Sotavuosina alulle pantiin lapsia vaikka aviomiehet oli rintamalla??
Selittäkääs tämä looginen ristiriita. Toki lomia oli ja sotilaat tapasi vaimoja silloin tällöin mutta kuinka usein lomia oli? Esim vuodessa? Puhe on nyt siis avioliitossa syntyneistä lapsista. Kuinka varmaa on että aviomies on isä? No nin saöailkaa nyt ja selitelkääs....
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Kuka pani vanhemman tai mummonne alulle jos isoukki oli sodassa rintamalla? Suljetko silmäsi? Taitaa sukututkimukset olla turhia kun ei olla sukua....
Olen 47-vuotias. Minun vanhempiani ei pantu alulle sodan aikana. Minun isukkini oli jatkosodassa jo siellä rintamalla taistelemassa, mutta ei ollut perheellinen mies vielä silloin (tuskin edes kunnolla mies, poikanen vasta).
Aika moni suomalainen mies toi sukupuolitaudin mukanaan rintamalta vaimolleen tuliaisina. Se se vasta kummallista on, kun eihän siellä juoksuhaudoissa liene naisia ollut.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni suomalainen mies toi sukupuolitaudin mukanaan rintamalta vaimolleen tuliaisina. Se se vasta kummallista on, kun eihän siellä juoksuhaudoissa liene naisia ollut.
Huhujen mukaan pesulajunissa oli huo... limattomia naisia.
Ne ihmiset elivät erilaisessa yhteiskunnassa silloin. Pula-aikaa elivät. Ei ollut edes kahvia. Ja 2000 -luvun ihminen vain lihoo ja mässää ja valittaa. Eikä saa kananmunaa keitettyä itse.
Meidän muori elää sitä aikaa vielä henkisesti. Ei malta heittää mitään pois. Omat hyvätkin jutut hänellä on. Silloin ei ollut oikeasti ruokaa.
Tämä saastuminen ahdistaa. Se jätelautta ahdistaa. Vaikka se ei ole edes täällä.
Tavallaan kun kukaan ei tee tälle asialle mitään. Jonkun pitäisi tehdä. Kun sadan vuoden päästä täällä ei ole kuin pelkkää jätettä vaan. Ja jotain valmiiksikeittyjen munien pakkauksia. Kun jossain vaiheessa ihmisiltä lähti ilmeisesti kyky tehdä itse ruokaa?
Tai joku typerä insinööri on tyhmempi kuin voisi kuvitella tai joku kaupantekijä on idiootti.
Mutta joku on päässyt vähällä eikä hänen tarvinnut keittää sitä munaa itse. Edelläkävijä ja upea luomus. Laiska paska.
Edes paskavaippoja ei saada roskiin. Se tuottaa liikaa vaivaa jollekin. Silloin ei kykene huolehtimaan myöskään lapsistaan eikä ole oikea henkilö lisääntymään. Jälkeläisistä tulee samanlaista sontaa.
Kuule ap. Lyhyillä lomilla ehdittiin jopa naimisiin, kun ei jahkailtu, kuten nykyään. Mun vanhemmat on kyllä niin omien vanhempiensa näköisiä, ettei tartte arvuutella. Toinen tehty sota-aikana, toinen sen jälkeen.
Jos noin 60 vuodessa on tällainen saldo niin lisää siihen toiset 60 vuotta eli tämä nykyinen saasteallas kertaa kaksi. Huhhhuh. Ja kehitysmaita ei takuulla kiinnosta mihin jätteensä lykkäävät. Eikö sinne ole jo länsimaisten ihmistenkin jätteet viety???
Ja tähän on mennyt aikaa noin ehkä 70 vuotta. Ei edes yhtä sukupolvea. :D :D Ei sitä ole vaikeaa laskea. Sen nyt näkee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se syntyvyys laski sotavuosina. Diagrammissa näkyy talvisodan ja jatkosodan vaikutukset. Välirayöuhan jälkeen ja jatkosodan jälkeen tulee syntyvyyteen piikit. https://www.stat.fi/tup/suomi90/joulukuu.html
Kiitos linkistä. Joskus täällä AV:lla on ihan oikeaakin asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sota-aikana moraali lieni aika löyhää. Elettiin, kuin jokainen päivä olisi viimeinen. Kuten saattoi ollakin. Pääsihän omat miehet sitäpaitsi joskus lomallekin. Entä sitten, jos joku sai alkunsa naapurin 'ruotuväestä raakatun' jalkapuolen kanssa? Oma mies saattoi tulla arkussa sankarihautaan.
Tuon ajan kokeneita ei pitäisi tuomita, mitä sitten tekivätkin.
Jännä, kun se oli sitä aikaa kun kaikki olivat uskovaisia ja joka kylässä saarnattiin "tämä asia on syntiä ja tuo asia on syntiä, eläkää siveellisesti tai joudutte helvettiin!" ja sitten samaan aikaan petettiin omaa puolisoa sotavangin kanssa.
:D Tämä.
Myös saksan liittolaisuuden aikana suomessa oleilleet saksalaiset sotilaat-ja varsinkin korkeamman arvon upseerit - kovaa valuuttaa suominaisille. Riitti vientiä.
Kyllä, lapsia voi syntyä myös raiskauksista.
Venäläisiä sotavankeja sijoitettiin maataloihin töihin, kun sotavankeja alkoi kuolla leireillä huonoissa olosuhteissa. Mun molempien vanhempien kotona on ollut sotavanki. Jos aihe kiinnostaa, kannattaa kuunnella tämä radio-ohjelma aiheesta: https://areena.yle.fi/1-4380407