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et, niin työnantajasi rikkoi työaikalakia. Miksi et tehnyt siitä ilmoitusta?
Ei niitä korvattu mitenkään. Ja en ilmoittanut, koska töitä oli todella vaikea löytää, ja omaan pesään kuseminen olisi tarkoittanut työtuntien loppumista ja siten suurta taloudellista ahdinkoa.
Iso osa kaupan alalla tekee töitä nollatuntisopimuksella, jolloin on täysin työnantajan armoilla paljonko saa tunteja. Ja kun uuden työn löytämiseen voi mennä vuosia, ei silloin vaan voi pitää oikeuksistaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9:lle, ihmisillä on erilaisia työaikoja. Normi 8-16 ihmiselle klo 21 voi olla jo "myöhään", mutta jos tekee esim. 11-19 vuoroa niin klo 21 ei ole niin "myöhäinen aika".
Joskus tulee pakottava tarve ostaa jotain äkkiä, en siis tarkoita "ajankuluksi shopailua" vaan tulee esim. yllättävä meno (esim. hautajaiset) ja puuttuu musta neuletakki tai sukkahousut tmv. tai sitten esim. lapsen joku vaate hajoaa tm.
Ei välttämättä voi, koska iltavuoron päätteeksi menee nukkumaan myöhään ja nukkuu aamulla pidempään kuin se, joka pääsee kotiin jo klo 16.
Tai aamulla joutuu ennen töihinlähtöä tekemään kotona kotitöitä.
Jos kaupat ovat ITSE tahtoneet pidentää aukioloaikojaan, se ei sinulle kuulu, miksi joku käy siellä illalla ostoksilla. Valita pomollesi, jos ei ymmärrä työaikojen päälle.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä korvattu mitenkään. Ja en ilmoittanut, koska töitä oli todella vaikea löytää, ja omaan pesään kuseminen olisi tarkoittanut työtuntien loppumista ja siten suurta taloudellista ahdinkoa.
Iso osa kaupan alalla tekee töitä nollatuntisopimuksella, jolloin on täysin työnantajan armoilla paljonko saa tunteja. Ja kun uuden työn löytämiseen voi mennä vuosia, ei silloin vaan voi pitää oikeuksistaan kiinni.
Aviin voi kyllä tehdä ihan nimettömänkin ilmoituksen, jos teillä lisiä on jätetty maksamatta koko sakilla, ei pelkästään sinulla.
http://www.tyosuojelu.fi/documents/14660/198601/Ohje_tyosuhdeasioiden_v…
"Asiakas ohjataan käyttämään vireille saattamiseen tarkoitettua työsuojeluhallinnon valvontapyyntölomaketta. Asia voi poikkeustapauksissa tulla vireille myös suullisesti. Tällöin tarkastajan on muulla tavoin huolehdittava dokumentoinnista. Valvontalain mukaan ilmoittajan henkilöllisyys voidaan ilmaista vain, jos se on valvonnan kannalta tarpeellista ja ilmoituksen tekijä on antanut siihen suostumuksensa.
Yksittäisen työntekijän työsuhdeasian valvonta edellyttää käytännössä, että ilmoittajan henkilöllisyys ilmaistaan työnantajalle. Asiakkaalle kerrotaan, että allekirjoittamalla valvontapyynnön hän antaa samalla luvan käsitellä asiaa nimellään ja työnantajan kanssa. Asiakkaalle kerrotaan myös, että hänen viranomaiselle toimittamansa asiakirjat ovat julkisia lukuun ottamatta erikseen salaiseksi säädettyjä tietoja. Mikäli asiakas ei anna suostumusta nimensä julkistamiseksi, tarkastaja kertoo asiakkaalle, että tämä rajaa toimenpiteitä, joihin työsuojeluviranomainen voi ryhtyä."
Ymmärrän kyllä, miksi nöyristelit, mutta siitä ei voi syyttää sitten asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
No jos maksetaan ylitöistä niin hyvä,kaikkialla ei makseta.Ja joillain voi olla kiire julkisiin.Jos vuoro loppuu kasilta niin se loppuu.
Minulla ainakin kun vuorotöitä tein ja lapsi oli tarhassa halusivat ne nähdä välillä ihan työvuorolistat että lapsi on niiden mukaan tarhassa. Eli töistä lähdettiin silloin kun vuoro loppui ja lapsi haettiin tarhasta. Ei aina olen vain työntekijä kyseessä kun vaaditaan niin joustamaan omasta ajasta.
Noista on jo yli kymmenen vuotta aikaa, mutta otin kyllä yhteyttä työsuojelupiiriin. Ei heitä kiinnostanut, sanoivat vaan että pitää itse pyytää työnantajalta tai sanoa ettei tee ylitöitä... Liitto oli eri alan, koska opiskelin ihan jotain muuta, eikä sieltä saanut apua.
Ja tottakai vastuu on myös asiakkaalla, jos yli sulkemisajan jää liikkeeseen, etenkin jos asiasta on sanottu!
Vierailija kirjoitti:
Joillekin se oma aika on kalliimpaa mitä tuolla alalla maksetaan ylitöistä. Työtä ei ole pakko tehdä listan ulkopuolella. Saa olla myös oma elämä ja omat menot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä, mutta miksi pitäisi kun voi käydä illallakin?
Vierailija kirjoitti:
Ei, se on järjestelykysymys. Esimies vailla kirjoitustaitoa? Vai oletko esi mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kauppa aukeaa vasta klo 10, eli aamuisille ostoksille ei juuri aikaa jää. Varsinkin jos oma työpaikka ei ole kauppakeskuksessa/kauppojen lähellä, vaan jossain mihin on vielä esim. 15 tai 30 min. matka kaupoilta.
Olen itse töissä kenkäkaupassa ja mua naurattaa ja ärsyttää tämän lisäksi myös asiakkaat, jotka tulevat aamulla jonottamaan ovien taakse. Siellä nököttävät ja stalkkaavat. Heti kun ovi aukeaa, niin rynnätään sisään katselemaan, eikä edes osteta mitään. Eli mitään tarvetta ei edes ollut mihinkään. :DD Kyllä ihmiset vaan on aivan hemmetin tyhmiä.
Tässä tapauksessa vika enemmän johdossa, mutta kyllä luulisi asiakkaidenkin älyävän, jos kello lähenee kahdeksaa, kaikki muut myymälät ovat joko ovensa jo sulkeneet tai rullakot puoliksi kiinni, vähän asiakkaita ympärillä. Tuossa selviä merkkejä siitä, että nyt olisi aika häippästä, jos ei myyjä ole vielä kerennyt sanomaan mitään.
Ps. Mulle juuri pomo valitteli siitä, kun asiakas oli ollut myymälässä 10 yli asti, ja itse olin valmis vasta 25 yli ja merkkasin tuon 15 minuuttia listaan (meillä loppuu vuoro 20.05). Sain valitukset, että ylitöitä ei saa tehdä ilman lupaa, eivätkä he maksa ylimenneestä ajasta. Siinäkin olin asiakkaalle sanonut, että mennään parin minuutin päästä kiinni, mutta änki silti myymälään '' mä vaan nopee kokeilen''. Siis v*ttu miten raivostuttavaa.
Naiset ovat, ikävä kyllä, niin kilteiksi kasvatettuja, että tottelevat melkein kaikkea "ylhäältä sanottua". Tässä sen taas näkee.
Niska-perse otteella vitkastelijat pihalle ja saluunan ovet kiinni. Työt loppuu tasan silloin kun kello kolahtaa kaheksan.