Vuokra-asunnossa 80-luvun energiasyöppö korkea jääkaappipakastin. Voinko vinkkaista josko vuokranantaja vaihtaisi uudempaa?
Eli rivariasunnossa moinen p*skanruskea kapistus. Laite kyllä toimii, mutta keväällä jouduin jääkaapin puolta lisäämään jäähdytystä, jotta viileys pysyisi kohdillaan. Tuntuu,että vähänväliä pyörii. Vuokranantaja asuu toisella puolen suomea, joten itse hän ei pääsisi käymään kuitekaan. Itse voisin vaikka hakeaki moisen kotiin mieheni avustuksella kodinkoneliikkeestä. Mietin vain että miten vuokranantaja moiseen ehdotukseen suostuisi. :/
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Eli rivariasunnossa moinen p*skanruskea kapistus. Laite kyllä toimii, mutta keväällä jouduin jääkaapin puolta lisäämään jäähdytystä, jotta viileys pysyisi kohdillaan. Tuntuu,että vähänväliä pyörii. Vuokranantaja asuu toisella puolen suomea, joten itse hän ei pääsisi käymään kuitekaan. Itse voisin vaikka hakeaki moisen kotiin mieheni avustuksella kodinkoneliikkeestä. Mietin vain että miten vuokranantaja moiseen ehdotukseen suostuisi. :/
Mittaa se kulutus ensin sähkönkulutusmittarilla äläkä arvioi värin perusteella.
Aika pitkään kestää säästää uuden kaapin hinta jos uusi kerran toimii vielä.
Vierailija kirjoitti:
Uuden jääkaapin valmistaminen kuluttaa moninverroin luonnonvaroja verrattuna siihen mitä vanha tuhlaa energiaa.
Kerrotko vielä, että kuinka paljon luonnonvaroja uuden jääkaapin valmistukseen kuluu. Muista huomioida vanhan jääkaapin kierrätyksestä saatava hyöty.
80-luvun jääkaappi voi syödä 1000-1300 kWh sähkönä vuoden mittaan (ja tämä on arvio uudenveroisesta silloisesta jääkaapista, jossa tiivisteet eivät ole hajalla yms), kun uudemmat väittävät pärjäävänsä 100-200 kWh:lla.
Liekö omani on oikeasti hajoamassa tai ei vaan toimi oikein enää, koska jos avaa pakastimen näin helteillä 2 kertaa 10min sisällä niin se alkaa piipittämään, että on sulamassa ja kestää monta tuntia, että saa takaisin sen kylmän tilan.
Jos se vaikka hajoaa vanhuuttaan 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden jääkaapin valmistaminen kuluttaa moninverroin luonnonvaroja verrattuna siihen mitä vanha tuhlaa energiaa.
Kerrotko vielä, että kuinka paljon luonnonvaroja uuden jääkaapin valmistukseen kuluu. Muista huomioida vanhan jääkaapin kierrätyksestä saatava hyöty.
80-luvun jääkaappi voi syödä 1000-1300 kWh sähkönä vuoden mittaan (ja tämä on arvio uudenveroisesta silloisesta jääkaapista, jossa tiivisteet eivät ole hajalla yms), kun uudemmat väittävät pärjäävänsä 100-200 kWh:lla.
Hei, eihän Suomessa tarvitse välittää sähkönkulutuksesta.
Ihan näillä näppäimillä on tulossa uusi hieno OL3 valtakunnan verkkoon.
Sitähän insinöörit aina hokee.
me uusittiin vuodelta nakki oleva wc pytty samoisesta syystä että kuluttaa liikaa vettä, sitä sai olla vetämässä useamman kerran, tämä hankinta meni verovähennyksii jotenka en näe estettä myöskään moderneimmille keittiövarusteille, paitsi jos asunnon omistaja on hillitön pihi eikä uusi ennenkö hajoo totaalisesti, tuollaset olis pitäny jo uusia vuosituhanne vaihteessa jokatapauksessa!
muista että omatoimisesti et tee yhtään mitään etkä vie kaatikselle myöskään lupaa kysymättä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajana en ole suostunut moiseen ja sitten on yleensä tullut viesti, että nyt se hajosi, on jo ostettu uusi, liitteenä lasku, me vähennetään se vuokrasta, vanha kone on jo viety pois.
Olen ilmoittanut, että mitään ette vuokrasta vähennä ja vanha kone pitää välittömästi palauttaa tai teen rikosilmoituksen. Kompromissina on ollut se, että vuokralainen on suostunut siihen, että minä en maksa laitteesta mitään ja he jättävät sen ilmaiseksi asuntoon lähtiessään.
Kuulostat sangen miellyttävältä ihmiseltä. Olet varmasti erittäin pidetty vuokraisäntä, mutta onneksi et kuitenkaan minun.
Olen aika epämiellyttävä, koska en anna vuokralaisen myydä eteenpäin ehjiä kodinkoneita väittäen niitä rikkoutuneiksi.
Ilmoita sille vuokranantajalle, että kaappi pitää helvetinmoista mökää eikä kylmennä kunnolla (ei siis ole toimintakuntoinen enää). Hommaat uuden ja sovit vuokranantajan kanssa siitä, miten se korvataan sinulle. Tai vuokranantaja tilaa ja maksaa sen itse.
Mikä tässä on ongelma? Kun avaa suunsa, asiat yleensä hoituu.
m85 kirjoitti:
me uusittiin vuodelta nakki oleva wc pytty samoisesta syystä että kuluttaa liikaa vettä, sitä sai olla vetämässä useamman kerran, tämä hankinta meni verovähennyksii jotenka en näe estettä myöskään moderneimmille keittiövarusteille, paitsi jos asunnon omistaja on hillitön pihi eikä uusi ennenkö hajoo totaalisesti, tuollaset olis pitäny jo uusia vuosituhanne vaihteessa jokatapauksessa!
muista että omatoimisesti et tee yhtään mitään etkä vie kaatikselle myöskään lupaa kysymättä
Asunto-osakeyhtiössä vessanpytyn omistaa taloyhtiö, ei asunnon omistaja. Omakotitalossa tuollaisia vaihdoksia voi tehdä omatoimisesti.
Enkä keksi yhtäkään syytä sille, että toimivat kodinkoneet vaihdetaan uusiin (omassa kodissakaan) vain siksi, että pitää saada modernit keittiövarusteet. Ei ihme, että kolmikymppiset kokee olevansa köyhiä, kun rahat tuhlataan ehjien korvaamiseen uusilla.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajana en ole suostunut moiseen ja sitten on yleensä tullut viesti, että nyt se hajosi, on jo ostettu uusi, liitteenä lasku, me vähennetään se vuokrasta, vanha kone on jo viety pois.
Olen ilmoittanut, että mitään ette vuokrasta vähennä ja vanha kone pitää välittömästi palauttaa tai teen rikosilmoituksen. Kompromissina on ollut se, että vuokralainen on suostunut siihen, että minä en maksa laitteesta mitään ja he jättävät sen ilmaiseksi asuntoon lähtiessään.
En itse toimisi kuten vuokralaisesi, eli ostaisi uutta konetta ilman vuokranantajan lupaa vuokra-asuntoon, mutta ihan mielenkiinnosta: haluatko käydä tarkistamassa koneen toimimattomuuden vai miten? Jääkaappipakastimen levitessä uusi on kuitenkin hommattava aika vikkelään.
On toki ollut näitäkin tapauksia, joissa vuokralainen on myynyt pari vuotta vanhan jääkaapin olettaen saavansa uuden tilalle "kun Gigantin miehet vei sen edellisen jo!". Käsittääkseni kuitenkin vähemmistössä.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun omistusasunnossa. Kodinkoneet ovat nykyään niin lyhytikäisiä, että meillä ei niitä pelkän värin perusteella uusita. (sisko vuokraa asuntoaan, ja siellä saa kyllä jatkuvasti olla uusimassa rikki mennyttä kodinkonetta, maalaamassa sitä, uudistamassa tuota,...)
itse ajattelen, vuokralainen uusii omalla kustannuksellaan, jos uusii. Tai muuttaa kämppään, jossa on mieluiset kodinkoneet.
Toisaalta, ei kysyminen mitään maksa.
TT
p.s. jos kämppä on alueella, johon vaikea löytää vuokralaista, niin sittenhän voi ehdottaa. Tai maksat yleistä tasoa korkeampaa vuokraa.
Ap taisi mainita värin, koska kasasrilla oli aikakausi, kun oli kuuminta hottia nuo ruskeat ja mm. oranssit jääkaapit ja pakastimet. Antaa aika hyvän ikähaarukan, jos tuon tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei kyllä nyt ole nuo kulutusluvut kohdallaan. Minulla on vielä vanha jääkaappipakastin, koska keittiöremontti odottaa vielä tekemistä.
