Ei koiria uimarannoille, kiitos!
Menin uimaan ja uinnin päälle jäin kuivattelemaan penkille. Yhtäkkiä alkoi aivastuttaa aivan kauheasti ja silmät turvota. Ihmettelin, mistä johtuu ja aloin katsella ympärille. Eiköhän ollut joku harjannut/trimmannut koiransa siinä vieressä ja jättänyt ne karvatupot lojumaan! Rannalle, jossa on vielä kylttikin, joka kieltää tuomasta koiria! (eli yhtäkään koirankarvaakaan ei pitäisi olla siellä) Ei tässä nyt mitään kamalaa tapahtunut. Lähdin kotiin ja otin allergialääkettä naamariin.
Mutta, kiltit koiranomistajat, vaikka ne turrit ihania onkin, niin voisiko niitä sääntöjä silti noudattaa? Tuosta uimarannasta parisataa metriä kauemmas on ihan virallinen koiraranta.
Kommentit (77)
Kyllä osaa ihmiset olla niuhoja. Minua ei ole ikinä koirat haitanneet. Päin vastoin - on aina ilahduttavaa, kun huomaa rannalla koiria. 3-vuotias lapsemmekin tykkää aina mennä silittämään niitä, ja ei se uimavesi pilalle mene, jos siinä muutama koirakin ihmisten seassa ui.
Sitä hilsettä on niissä karvoissa myös. Kuitenkin, ei koiraa rannalle, jos kielletty on :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osaa ihmiset olla niuhoja. Minua ei ole ikinä koirat haitanneet. Päin vastoin - on aina ilahduttavaa, kun huomaa rannalla koiria. 3-vuotias lapsemmekin tykkää aina mennä silittämään niitä, ja ei se uimavesi pilalle mene, jos siinä muutama koirakin ihmisten seassa ui.
Eli jos ihminen saa vaikka ampiaispiston, menee anafylaksiaan niin hän on vain niuho?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos ihminen saa vaikka ampiaispiston, menee anafylaksiaan niin hän on vain niuho?
Mistä sä noi ampiaiset sait tähän keskusteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan eri asia, jos on ampiaiselle allerginen. Ystäväni on koirille allerginen, mutta ei ole koskaan tehnyt siitä isoa numeroa. Hän ei vain silitä niitä, eikä tule mitään oireita.
Ohis, mutta koiraihmiset (ja kissa-) tuovat vaatteissaankin niitä allergeenejä.
Mutta samaa mieltä, että lemmikig pois ihmisille tarkoitetuilta rannoilta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on itselläni koira mutta silti ärsyttää että jotkut koiranomistajat kuvittelevat että sen koiran saa viedä ihan mihin vaan "ku eihän tää mitään tee eikä voi ketään haitata". Jos uimarannalla on selkeästi koirat kielletty niin miksi ne pitää sinne viedä? Kun kuitenkin erikseen löytyy niitä rantoja joihin niiden kanssa on lupa mennä.
Huoh, ei jaksa tällaisten niuhoänkyröiden kanssa yrittää kommunikoida. Jos pitää alkaa koiria kyttäämään, niin saisivat koirat purra sellaisia. Ihan oikeasti, hankkikaa elämä.
Mua ärsyttää lähinnä se, että omassa kaupungissa ei ole missään rantaa mihin koiran voisi viedä. Toki sitä koiraa voi uittaa vaikka missä risukossa, mutta jos itse haluaisit sinne järveen samalla.. Enpä silti mene koiran kanssa rannoille, kun kerran on kielletty. Idiotismin huipentuma lienee tuo, että menee kieletylle rannalle vaikka vieressä olisi sallittukin.
Heh, juuri meillä kylässä olleet ulkomaalaiset (perhe) ihmettelivät, että eikö täällä oikeati saa mennä uimarannalle koiran kanssa. Eivät kerta kaikkiaan ymmärtäneet miksi ei.
Itse olen hyväksynyt sen että kun ranta on helteellä täynnä ihmisiä niin ei koirat sinne välttämättä sekaan kovin hyvin sovi. Mutta olen joskus kiertänyt kieltoa niin että jos sataa eikä rannalla ole ketään, tai ilta-aikaan, koiran kanssa kävelen rannassa ja koira saa käydä uimassa. Silti IHAN TAATUSTI joku huutaa jotain koirakiellosta pää raivosta punaisena kun näkee vaikka parvekkeeltaan kamalan rikokseni. Ihan kuin se mun koira saastuttaisi sen veden ja rannan pysyvästi sillä että on käväissyt siellä kun rannalla ei ole ihmisiä. Se on minusta jo liiallista nipotusta.
Täällä päin on muutenkin paljon ns. koirahulluja. Sen lisäksi että rantaa lähellekään ei saa koirat mennä, niin kävelyteiden reunoissa oleviin puskiin ei saisi merkata. Kauhea huuto siitä kun uros nostaa koipea pusikkoon. Istutukset menee pilalle blaa blaa.
Harmi että sait oireita. Koiria ei tosiaan saa uittaa virallisilla uimarannoilla (niissä pitäisi silloin olla myös kieltokyltit), mutta muualla kyllä.
Olen uinut koirien kanssa rannalla, jossa kyllä käy jonkin verran uimareita, mutta joka ei ole virallinen eikä muiden kuin lähistön asukkaiden tiedossa. Varmistan silti, sopiiko kanssauimareille, että koirat tulevat veteen myös, tai sitten odotan rauhassa, että edelliset lähtevät ja saamme uida omalla porukalla.
