Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pullukka työkaveri kritisoi töissä (ali)painoani, sanonko esimiehelle?

Vierailija
01.08.2018 |

Pahoittelut, tämä tulee nyt pienessä tunnekuohussa kirjoitettua ja otsikkokin on hieman provosoiva tarkoituksella jotta moni avaisi tämän. Tapahtui siis töissä, olen nyt onneksi enää yksin jäljellä, mutta aiemmin meitä oli vuorossa kolme; minä, lisäkseni mies- ja naispuoliset työkaverit. Kaikki ollaan ikäryhmää 24-29v, joista minä nuorin.

Keskustelu sai alkunsa siitä, kun tuo se mies-työkaveri tarjosi meille kahdelle jotain mozzarellatikkuja tms. mitä oli tuonut mukaanaan töihin, en edes tarkkaan katsonut mitä ne olivat. Olin juuri syönyt iltaruokiksen päätteeksi donitsin ja olin ihan täynnä. Sanoin ihan kohteliaasti, että ei kiitos, kun juuri vedin ton donitsin ja on aika täysi olo. Tarjoaja ei ollut moksiskaan ja ei edes sanonut mitään. Sen sijaan toinen, se naispuolinen työkaveri kääntyi päin ja sanoi vaan ihan puskista "No niin kait kun sä et nyt ikinä syö edes mitään hehheh" silleen muka vitsaillen, mutta oikeasti se sävy oli aika v-mäinen. Miespuolinen työkaveri oli vaan hiljaa ja meni aika vaivautuneeksi.

Mäkin olin aluksi vaan, että no hehheh ja käännyin vain takaisin omalle työpisteelle päin ja ajattelin että ihan sama, noita "heittoja" kuulee kuitenkin aika usein ja vaikka ne ärsyttävät, en jaksa provosoitua niistä varsinkaan töissä.

Sen sijaan se jatkoikin inttämistään, että en varmasti edes syönyt mitään donitsia, tai syö ylipäätään mitään. Tässä vaiheessa olin jo ihan, että no mistäs nyt tuulee, kun aiemmin ei ole koskaan sanonut mitään vastaavaa ja tilanne oli aika kiusallinen. Mutta sanoin sitten vaan rauhallisesti, että kyllä söin donitsin ja aihetta vaihtaakseni kysyin olivatko maistaneet yksiä toisia donitseja mitä oli tullut myyntiin.

Sen sijaan se ihme jankkaus jatkui edelleen.
"Sä vissiin myös oksennat kaiken mitä syöt vai"

Ensinnäkään, kuka edes sanoo kellekään noin? Saati töissä? Muiden ihmisten edessä?

Tiedän olevani "muodoton lauta" ja mitä näitä nyt on, mutta silti todella epäkohteliasta sanoa yhtään kellekään mitään tuollaista. Toki sanoin ihan päin naamaa tämän saman ja myös se toinen miespuolinen työkaveri oli kuin puulla päähän lyöty ja oli myös aika vaivautuneen näköinen. Ja sitten toinen sanoi, että kuulemma vitsaili vaan, ja siihen sanoin ettei nyt ehkä kommentit mennyt ihan nappiin ja tuollainen kommentointi on aika loukkaavaa. Joo hehheh, eipä tosiaan paljoa naurattanut, mutta tyypillistä noiden ihmisten mielestä, että saavat sanoa mitä lystäävät ja muiden pitäisi ottaa kaikki shaiba vitsinä. Ei varmaan tarvitse sanoa, että tuo kommentoija oli itse hieman pullukka, vastaavia kommentteja en ole siis muussakaan yhteydessä koskaan kuullut muilta kuin itse hieman ylipainoisilta ihmisiltä ja aina vain naisilta.

No, nyt nuo molemmat ehtivät jo aika pian tuon jälkeen lähteä kotiin ja mietin, pitäisikö sanoa esimiehelle, vai ylireagoinko vaan? Oli siis aiheeton kommentti, en ole kontrolloinut syömisiäni koskaan tai laihduta tms. Olen vaan aina ollut tälläinen muodoton lauta.

