Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asunnossa 80-luvun energiasyöppö korkea jääkaappipakastin. Voinko vinkkaista josko vuokranantaja vaihtaisi uudempaa?

Vierailija
01.08.2018 |

Eli rivariasunnossa moinen p*skanruskea kapistus. Laite kyllä toimii, mutta keväällä jouduin jääkaapin puolta lisäämään jäähdytystä, jotta viileys pysyisi kohdillaan. Tuntuu,että vähänväliä pyörii. Vuokranantaja asuu toisella puolen suomea, joten itse hän ei pääsisi käymään kuitekaan. Itse voisin vaikka hakeaki moisen kotiin mieheni avustuksella kodinkoneliikkeestä. Mietin vain että miten vuokranantaja moiseen ehdotukseen suostuisi. :/

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajana en ole suostunut moiseen ja sitten on yleensä tullut viesti, että nyt se hajosi, on jo ostettu uusi, liitteenä lasku, me vähennetään se vuokrasta, vanha kone on jo viety pois.

Olen ilmoittanut, että mitään ette vuokrasta vähennä ja vanha kone pitää välittömästi palauttaa tai teen rikosilmoituksen. Kompromissina on ollut se, että vuokralainen on suostunut siihen, että minä en maksa laitteesta mitään ja he jättävät sen ilmaiseksi asuntoon lähtiessään.

Kuulostat sangen miellyttävältä ihmiseltä. Olet varmasti erittäin pidetty vuokraisäntä, mutta onneksi et kuitenkaan minun.

Olen aika epämiellyttävä, koska en anna vuokralaisen myydä eteenpäin ehjiä kodinkoneita väittäen niitä rikkoutuneiksi.

Kenen luulet ostavan tuollaisia kodinkoneita? 😀 Ennemminkin saa maksaa, että joku ottaa vastaan.

Ohis. Näkyy niitä olevan myynnissä tori.fi ja huuto.net sivuilla. Hinnat muutamista kympeistä satoihin euroihin.

Tuollaisia ap:n ruskeita kasarikaappeja? Onko mennyt kaupaksikin? Voihan sitä yrittää myydä vaikka mitä.

Vierailija
42/48 |
05.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajana en ole suostunut moiseen ja sitten on yleensä tullut viesti, että nyt se hajosi, on jo ostettu uusi, liitteenä lasku, me vähennetään se vuokrasta, vanha kone on jo viety pois.

Olen ilmoittanut, että mitään ette vuokrasta vähennä ja vanha kone pitää välittömästi palauttaa tai teen rikosilmoituksen. Kompromissina on ollut se, että vuokralainen on suostunut siihen, että minä en maksa laitteesta mitään ja he jättävät sen ilmaiseksi asuntoon lähtiessään.

Kuulostat sangen miellyttävältä ihmiseltä. Olet varmasti erittäin pidetty vuokraisäntä, mutta onneksi et kuitenkaan minun.

Olen aika epämiellyttävä, koska en anna vuokralaisen myydä eteenpäin ehjiä kodinkoneita väittäen niitä rikkoutuneiksi.

Kenen luulet ostavan tuollaisia kodinkoneita? 😀 Ennemminkin saa maksaa, että joku ottaa vastaan.

Ohis. Näkyy niitä olevan myynnissä tori.fi ja huuto.net sivuilla. Hinnat muutamista kympeistä satoihin euroihin.

Tuollaisia ap:n ruskeita kasarikaappeja? Onko mennyt kaupaksikin? Voihan sitä yrittää myydä vaikka mitä.

Kyllä niistä linkeistä seuraten mitä googlella löyty, yllättäen monesta tuli, että myyty.

Mieti nyt vähän, joku myy 20-50 euroa vanhaa mutta toimivaa jääkaappia. Kyllä siistin sellaisen aina joku ostaa jos tarvitsee nyt heti jääkaappia vaikka väliaikaisesti, eikä budjetti riitä ostaa heti kalliimpaa.

Luultavasti sinulla ja minulla varmasti rahat riittää mennä ostamaan saman tien uusia koneita kun entinen menee rikki, mutta ei  kaikilla ole valitettavasti rahaa samalla tavalla. Ymmärrän varsin hyvin niitä tilanteita. Ei minullakaan rahaa liikaa ollut opiskellessa ja pari vuotta laman aikaan lomautettuna ollessa. Varmasti olisi siisti käytetty kelvannut siksi aikaa, että saa rahat parempaan päästämättä tiliä käytännössä tyhjäksi.

Kun kuuraat  vanhan hyvin pidetyn jääkaapiin hyvin, pyyhit sen sitten vielä kloriitilla ja annat päivän tuulettua, niin ei sieltä mitään haitallista sun ruokiisi tule. Kyllä vanhalla siistillä selviää vähärahainen ihan OK. Itsekin voisin ajatella vanhalle mökille sellaista, jos ja kun sieltä vanha vuosikymmeniä sitten hajonnut menee rikki. Mitä järkeä olisi ostaa parin kuukauden kesäkäyttöä varten seisomaan  9-10 kuukautta vuodessa Prismasta uusi ja maksaa useita satoja kun toimivia saa lähes ilmaiseksi tai muutamalla kympillä kun kantaa pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, voisin muutaman vuoden vanhan ostaa käytettynä. En kovin vanhoja kun ei ole takuuta milloin ne hajoaa.

Ja eikö tuollainen kasarikaappi ole jo melkoinen paloturvallisuusriski.

Vierailija
44/48 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle: kysy vuokranantajalta. Minä vuokranantajana ostaisin uuden jääkaapin.

Vierailija
45/48 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, voisin muutaman vuoden vanhan ostaa käytettynä. En kovin vanhoja kun ei ole takuuta milloin ne hajoaa.

Ja eikö tuollainen kasarikaappi ole jo melkoinen paloturvallisuusriski.

Ei, ei ole.

Olennaista on muistaa jokaisessa uudessakin jonka ostaisit nyt puhdistaa aika ajoin kaapin takaosaa niin, että sinne kertyvä pölyn poistaa imuroimalla lauhduttimen (ritilä) ympäriltä ja samalla kompressorien päältä jos pölyä sinnekin kertyy.

Lauhduttimen pitäminen pois paksusta pölystä vaikuttaa sen kykyyn haihduttaa jääkaapista ja pakastimesta sen sisältä poistettu lämpö, joten sen puhtaana pitäminen on yhtä olennaista kun pakastimesta sinne kertyvän jään sulattaminen välillä.

Jos lauhdutinta ei pidä puhtaana, niin kompressori(t) joutuvat tekemään enemmän työtä ja sähköä myös kuluu enemmän.

Suurin riski sähkölaitteissa on aina se, että niitä käytetään ohjeiden vastaisesti. Yleensä se tarkoittaa kylmälaitteiden osalta, että niiden ajoittain tarvitsema helposti tehtävä puhdistus unohdetaan, ei ymmärretä tai jätetään välinpitämättömyyden vuoksi tekemättä.

Jos ja kun huolehdit hyvin laitteista, niin ei pelkkä niiden ikä yleensä niistä vaarallisia tee.

Itse asiassa, monet vanhemmat laitteet suunniteltiin ja valmistettiin ennen huomattavasti pidempi-ikäistä käyttöä varten, kun nyt vuosituhannen vaihteen jälkeen on ollut trendinä. Siksi se useita vuosikymmeniä sitten -90, -80 ja aiemmin tehty laite voi ja usein onkin kestävämpi myös jatkossa kun joku uusi laite, jonka vasta kaupasta kotiin kannoit.

Syy siihen on se, että ennen tuotteet olivat kalliimpia ihmisten tuloihin nähden. Suunnittelu ja valmistus hitaampaa, raaka-aineet kalliimpia ja sen vuoksi tuotteiden pitkään käyttöikään panostettiin enemmän. Tuotteista tehtiin helpommin korjattavia ja varaosia pidettiin saatavilla vuosikymmeniä.