Koirat eivät tee tarpeitaan veteen toisin kuin ihmiset... eikä koirien jäljiltä jää roskia tai tupakantumppeja. Näillä helteillä uiminen on melkein ainut sopiva liikuntamuoto koirillekin. :)
Nuo allergiaperustelut on vähän hassuja. Jos allergia olisi oikeasti niin suuri ongelma, eihän koiranomistajia voisi ainakaan päästää lainkaan esim. busseihin, metroihin, konttoritiloihin. Jos kerran jo ulkoilmassa niin allergisoi niin nämähän kuolee jos joutuu vaikka julkisessa kulkuvälineessä vahingossa viereen...
Oikeasti ymmärrän sinänsä koirakiellon mutta ei allergiasyistä. Kakat, joita kaikki ei kerää on tietysit yksi syy mutta vielä isompi se että ei kaikki koirat pysy siinä kiltisti viltillä omistajan vieressä, vaan saattaisivat jahdata ja pelotella pallolla leikkiviä lapsia, häiritä ihmisiä ja syödä näiden eväitä tms.
Annas kun arvaan. Käytät koiria myös paskalla lasten leikkipuistoissa?
Kotona kaksi koiraa eikä tulis pieneen mieleenkään viedä niitä yleisille uimarannoille, koska
A) kaikki ei tykkää, ja se hurtta voi mennä uimaan muuallakin
B) jotkut on allergisia, ja se hurtta voi mennä uimaan muuallakin
C) se on laissa kielletty
Voi hyvät palikat, allergioitakin on erilaisia. Mieheni saa oireita jo tilasta, jossa koira on oleskellut viikkoa aiemmin. Koiranomistajat ovat nykyään todella egoistisia ja välinpitämättömiä. Koirat tuodaan jopa ravintolaan penkeille istumaan. Kiva siinä sitten saada astmakohtaus seuraavana asiakkaana.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, ei jaksa tällaisten niuhoänkyröiden kanssa yrittää kommunikoida. Jos pitää alkaa koiria kyttäämään, niin saisivat koirat purra sellaisia. Ihan oikeasti, hankkikaa elämä.
Kyse ei ole niuhottamisesta, vaan yhteisten sääntöjen noudattamisesta, jotta kaikilla olisi kivaa yhteisellä uimarannalla.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää lähinnä se, että omassa kaupungissa ei ole missään rantaa mihin koiran voisi viedä. Toki sitä koiraa voi uittaa vaikka missä risukossa, mutta jos itse haluaisit sinne järveen samalla.. Enpä silti mene koiran kanssa rannoille, kun kerran on kielletty. Idiotismin huipentuma lienee tuo, että menee kieletylle rannalle vaikka vieressä olisi sallittukin.
Sama. Näillä helteillä olisi ihana pulahtaa oman koiran kanssa uimaan, vaan eipä mihinkään saa viedä. Ehkä jossain pääkaupunkiseudulla oikeasti onkin hyviä paikkoja moiselle, täälläpäin vain yksi pieni mutavelli- ja leväpaikka johon ei kyllä halua koiraansa uimaan, saatika että itse vielä menisi. En silti ole koskaan vienyt koiraani normaalille uimarannalle koska on kielletty.
Haaveena olisi että myös koirille löytyisi kunnon uittopaikkoja...
No meidän pieni bichon frise on ollut mukana uimarannoilla. Aina toinen (minä tai mieheni) jompi kumpi ollaan hänen kanssa siellä ihan rannan "reunassa" lähes metsässä kun toinen on uimassa, eikä koira edes ui siinä vedessä. Meidän koiraa on ainakin käyty jatkuvasti vaan ihastelemassa, ei ole ketään häirinnyt. Jos häiritsee niin tulkoot suoraan sanomaan. Sillä rannalla tosin ei ole mitään kieltomerkkejä edes.
Vierailija kirjoitti:
Heh, juuri meillä kylässä olleet ulkomaalaiset (perhe) ihmettelivät, että eikö täällä oikeati saa mennä uimarannalle koiran kanssa. Eivät kerta kaikkiaan ymmärtäneet miksi ei.
Itse olen hyväksynyt sen että kun ranta on helteellä täynnä ihmisiä niin ei koirat sinne välttämättä sekaan kovin hyvin sovi. Mutta olen joskus kiertänyt kieltoa niin että jos sataa eikä rannalla ole ketään, tai ilta-aikaan, koiran kanssa kävelen rannassa ja koira saa käydä uimassa. Silti IHAN TAATUSTI joku huutaa jotain koirakiellosta pää raivosta punaisena kun näkee vaikka parvekkeeltaan kamalan rikokseni. Ihan kuin se mun koira saastuttaisi sen veden ja rannan pysyvästi sillä että on käväissyt siellä kun rannalla ei ole ihmisiä. Se on minusta jo liiallista nipotusta.
Täällä päin on muutenkin paljon ns. koirahulluja. Sen lisäksi että rantaa lähellekään ei saa koirat mennä, niin kävelyteiden reunoissa oleviin puskiin ei saisi merkata. Kauhea huuto siitä kun uros nostaa koipea pusikkoon. Istutukset menee pilalle blaa blaa.
Täällä yksi koirahullu. Minusta tuli sellainen, kun suuri osa koiranomistajista ei noudata sääntöjä. Kiva käydä lenkillä, kun melkein kolmannes koirista vapaana. Jos kävisi niin, että koira purisi minua, omista sanoisi sen minun syyksi. Että kehtaankin juosta lenkkipolulla.
Ihan hyvä kirjoitus muuten, mutta sitä allergiaa ei aiheuta ne karvat.