Työtoverin outo ja ahdistava käytös
Olen nainen ja työtoverini on miespuolinen henkilö. Kun aloitin työt hän tutustutti minut hyvin työkuvioihin ja pidin häntä huippuna tyyppinä.
Aika-ajoin olenkin ärsyyntynyt häneen. Hän on tehnyt minulle tällaisia temppuja työpaikalla ja ilmeisesti pitää niitä hauskoina. Kerran hän säikäytti minut takaa päin töissä, kun tein selkä ovea kohden töitä. En pitänyt tästä ja myöhemmin koin vähän ahdistavana sen, että jos uudestaan teen keskittyneesti töitä niin en voi tietää jos hän toistaa toimintaansa. Toin hänelle ilmi tämän sanoin kuitenkin humoristisella tavalla, todellisuudessa en pitänyt tästä.
Hän on myös whatsuppissa kuten moni muukin työkaverini. Olen huomannut, että ykden kerran jo aikaisemmin, kun en ole reagoinut hänen viesteihinsä, hän on huolestunut ja töissä tullut selvittämään asiaa kahden kesken onko meillä kaikki hyvin. Siis en ole vain vastannut viestiin.
Nyt viimeinen kerta on tämä, hän lähetti minulle mauttomia seksistisiä kuvia, jotka hän oli netistä löytänyt. Kuvissa oli olevinaan joku vitsi kuvien yhteydessä, ja tämänkin hän voisi kysyessäni selittää sillä, että ne ovat netissä yleisesti nähtävissä ja ihan järkevä tarina tälle seksistiselle kuvalle.
Nuiden kuvien jlkeen en olee enää vastannut hänen viesteihinsä, pidin niin mauttomana ja epämukavana sitä että sain nuita kuvia, ja ihmettelin miksi hän olettaa että haluaisin edes lukea/katsoa niitä kuvia. Tiedän, jos tosiaan häneltä kysyisin, hän vetoaisi taas johonkin järkevään, mille periaattessa olisi ihan järkevä hyväksytty selitys.
Töissä tämä työkaveti, jos keskityn työasioihin, niin hakeutuu seuraani, vaikka selkeästi näkee että teen töitä. Hän saa jotenkin tilanteen käännettyä niin kuin minä olisin töykeä häntä kohtaan, jos vain keskityn töihin.
Nyt kun en viesteihin enää ole reagoinut, hän selvästi sen on huomannut ja hakeutuu töissä seuraani vain lisää, eikä tajua ottaa etäisyyttä.
Viimeisin lähestyminen häneltä koski minua, jossa hän ilmaisi tosissaan olevansa huolestunut minusta, tämä oli töiden jälkeen. Hänellä ei varmasti mitään perustetta ole huolenaiheillensa.
Koen, että hän yrittää saada keskittymiseni jotenkin sairaalla tavalla häneen. Hän myös viestittää minulle eri kuvia tai eri aihepiirejä sosiaalisen median kautta, vaikka en edes vastaa! Mitä teen tämän ihmisen kanssa. Tiedostan hyvin tämän, et hänellä on joku agenda minua kohtaan. Ja tuo huolestuneisuus kysymys oli jo vähän liikaa.
En viestittelisi enää henkilölle, joka ei edes minulle vastaa, mutta hän viestittelee?!
Aijon pysyä passiivisena, en siis aijo vastata, mutta mieli on tehnyt jo monta kertaa kirjoittaa terävästi hänelle jotain. En kuitenkaan halua laittaa mitään viestiä, koska luulen että sitä hän odottaa.
Kommentit (82)
Kuulostaa että hän on ihastunut sinuun, ilmeisen yksipuolisesti... Oon itse naisena it-alalla ollut monta monta kertaa noissa tilanteissa, ja se on tosiaan vaikeaa, että niin kauan kun toinen ei suoraan ilmaise asiaa, ei oikein voi suoraan torjuakaan, mutta se flirttaava, kiusoitteleva tms käytös vaivaa silti. Yleensä olen toiminut kuten sinä, eli ollut kylmä, tyly ja ignooraava, ja useimmat lopettaa ajallaan. JOskus on homma mennyt silti siihen asti että jonainen päivänä se mies on tunnustanut ihastuksensa, pahimmillaan jopa kuvitellut että tunnen samoin vaikka minä olen yrittänyt parhaani tyyttää, ja yllättyy ja suuttuu kun joudun toteamaan että nyt on kyllä yksipuolinen tuo ihastuksentunne...
