Lastensuojelun päätökset
Eilen keskustelin kahden lastensuojelun työntekijän kanssa. Heidän mielestään 8kk vauvani ei ota tarpeeksi kontaktia toisiin (lue: aikuisiin) ihmisiin ja että lähikontaktissa hän vaikuttaa yleensä jotenkin ahdistuneelta (tässä vaiheessa on hyvä huomauttaa, että nämä lastensuojelun työntekijät ovat nähneet vauvani vain kerran, heidän "tietonsa" perustuu muiden kertomuksiin). He ehdottivat, että käyttäisin vauvaa psykiatrilla.
Tässä vaiheessa tokaisin hieman ohimennen, että näillä lasun työntekijöillähän ei ole pätevyyttä tehdä mitään diagnoosia. Tässä vaiheessa toinen tiuskaisi, että lastensuojelun päätökset/lausunnot menevät lääkärien ja psykiatrienkin diagnoosien/lausuntojen ohi. Kysyin, että miten se on mahdollista mutta sain vain ympäripyöreän vastauksen.
Onko siis todellakin niin, että lastensuojelu voi tehdä omia johtopäätöksiä/päätöksiä ammattilaisten "ohi"? Jotenkin ei vain käy järkeen sellainen homma.
Kommentit (35)
Minäkin kuuntelin juttuja lapseni epänormaalista kontaktinotosta ja huonosta käytöksestä. Nuo puheet viivyttivät diagnoosia, joka oli autismi. Palavereissa puhuttiin minun puutteista itse, kuin en olisi paikalla. Lapsi joutui kuuntelemaan miten viallinen oli. Diagnoosin jälkeen asiakkuutta jatkettiin, koska oltiin huolissaan minun jaksamisesta. Kieltäydyin kaikista tukitoimista, kun en heitä enää jaksanut.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kuuntelin juttuja lapseni epänormaalista kontaktinotosta ja huonosta käytöksestä. Nuo puheet viivyttivät diagnoosia, joka oli autismi. Palavereissa puhuttiin minun puutteista itse, kuin en olisi paikalla. Lapsi joutui kuuntelemaan miten viallinen oli. Diagnoosin jälkeen asiakkuutta jatkettiin, koska oltiin huolissaan minun jaksamisesta. Kieltäydyin kaikista tukitoimista, kun en heitä enää jaksanut.
Käskettiinkö sinuakin viemään lapsi lääkäriin tutkittavaksi? Oliskohan niin, että silloin se autismi oltaisiin voitu diagnosoida?
Eiväthän he mitään diagnoosia tehneetkään, vaan kehottivat viemään vauvan psykiatrille joka mahdollisesti voisi sellaisen tehdä. Mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosia he toki eivät tee, mutta voivat todellakin pakottaa hoitoon.
Tuossa on iso ongelma. Lääkärin tehtäväksi jää legitimioida sossujen "tuomio". Minkä luultavammin tekevät, koska toinen "viranomainen" ilmoittaa asioista. Tätä herkemmin uskotaan kuin huoltajan kertomusta, varsinkin jos kohta on ex-huoltaja...lapsella ei ole mitään oikeusturvaa näissä prosesseissa.
No kuulostaa aika erikoiselta viedä vauva psykiatrille. Eikös ne psykiatrit hoida masennusta ym, jollaista tuskin vauvalta löytävät. Se on tasan tarkkaan lääkäri, joka voi ainoastaan diagnooseja tehdä, mutta sitä ei tantat taida ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on iso ongelma. Lääkärin tehtäväksi jää legitimioida sossujen "tuomio". Minkä luultavammin tekevät, koska toinen "viranomainen" ilmoittaa asioista. Tätä herkemmin uskotaan kuin huoltajan kertomusta, varsinkin jos kohta on ex-huoltaja...lapsella ei ole mitään oikeusturvaa näissä prosesseissa.
Millainen vanhempi ei halua viedä lastaan lääkäriin, jos muutkin ihmiset epäilevät, että voisi olla aihetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen vanhempi ei halua viedä lastaan lääkäriin, jos muutkin ihmiset epäilevät, että voisi olla aihetta?
Niinpä! Minä ottaisin avun ainakin ilomielin vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käskettiinkö sinuakin viemään lapsi lääkäriin tutkittavaksi? Oliskohan niin, että silloin se autismi oltaisiin voitu diagnosoida?
Lapsi oli tutkimuksissa, ja koska olimme lastensuojelun asiakkaana he osallistuivat palavereihin, joissa maalasivat minusta kuvan huonona äitinä, joka ei osannut kasvattaa lastaan. Koska he loivat lääkäreille ennakkoasenteen, diagnoosi viivästyi.
kokemustaon kirjoitti:
No kuulostaa aika erikoiselta viedä vauva psykiatrille. Eikös ne psykiatrit hoida masennusta ym, jollaista tuskin vauvalta löytävät. Se on tasan tarkkaan lääkäri, joka voi ainoastaan diagnooseja tehdä, mutta sitä ei tantat taida ymmärtää.
Psykiatri ON lääkäri, tiedoksi vaan.