Keittiössä on siks edelleen Elektrolux TR 1240 vuodelta 1980. Se on edelleen täysin toimintakuntoinen, kahdella kompressorilla, todella siisti ja erittäin helppo pitää puhtaana.
Kun energiankulutuksessa säästämisestä alettiin enemmän puhua vuosituhannen alussa ja kun ostin ensimmäisiä miniloisteputkia (ja nyt jo vaihdettu koko asunnossa kaikki ledeihin), niin kiinnostuin mittaamaan ja laskemaan kaiken laista asiaan liittyen. Sen vuoksi ostin myös ensimmäisen energiankulutusmittarin -04, myöhemmin ostin niitä lisää, jotta voin tehdä myös pidempää seurantaan eri laitteiden vuotuisesta sähkönkulutuksesta. Ja tietysti koska jääkaappipakastin ja sen lisäksi erillinen arkkupakastin ovat talouden suurimpia energiasyöppöjä, niin niiden energiankulutus kiinnosti eniten.
Alun mittailu innostuksen jälkeen jätin energiankulutusmittarin 23.2.2008 pysyvästi jääkaappipakastimen johtoon pistorasiassa. Tällä hetkellä kulutuslukema on 7588 kWH pyöristettynä ylöspäin lähimpään kW:n.
Kulusmittarin asentamisen päivästä tähän 1.8.2018 puoleen päivään on kulunut 3812.5 vuorokautta. Voit tarkistaa itse, mikäli asia kiinnostaa.
kulutus = 7588
pv = 3812.5
kulutus / pv
1.99029508196721311475
Sähkönkulutus on siis ollut 10v mittausjaksona 1.99 kWh per vuorokausi. Koska mittausjakso on noin pitkä, uskallan väittää, että tulos on tilastollisesti edustava. Siinä on mukana erilasia vuosia, kylmiä ja kuumia kesiä, samoin kun lämpimämpiä ja kylmempiä talvia ym.
Käytännössä mitattu energiankulutus on noin 2 kWh per vuorokausi tuolla kyseisellä laitteella, mutta käytetään 1.99 tarkempaa arvoa kun lasketaan vuotuinen kulutus, siis
365.25 * 1,99 = 726.85 (on siis vuotuinen kWh ja kertoimena 365.25 koska karkausvuosi)
Yritin katsoa energiatehokkuusista tehtyjä raportteja mm. Motivan sivuilta, mutta kylmälaitteiden osalta sellaista heillä ei ole. Yleisiä ohjeita kyllä vaikka kuinka. Paras minkä löysin lähteeksi on Vattenfall'in sivuilta, josta katsoen jääkaappipakastimen vuorokautiseksi kulutukseksi on annettu 0.8 - 1.2 kWh per vuorokausi, josta keskiarvo 1.00 vs. 1.99 mittaamani vanhan jääkaappipakastimen tuloksen kanssa antaa kertoimeksi 2.
Siis vanha hyväkuntoinen jääkaappipakastin kuluttaa kaksi kertaa enemmän sähköä kun keskimäärin uusi vastaava laite.
Esittämäsi väite "80-luvun jääkaappi voi syödä 1000-1300 kWh sähkönä vuoden mittaan" on selkeästi ylimitoitettu kun aivan -80 alussa ostettu jääkaappi_pakastin_ ei vie kun alle 800 kWh per vuosi. Joku -60 luvun vanha vielä ammoniakkia käyttänyt jääkaappi ehkä voisi olla esittämäsi kaltainen sähkösyöppö.
Toisekseen, väitteesi "kun uudemmat väittävät pärjäävänsä 100-200 kWh:lla", on sekin väärä, oikeampi lukema on 292 kWH, 365.25 * 0.8 ts. Vattenfalin antaman vaihteluvälin alareunalla, 438 kWh 365.25 * 1.2 sen yläreunalla ja keskimäärin siis 365 kWh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse toimisi kuten vuokralaisesi, eli ostaisi uutta konetta ilman vuokranantajan lupaa vuokra-asuntoon, mutta ihan mielenkiinnosta: haluatko käydä tarkistamassa koneen toimimattomuuden vai miten? Jääkaappipakastimen levitessä uusi on kuitenkin hommattava aika vikkelään.
On toki ollut näitäkin tapauksia, joissa vuokralainen on myynyt pari vuotta vanhan jääkaapin olettaen saavansa uuden tilalle "kun Gigantin miehet vei sen edellisen jo!". Käsittääkseni kuitenkin vähemmistössä.
Tietenkin se käydään tarkistamassa! Kodinkoneita jopa korjataan, jääkaapissa saattaa hyvinkin selvitä 50 euron korjauksella 500 euron uushankinnan sijaan.
Kun kodinkone hajoaa, on vuokranantajan mahdollisimman nopeasti hankittava tilalle uusi. Aikaa voi mennä vaikka 2 vko, samana päivänä ei ole pakko uutta hankkia. Eikä edes ole pakko hankkia uutta, käytettykin kelpaa.
Viestiin 33 liityen jatkoa.
Kyseistä Elektrolux TR 1240 jääkaappipakastinta on täytynyt huoltaa vain yhden kerran koko sen käytön aikana. Kesällä 2012 siihen vaihdettiin termostaatti. Huoto maksoi 140 euroa, työ satasen ja termostaatti neljäkymppiä.
Huoltomies kävi vaihtamasta paikan päällä ja koko hommassa meni hieman vajaa tunti. Sen jälkeen laite on toiminut erittäin hyvin. Ei pidä melua ja lämpötila näillä helteilläkin on vakaasti siinä mihin ne on säädetty.
Silloin 2012 kun odottelin huoltomiestä katsomaan ja arvioimaan, että vieläkö kannattaisi korjata, niin kiertelin toki liikkeitä ja etsin verkosta jo vaihtoehtoja mikäli korjaus olisi ollut kallis. Vertailin tarjouksia ja laskeskelin taulukkolaskennalla takaisinmaksuaikoja vertaillen eri korjauskustannushintoihin.
Kävin ennen kuin kirjoitin tuon edellisen viestin tarkistamassa ja katsomassa hintoja uudestaan, mitä maksaisi vastaava kahdella kompressorila oleva jääkaappipakastin. Halvimmat ovat edelleen siinä 600:n eruron paikkeilla (kahdella kompuralla ja laatumerkki), yläpää hinnoissa on jossain 1400 paikkeilla ja keskihinta ehkä hieman alle 1000 euroa.
Edellä mainituilla hinnoilla laskettuna, laskin uudestaan taulukkokaskennalla nopeasti minkälaiset kustannuskset niistä vuositasolla energiakultuksineen kymmenen vuoden aikajänteellä tulisi.
Edullisimmillaan 0.15 eur per kWH (siirtoineen ja veroineen) 600 euron laitteen kokonaiskustannus 10v aikajänteelle olisi minimi 1038 eur/10v (hankintahinta + 10v kWh/v * 0.8 kWh/vrk), vastaava luku 1.0 kWh kuluksella 1148 eur/10v ja 1.2 kWh vastaava 1257 eur/10v.
En jaksa naputella tähän keskihintaisesta vastaavaa, mutta lisätkää lukuihin 400 loppusummaan niin siinä se. Samoin kalliimpien 1400 tapauksessa lisätkää 700 edellisen kappaleen eurolukuihin ja se on siinä.
OK, no ne kymmenen vuoden kulut tuosta vanhasta Eletcroluxista ovat 1090, eli vaihtamalla halvimpaan laitteeseen nyt joka kuluttaa vähiten energiaa säästäisi 1090 - 1038 = 52 euroa per 10 vuotta, siis 5.2 euroa vuodessa. Edellinen olettaa, että se 600 euron laite on myös energiatehokkain ja käyttää vain 0.8 kWh per vuorokausi. Jos se ei pidä paikkaansa, niin vanha laite on hyvin helposti vielä edullisempi jatkossakin.
No oli miten oli, vaihtanen tuon laitteen joka tapauksessa uuteen kun remontoin keittiön jonkun vuoden päästä. Siihen asti selkeästi ei ole mitään järkeä lähteä vaihtamaan energiatehokkuuden vuoksi tuota vanhaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottaa, vuokranantaja saa tosiaan täysimääräisenä vähennyksiin, jos jotain asunnonvuokrauksesta ymmärtää. Jos ei suostu on aika tollo.
Oletetaan, että asunnon vuokra on 700 e/kk. Vuodessa vuokratuloja saa siis 8400 e. Asunnon vastike on 200 e/kk, sen saa vähentää vuokratulosta, joten verotettavaa tuloa jää 6000 e. Verojen jälkeen vuokranantajalle jää 4200 e.
