Kotipizza-yrittäjän pyyntö hämmensi työnhakijan - ”Ei ole perusteltua maksaa sinulle palkkaa päivistä, joista emme saa vastinetta”
Kotipizza-ketjun Facebook-seinällä julkaistiin maanantaina postaus, jonka kirjoittaja kritisoi ketjun palkkauskäytäntöjä. Kirjoittaja kertoo, että hänen 20-vuotias siskonsa olisi saanut työpaikan Kotipizza-ravintolasta, mutta kummallisin palkkaehdoin.
- Kyseinen Kotipizza-yrittäjä vaati siskoani kahdeksi päiväksi palkatta työhön perehtymään, koska yrittäjän mukaan ei ole perusteltua maksaa palkkaa siskoni ollessa työvuorossa normimiehityksen lisänä tutustumassa työtehtäviinsä. Yrittäjän sanoin siskoltani ei oltaisi odotettu omaa työpanosta noina päivinä. Ihmettelen, eikö uusien tehtävien opetteleminen työpaikalla vaadi työntekijältä minkäänlaista työpanosta? nainen kirjoittaa Kotipizzan sivulla.
Hänen mukaansa yrittäjä vaati lisäksi, että sisko olisi tullut perehtymään työtehtäviin ilman voimassa olevaa työsopimusta.
- Tuo ilmaisen työn teettäminen kaikenmaailman harjoitteluiksi verhottuna antaa työnantajille toisinaan liian suoran väylän työntekijöiden hyväksikäyttöön. Nuoret kokevat helposti, etteivät voi kyseenalaistaa yrittäjän toimintatapoja, eikä aitoja mahdollisuuksia kieltäytyä palkattomasta työstä näin ollen ole, postauksessa sanotaan.
Kommentit (45)
Korvaako vakuutus jos työntekijä, joka työskentelee ilman perehdytystä, loukkaa itsensä?
Jos työnhakija oli työtön, hän olisi voinut saada ne päivät työkkärin kautta joksikin 9 euron harjoittelu- tai kokeilupäiviksi.
Vierailija kirjoitti:
Korvaako vakuutus jos työntekijä, joka työskentelee ilman perehdytystä, loukkaa itsensä?
Tarkoitin ilman työsopimusta perehdytyksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnhakija oli työtön, hän olisi voinut saada ne päivät työkkärin kautta joksikin 9 euron harjoittelu- tai kokeilupäiviksi.
Jos olisit menossa töihin missä maksetaan liksaa, niin ei sun päässä voi pyörii kela ja harjoittelut. Olet menossa työelämään.
Itse olisin sanonut että, "ok, selvä".
Ja kun kusettava yrittäjä olis odottanut minua töihin ilman työsopimusta niin eipä olis minusta näkynyt vilaustakaan. Hahahahaaa.
Muistakaa tämä.
Kysessä on yksittäinen yrittäjä. Ei pidä syyllistää ketjun muita yrittäjiä yhden yrittäjän toimesta. Ketjun omistajat ovat ryhtyneet toimenpiteisiin, joten tämä yksittäisen yrittäjän toiminta tulee varmaan loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitää tietää mistä yrittäjästä on kyse että osaa boikotoida.
Kotipizzaan vaan viestiä että jos eivät paljastaa yrittäjää niin ruvetaan boikotoimaan kaikkia Kotipizzoja.
Vierailija kirjoitti:
Mäkkärillä maksetaan myös harjoittelusta.
Tietysti maksetaan. Ilman työsopimusta ei ole vakuutukset voimassa ja jos taas työsopimus on tehty niin työpäivistä maksetaan liksa.
Harjoittelupäivät = Työpäivät.
Vierailija kirjoitti:
Mäkkärillä maksetaan myös harjoittelusta.
Ja kaikissa muissa kunnon työpaikoissa. Esimerkiksi omassa työssäni "harjoittelu" vie sellaisen 3 - 4kk ellei ole aikaisempaa kokemusta ko. työstä. Olisi aika pitkä aika olla palkattomana töissä.
Juu olin teininä myymässä jotain torilla ja olin ollut töissä jo pari viikkoa kunnes työnantaja lopulta suostui kirjoittamaan sopimuksen. Kysyin myös yhdeltä tytöltä mikä hänen palkkansa on niin vastasi "en tiedä, eikä työsopimustakaan ole vaikka olen ollut töissä jo 2kk" :,D juu minä sainkin aika nopeasti potkut, kyselin kai liikaa....
Taitaa nämä tämän sortin yrittäjät olla palstan "ei saada työvoimaa itkijöitä". Sanotaan, että luvataan TES:n mukainen, palkka, mutta ei kerrota, että se alkaa vasta hamassa tulevaisuudessa...
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin sanonut että, "ok, selvä".
Ja kun kusettava yrittäjä olis odottanut minua töihin ilman työsopimusta niin eipä olis minusta näkynyt vilaustakaan. Hahahahaaa.
Muistakaa tämä.
Jep. Oikea asenne. Meidän firmassa oli duunari joka käsitti päivystysmaksun väärin. Se luuli ettei saa rahaa siitä. Se veteli kaljaa terdellä, kun piti olla duunissa.
Hyvät ihmiset. Kieltäytykää aina työstä, jos ei ole ensin soppari allekirjoitettuna js siinä selkeät pykälät. Päivääkään älkää koskaan raatako ilmaiseksi ahneille sioille.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808012201108412_u0.shtml