Ammattikysely: mitä isovanhempasi teke/ivät työkseen? Entä omat vanhempasi?
Mikä oli heidän koulutuksensa?
¨
En ole tekemässä juttua mihinkään.
Kyselen uteliaisuuttani.
Kommentit (386)
Isoisä palomestari
Isoäiti osastopäällikkö, koulutus ylioppilas
Äiti johdon koordinaattori, koulutus YO-merkonomi
Isoisä verovirkailija
Isoäiti kotirouva
Isä ekonomi, koulutus KTM
Äidinisä oli tehtaalla työnjohtajana ja kehityspäällikkönä, äidinäiti oli vakuutusyhtiön toimistovirkailija. Isänisä oli Metsähallituksen metsänhoitaja ja isänäiti taas terveydenhoitaja. Edellisestä polvesta tiedän vain pappina isoissa viroissa toimineen, ja ilmeisesti siellä on myös omistettu maata ja metsää, pidetty kesäsiirtolaa. Pitääpä kysellä kuinka pitkään tässä on oltu kaupungin papistoa ja porvaristoa ja mihin sijoittuu tilallisuus ja hui... torppariaika.
Maanviljelijöitä isovanhemmat molemmilta puolilta, samoin vanhempani ja minä puolisoni kanssa, ja jos lapsilla nykyinen järki pysyy päässä, niin näyttää perinne jatkuvan.
Vanhemmat: opettaja ja yrittäjä, äidin puolen isovanhemmat: arkkitehti ja rakennusmestari, isän puolelta en tiedä. Itse olen muutamankin tutkinnon opiskellut, mutten oel työelämässä.
Isänisä: matemaattisten aineiden opettaja, rehtori
Isänäiti: luokanopettaja
Isä: It-alan insinööri
Äidinisä: maanviljelijä
Äidinäiti: lastenohjaaja
Äiti: optikko
Vanha ketju, joten en ole varma, olenko jo vastannut.
II: Talonmies
IÄ: Yläasteen aineopettaja
I: Upseeri
ÄI: Insinööri
ÄÄ: Sairaanhoitaja, lapsen saatuaan vaihtoi päivätyöhön ja opiskeli työterveyshoitajaksi.
Ä: opettaja
Minä: Kätilö, alaa vaihtamassa opettajaksi
Isovanhemmat: taksinkuljettaja, sihteeri, kotiäiti ja kultaseppä/kauppias.
Vanhemmat: Insinööri ja myyjä/lvi-piirtäjä
Minä: käsityöyrittäjä/myyjä
N46
Äidin isä ja isän vanhemmat olivat työntekijöitä tehtaalla, ammattinimikettä en tiedä, duunareita kuitenkin kaikki. Äidin äiti aloitti keittäjän hommat nelikymppisenä, sitä ennen hän oli kotirouva.
Äiti on sairaanhoitaja, isä spurgu.
Äiti kävi lukion ja amkin, muut viisi lopettivat opinnot keskikoulun (isä yläasteen) jälkeen.
Eli työväenluokkaa tässä aika lailla ollaan, itsekään en korkeakouluttautunut, kuten ei moni serkuistanikaan.
Isoisä oli hammaslääkäri ja isoäiti kotirouva.
Isäni on professori ja äitini on projektipäällikkö.
Pienviljelijöitä, isoisä sekatyömies.
Isä levyseppähitsari, äiti pakkaaja.
Minä insinööri.
Poika pääsi syksyllä ilman pääsykoetta Hgin yliopistoon fysiikkaa lukemaan. Lukion yleisarvosana E.
Isovanhemmat maanviljeliöitä ja toiselta puolelta kalastajia. Äiti siivooja ja isä varastomies. Kaikki kouluttamattomia. Itse sairaanhoitaja.
Isovanhemmat kummaltakin puolelta maanviljelijöitä ja emäntiä. Vanhemmat bussikuski ja vanhustenhoitaja. Itse olen perheen ensimmäinen korkeakoulun käynyt.
