Pitkällä lennolla koneen vaihto
Kertokaas tyhmälle: Lennän syksymmällä Jenkkeihin ja joudun vaihtamaan konetta yhdessä isossa kaupungissa Finskiltä pienempään koneeseen. Onko automaatio, että tavarat menevät suoraan seuraavaan koneeseen vai pitääkö ne odottaa ensin ja viedä uuden checkin kautta?
Oon aina aiemmin lentänyt suorilla lennoilla.
Kommentit (21)
Jenkeissä pitää roudata omat tavarat tullin läpi sillä kentällä jolle ensin saapuu, eli jos vaihdat konetta jenkeissä, niin pitää hakea tavarat ja laittaa ne uudestaan hihnalle. Siellä on kyllä opasteita ja henkilökuntaa , jolta kysyä. Jos on samalla lipulla, niin saat Suomen päästä jo boarding passin, niin uudestaan ei tarvitse tsekata itseään lennolle.
Vierailija kirjoitti:
Jos lennot on samalla lipulla, niin menevät automaattisesti eteenpäin.
Ei mene USA:ssa.
Samalla lipulla ovat - kiitos vastauksistanne :-)
Jos lennät finskillä suoraan USAan, joudut siirtämään laukut itse tullin läpi ja laittamaan sen jälkeen jatkolentohihnalle, jos laukku on selvitetty määränpäähän. Jos laukku on selvitetty vain tuohon välilaskupaikkaan, sitten uusi check-in.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä pitää roudata omat tavarat tullin läpi sillä kentällä jolle ensin saapuu, eli jos vaihdat konetta jenkeissä, niin pitää hakea tavarat ja laittaa ne uudestaan hihnalle. Siellä on kyllä opasteita ja henkilökuntaa , jolta kysyä. Jos on samalla lipulla, niin saat Suomen päästä jo boarding passin, niin uudestaan ei tarvitse tsekata itseään lennolle.
Siis onko vaihto Euroopassa vai Usan sisällä? Riippuu siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko vaihto Euroopassa vai Usan sisällä? Riippuu siitä.
Totta, siksi kirjoitin "jos vaihdat konetta jenkeissä", kun ap ei kertonut missä koneen vaihto tapahtuu.
Koneen vaihto on Jenkeissä - sorry!
Toivottavasti on kunnolla vaihtoaikaa, maahantulotarkastuksessa voi kestää tosi kauan.
Vähän vajaa kaksi tuntia on aikaa
Vierailija kirjoitti:
Koneen vaihto on Jenkeissä - sorry!
Eli sitten ihan itse rahtaat laukut tullin läpi. Ja sitten jatkolennolle.
Yleensä noilla lentokentillä on aika nopea jatkolento bag drop jossa laukut otetaan vastaan tosi nopeasti.
Mutta vasta tullin jälkeen,
Vierailija kirjoitti:
Mikä kenttä? Jos on JFK niin voit unohtaa. Myöhästyit jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Auts, tosi kiire voi tulla. Me ollaan myöhästytty tuolla vaihtoajalla jatkolennolta.
Lentokentällä tsekatessasi matkatavarat kerrotaan, menevätkö matkatavarat perille vai pitääkö ne ottaa välissä ulos. Yleensä Euroopan kentillä matkatavarat lennätetään suoraan määränpäähän, muualla voi olla vaihtelevia käytäntöjä. Maan sisäisillä lennoilla usein joutuu ottamaan matkatavarat ulos ja tsekkaamaan ne jatkolennolle. Varmista asia lähtiessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chicago
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auts, tosi kiire voi tulla. Me ollaan myöhästytty tuolla vaihtoajalla jatkolennolta.
Mitäs sitten tapahtuu? Jenkeissä sisäisiä lentoja menee useasti ja paljon vaihtoehtoja, mutta joutuuko sen uuden lennon maksamaan itse? Apua kun alkoi nyt jo jännittää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chicago
Ai jai😕 yksi kiireisimmistä kentistä. Suuri mahdollisuus että missaat jatkolennon.
Tosiaan jos samalla lipulla niin itse ei tarvitse tehdä mitään, mutta USA poikkeus, siellä aina roudataan laukut itse.
Tuo 2h on todella lyhyt vaihtoaika Amerikassa, siellä yleensä kestää... Esim. Arlandassa tuo olisi ok vaihtoaika, mutta Usassa todella lyhyt.
Tuosta syystä suosittelen (jos vielä mahdollista) ottamaan lennon pidemmällä vaihtoajalla/tekemään vaihdon Euroopassa (varaa vaihtoaikaa enemmän jos isompi kenttä).
Joskus lennot voivat vielä vähän myöhästyä, sään/huollon/miehistön sairastapauksen tm. takia (joskus jopa joku pälli voi tahallaan viivyttää lentoa...) itse varaan mielummin reilusti kun niukasti aikaa vaihdoille ym.
No ei auta kuin toivoa parasta. Kiitos edelleen kaikille hyvistä neuvoista ja vinkeistä :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten tapahtuu? Jenkeissä sisäisiä lentoja menee useasti ja paljon vaihtoehtoja, mutta joutuuko sen uuden lennon maksamaan itse? Apua kun alkoi nyt jo jännittää :D
No meillä oli lento Ranska-Washington D.C-Seattle. Vaihtoaikaa taisi olla 2h20min tai jotain sellaista. Ranskasta lähtevä kone oli melkein tunnin myöhässä ja arvattiin jo siinä kohtaa että vituiksi meni. Maahantulotarkastuksessa USAssa oli vielä kamalat jonot, ei oltaisi keretty vaikka olisi ollut ajoissakin kone. Mentiin sitten kentällä sen lentoyhtiön tiskille kenen lennolla tultiikin sinne kentälle ja sieltä kirjoittivat meille uudet liput Seattleen, tosin se ei ollut suora lento vaan piti mennä sekin väli vielä välilaskulla että aikaa meni. Ei veloitettu mitään.
Jos lennot on samalla lipulla, niin menevät automaattisesti eteenpäin.