Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asunnossa 80-luvun energiasyöppö korkea jääkaappipakastin. Voinko vinkkaista josko vuokranantaja vaihtaisi uudempaa?

Vierailija
01.08.2018 |

Eli rivariasunnossa moinen p*skanruskea kapistus. Laite kyllä toimii, mutta keväällä jouduin jääkaapin puolta lisäämään jäähdytystä, jotta viileys pysyisi kohdillaan. Tuntuu,että vähänväliä pyörii. Vuokranantaja asuu toisella puolen suomea, joten itse hän ei pääsisi käymään kuitekaan. Itse voisin vaikka hakeaki moisen kotiin mieheni avustuksella kodinkoneliikkeestä. Mietin vain että miten vuokranantaja moiseen ehdotukseen suostuisi. :/

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuu tai on suostumatta, kysymällä se selviää.

Uudemmassakin kaapissa kompressori käy lähes tauotta kun kämpässä on hellettä.

Vierailija
2/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata, toimivan romuttaminen on ympäristörikos. Miksi sivelet ulostetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosenlewin saa Gigantista alle 300. Jos vuokranantaja ei vaihda, vaihda ite, jos saat luvan vuokranantajalta. Hän saa kuitin vähennyksiin, joten voit ehdottaa, että hyvittää vuokrasta määrän X. Jos on total-kielteinen asialla, pidä vanha kaappi, kunnes hajoaa, niin sen on pakko vaihtaa uusi. 

Vierailija
4/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden jääkaapin valmistaminen kuluttaa moninverroin luonnonvaroja verrattuna siihen mitä vanha tuhlaa energiaa.

Se että laite on sun mielestä ruman värinen ei ole tarpeeksi hyvä syy.

Vierailija
5/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarit vie sähköä lähes saman ja vanhat ei käy kokoajan.

Vierailija
6/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laite toimii, niin tuskin vaihtaa/antaa vaihtaa. Omilla rahoilla voit sen ehkä vaihtaa, mutta vanha kaappi on säilytettävä eli et voi hävittää sitä. Itse en ainakaan ole vaihtanut toimivia kodinkoneita vain sen takia ettei väri miellytä.

Vierailija
7/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mainitsin vuokranantajalle, kun muissa asioissa olin yhteydessä, että jääkaappi on pari kertaa sammunut itsestään ja saattaa hajota koska tahansa. Hommasi heti uuden ja sähkölasku on sen jälkeen pienentynyt selvästi, vaikka se vanha kaappi oli sentään 90-luvulta.

Vierailija
8/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottaa, vuokranantaja saa tosiaan täysimääräisenä vähennyksiin, jos jotain asunnonvuokrauksesta ymmärtää. Jos ei suostu on aika tollo.

Vierailija
9/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajana en ole suostunut moiseen ja sitten on yleensä tullut viesti, että nyt se hajosi, on jo ostettu uusi, liitteenä lasku, me vähennetään se vuokrasta, vanha kone on jo viety pois.

Olen ilmoittanut, että mitään ette vuokrasta vähennä ja vanha kone pitää välittömästi palauttaa tai teen rikosilmoituksen. Kompromissina on ollut se, että vuokralainen on suostunut siihen, että minä en maksa laitteesta mitään ja he jättävät sen ilmaiseksi asuntoon lähtiessään.

Vierailija
10/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottaa, vuokranantaja saa tosiaan täysimääräisenä vähennyksiin, jos jotain asunnonvuokrauksesta ymmärtää. Jos ei suostu on aika tollo.

Oletetaan, että asunnon vuokra on 700 e/kk. Vuodessa vuokratuloja saa siis 8400 e. Asunnon vastike on 200 e/kk, sen saa vähentää vuokratulosta, joten verotettavaa tuloa jää 6000 e. Verojen jälkeen vuokranantajalle jää 4200 e.

Hän ostaa jääkaappipakastimen ja maksaa siitä 600 e, koko summan saa vähentää vuokratulosta, joten vuodessa verotettavaa tuloa jääkin vain 5400 e. Verojen jälkeen siitä jää 3780 e, joten ainakin minun logiikallani vuokranantaja "maksoi" tuosta jääkaappipakastimesta ihan itse 420 e, koska sen verran hänen tulonsa pienenivät.

Onhan se aika tollo, jos ei suostu siihen, että tulot pienevät, koska vuokralainen haluaa eroon rumasta laitteesta.