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pullukoilla on mielestään oikeus huomautella muiden painoista muttei heidän painostaan toki saa sanoa mitään pahaa. Logic?

Vai olisiko kuitenkin niin, että pullukat ovat yksilöitä kuten muutkin ihmiset ja osa heistä on kusipäitä kuten osa muistakin ihmisistä?

Kaikki läskit joihin olen törmännyt, ovat olleet kusipäitä. Sitä se kateus ja henkinen pahoinvointi teettää.

Kannattaisko sun hakeutua terapiaan, että henkinen pahoinvointi helpottais? Kateudestakin voisit keskustella terapeutin kanssa.

Vierailija
102/112 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita katkeria läskejä riittää. Alan antamaan itse samalla mitalla takaisin

"ai, miten sulla bulimiat pyörii noin mielessä, onko paljonkin omaa kokemusta?"

"ai, auot päätäsi näköjään muutenkin kuin tunkeaksesi sinne ruokaa?"

"älä läski ala riehumaan, tulee hiki!"

"älä punkero pura pahaa oloasi muihin, tee itelles jotakin!"

t. toinen laiha

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ylipainoiset, kertokaa joku versio itsestänne:

- kun teillä on sanottu olevan jokin mielisairaus (anorektikko, oksentava bulimikko)

- kun kommentissa on pohdittu oletettua seksielämäänne (luut kolisee pannessa... Sehän v*ttu menee rikki kun sitä panee)

- kun kommentissa on kyseenalaistettu miesystäväänne (onkohan se homo tai pedo jos kiihottuu tollasesta? Onko sillä niin pieni pili että tarvii laihan naisen?)

Ei ole pakko vastata. Yritän havainnollistaa. En sano, että läskimakkarakommentit olisivat yhtään ok, mutta näättekö eron?

En muista että suoranaisesti mielenterveyttäni olisi epäilty. Ainakaan syömishäiriöstä ei ole kukaan koskaan sanonut, vaikka sellainen itseasiassa on monesti lihavuuden taustalla. Itseasiassa olen kohdannut paljon ivaa ja halveksuntaa kun olen yrittänyt kertoa ahmimishäiriöstä. On kuulemma samaa itsepetosta kuin se, että ylipaino olisi isojen luiden syytä.

Sellainen ajatusmaailma, että kaikki lihavat ovat vain kaikenkattavasti laiskoja ja tyhmiä, on aika arkipäivää. Ja tämä laiskuus ja tyhmyys ulottuu muillekin elämän osa-alueille kuin painonhallintaan. Itselleni on esimerkiksi sanottu etten voi olla hyvä työntekijä, koska olen laiska. En voi huolehtia kodistani taikka henkilökohtaisesta hygieniastani kunnolla, koska en viitsi laiskuuttani "huolehtia itsestäni". Syy lihavuuteeni on myösse että en yksinkertaisesti ymmärrä herkkujen lihottavan. Lisäksi on täysin mahdotonta, että voisin ikinä syödä terveellisiä ruokia. Ainoa selitys lihavuuteeni on se, että tungen sipsiä ja suklaata kaksin käsin naamaani päivät pääksytysten.

Seksielämää koskevista oletuksista yleisin lienee se, ettei sellaista ole, koska yksikään mies ei ensinnäkään suostuisi panemaan kaltaistani *laita tähän mikä tahansa ala-arvoinen haukkumanimitys*. Toiseksikaan läskiä ei voi panna, koska puolta metriä lyhyempi penis ei yltäisi sisään. Lisäksi seksielämää kommentoidaan esim olettamalla, että miehelläni on oksennusämpäri vieressä kun hän sekstailee kanssani. Ja tietysti hän takuuvarmasti pettää minua koska en ole haluttavan näköinen.

Miehestäni sanotaan että hän on joko feeder tai hänellä on läskifetissi. Tai sitten hän on ul-ko-maa-lai-nen joka on kanssani vain saadakseen jäädä Suomeen.