Kerroin asian epäselvästi. Olen siis itse valmis viemään vauvani psykiatrille ihan varmuuden vuoksi. Kyse on siitä, että keskustelun lomassa toinen näistä lasun työntekijöistä siis kertoi, että lastensuojelu tekee sitten lopulliset päätökset asioista ja ne päätökset menevät ammattilaisten (tässä tapauksessa psykiatrin) lausuntojen ohi. Tästä jäi siis kuva, että näiden ammattilaisten sanomisilla/diagnooseilla ei loppupeleissä olisi juurikaan painoarvoa lastensuojelun tehdessä päätöksiä. Sitä jäin ihmettelemään, että onko todellakin mahdollista että lastensuojelu voi tehdä omia päätöksiään ammattilaisten lausuntojen ohi.
Pakollinen kirjoitti:
Kerroin asian epäselvästi. Olen siis itse valmis viemään vauvani psykiatrille ihan varmuuden vuoksi. Kyse on siitä, että keskustelun lomassa toinen näistä lasun työntekijöistä siis kertoi, että lastensuojelu tekee sitten lopulliset päätökset asioista ja ne päätökset menevät ammattilaisten (tässä tapauksessa psykiatrin) lausuntojen ohi. Tästä jäi siis kuva, että näiden ammattilaisten sanomisilla/diagnooseilla ei loppupeleissä olisi juurikaan painoarvoa lastensuojelun tehdessä päätöksiä. Sitä jäin ihmettelemään, että onko todellakin mahdollista että lastensuojelu voi tehdä omia päätöksiään ammattilaisten lausuntojen ohi.
Ei vauvoja psykologille viedä.Jauhat paskaa.
Siis nämähän ovat kaksi eri asiaa. Kyllä lastensuojelu todella tekee lastensuojelulliset päätökset, siinä ovat oikeassa. Lääkäri tekee mahdolliset diagnoosit ja hoitosuositukset. Käytännössä määrää koska jos vanhemmat kieltäytyvät suositellusta hoidosta lastensuojelu ottaa vauvan huostaan taatakseen tämän saavan tarvitsemansa hoidon. Kaikki, sekä psykiatrinen hoito että lastensuojelun interventiot, pyritään kuitenkin aina tekemään yhteistyössä vanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen kirjoitti:
Psykologi ja psykiatri on kaksi eri ammattiryhmää. Näköjään joillekin ihan liian vaikea pala ymmärrettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen kirjoitti:
Kyseessä on lastenpsykiatri. Kyllä viedään. Et ilmeisesti ole koskaan kuullut asiasta mutta se ei tarkoita että niin ei olisi. Pienten lasten psykiatrisessa hoidossa hoidetaan aina lasta yhdessä äidin (tai oikeammin koko perheen) kanssa läheisessä yhteistyössä. Syy siihen että vauva tarvitsee psykiatrista arvioita on usein juurikin se ettei vauva ota kontaktia tai pahimmassa tapauksessa jopa välttelee kontaktia kääntämällä katseensa pois. Silloin kyllä myös lastensuojelu!linen huoli on suuri koska se kielii pahoinpitelystä. Lapsi on oppinut että on parempi olla hiljaa ja huomaamaton ja välttää kaikin keinoin kontaktia aikuiseen. Puhutaan deprivoituneesta lapsesta. Toisaalta esim autismi tai kuulovamma voi selittää puutteellisen kontaktin ottamisen.
Ilmeisesti täällä on ihmisiä jotka ei ole ikinä kuulleet lastenpsykiatriasta, vaikka on ihan oma erikoisalansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen kirjoitti:
Kyseessä on lastenpsykiatri. Kyllä viedään. Et ilmeisesti ole koskaan kuullut asiasta mutta se ei tarkoita että niin ei olisi. Pienten lasten psykiatrisessa hoidossa hoidetaan aina lasta yhdessä äidin (tai oikeammin koko perheen) kanssa läheisessä yhteistyössä. Syy siihen että vauva tarvitsee psykiatrista arvioita on usein juurikin se ettei vauva ota kontaktia tai pahimmassa tapauksessa jopa välttelee kontaktia kääntämällä katseensa pois. Silloin kyllä myös lastensuojelu!linen huoli on suuri koska se kielii pahoinpitelystä. Lapsi on oppinut että on parempi olla hiljaa ja huomaamaton ja välttää kaikin keinoin kontaktia aikuiseen. Puhutaan deprivoituneesta lapsesta. Toisaalta esim autismi tai kuulovamma voi selittää puutteellisen kontaktin ottamisen.
Neurologit tutkivat tällaisia tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen kirjoitti:
Neurologit tutkivat tällaisia tapauksia.
Kyllä, myös neurologit. Usein tutkimukset tehdään myös yhteistyössä näiden kahden erikoisalan (lastenpsykiatria ja lasten neurologia) välillä. Lastenpsykiatrian vastaanotoilla työskentelee myös neuropsykologeja jotka voivat omalta osaltaan tehdä tutkimuksia. Vaikka diagnoosin asettaa lääkäri tarvitaan moniammatillista yhteistyötä siihen pääsemiseen. Myös hoito ja kuntoutus suunnitellaan yhdessä.
Tuollaisessa tilanteessa lapsi vietäisiin aivan varmasti neurologisiin tutkimuksiin ja sinne lasu ihmiset eivät voi tehdä lähetettä. Lähetteen tekisi neuvolan terkkari tai lääkäri.
Keitä nämä muut ovat, jotka ovat lasta tavanneet? Psykologeja? Toisia sossuja? Kyllä lastensuojelu voi edellyttää, että lasta käytetään lääkärissä. Diagnoosia he toki eivät tee, mutta voivat todellakin pakottaa hoitoon.