Vierailija
11/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajana en ole suostunut moiseen ja sitten on yleensä tullut viesti, että nyt se hajosi, on jo ostettu uusi, liitteenä lasku, me vähennetään se vuokrasta, vanha kone on jo viety pois.

Olen ilmoittanut, että mitään ette vuokrasta vähennä ja vanha kone pitää välittömästi palauttaa tai teen rikosilmoituksen. Kompromissina on ollut se, että vuokralainen on suostunut siihen, että minä en maksa laitteesta mitään ja he jättävät sen ilmaiseksi asuntoon lähtiessään.

Porvoolaiset ymmärtävät kompromissin toisin kuin muut.

Vierailija
12/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porvoolaiset ymmärtävät kompromissin toisin kuin muut.

Kumman sinä teet mieluummin: maksat sakot varkaudesta ja joudut korvaamaan vuokranantajalle hävittämäsi kodinkoneen arvon vai sittenkin lahjoitat ostamasi kodinkoneen vuokranantajalle vuokrasuhteen päättyessä?

Vierailija
13/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaappi vie koko vuoden aikana sähköä noin 20 euron edestä. Energiankulutukseen on ihan typerää vedota. Ei toimivaa laitetta sen takia kannata lähteä uusimaan. Lompakko ja luonto kiittää kun kodinkoneet käytetään loppuun saakka.

Vierailija
14/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua häiritsee enemmän kaapin väri kuin energiankulutus. Myönnä pois.

Vierailija
15/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat sangen miellyttävältä ihmiseltä. Olet varmasti erittäin pidetty vuokraisäntä, mutta onneksi et kuitenkaan minun.

Vierailija
16/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useat vuokranantajat ovat jostain syystä niin pihejä, ettei heitä todellakaan kiinnosta minkälainen jääkaappi, liesi, astianpesukone ja muu härpäke siellä asunnossa on. Ihan sama vaikka pitää ääntä ja on vanha kuin piru, sekä vie kauheasti sähköä, kunhan vain se toimii. Vuokralainenhan sen sähkölaskunkin maksaa niin miksipä vuokranantajaa kiinnostaisi että minkälainen sähkösyöppö siellä asunnossa on.

Toisaalta luulisi kiinnostavan, koska asunnon arvoahan se nostaa jos on uudet kodinkoneet.

En itse jaksa tapella kusipäisten vuokranantajien kanssa, vaan muutan suosiolla pois tai ostan itse sen jääkaapin. Vanhan laitan varastoon ja kun muutan, vien omani mukanani ja vanhan, kämäsen paskan lyön takaisin. Näin tein eräässä asunnossa.

Vierailija
17/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun omistusasunnossa. Kodinkoneet ovat nykyään niin lyhytikäisiä, että meillä ei niitä pelkän värin perusteella uusita. (sisko vuokraa asuntoaan, ja siellä saa kyllä jatkuvasti olla uusimassa rikki mennyttä kodinkonetta, maalaamassa sitä, uudistamassa tuota,...)

itse ajattelen, vuokralainen uusii omalla kustannuksellaan, jos uusii. Tai muuttaa kämppään, jossa on mieluiset kodinkoneet.

Toisaalta, ei kysyminen mitään maksa.

TT

p.s. jos kämppä on alueella, johon vaikea löytää vuokralaista, niin sittenhän voi ehdottaa. Tai maksat yleistä tasoa korkeampaa vuokraa.

Vierailija
18/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinua häiritsee enemmän kaapin väri kuin energiankulutus. Myönnä pois.

Väri vaihtuu näppärästi dc-fixillä, maksaa 5€ rulla.

Vierailija
19/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, toimivan romuttaminen on ympäristörikos. Miksi sivelet ulostetta?

Niin, sarkasmin viljeleminen on todellakin taitolaji...

Vierailija
20/48 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralainen ei saa ilman lupaa hävittää asuntoon kuuluvaa kalustoa. Voi olla aika varma että vuokranantaja ei siitä pidä, ja hänellä on oikeus tehdä rikosilmoitus asiasta.

Jos nykyinen jääkaappi ei miellytä voi omaan käyttöön hankkia uuden, mutta vanhaa ei saa heittää pois. Uusi pitää viedä mukaan kun muuttaa.

Jos jääkaappi hajoaa pitää vuokranantajalla olla tilaisuus todeta asia. Omavaltaisesti ei voi vaihtoa tehdä, niinkuin ei kukaan voi tehdä laskua toisen nimiin tai hävittää toisen omaisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä