Kotipizza-yrittäjän pyyntö hämmensi työnhakijan - ”Ei ole perusteltua maksaa sinulle palkkaa päivistä, joista emme saa vastinetta”
Kotipizza-ketjun Facebook-seinällä julkaistiin maanantaina postaus, jonka kirjoittaja kritisoi ketjun palkkauskäytäntöjä. Kirjoittaja kertoo, että hänen 20-vuotias siskonsa olisi saanut työpaikan Kotipizza-ravintolasta, mutta kummallisin palkkaehdoin.
- Kyseinen Kotipizza-yrittäjä vaati siskoani kahdeksi päiväksi palkatta työhön perehtymään, koska yrittäjän mukaan ei ole perusteltua maksaa palkkaa siskoni ollessa työvuorossa normimiehityksen lisänä tutustumassa työtehtäviinsä. Yrittäjän sanoin siskoltani ei oltaisi odotettu omaa työpanosta noina päivinä. Ihmettelen, eikö uusien tehtävien opetteleminen työpaikalla vaadi työntekijältä minkäänlaista työpanosta? nainen kirjoittaa Kotipizzan sivulla.
Hänen mukaansa yrittäjä vaati lisäksi, että sisko olisi tullut perehtymään työtehtäviin ilman voimassa olevaa työsopimusta.
- Tuo ilmaisen työn teettäminen kaikenmaailman harjoitteluiksi verhottuna antaa työnantajille toisinaan liian suoran väylän työntekijöiden hyväksikäyttöön. Nuoret kokevat helposti, etteivät voi kyseenalaistaa yrittäjän toimintatapoja, eikä aitoja mahdollisuuksia kieltäytyä palkattomasta työstä näin ollen ole, postauksessa sanotaan.
Kommentit (45)
Ei kotipizzalla mee hyvin. Ne niiden pizzatkin aivan prklen hintasia, onhan ne tietty parempia kun noi karvojen tekemät pizzat, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin sanonut että, "ok, selvä".
Ja kun kusettava yrittäjä olis odottanut minua töihin ilman työsopimusta niin eipä olis minusta näkynyt vilaustakaan. Hahahahaaa.
Muistakaa tämä.
Ja sitten olisitkin saanut karenssin kelalta. Hahhahhaaa
Itse reilu 10v sitten olin kotipitsassa töissä. Ei tehty sopparia ollenkaan vaan sanallinen sopimus. Olin 2 viikkoa töissä ja sain kyllä palkan mutta siitä puuttui pieni osa, oisiko ollu just joku harjoittelu. valitin asiasta ja sanoin että vien asian eteenpäin niin sitten tuli jonkun 2kk jälkeen loppupalkka.... Sopimusta ei kirjotettu koskaan.
Olen boikotoinut kotipizzaa muutenkin. Pienet pizzat, kalliit hinnat. Onpa todella törkeää toimintaa, ja monet nuoret eivät tiedä oikeuksistaan, eivätkä osaa tapella vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kotipizzalla mee hyvin. Ne niiden pizzatkin aivan prklen hintasia, onhan ne tietty parempia kun noi karvojen tekemät pizzat, mutta silti.
Pihit täytteet ja hirveet hinnat. En ole enää vuosiin ostanut Kotipizzalta mitään. On täällä meidän kaupungissa ainakin useampi suomalaisten pyörittämä pizzeria joka ei kuulu mihinkään ketjuun. Niistä saa parhaat pizzat.
Hyvä, että kotipitsa laittaa yrittäjän ruotuun. Ahne yrittäjä saattoi pilata maineensa!
Vierailija kirjoitti:
Kato kotipizzan osakkeen kehittymistä niin huomaat, että hyvin menee! Jotain ne tekee oikeen kun kannattaa.
Minun mielestä tässä ei ole mitään ihmeellistä. Tein itse viikon palkattomana harjoittelua, jotta olisin työhäni pätevä sopimuksen alkaessa.
Aika monessa paikassa on ihan normaalia, että menee päiväksi-pariksi tutustumaan paikkoihin jne jo ennen työsuhteen alkamista. Aika iso kohu tästäkin nyt on saatu aikaan.