Kuulostaa ahdistavalle. Ihan hyvä keino, että olet ignoorannut hänet täysin. Harmi vain ettei hänelle näytä menevän viestisi jakeluun. Millainen hän on muita kohtaan? Tai mitä muut ajattelevat hänestä? Tekeekö hän noita juttuja vain, kun olette kahdestaan? Jatka igrooraamista ja, jos hän edelleen jatkaa toimintaa niin sano suoraan, että mieluiten keskittyisit töihisi ja toivottavv
asti hänkin omaansa. Jos sekään ei tepsi niin ei muuta kuin esimiehen juttusille.
Seuraavan kerran, kun jotain tällaista tapahtuu, sano hänelle suoraan ja tiukasti, ettet pidä sellaisesta. Seksistiset viestit ovat selvästi rajan yli menemistä kaikilla työpaikoilla, voit sanoa senkin. Jos ei tehoa, niin mene esimiehen puheille.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran, kun jotain tällaista tapahtuu, sano hänelle suoraan ja tiukasti, ettet pidä sellaisesta. Seksistiset viestit ovat selvästi rajan yli menemistä kaikilla työpaikoilla, voit sanoa senkin. Jos ei tehoa, niin mene esimiehen puheille.
Sinun ei siis tarvitse ottaa vastaan etkä halua saada mitään työhön kuulumatonta viestittelyä häneltä ja että seksistisen viestien lähettäminen on täysin epäasiallista. Sen voit kertoa hänelle.
Sano suoraan, kun et pidä käytöksestä tai viesteistä, älä tee siitä vitsiä. Voit sanoa myös suoraan, että haluat keskittyä töissä töihin etkä keskustella esim siitä, miltä tuntuu, onko kaikki ok. On ihan oikeutettua sanoa, ettei sellainen kuulu sinusta työpaikalle.
Huuda sille kaikkien edessä, että "anna mun tehdä työni rauhassa, sa*tana"
Lähettääkö siis työkännykkään noita viestejä? Jos ei, niin miksi olet antanut henkilökohtaisen numerosi hänelle? Itse en anna omaa numeroani kuin työnantajan tietoon, en todellakaan työkavereille.
Oli miten oli, seksistiset viestit eivät todellakaan edes huumorimielessä lähetettynä ole ok ja voit tämän hänelle suoraan sanoa. Jos viestittely ei lopu olisin itse esimieheen yhteydessä.
Lähettää omaan henkilökohtaiseen numerooni. Alussa ei ole ollut mitään ongelmaa, päinvastoin. Nyt ajan kuluessa olen huomannut tämän tietyn käytöksen hänellä. Ja kyllä hän saattaa muitakin välillä provosoida, erillä tavalla kuitenkin periaattessa sosiaalisten normien rajoissa.
Yhden varman kerran tiedän, että hän on ärsyynnyttänyt yhden ihmisen työpaikallamme siihen pisteeseen, että sai melkein varoituksen.
Ainoastaan hänen käytös ahdistaa työpaikalla, ja tuntuu siltä että hänelle ei voi sanoa ei, muuten hän saa tilanteen jotenkin käännettyä minuun.
Myös tuo aikaisempi kerta, kun en vastannut hänen viesteihin, niin hän lähestyi minua samoissa merkeissä: onko minulla kaikki hyvin? Silloin hämmennyin ja ärsyynnyin hänen käytökseensa.
Tuona samana päivänä, vaikkakin olin fyysisesti samassa paikassa, eri huoneessa hän soitti työpuhelimeeni, vaikka tiesi kyllä että olen paikan päällä, vain eri huoneessa.
En vastannut kun arvasin jo että mitä hänellä saattaa olla mielessä. Ja myöhemmin tuo seuraaminen tilaan, jossa olin yksin ja siellä kyseleminen onko minulla kaikki hyvin.
Minusta on myös outoa tuokin, että hän kyselee vointiani, aivan kuin minulla olisi joku pahasti hätänä. Normaaliahan on kysyä mitä kuuluu, mutta voin täysin hyvin niin nuo kyselyt tuntuu sopimattomilta. Tämän huolestuneisuuskysymyksenkin hän esitti toisen työtoverin nähden.
Kysyisin itse kahden kesken yksityisiä kysymyksiä, mutta en lähtisi sanomaan kellekkään että olen huolestunut ilman pätevää syytä. Eikä minulla edes ole mikään hätänä.
Silloinkin tilanne oli vain se, että en ollut vastannut viesteihin, ja koitin pitää normaalia etäisyyttä häneen.
Häiritsevältä tuntui olla töissä, kun hän odottaa minun jotenkin huomioivan hänet erikseen, jos en katso häntä tai vain keskityn omiin töihini, niin se tarkoittaa automaattisesta että jokin on minulla hätänä?! Muille pystyn täysin sujuvasti sanomaan, että työt ovat nyt kesken ja palataan paremmalla ajalla. Kommunikoiminen on myöskin luontevaa muiden kanssa.
Minusta tuntuu että hän jotenkin testaa minua koko ajan ja katsoo miten otan nämä tempaukset häneltä. Tämä toinen kerta oli nyt näiden kuvien jälkeen, vastaava tilanne taas.
Olen myös miettinyt yrittääkö hän manipuloida minua jotenkin tällä että kokeilee missä minun rajani kulkevat ja huomatessaan vaivautuneisuuteni, hän jatkaa. Siis, että hän näkee etten pidä, niin silloin on sopivaa tulla vielä lähemmäs ja kysellä vielä lisää kääntämällä tilanteen minun ongelmiini, vaikka todellisuudessa olen erittäin vaivaantunut vain hänen käytöksestään...
Pahoittelut pitkä teksti.
T. Ap
Onnea, sinuun on ihastunut sosiaalisesti kömpelö työtoverisi. Mikäli et tunne samoin, lopeta hänen kanssaan töihin liittymätön juttelu ja vapaa-ajan viestintä.
Vierailija kirjoitti:
Onnea, sinuun on ihastunut sosiaalisesti kömpelö työtoverisi. Mikäli et tunne samoin, lopeta hänen kanssaan töihin liittymätön juttelu ja vapaa-ajan viestintä.
Totta. Tuohon ei auta muu kuin kaiken kanssakäymisen laittaminen minimiin ja pitäminen vain työasioihin liittyvänä.
Huhhuh kirjoitti:
Lähettääkö siis työkännykkään noita viestejä? Jos ei, niin miksi olet antanut henkilökohtaisen numerosi hänelle? Itse en anna omaa numeroani kuin työnantajan tietoon, en todellakaan työkavereille.
Oli miten oli, seksistiset viestit eivät todellakaan edes huumorimielessä lähetettynä ole ok ja voit tämän hänelle suoraan sanoa. Jos viestittely ei lopu olisin itse esimieheen yhteydessä.
Omaan numerooni. Tosiaan hyvänä tyyppinä pidin häntä aluksi, en ajatellut sen kummempaa. En usko, että työpuhelimeen kehtaisi lähettää mitään härskiä.
T.Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Tuohon ei auta muu kuin kaiken kanssakäymisen laittaminen minimiin ja pitäminen vain työasioihin liittyvänä.
Kaikki reagointisi häneen, oli se positiivista tai negatiivista, vaan ruokkii tilannetta, koska hän janoaa huomiotasi, mutta sosiaalisesti kömpelönä huomion saamisen yritykset voivat olla mitä tahansa. Kuten mainitsemiasi mauttomia kuvia, sinun säikyttämistä, yms.
Eli sinun on alettava suhtautua häneen kylmän asiallisesti ja lopetettava kaikki rupattelu ja viestittely.
Vierailija kirjoitti:
No tätä epäilen itsekkin. Täytyy olla tiukkana töissä, ja ohittaa täysin tuo kaikki höpinä mitä eteen häneltä tulee, varmaan sitten olla niin murtunutta että...En aijo välittää yhtään, julmalta saattaa kuulostaa, mutta kun en ole kiinnostunut kyseisestä tyypistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki reagointisi häneen, oli se positiivista tai negatiivista, vaan ruokkii tilannetta, koska hän janoaa huomiotasi, mutta sosiaalisesti kömpelönä huomion saamisen yritykset voivat olla mitä tahansa. Kuten mainitsemiasi mauttomia kuvia, sinun säikyttämistä, yms.
Eli sinun on alettava suhtautua häneen kylmän asiallisesti ja lopetettava kaikki rupattelu ja viestittely.
Näin toimitaan!
Ao
Nyt taitaa mennä vähän yli, mies tuskin on ihastunut sinuun vaan enemminkin pitää seurastasi tai luonteestasi.
Hänellä tuskin on paloajaak kavereita ja hän näkee sinut sellaisena, rakkauden kanssa sillä ei ole tekemistä. Hän haluaa että sinulla on kaikki hyvin, ota se siis niin äläkä jonain muuna.
M35
Hah, ignooraaminen miehelle tarkoittaa sitä että pitää yrittää kahta kauheammin.
Ei miesinsinöörit jättäneet kuumatkaakaan tekemättä siksi, että joku piti sitä mahdottomana.
nui nui nui