Hän ostaa jääkaappipakastimen ja maksaa siitä 600 e, koko summan saa vähentää vuokratulosta, joten vuodessa verotettavaa tuloa jääkin vain 5400 e. Verojen jälkeen siitä jää 3780 e, joten ainakin minun logiikallani vuokranantaja "maksoi" tuosta jääkaappipakastimesta ihan itse 420 e, koska sen verran hänen tulonsa pienenivät.
Onhan se aika tollo, jos ei suostu siihen, että tulot pienevät, koska vuokralainen haluaa eroon rumasta laitteesta.
On lähes totta mutta ei kokonaan.
1) nykyään lähes aina hoitovastike on jotain 200¬350e/kk
2) 700e/kk vuokra ¬30% pääomavero=490e ¬250e/kk hoitovastike=240e/kk 2880e/v
3) on myös ongelmaisia vuokralaisia jotka rikkoo, hajoittaa paikkoja ja jättää vuokrat maksamatta, ja voivat aiheuttaa sille asunnon omistajalle todella suuren haitan.
Myös tämä kannattaa muistaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottaa, vuokranantaja saa tosiaan täysimääräisenä vähennyksiin, jos jotain asunnonvuokrauksesta ymmärtää. Jos ei suostu on aika tollo.
Oletetaan, että asunnon vuokra on 700 e/kk. Vuodessa vuokratuloja saa siis 8400 e. Asunnon vastike on 200 e/kk, sen saa vähentää vuokratulosta, joten verotettavaa tuloa jää 6000 e. Verojen jälkeen vuokranantajalle jää 4200 e.
Hän ostaa jääkaappipakastimen ja maksaa siitä 600 e, koko summan saa vähentää vuokratulosta, joten vuodessa verotettavaa tuloa jääkin vain 5400 e. Verojen jälkeen siitä jää 3780 e, joten ainakin minun logiikallani vuokranantaja "maksoi" tuosta jääkaappipakastimesta ihan itse 420 e, koska sen verran hänen tulonsa pienenivät.
Onhan se aika tollo, jos ei suostu siihen, että tulot pienevät, koska vuokralainen haluaa eroon rumasta laitteesta.
On lähes totta mutta ei kokonaan.
1) nykyään lähes aina hoitovastike on jotain 200¬350e/kk
2) 700e/kk vuokra ¬30% pääomavero=490e ¬250e/kk hoitovastike=240e/kk 2880e/v
3) on myös ongelmaisia vuokralaisia jotka rikkoo, hajoittaa paikkoja ja jättää vuokrat maksamatta, ja voivat aiheuttaa sille asunnon omistajalle todella suuren haitan.
Vero maksetaan nettotuotosta, ei koko vuokrasta. Mutta tosiaan vuokralainen ei voi omin päin mennä valitsemaan toiselle mitään kodinkoneita, ja luulla toisen maksavan. Tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat sangen miellyttävältä ihmiseltä. Olet varmasti erittäin pidetty vuokraisäntä, mutta onneksi et kuitenkaan minun.
Olen aika epämiellyttävä, koska en anna vuokralaisen myydä eteenpäin ehjiä kodinkoneita väittäen niitä rikkoutuneiksi.
Kenen luulet ostavan tuollaisia kodinkoneita? 😀 Ennemminkin saa maksaa, että joku ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Se että laite on sun mielestä ruman värinen ei ole tarpeeksi hyvä syy.
Luonnonvaroista viis. Mua kiinnostaa sähkölaskussa summa, jonka joudun maksamaan. Ei ole varaa minulla luonnonsuojeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen luulet ostavan tuollaisia kodinkoneita? 😀 Ennemminkin saa maksaa, että joku ottaa vastaan.
Ohis. Näkyy niitä olevan myynnissä tori.fi ja huuto.net sivuilla. Hinnat muutamista kympeistä satoihin euroihin.
Asunnon arvo ei nouse euroakaan, vaikka sinne vaihtaisi joka vuosi kodinkoneet!
useimmissa kerrostaloissa varasto on vintissä tai kellarissa. On aika hankala rahdata 176 cm korkeaa jääkaappipakastinta portaita ylös ja alas, harvassa paikassa hissillä pääsee tismalleen omanvarastokomeronsa luokse.
Jos vuokranantaja on niin kusipää siksi, että ei vaihda vääränvärisiä kodinkoneita uusiin, niin ehkä sinun todella on parasta muuttaa asuntoon, joka miellyttää esteettistä silmääsi enemmän.