Kumpi yhdistyy mielessäsi enemmän älykkyyteen, positiivinen vai negatiivinen ajattelu?
Kommentit (21)
Positiivinen. Nega ajattelu on helppoa ja joka jamppa osaasen, senkun haukkuu ja valittaa.
Poditiivisen pitää taas nähdä vaivaa enemmän.
Olen itse positiivinen ja yritän aina innostaa ja kannustaa muita. Työelämässä ainakin miesvaltaisissa organisaatioissa kuitenkin ajatellaan että negatiivisuus on ”kriittistä älykkyyttä” ja siksi ukot teilaa kilpaa toistensa iseoita. Ollaan ”älyllisen kriittisiä” siis.
Positiivisena saa olla aika yksin. Mutta alaiset tykkää kannustavasta pomosta! Johtamistaitojen ansiosta olenkin edennyt jo melko ”isoksi” johtajaksi.
Psitiivinen. Postiivisempi ihminen näkee mahdollisuuden tai mahdollisuuksia siinä tai niissä asioissa, joissa negatiivisempi ei kykene tai pysty näkemään mahd. yhtään mitään.
Positiivinen, progressiivinen ja aikaansaava, mutta toisaalta se negatiivisuuskin täytyy osata käsitellä ja parhaimmillaan siitäkin osata saada voimaa.
Yhdistän negatiivisuuden paljoon ajatteluun ja positiivisuuden vähään ajatteluun. Yhdistän paljon ajattelun älykkyyteen ja vähän ajattelun tyhmyyteen.
Tietysti älykäs voi olla positiivinenkin, mutta yhdistän siihen enemmän negatiivisuuden. Älykäs ehkä osaa hallita sitäkin ajattelua niin, että hyötyy lopulta. Positiivisuus hyödyttää usein tyhmääkin.
Viisauteen liittyy kyky nähdä asiat molemmista näkökulmista.
Hmm. Jos mietin itse tuntemiani älykkäinä pitämiäni ihmisiä, niin suurin osa ainakin tuntee ajoittain ns. maailmantuskaa, sellaista jonkinalista yleistä tuskaa siitä millaista elämä, yhteiskunta, nykymaailma tms on.
Toisaalta suurin osa näistä älykkäistä eivät suhtaudu oman elämän vastoinkäymisiin erityisen negatiivisesti vaan ottavat ne aika tyynesti. Esim. kun eräs älykäs tuttuni kertoi syövästä joka hänellä oli diagnosoitu, niin totesin että voi kamala, et varmaan osannut sellaista odottaa kun olet aina ollut hoikka, syönyt hyvin, liikkunut paljon. Hän katsoi minua tyynesti ja sanoi että osasin, minä olen aina tiennyt sen että maailma ei ole oikeudenmukainen eikä se ole sen ihmeellisempää että minuun tuli syöpä kuin keneenkään muuhunkaan. Jatkoi puhetta vielä siitä miten meressä monistä eliöistä vain yksi tuhansista jatkaa hengissä edes aikuisikään ja totesi, että niin, tällainen tämä maailma on eikä se häntä yllätä.
Kriittinen ajattelu ja perustyytyväisyys. Kun on selvillä uhista, osaa niihin varautua. Ongelmana on itseäni tyhmemmät sekä omasta mielestään positiiviset ihmiset, jotka olettavat, että olen negatiivinen, kun mainitsen esim. jostain maailmalla käynnissä olevasta katastrofista, josta olen saanut lisää tietoa. Toimintavalmius on positiivisuutta ei ongelmien kieltäminen!
Joku mainitsi kriittisyyden, se on älykkyyttä. Voi tuntua negatiiviselta ajattelulta (siis kriittisyys) mutta se on tervettä ajattelua. Positiivinen yläpilvihattaroissa leijuminen on typerää, sen taakse voi kätkeytyä ja ummistaa silmänsä todellisilta ongelmilta. Nämä "positiivarit" voivat olla raivostuttavia esim. työelämässä, kun mitään negatiivista asiaa ei saa tuoda esiin. Pomoni on tälläinen höttölä, joka haluaa kuulla vaan hyvää ja positiivista. Negatiiviset narisijat ja valittajat ovat sitten ihan oma ryhmänsä, rasittavia hekin.
Positiivinen tietenki, negatiivisuudesta ei ole mitään hyötyä.
Älykkyys tarkoittaa yleensä samalla hyvää mielikuvitusta. Kun näkee ympärillaan jatkuvasti uusia mahdollisuuksia ja ideoita on vaikea olla pessimistinen.
Sitten älykkäät yleensä menestyy elämässää hyvin. Niin taloudellisesti kuin muillakin tavoilla. Eiköhän sekin edesauta positiivista ajattelua. Kun menee elämässä hyvin on helppo olla hyvällä tuulella.
Vierailija kirjoitti:
Positiivinen tietenki, negatiivisuudesta ei ole mitään hyötyä.
Negatiivisuus on usein realismia.
Suhtautuminen negatiivisesti tarkoittaa usein samaa kuin kriittisyys. Ja ihmisen toimintaan globaalilla tasolla älykäs ihminen suhtautuu kriittisesti. Parempi suhtautua "kehitykseen" kriittisesti ja elää säästöliekillä kuin olla innovoimassa kaikenlaisia uusia teknologisia kyhäelmiä, jotka lopultakin vain lyhentävät maapallon ja ihmiskunnan jäljellä olevaa elinaikaa.
No usein esimerkiksi downit ovat positiivisia ja iloisia. Ja älykkäillä on tutkitusti enemmän masennustaipumusta. Päättelee siitä.
tuomiopäivän trumpetti kirjoitti:
Suhtautuminen negatiivisesti tarkoittaa usein samaa kuin kriittisyys. Ja ihmisen toimintaan globaalilla tasolla älykäs ihminen suhtautuu kriittisesti. Parempi suhtautua "kehitykseen" kriittisesti ja elää säästöliekillä kuin olla innovoimassa kaikenlaisia uusia teknologisia kyhäelmiä, jotka lopultakin vain lyhentävät maapallon ja ihmiskunnan jäljellä olevaa elinaikaa.
Niistä yleensä maksetaan hyvin.
Juha Sipilä ja sote on hyvä esimerkki positiivisesta ajattelusta. Hyvä tulee vaikka väärin toimitaan.
Realistinen ajattelu on merkki älykkyydestä. Ei positiivinen tai negatiivinen.
Realistiseen ajatteluun. Yltiönegatiivinen ja yltiöpositiivinen ajattelu ovat mielestäni molemmat vaarallisia. Älykäs ihminen kykenee tarkastelemaan asiaa monelta kantilta tunteistaan riippumatta.
Ehdottomasti positiivinen. Tympii monien ihmisten nariseva pessimismi ja sen pitäminen viisautena.