Äitini vanhemmat maanviljelijöitä. Isäni isä sekatyömies, isäni äiti kotona isoa lapsikatrasta hoitamassa. Äitini perhepäivähoitaja, isäni rakennusinsinööri.
Isän isä oli rautateillä töissä esimiehenä.
Isän äiti oli sairaanhoitaja.
Äitin isä oli maanviljelijä.
Äitin äiti oli kotiäitinä.
Isäni on rautateillä esimiesasemassa.
Äitini on siivoojana kaupungilla sekä kotiäitinä sekä omaishoitajana.
Äidin isä: Everstiluutnantti, kadettikoulu
Äidin äiti: Kotiäiti, ylioppilas
Isän isä: Yrittäjä, koulutuksesta en tiedä
Isän äiti: Kotiäiti, ison tilan tyttärenä oli käynyt emäntäkoulun tms, yksityisopettaja kotona kun oli lapsi
Isä: Rahoitusjohtaja, ekonomi
Äiti: Toimistopäällikkö, yliopistokoulutus Sveitsissä
Ii Kalastaja Laatokalla sekä puuseppä. Evakkotaipaleen jälkeen maanviljelijä. Koulutus siihen aikaan teollisuuspuuseppä.
Iä: Nuorempana kotirouva. Evakkotapaleen jälkeen juoruämmä.
Äi: Aluksi Kartanon muonamies myöhemmin pienviljelijä. Talvisodassa haavoittumisen jälkeen sotainvalidi loppuelämänsä silti kunnalla yleismiehenä ja edelleen pienviljelijänä. Ei koulutusta muuta kuin kansakoulu.
Ää: Pienviljelijän vaimo sekä silloin tällöin töissä vanhainkodissa tai kurkkusäilöntä tehtaalla sesonki apuna. Kansakoulu.
I: Maanviljelijä sekä kartanon sesonktöissä. Myöhemmin metallimies maanviljelyn ohella. Nyt eläkeläinen.
Ä: Kaupanmyyjänä maaseudun pikkukaupassa, kurkkusäilöntätehtaalla töissä, lopuksi pesulatyöntekijä ennen eläköitymistään. Nyt hoitolaitoksella muistisairaana liikuntakyvyttömänä odottamassa kuolemaa (vaikka tuo ei mikään ammatti olekaan).
Itse: Koulutukseltani insinööri ja työt ovat pääasiassa ulkomaailla. Työnantajani on kotimainen yritys.
Isoisä: johti perustamaansa lihatukkua
Isoäiti: kotirouva
Oma isä: veti isoisän lihatukkua ja myöhemmin johti rakennusliikettä
Oma äiti: HUS:illa lääkäri ja myöhemmin johtava ylilääkäri
Kaikki olleet maanviljelijöitä.
Isoisä oli maanviljelyksen ohella myös puuseppä ja suutari, kätevä käsistään.
Olen sukulinjassani ensimmäinen ylioppilas ja korkeakoulutettu.
yksi maajussi tjsp, yksi akateeminen asiantuntija, yksi toimistotyöntekijä/asiantuntija muttei akateeminen ja yksi kotirouva
Ukin äiti kuppari
Isän isä syntynyt 1898, maanviljelijä, kalastaja, kylän seppä ts takoi viikatteita ja kengitti hevosia
Isänäiti emäntä, torikauppias eli kaikkea mahdollista omaa myytävää kaloja, marjoja, omatekemää voita, vastoja yms.
Äidinisä kuljetusyrittäjä omalla hevosella, sodassa menetti kätensä ja oli sen jälkeen työnjohtajana jossakin (kunnalla?)
Äidinäiti s 1912, 12-vuotiaana pikkupiiaksi kartanoon ja myöhemmin yleni karjakoksi, kotiäiti
Isä sähkömiehenä paperitehtaalla, myöhemmin maanviljelijä
Äiti pitokokin apulaisena (oli melko hyvät ruuat kotona), maatilanemäntä
Itse lähihoitaja
Lapset yliopisto x 2/ tekninen opisto/ ammattikoulu