Nykyisin tuotteen saamiseen markkinoille on lähes aina kiire, suunnittelu on nopeampaa ja siihen ei panosteta samalla tavalla. Valmistaminen on myös halvempaa, valmistus sarjat suurempia. Tuotteita muutetaan vähän väliä heti kun löydetään joku kohta missä voidaan säästää. Varaosia ei enää pidetä samalla tavalla vaan lähdetään siitä että tuotetta käytetään muutama vuosi ja sen jälkeen tuotteen korjaaminen on kalliimpaa kun uuden ostaminen.

Maailma on muuttunut, hyvin harvoilta nyt uusilta tuotteilta, jollet erityisen huolellisesti etsi, valitse paljon kalliimpaa tuotetta luotetulta pitkään markkinoilla olleelta valmistajalta, voi odottaa pitkää käyttöikää saati varaosia enää viiden vuoden päästä valmistuksen loppumisesta.

Ennen asiat olivat toisin, pitkä käyttöikä ja korjattavuus olivat itsestään selviä asioita, joita ei tarvinnut erikseen tuotetta ostettaessa edes epäillä ettei niitä olisi siihen kuulunut.

Vierailija
46/48 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksityisiä vuokranantajia kiinnosta vuokralaisen hyvinvointi. Haluavat vain kiskoa itselleen mahdollisimman paljon rahaa. Voi tuollaista asiaa kysyä, mutta ei kannata odottaa myöntävää vastausta.

Vierailija
47/48 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vuokranantajana en ostaisi uutta konetta ennen kuin vanha on rikki. Viimeinen uuden koneen hankinta vuokralaiselle johti siihen, että 1/2 v vanha jääkaappi oli rikki silloin kun vuokralainen lähti, eikä edes viitsinyt itse mainita asiasta. Johdot vaan roikkui hyvänmerkkisen koneen oven yläpuolelta.

Ei kyllä motivoi hankkimaan uutta.

Vierailija
48/48 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yksityisiä vuokranantajia kiinnosta vuokralaisen hyvinvointi. Haluavat vain kiskoa itselleen mahdollisimman paljon rahaa. Voi tuollaista asiaa kysyä, mutta ei kannata odottaa myöntävää vastausta.

Heh, eipä oo vuokrausbisnes kultakaivos. Jos saat asunnosta 1000e vuokraa, maksat noin 300 e vastiketta jää 700, siitä maksat 30% veroa, jää noin 450e.

Sillä rahalla sitten makselet taloyhtiön teettämiä remontteja, yhtäkkiä voi tulla 10 ke lasku ikkunarempasta tai piharempasta. Sinä vuonna jäät toisinsanoen miinukselle.

Yleensä vuokralaiset lisäksi valittavat kaikesta. Huonot tapetit, vessa haisee kuselle jne. Yleensä he haluavat tehdä reikiä seinät täyteen uusiin tapetteihin: seuraava sitten valittaa kun on naulaiset ja reikäiset seinät. Oonkin vuokralaisien kanssa sopinut aina kirjallisesti, ettei yhden yhtä reikää tehdä seiniin, vaan taulut laitetaan olemassa oleviin nauloihin.

Vuokralaiset haluaisivat priiman asunnon, kuitenkin kun yleensä tietävät jo useita kk ennen kuin lähtevät: eivät viitsi pestä ja putsata asuntoa viimeiseen moneen kuukauteen. No viisastuneena tästäkin vuokrasopimuksissani lukee aina, että takuumaksua voi käyttää myös huonosti hoidetun loppusiivouksen kulujen kattamiseen.

Joo ainahan sitä asuntonsa voi myydä. Mutta kun johonkin ne manit pitäisi laittaa, ei niitä ainakan tilillä kannata pitää. Vaikeeta on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan