Ammattikysely: mitä isovanhempasi teke/ivät työkseen? Entä omat vanhempasi?
Mikä oli heidän koulutuksensa?
¨
En ole tekemässä juttua mihinkään.
Kyselen uteliaisuuttani.
Kommentit (386)
Molemmat isoisäni olivat teknisen puolen johtajia, ei mitään johtokuntatasoa, enemmänkin operatiivistä. Molemmat isoäitini olivat kotiäitejä, joka vielä silloin 40-luvulla, kun vanhempani syntyivät oli toisaalta normi, toisaalta aivan täysipäiväinen työ (siis vielä enemmän kuin nykyään).
Isäni oli toimitusjohtaja, myöhemmin yksityisyrittäjä. Äitini oli opettaja. Molemmat nyt eläkkeellä.
Vuoden vanha ketju, mutta menköön.
Toinen mummi ehti olla kauppa-apulaisena ennen avioitumistaan, sen jälkeen kotiäiti ja ”kotirouva”, vaikka pappa oli vain sähköasentaja. Papan työvuodet 40-70-l.
Toinen mummi ehti olla pikkupiikana, lounasruokalan tarjoilijana ja kehräämötyöläisenä ennen avioitumista ja kotiäitiyttä. Ei palannut työelämään, mutta hoiti lapsenlapsia ihan ansiotyötä vastaavan homman edestä. Pappa oli kirvesmies ja luottamustehtävissä (kunnalliset) niin paljon, että se lienee ollut toinen työ. Työvuodet 30-60 l.
Enintään ammatillisia koulutuksia isovanhemmilla.
Äitini kouluttamaton toimistotyöntekijä, isäni teknikko, työnjohtaja teollisuudessa. Kumpikaan ei yo.
Itse töissä johtajanimikkeellä, keskijohtoa. Yliopistodropout vähän ennen valmistumista, ura vetänyt ihan hyvin.
Äidin isä: En edes tiedä. Hän ehti kuolla, ennen kuin synnyin.
Äidin äiti: Mummi oli meijerillä töissä. Hän oli ilmeisesti aika kuulu alallaan. (Hän menehtyi tänä kesänä ja minä sain hänen korunsa. Mulla on päivittäisessä käytössä mummin meijerikoulun sormus.:))
Isän isä: Niin kauan kuin muistan, pappa oli Nesteellä töissä.
Isän äiti: Mummu taas oli töissä kaupassa. Kummatkin ovat jo eläkkeellä.
Molemmat isovanhempani olivat maanviljelijöitä.
Isäni eteni sähkömiehestä tuotantojohtajaksi, äitini on tehnyt työuransa kaupan alalla, kassatoimistossa, kassanhoitajana ja hedelmätiskinhoitajana. Äitini kävi kauppakoulun ja isäni oli työtenikko. Itse on it-nörtti.
Isänisä: puuseppä
Isänäiti: siivooja
Äidinisä: töissä kunnalla
Äidinäiti: leipäauton kuljettaja
Ei kenelläkään heistä ollut mitään koulutusta, pelkkä kansakoulu.
Isäni: metallimies
Äitini: pankki-/vakuutusala
isän koulutus metallimies, äiti on merkonomi
Äiti: sihteeri
Isä: sähköasentaja
Isän äiti: perushoitaja
Isän isä: maanviljelijä, myöhemmin sähköasentaja.
Äidin äiti: kotirouva
Äidin isä: kuorma-auton kuljettaja
Olen 48-vuotias, isäni oli syntynyt 1926. Tämä selityksenä sille miksi jollain on 1800-luvulla syntynyt isoisä :D
Isänisästä (s. 1800-luvun lopulla) ei tietoa. Erosi mummosta kun isäni oli hyvin pieni, eikä hänestä koskaan oikein puhuttu.
Isänäiti (s. 1897): kotirouva
Äidinisä (s. 1912): myymälänhoitaja
Äidinäiti (s. 1912): kotirouva
Ii: maanviljelijä
Iä: maatalon emäntä
Äi: turkismetsästäjä + laukkukauppias + pienvuljelijä
Ää: piika (ennen avioitumista)/pientilan emäntä
I: puutarhuri
Ä: konttoristi
Minä: graafinen suunnittelija
Isän vanhemmat: kotiäiti (nuorena palvelijana) ja tehdastyössä joku erikoisammattimies
Isä: opettaja
Äidin vanhemmat: pienviljelijöitä
Äiti: opettaja
Isän vanhemmat: juristi & kotirouva.
Isä: diplomi-insinööri, yrittäjä.
Äidin vanhemmat: autonkorjaaja, yrittäjä & kansakoulupohjalta myyjä.
Äiti: verhoilija-entisöijä, yrittäjä.
Minä: akateeminen sekatyöläinen, FM & VTM.
Vanhemmat oli leipuri ja konduktööri.
Isovanhemmat oli vakuutusmyyjä ja kotirouva/pientilallinen
Toiselta puolelta sukua isovanhemmat kaivosmies ja ompelija.
Minä ja sisarukseni (yht 5 kpl) olemme kaikki akateemisia ja ns. hyvissä
töissä. Olemme usein puhuneet, kuinka synnyimme oikeaan saumaan, ja pystyimme kouluttautumaan ja menestymään.
Äidin vanhemmat maajusseja, vaari myös rakennustöissä. Äiti sairaanhoitaja.
Isän isällä oli oma sähköfirma jossa muori sihteerinä ja välillä muissa töissä esim apteekissa. Isä sähkömies sekä laitoshuoltaja.
Itse olen perheen ainoa taidehörhö, artesaani. Lapseni sentään haaveilevat "kunnon ammateista" ,:D
Isänsä metsuri/ pontikankeittäjä
Isänäiti kotiäiti
Äidinisä pientilallinen/kaupustelija
Äidinäiti pientilallinen kotiäitinä
Isä metallimies
Äiti tehdastyöntekijä
Kellään ei mitään muuta kun kiertolaiskoulu ja kansakoulu
Äidinäiti: kotiäitinä
Äidinisä: lentäjä
Isänäiti: leipuri
Isänisä:Poronhoitaja
Äiti: Perhepäivähoitaja
Isä: Poronhoitaja
Isänisä: opettaja
Isänäiti: sairaanhoitaja
Äidinisä: vaneritehtaalla töissä
Äidinäiti: Parturiyrittäjä
Isä: Bioanalyytikko
Äiti: Leipuri
Isän puolelta isoisä apteekkari (proviisori) ja isoäiti farmaseutti, isäni apteekkari (proviisori) - äidin puolelta isoisä DI ja isoäiti farmaseutti, äitini farmaseutti / matematiikan, fysiikan ja kemian opettaja, kaikki jo kuolleita, isovanhemmat 1800-luvun lopussa syntyneitä ja vanhempani 1920-luvun "lapsia"
Isovanhempani ovat syntyneet 30-luvulla ja vanhempani 50-luvulla.
Äidin äiti ompelija ja siivooja, äidin isä tehdastyöläinen metsäteollisuudessa. Äiti maisteri, opettaja.
Isän äiti kotiäiti, ehkä kävi jonkun kotitalouskoulun. Isän isä DI ja ainoa ylioppilas. Isä ei ikinä valmistunut yliopistosta mutta on asiantuntijatyössä it-alalla.
Minä ja sisarukset taas hieman korkeammin koulutettuja. :)
Isänisä: Ollut ainakin merimiehenä ja nyrkkeilyavustajana tms., en nyt ihan tarkkaan tiedä.
Isänäiti: Vanhustenkodissa.
Äidinisä: Juoppo. Kai sillä joku romukauppa juttukin oli, siis joku pieni sivubisnes dokaamisen ohessa.
Äidinäiti: Joku ruokapalvelutyöntekijä.
Niin nuo oli siis isovanhemmat ja omat vanhemmat on molemmat jossain koulutusta vaativassa asiantuntijatyössä muttei akateemisia.