Onko näissä jutuissa mielestäsi suuresti eroa tuohon mitä itse olet laihuutesi vuoksi joutunut kuuntelemaan/lukemaan?

Olen keski-ikäinen nainen, bmi 38

Anteelsi kysymys, mutta miksi olet päästänyt itsesi tuohon kuntoon? Tuolla ylipainolla nivelet alkavat olla jo kovilla, sampin sydän. Mikä saa ihmisen olemaan noin välinpitämätön omasta terveydestään? (Viehättävyytesi arvoiminen ylipainon perusteella taas ei kiinnosta, saati tehdä johtopäätöksiä seksielämästäsi.)

Yritän vastata sinulle huomenna, jos ehdin.

Vierailija
104/112 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro opelle!

Vierailija
105/112 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pullukoilla on mielestään oikeus huomautella muiden painoista muttei heidän painostaan toki saa sanoa mitään pahaa. Logic?

Vai olisiko kuitenkin niin, että pullukat ovat yksilöitä kuten muutkin ihmiset ja osa heistä on kusipäitä kuten osa muistakin ihmisistä?

Kaikki läskit joihin olen törmännyt, ovat olleet kusipäitä. Sitä se kateus ja henkinen pahoinvointi teettää.

Kannattaisko sun hakeutua terapiaan, että henkinen pahoinvointi helpottais? Kateudestakin voisit keskustella terapeutin kanssa.

En minä ole kateellinen kellekkään. Vaan nuo ylipainoiset naiset ovat minulle ilkeitä, koska ovat katkeria ja kateellisia. Sitä tarkoitin. Ja jos joku on mulle ilkeä, tietenkin olen ilkeä takaisin. Oli se ilkeilijä läski tai laiha. Hyvin taas tuo luetunymmärtäminen pelaa....

Vierailija
106/112 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinä olet se kusipää? Ei, mahdotonta?

Voin olla mutta se vaatii provosointia. Kaikki ylipainoiset naiset ovat olleet todella ilkeitä siihen pisteeseen, että olen sitten itse heittäytynyt kusipääksi. Sitä saa mitä tilaa, hei.

Ootko noin paljon katkeroitunut pakeista. Mikään muu ei selitä sun kommenteja.

Mistä pakeista? Olen heteronainen....

Vierailija
107/112 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro opelle!

Oletko joko 

a) työpaikkakiusaaja

b) se rasittava mukavitsi-tsoukkailija joka vetää kaiket suoltamansa typeryydet aina "räväkkyytensä" piikkiin

tai 

c) muuten vain vittumainen luonne. 

Osuiko joku näistä oikeaan? :)

Vierailija
108/112 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep jep, olen normaalipainoinen, bmi n. 21-22, ja työpaikallani syön aina itse koostettua hyvää salaattia, joka oli ISO ja kaloririkas. Pian sainkin huomautteluita siitä, kuinka aina tilaan salaattia, enkö kyllästy niihin, syönkö aina pelkkää salaattia, minullakin olisi varaa syödä vaikka päivittäin herkkuja kun olen niin hoikka. Kommentoija ylipainoinen nainen.

Vierailija
109/112 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on noita ikäviä nimittelykommentteja: missä ihme porukoissa te liikutte? Ei normaali-ihmiset, järkevät ja sivistyneet käytä tuollaista kieltä. Jos jossain pubeissa teille noita pulkannarujuttuja öristään, ehkä kannattaa tarkistaa sitä oleskelupaikan järkevyyttä jo muutenkin. Jos taas kaveripiirissä, samoin tuskin siinä porukassa kannattaa enää notkua.

Jos taas kyse jostain mitä sanottiin yläasteella: unohda! Siinä vaiheessa sanotaan kaikille ikäviä asioita mutta kun ei enää yläasteen jälkeen tarvii moisten louskuttajien kanssa olla tekemisissä niin jääköön ne jututkin mielestä. Näin ainakin itse oon toiminut.

Nyt ei ollut kyse mistään räkälästä tai juottolasta vaan työyhteisöstä, jossa kaikilla tulisi olla rauha kaikenlaiselta ikävältä kommentoinnilta ja arvostelulta. Tuollainen käytös jota aloittaja koki, ei ole hyväksyttävää missään tilanteessa eikä missään muodossa. Ymmärtäisi tuollaisten kommenttien huutelijat edes hävetä käytöstään, tuollainen on jotakin niin moukkamaista ja idioottimaista, että minä en sitä kerta kaikkiaan ymmärrä. Itse en koskaan julkeaisi arvostella ääneen toisen ihmisen ominaisuutta, kuten ulkonäköä. Tätä harrastavat ihmiset ovat henkiseltä kehitykseltään lapsen tasolla.

Vierailija
110/112 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sen sijaan se ihme jankkaus jatkui edelleen.

"Sä vissiin myös oksennat kaiken mitä syöt vai""

Olen sitten varmaan ilkeä, mutta itse olisin katsonut tuota tyyppiä päästä varpaisiin ja hymähtänyt "Sinä ilmeisemminkään et".

Sen jälkeen poistunut paikalta.

Vierailija
111/112 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on noita ikäviä nimittelykommentteja: missä ihme porukoissa te liikutte? Ei normaali-ihmiset, järkevät ja sivistyneet käytä tuollaista kieltä. Jos jossain pubeissa teille noita pulkannarujuttuja öristään, ehkä kannattaa tarkistaa sitä oleskelupaikan järkevyyttä jo muutenkin. Jos taas kaveripiirissä, samoin tuskin siinä porukassa kannattaa enää notkua.

Jos taas kyse jostain mitä sanottiin yläasteella: unohda! Siinä vaiheessa sanotaan kaikille ikäviä asioita mutta kun ei enää yläasteen jälkeen tarvii moisten louskuttajien kanssa olla tekemisissä niin jääköön ne jututkin mielestä. Näin ainakin itse oon toiminut.

Nyt ei ollut kyse mistään räkälästä tai juottolasta vaan työyhteisöstä, jossa kaikilla tulisi olla rauha kaikenlaiselta ikävältä kommentoinnilta ja arvostelulta. Tuollainen käytös jota aloittaja koki, ei ole hyväksyttävää missään tilanteessa eikä missään muodossa. Ymmärtäisi tuollaisten kommenttien huutelijat edes hävetä käytöstään, tuollainen on jotakin niin moukkamaista ja idioottimaista, että minä en sitä kerta kaikkiaan ymmärrä. Itse en koskaan julkeaisi arvostella ääneen toisen ihmisen ominaisuutta, kuten ulkonäköä. Tätä harrastavat ihmiset ovat henkiseltä kehitykseltään lapsen tasolla.

Ongelma on nimenomaan siinä, kun tällaisten kommenttien laukojat luulevat olevansa hauskoja. Tai sitten jopa mielessään tietävät olevansa ilkeitä mutta eivät välitä.

Vierailija
112/112 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua sanoi opiskelukaveri liian laihaksi, kun painoin 50 kiloa. Minusta se on 155-senttiselle aika passeli. Nyt painan 60 ja pidän itseäni jo pullukkana, mutta kun sanon haluavani palata takaisin entisiin mittoihini, niin moni sanoo hulluksi ja että hyvä just näin. Ei ole kun reidet hankaa toisiaan vasten näillä helteillä.

Jos joku halua akysyä miksi lihoin, koska söin ja laiskottelin liikaa sekä työmatkan lyhenemisen vuoksi eli arkiliikuntaa vähemmän.

Minua kuvailtiin yli satakiloisena juuri hyväksi ja normaaliksi, nyt 90-kiloa painavana (vielä siis reilusti ylipainoisena), olen kuulema ihan sopiva. *Huoh* Milloin tämä sairaalloinen lihavuuden ihannointi ja glorifioiminen oikein loppuu?