Pullukka työkaveri kritisoi töissä (ali)painoani, sanonko esimiehelle?
Pahoittelut, tämä tulee nyt pienessä tunnekuohussa kirjoitettua ja otsikkokin on hieman provosoiva tarkoituksella jotta moni avaisi tämän. Tapahtui siis töissä, olen nyt onneksi enää yksin jäljellä, mutta aiemmin meitä oli vuorossa kolme; minä, lisäkseni mies- ja naispuoliset työkaverit. Kaikki ollaan ikäryhmää 24-29v, joista minä nuorin.
Keskustelu sai alkunsa siitä, kun tuo se mies-työkaveri tarjosi meille kahdelle jotain mozzarellatikkuja tms. mitä oli tuonut mukaanaan töihin, en edes tarkkaan katsonut mitä ne olivat. Olin juuri syönyt iltaruokiksen päätteeksi donitsin ja olin ihan täynnä. Sanoin ihan kohteliaasti, että ei kiitos, kun juuri vedin ton donitsin ja on aika täysi olo. Tarjoaja ei ollut moksiskaan ja ei edes sanonut mitään. Sen sijaan toinen, se naispuolinen työkaveri kääntyi päin ja sanoi vaan ihan puskista "No niin kait kun sä et nyt ikinä syö edes mitään hehheh" silleen muka vitsaillen, mutta oikeasti se sävy oli aika v-mäinen. Miespuolinen työkaveri oli vaan hiljaa ja meni aika vaivautuneeksi.
Mäkin olin aluksi vaan, että no hehheh ja käännyin vain takaisin omalle työpisteelle päin ja ajattelin että ihan sama, noita "heittoja" kuulee kuitenkin aika usein ja vaikka ne ärsyttävät, en jaksa provosoitua niistä varsinkaan töissä.
Sen sijaan se jatkoikin inttämistään, että en varmasti edes syönyt mitään donitsia, tai syö ylipäätään mitään. Tässä vaiheessa olin jo ihan, että no mistäs nyt tuulee, kun aiemmin ei ole koskaan sanonut mitään vastaavaa ja tilanne oli aika kiusallinen. Mutta sanoin sitten vaan rauhallisesti, että kyllä söin donitsin ja aihetta vaihtaakseni kysyin olivatko maistaneet yksiä toisia donitseja mitä oli tullut myyntiin.
Sen sijaan se ihme jankkaus jatkui edelleen.
"Sä vissiin myös oksennat kaiken mitä syöt vai"
Ensinnäkään, kuka edes sanoo kellekään noin? Saati töissä? Muiden ihmisten edessä?
Tiedän olevani "muodoton lauta" ja mitä näitä nyt on, mutta silti todella epäkohteliasta sanoa yhtään kellekään mitään tuollaista. Toki sanoin ihan päin naamaa tämän saman ja myös se toinen miespuolinen työkaveri oli kuin puulla päähän lyöty ja oli myös aika vaivautuneen näköinen. Ja sitten toinen sanoi, että kuulemma vitsaili vaan, ja siihen sanoin ettei nyt ehkä kommentit mennyt ihan nappiin ja tuollainen kommentointi on aika loukkaavaa. Joo hehheh, eipä tosiaan paljoa naurattanut, mutta tyypillistä noiden ihmisten mielestä, että saavat sanoa mitä lystäävät ja muiden pitäisi ottaa kaikki shaiba vitsinä. Ei varmaan tarvitse sanoa, että tuo kommentoija oli itse hieman pullukka, vastaavia kommentteja en ole siis muussakaan yhteydessä koskaan kuullut muilta kuin itse hieman ylipainoisilta ihmisiltä ja aina vain naisilta.
No, nyt nuo molemmat ehtivät jo aika pian tuon jälkeen lähteä kotiin ja mietin, pitäisikö sanoa esimiehelle, vai ylireagoinko vaan? Oli siis aiheeton kommentti, en ole kontrolloinut syömisiäni koskaan tai laihduta tms. Olen vaan aina ollut tälläinen muodoton lauta.
Kommentit (112)
Minulle on käynyt aika samalla tavalla. Opintoihini kuuluvalla työharjoittelupaikalla esimieheni (nainen, n. 40v, ylipainoa) otti asiakseen huomautella lähes päivittäin lounaastani. ”Jotain kaloreitako kattelet?” ”Onkohan sulla syömishäiriö!” ”Miten jaksat päivästä toiseen syödä noita samoja ruokia?” Juu, olen hoikka ja tekemissäni lounaissa ei ollut paljoa variaatiota, koska opiskelijabudjetilla piti itse kokkailla päivittäinen lounas. Ruokailua ei kuulunut harjoitteluun, v*ttuilua kuului. Viimeiseksi hän oli mennyt sanomaan opinto-ohjaajalleni, että minulla on syömishäiriö...
Joo ja siis tuo kommentoija on itse sellainen muka-räväkkä ja "mä sanon asiat suoraan, like it or not" tyyppi. Siis kätkee piilovittuilun tai ilkeydet muka rehellisyyden/suorapuheisuuden piikkiin ja pomojen edessä on olevinaan kaikkien kaveria. Jokainen varmaan tietää tällaisen ihmistyypin..
Itselläni ei ole siis aiemmin mitään ns. hampaankolossa häntä vastaan, vaan jo alusta alkaen ollaan oltu niin erilaisia, joten tiesin ettei siitä mitään ystävyyttä tule, mutta ihan perusasialliset välit töissä olleet tähän asti. Se miestyökaveri taas on vähän hiljaisempaa sorttia, joten en usko, että hän uskaltaisi tai haluaisi sanoa mitään tuolle "räväkälle" persoonalle tai esimiehelle. En halua vetää häntä mukaan mitenkään tähän, kun hän nyt ei ollut periaatteessa mitenkään osallinen asiaan.
Itsestäni tuntuu kiusalliselta edes ottaa koko asiaa puheeksi, kun tuntuu, että tuo räväkkä tyyppi varmasti aloittaisi jonkun draamailun, jos esimies saa tietää. Voin jo kuvitella että reaktio olisi vain joku "älä nyt leikistä suutu tai ootpas herkkähipiäinen" yms. muuta ärsyttävää/minua mitätöivää. Mutta en halua jättää asiaa näinkään. Se oli myös hyvä vinkki, mitä joku ehdotti; puhua tuolle kahden kesken. Kiitos!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi kauhea! Ilmoitus esimiehelle, poliisille ja sosiaaliviranomaisille. Nosta myös someraivo, laitat kaikkiin mahdollisiin kanaviin tämä hirveän kokemuksesi.
Toivottavasti kotikunnassasi on tarjolla myös kriisiapua. Voimia ja jaxuhali sinne, olet käynyt helvetin läpi.
Oletko itse kenties sellaisessa tilanteessa, että tarvitsisit jotakin noista? Taidat itse olla jaxuhalin tarpeessa. Sellainen siis takaisin sulle! :)
Kysy siltä mieheltä onko hän valmis todistamaan mitä tapahtui, jos siis tuo "vitsailija" esittää olevansa kaikkien kaveri. Kun mun pomo oli lomalla ja hänen tuuraajansa totuttuun tapaansa alkoi riehumaan, niin lähetin pomolleni samantien spostin, minkä luki palattuaan. Ei ollut ensimmäinen kerta kun tuo henkilö käyttäytyi sopimattomasti, ja juuri silloin kun pomo on poissa ja hänen pitäisi käyttäytyä pomona töissä.
Hoida asia itse.
Ette ole missään lastentarhassa ja esimiehellä on muutakin tekemistä kun setviä aikuisten ihmisten sanomisia.
Kirjoitat ettei ennen ole tapahtunut tuollaista. Eli jos teillä on jokin yksittäinen riita, ei se vielä ole kiusaamista (=esimiehelle kerrottava asia). Toki työkaveri vaikutti urpolta, mutta sinähän kerroit sanoneesi vastaan päin naamaa, joten eiköhän se ollut siinä?
Kyllä olisi siinä tapauksessa aiheellista sanoa esimiehelle ennen kuin alkaa jotain "anoreksiahuhuja" levitä, ja pomo saa "aihetta epäillä työkykyäsi" ja lähestyy jollakin tekosyyllä sua ruskean kirjekuoren kanssa, koska "mielenterveydeltään tai muutenkin terveydeltään järkkyneistä" halutaan tietysti vaivihkaa eroon, ettei tule kustannuksia. Mutta muista, että "aiheeton epäily" on laiton irtisanominen.
Mitta jos uskot että asia pysyy ns teidän välisenä vittuiluna, niin sitten kehottaisin vaan vääntämään hälle rautalangasta, että toisen terveyden kyseenalaistaminen on todella asiatonta, ja että miltä hänestä tuntuisi jos sinäkin tekisit jotain diagnoosia hänestä.
Mutta toisaalta. Avoimesti idiootti on vain toiseksi pahin idiootti. Pahimmat leimaavat sinua selkäsi takana.
Vierailija kirjoitti:
Hoida asia itse.
Ette ole missään lastentarhassa ja esimiehellä on muutakin tekemistä kun setviä aikuisten ihmisten sanomisia.
Siis ap sanoikin jo tuossa tilanteessa takaisin, ettei tollaiset kommentit ole kovin järkevää tai kohteliasta sanottavaa. Jos tuo työkaveri on sitä "no mä saan sanoo mun mielipiteen" -tyyppiä niin mitä teet, jos ei ihan päin naamaakaan sanoessa miellä tehneensä mitään väärää? Olisko susta ok että sun työkaveri "vitsailisi" muiden edessä sun oksentavan joka ruuan tai että sä varmaan liikut kaikki autoa pitemmät matkat autolla, kun on noita kiloja vähän päässyt kertymään hehheh? Kumpikin on yhtä loukkaavaa ja typerästi sanottu.
Joo, ilmaan muuta menet kantelemaan isille..eikun sori, esimiehelle. Tai voit tietty kasvattaa vähän nahkaa ja näyttää olevasi moisen pskan yläpuolella välittämättä siitä.
Onnea vaan työelämään, muista myös itkeä näyttävästi!
Joukossamme on kaikenkokoisia ihmisiä, joilta puuttuu käytöstavat. Jostain syystä vain ylipainosten on hyväksyttävämpää v*ttuilla laihoille kuin päinvastoin. Kaikki joilla on ylipainoa 15 kg tai enemmän ovat korkeampien voimien suojeluksessa: he saavat käyttäytyä miten vain mutta heille ei saa sanoa mitään.
Milloin tästä tällaista tuli?
Miten te oikein pärjäätte elämässä kun tuollainenkin pieni kuittailu kaataa maailman? Pitäs vähän selkärankaa kasvattaa tai jäädä kotiin nyhjöttään loppu elämäksi, niin ei tarvi pelätä että kukaan v*ttuilee. Sellasta se vaan tässä elämässä on, vahvat pärjää ja loput voi heittää vaikka kaloille ruuaksi.
Kyllä tässä maailmassa lihavia haukutaan miljoona kertaa enemmän kuin laihoja. Laihuutta ihannoidaan aina. Joten ihan helppoa sullakin AP on olla verrattuna lihaviin ihmisiin. Mieti sitä läskiä joka sua haukkui. Varmasti saanu elämässään kuulla paljonkin kettuilua painostaan ja sinä itket yhdestä pienestä tsoukista.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ilmaan muuta menet kantelemaan isille..eikun sori, esimiehelle. Tai voit tietty kasvattaa vähän nahkaa ja näyttää olevasi moisen pskan yläpuolella välittämättä siitä.
Antaisitko nämä samat ohjeet lihavalle, jota on haukuttu painonsa takia?
Pohdit tuolla, että henkilön persoonaa voi olla sellainen, että hänestä on vaikea tehdä valitus esimiehelle. Mitä jos et tekisikään tästä sellaista asiaa, vaan turvaisit oman selustasi?
Kerro esimiehelle, nimiä mainitsematta, että olet kuullut juttua, että sinulla epäillään täällä olevan syömishäiriö. Kerro pomolle, että "toivon vain sinun tietävän, ettei minun terveydestäni tai jaksamisestani tarvitse olla siltä osin huolissaan".
Vierailija kirjoitti:
Joo ja siis tuo kommentoija on itse sellainen muka-räväkkä ja "mä sanon asiat suoraan, like it or not" tyyppi. Siis kätkee piilovittuilun tai ilkeydet muka rehellisyyden/suorapuheisuuden piikkiin ja pomojen edessä on olevinaan kaikkien kaveria. Jokainen varmaan tietää tällaisen ihmistyypin..
Itselläni ei ole siis aiemmin mitään ns. hampaankolossa häntä vastaan, vaan jo alusta alkaen ollaan oltu niin erilaisia, joten tiesin ettei siitä mitään ystävyyttä tule, mutta ihan perusasialliset välit töissä olleet tähän asti. Se miestyökaveri taas on vähän hiljaisempaa sorttia, joten en usko, että hän uskaltaisi tai haluaisi sanoa mitään tuolle "räväkälle" persoonalle tai esimiehelle. En halua vetää häntä mukaan mitenkään tähän, kun hän nyt ei ollut periaatteessa mitenkään osallinen asiaan.
Itsestäni tuntuu kiusalliselta edes ottaa koko asiaa puheeksi, kun tuntuu, että tuo räväkkä tyyppi varmasti aloittaisi jonkun draamailun, jos esimies saa tietää. Voin jo kuvitella että reaktio olisi vain joku "älä nyt leikistä suutu tai ootpas herkkähipiäinen" yms. muuta ärsyttävää/minua mitätöivää. Mutta en halua jättää asiaa näinkään. Se oli myös hyvä vinkki, mitä joku ehdotti; puhua tuolle kahden kesken. Kiitos!
Ap
Ap, ihan ehdottomasti puhut pomollesi asiasta! Todella asiatonta puhetta työkaverilta eikä minun mielestä tuollaiselle saa antaa hyväksyntää jättämällä huomiotta tai vain keskustelemalla työkaverin kanssa! Ja tämä mielipide tulee lähes koko ikänsä ylipainoisena olleelta naiselta, jolle ulkonäöstä on huomauteltu niin kauan kuin muistan.
Täällä moni väittää, että vain laihoja saisi haukkua, tai lihava olisi muka nykypäivänä sosiaalisesti hyväksytyin ulkomuoto. Ei pidä paikkaansa, ihan kokemuksella näin sanon. Hoikempana ollessani olen saanut esim. paljon parempaa palvelua kaupoissa ja olen ollut ns. näkymättömämpi kaupunkikuvassa. Olen itse asiakaspalvelussa töissä ja vaikka minkälaista kommenttia saan asiakkailta ja joskus myös työkavereilta. Niin ja Bmi on tällä hetkellä n. 31, joten ylipainoa on ja reilusti, mutta isompiakin ihmisiä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Siis asia menikin juuri niin, että itse sanoin hänelle takaisin tuossa tilanteessa lopuksi. Enkä jäänyt hiljaa paikalleni itkemään tai ignoorannut noita kommentteja muka-vitsinä. Lukekaapas se aloitus kunnolla. Ap
Just niin ärsyttävää. Olisit sanonut että ole läski hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten te oikein pärjäätte elämässä kun tuollainenkin pieni kuittailu kaataa maailman? Pitäs vähän selkärankaa kasvattaa tai jäädä kotiin nyhjöttään loppu elämäksi, niin ei tarvi pelätä että kukaan v*ttuilee. Sellasta se vaan tässä elämässä on, vahvat pärjää ja loput voi heittää vaikka kaloille ruuaksi.
Kyllä tässä maailmassa lihavia haukutaan miljoona kertaa enemmän kuin laihoja. Laihuutta ihannoidaan aina. Joten ihan helppoa sullakin AP on olla verrattuna lihaviin ihmisiin. Mieti sitä läskiä joka sua haukkui. Varmasti saanu elämässään kuulla paljonkin kettuilua painostaan ja sinä itket yhdestä pienestä tsoukista.
Bulimialla otattelu "pieni tsoukki"? Varmaan sitten nauraisit selälläsi, kun sinulla ounasteltaisiin olevan syyhy, täitä, satiaiset ja klamydia? Koska hikinen nahkasi punoittaa ja selvästi kutiaa? Hilseilet? Hehheh, tosi hauska juttu kerrottavaksi työpaikan lounaspöydässä. Taatusti nauraisit itse kaikkein makeimmin.
Vierailija kirjoitti:
Olisko susta samanlainen pikku tsoukki sanoa jollekin, että jos titanic uppoais ja olisit sen kyydissä, niin sulla ei ainakaan ois mitään hätää kun on tollanen vararengas jo valmiiks matkassa? ja hei älä nyt loukkaannu kun ihan vitsillä mä vaan. Tsoukki tsoukki!
Vierailija kirjoitti:
Se, että "lihavia haukutaan enemmän" ei tarkoita sitä, etteikö yksittäisen laihan ihmisen kokemus tai yksittäinen kerta voisi olla erityisen raaka ja asiaton. Lisäksi ominaista on, että leimataan "sairaaksi". Toki "läskittely" on yleisempää, mutta...
Tässä vielä muutama termi, joiden keksijät ovat varmasti hemmetin ylpeitä itsestään... Siis jos et keksi, miten laihuutta voidaan haukkua:
- sellanen tuulen n*ssima
- pakkasen r*iskaama pulkannaru
- kiinalainen pikkupoika
- vain piilo homot ja piilo p*dofiilit tykkää tollaista
- yritätsä olla joku supermalli
- oot sairas *diagnoosi tähän*
- hyi / hui / ei oo ees p*rsettä!!!
Saatteko te provohuutelijat jotain tyydytystä siitä, että mielestänne jokainen keskustelu on provo, joka vähänkään poikkeaa massasta? Miksi tämä olisi provo? Onko muka niin outoa jonkun mielestä, että myös alipainoiset ihmiset voivat saada osakseen kritiikkiä painostaan, ei vain ne ylipainoiset (minkä kaikki jo tietävätkin)? Huoh.
Toivon ihan itsekin, että tuo keskustelu olisi jäänyt käymättä, mutta se ei tee tästä keskustelusta provoa.
Minulla on nyt kaksi vapaata ja sitten on viikonloppu jolloin esimies ei ole töissä koskaan. Maanantaina mietin, miten sanoa asiasta. En ole koskaan aiemmin ollut tälläisessä tilanteessa, joten en oikein tiedä miten toimia. Ap