Työnantaja voi halutessaan järjestää työkkärin kanssa koulutuksen, jonka jälkeen tehdään työsopimus niiden kanssa jotka suoriutuvat siitä koulutuksesta.
Sillä tavalla perehdytyksen voi hoitaa ennen työsopimuksen tekemistä ja koulutettavat saavat korotetun työttömyystuen koulutuksen ajalta.
Olen itse saanut nuorena työpaikan ko tavalla.
Tunnen myös muita, jotka ovat päässeet töihin rekrykoulutuksen ansiosta.
En tiedä mitä kuluja työnantajalle tuommoisesta on tai käytetäänkö sitä väärin. Omat kokemukseni ovat joka tapauksessa olleet hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Aika monessa paikassa on ihan normaalia, että menee päiväksi-pariksi tutustumaan paikkoihin jne jo ennen työsuhteen alkamista. Aika iso kohu tästäkin nyt on saatu aikaan.
Minä en tuommoisesta ole ennen kuullut. En usko että olisi kovinkaan tavallista.
Työttömälle se ainakin olisi huono homma.
Hän ei olisi oikeutettu saamaan päivärahaa niiltä tutustumispäiviltä. Eihän päivärahaa voi saada jos on töissä, työharjoittelussa tai koulutuksessa jota Te-toimisto ei ole hyväksynyt.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä tässä ei ole mitään ihmeellistä. Tein itse viikon palkattomana harjoittelua, jotta olisin työhäni pätevä sopimuksen alkaessa.
Minä olen ollut yhdessä firmassa kesän palkattomana harjoittelijana.
Palkattomuus saattoi johtua siitä että harjoittelu kuului Te-toimiston kanssa järjestettyyn koulutukseen.
Kovin tarkkaan en muista enää miten se meni, sillä tästä on hyvin pitkä aika.
Työnantaja kuitenkin lupasi maksaa palkan kesän ajalta harjoittelun päätyttyä.
Syksyllä sitten tehtiin normaali työsopimus, mutta kävi ilmi että ylimääräisen palkan maksaminen olisi tullut kalliiksi sekä työnantajalle että minulle.
Työnantaja päätyi lopulta sellaiseen ratkaisuun, että maksoi muutaman tuhannen euron stipendin korvauksena ilmaisesta harjoittelusta.
Joo boikottiin vaan. Muissa pizzeria-yrityksissä ei ole mitään tällaisia ongelmia näkyvillä. LOL!
Yrittäjänä sanoisin, että harjoittelupäiviltä (jos niitä vain kaksi järjestetään) olisi kohtuullista olla maksamatta palkkaa, mutta kyllä työsopimus pitää olla allekirjoitettuna.
Valtion pitäisi maksaa osa palkasta. Näinhä se tulee tulevaisuudessaenemään, kun tulee minijobeja.
Just. Palkattomaan harjoitteluun ilman työsopimusta. Ja kun harjoittelu on ohi, ei työsopimusta tehdäkään vaan otetaan uusi höynäytettävä ilmaiseen työhön...
Pizzojen hinnat ylös, niin on varaa maksaa myös niille harjoittelijoille. Meilläkin kampaajalle tulleet ymmärtävät ihan hyvin, että lasku on siltä päivältä tupla, kun harjoittelija on paikalla. No ei. Parempi tietysti, kun jakaa ne ylimääräiset kulut koko vuodelle, niin perushinnat nousee vaan hiukan. Kuka sitä nyt vajaasta eurosta alkaa nillittää.
Onneksi markkinointi on sentään halpaa ja onneksi asiakas ei yleensä edes tule ajatelleeksi mitä kaikkea hinnoissa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ollut voimassaolevaa vakuutustakaan?
Itse olin suuressa sairaalaorganisaatiossa (eli julkishallinnollinen toimija) perehtyjänä kaksi päivää palkatta. En edes tajunnut että olisi pitänyt saada palkkaa! Olin silloin 18. Myöhemmin sain erinäisiä kesätöitä kys puljusta yli viiden vuoden ajan ja olen tienannut yhteensä yli 30 000 euroa kesätöistä. Joten en muistele pahalla.