Moni on "köyhä" koska ei osaa käyttää rahaa
Itselläni on kaveripiirissä useita tällaisia. Valitetaan jatkuvasti köyhyyttä ja rahanpuutetta, kuinka ei ole varaa matkusteluun, eikä bussilippuun.
Samat ihmiset tuhlaavat jatkuvasti rahaa todella huolimattomasti milloin mihinkin. Eräs köyhyysvalittaja esimerkiksi ostaa ainoastaan laatutuotteita. Kaikki keittiön laitteet useiden sadan euron hintaisia, koska ei voi sietää kuulemma halpoja ja huonoja. Hän myös ostaa merkkivaatteita samasta syystä. Käy aina kun huvittaa buffeteissa ja ulkona syömässä. Ostelee hetken mielijohteesta kenkiä sun muita. Jääkaappi täynnä kalliita ruokia. Sitten jatkuva narina köyhyydestä, kuinka ei ole varaa tehdä mitään kun on niin köyhä. Aaaargh.
En tunne tippaakaan sympatiaa tällaisia "köyhiä" kohtaan, joilla tämä varattomuus johtuu ainoastaan huonosta elämänhallinnasta ja taloustaidoista.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on kaveripiirissä useita tällaisia. Valitetaan jatkuvasti köyhyyttä ja rahanpuutetta, kuinka ei ole varaa matkusteluun, eikä bussilippuun.
Samat ihmiset tuhlaavat jatkuvasti rahaa todella huolimattomasti milloin mihinkin. Eräs köyhyysvalittaja esimerkiksi ostaa ainoastaan laatutuotteita. Kaikki keittiön laitteet useiden sadan euron hintaisia, koska ei voi sietää kuulemma halpoja ja huonoja. Hän myös ostaa merkkivaatteita samasta syystä. Käy aina kun huvittaa buffeteissa ja ulkona syömässä. Ostelee hetken mielijohteesta kenkiä sun muita. Jääkaappi täynnä kalliita ruokia. Sitten jatkuva narina köyhyydestä, kuinka ei ole varaa tehdä mitään kun on niin köyhä. Aaaargh.
En tunne tippaakaan sympatiaa tällaisia "köyhiä" kohtaan, joilla tämä varattomuus johtuu ainoastaan huonosta elämänhallinnasta ja taloustaidoista.
Kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää:
Olen saanut ttt:a pitkään, mutta minulla ja lapsillani on merkkivaatteita ja kenkiä (ostettu Uffilta, kirppareilta, Fidasta tai saatu sukulaisilta ja Hopesta).
Meillä on hieno mehupuristin + tehosekoitin (ystävä vaihtoi uusiin ja antoi kaapissaan lojuneet vanhat meille) ja iso tv (vaarilta saatu kun hän vaihtoi uuteen).
Jääkaappiin ostan joskus "herkkuja", ettei lasten kaverit pitäisi meitä rutiköyhinä. Nämä herkut, kuten jacky-makupalat kerran kk, ilahduttavat aina, samoin kuin kunnon parmesan-juusto jääkaapissa. Pelastusarmeijan ruoka-avusta saa joskus tuotteita, joihin ei olisi ikipäivänä varaa.
Ostin kesällä pellegrino-vesipullon, jota täytän kraanavedellä (on kaunis pullo).
Esimerkkejä on monia. Älkää tuomitko.
Olkaa kiitollisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ap.neuvoisi minua toimimaan seuraavassa tilanteessa nyt järkevästi? Tulotasoni romahtaa nyt opiskelujen vuoksi ( ja säästöt menivät mm.vesivahinkoon jota vakuutus ei korvannut). onko kallista määräaikaista ns.turhuutta ( maksutv mm)mahdollista irtisanoa kesken määräaikaisuuden.
Opiskelu ei varmaan tullut yllätyksenä? Olisit säästänyt töissä ollessa kun opintokuvio selveni. Miksi otit maksu-tv:n? Taas näitä jotka ei ajattele seuraavaa viikkoa pidemmälle...
Ihan vaan ohiksena. Mitä hyötyä on neuvoista tyyliin "olisit tehnyt sitä tai ei varmaan tullut yllätyksenä..." Siis jälkiviisaus. Jos kerta röyhistelee sillä, että on aivan erinomainen taloustieteilijä niin silloin pitäisi olla hyvät neuvot valmiina tilanteessa kuin tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä tyypit tosissaan samalla valittavat köyhyyttä niin onhan se enemmän kuin typerää. Mutta itse olen vähän samanlainen "köyhä" ja kerron rahattomuudesta, jos pyydetään jonnekin, johon itselläni ei varaa ole. En siis kuitenkaan "muuten vain" valittele rahattomuutta. Jos kaveri kysyy esim. festareille niin voin vastata ettei ole rahaa. Sitten tästä voi alkaa kaverin marina "miten sulla sitten siihen ja siihen on ollut varaa."
Ehkäpä siitä syystä nimenomaan esim. festareille tai jonnekin muualle ei ole varaa, koska ne vähät rahat laitan niihin, joita itse arvostan vielä enemmän. Esim. yhdessä kohtaa tein freelancerina töitä kotona ja ihan oman mielenterveyden takia koin tarpeelliseksi käydä melkein päivittäin kodin ulkopuolella lounaalla, jotta tulisi poistuttua kotoa. Tai sitten yhdessä vaiheessa oli säästöt tulevalle matkalle ja tämän takia ei ollut varaa tehdä mitään muuta kovin kallista puuhaa. Tästäkin sain ihmettelyjä" Aijaa, miten sulla sitten matkalle on varaa lähteä, tosi rahaton oletkin. "
Ehkä jos ihmiset tajuaisivat, että ihmiset käyttävät rahaa niihin, jotka kokevat itselleen merkityksellisiksi. Voi olla, että mulla ei ole varaa lähteä festareille, vaikka edellisellä viikolla olenkin ollut useammassa tapahtumassa, ehkä juuri siitä syystä.
Hieno kirjoitus :)
Ap, ehkä onkin niin etteivät mainitsemasi "köyhät" halua tehdä asioita kanssasi ja siksi aina "rahat lopussa", eikä rahaa bussimaksuun tai lounaaseen, kun otat yhteyttä...?
Me saamme tosiaan iloa eri asioita.
Miksi pitäisi lainkaan sekaantua toisten raha-asioihin? Varsinkaan ns. ystävien. Ihme juttu. Kunnioitusta kannattaisi ehkä opetella - ja suvaitsevaisuutta myös!
Ap,
Millä perusteella kutsut ystäviäsi lainausmerkeissä "köyhiksi"?
Kiinnostaisi tietää.
Ihminen joka valittaa köyhyyttään ja hänellä on varaa ottaa köyhyyteen useampi lemmikki, ei ole köyhä. Köyhyyden valittelu on vain tapa saada sääliä ja almuja muilta.
Näin eräs tuttavani käyttäytyy.
No kerro mitenkä käyttäisit nämä tulot: 440€ työttömyysrahaa, aktiivimallin takia pienennetty, 240€ asumistuki. Menot on 540€ vuokra, 50€ puhelinlasku. Mitenkä saat rahan riittämään koko kuukaudelle?
Vierailija kirjoitti:
Niin, köyhällä ole varaa ostaa huonoa.
Tämä totta.
Aloittaja on osin ihan oikeassa. Suurelle osalle näistä köyhistä olisi taloustaidon opettelu ja rahankäytön suunnittelu paikallaan. Itsekin keskituloisena budjetoin tarkasti talouden juoksevat kulut, eikä tosiaan käydä missään pizzerioissa, jos on ollut paljon kuluja ko. kuussa. Joka palkasta on myös saatava pieni siivu, edes muutama kymppi säästöön ja sijoituksiin. Ja säästöön menevä osuus laitetaan heti sivuun, kun rahaa tulee. Olen itse kantapään kautta oppinut, kun olin hyvin huoleton rahan kanssa reilusti yli kolmekymppiseksi. Monille joulukin tulee joka vuosi ihan yllätyksenä, ja joulukuun ekalla viikolla aletaan itkeä ettei ole varaa ostaa lahjoja eikä ruokia, sen sijaan että oltaisiin suunniteltu sitä joulua ja mahdollisia tosi tarpeeseen tulevia lahjoja jo vuoden varrella. Mä olen kokopäivätyössä enkä todellakaan osta pitkin vuotta mitään kallista. Vähän arvokkaammat tulee lapsille pukinkontissa. Pojan puhelin ollut jo kuukausia vähän rikki, ja nyt saa jouluksi uuden. Eikä millään osamaksulla, vaan olen säästänyt joululahjoja varten pienen siivun joka palkasta...
Vierailija kirjoitti:
No kerro mitenkä käyttäisit nämä tulot: 440€ työttömyysrahaa, aktiivimallin takia pienennetty, 240€ asumistuki. Menot on 540€ vuokra, 50€ puhelinlasku. Mitenkä saat rahan riittämään koko kuukaudelle?
Oletko koskaan harkinnut hakevasi Kelasta perustoimeentulotukea? Olen ollut työttömänä sairauden takia ja oikeutettu tähän viimeisimpään tuki muotoon. Kysy apua kelasta!
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on osin ihan oikeassa. Suurelle osalle näistä köyhistä olisi taloustaidon opettelu ja rahankäytön suunnittelu paikallaan. Itsekin keskituloisena budjetoin tarkasti talouden juoksevat kulut, eikä tosiaan käydä missään pizzerioissa, jos on ollut paljon kuluja ko. kuussa. Joka palkasta on myös saatava pieni siivu, edes muutama kymppi säästöön ja sijoituksiin. Ja säästöön menevä osuus laitetaan heti sivuun, kun rahaa tulee. Olen itse kantapään kautta oppinut, kun olin hyvin huoleton rahan kanssa reilusti yli kolmekymppiseksi. Monille joulukin tulee joka vuosi ihan yllätyksenä, ja joulukuun ekalla viikolla aletaan itkeä ettei ole varaa ostaa lahjoja eikä ruokia, sen sijaan että oltaisiin suunniteltu sitä joulua ja mahdollisia tosi tarpeeseen tulevia lahjoja jo vuoden varrella. Mä olen kokopäivätyössä enkä todellakaan osta pitkin vuotta mitään kallista. Vähän arvokkaammat tulee lapsille pukinkontissa. Pojan puhelin ollut jo kuukausia vähän rikki, ja nyt saa jouluksi uuden. Eikä millään osamaksulla, vaan olen säästänyt joululahjoja varten pienen siivun joka palkasta...
Toimeentulotuesta ei pysty säästämään mitään. Siihen tarvitaan kyllä aikamoisia kurssituksia...
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka valittaa köyhyyttään ja hänellä on varaa ottaa köyhyyteen useampi lemmikki, ei ole köyhä. Köyhyyden valittelu on vain tapa saada sääliä ja almuja muilta.
Näin eräs tuttavani käyttäytyy.
Lemmikit ovat "köyhien" parhaita ystäviä. Ne eivät tuomitse, eivätkä kiusaa ja hauku.
Köyhyys on erittäin suhteellista. Ensinnäkin köyhyysraja on huono käsite, koska tulot kertovat kovin vähän. Esim. 1000 euron tuloilla ihminen voi olla:
- opiskelija, joka varmasti työllistyy valmistuttuaan (vaikkapa lääkäri)
- vapaaehtoisesti osa-aikatyössä, perintöjä (esim. velaton asunto)
- hyvin toimeentuleva ja asua kivalla alueella, koska puolisolla rahaa
- eläkeläinen, jolla on velaton asunto ja säästöjä
Tiedän ihmisiä, joilla on samat tulot ja omaisuudet ja silti tosiallisessa vauraudessa valtava ero. Esim. pienituloinen tuttavaperhe, jotka ovat saaneet valtavasti säästöön, koska eivät tuhlaa, metsästävät ja kalastavat, jne. Riistalle ja kantarellikastikkeelle ei tule paljoa hintaa, mutta se on melko ylellistä ruokaa.
Päinvastainen esimerkki on ex-työkaveri, jolla oli ihan ok tulot, mutta peliriippuvuus.
Kyse ei ole v*ttuilusta, jos toteaa sen, ettei köyhyys johdu ainakaan pelkästään pienistä tuloista. Eikö ole ihan hyvä myöntää se tosiasia, että rahalla ei ratkaista kaikkia ongelmia? Tietysti pitää huolehtia siitä, että esim. vanhukset ja sairastuneet tulevat toimeen, mutta useimmiten juuri he eivät ole niitä joilla on suurimmat ongelmat. Päihdeongelmat, velkaantuminen, pikavipit, peliriippuvuus aiheuttaa paljon enemmän ongelmia kuin pienet tulot.
Vierailija kirjoitti:
Ap, aina se saitailu ei ole järkevää, varsinkaan jos hankkii työkaluja, joita käyttää paljon ja joiden haluaa kestävän vuosikymmeniä. Halpaa saa olla vaihtamassa muutaman vuoden välein, jopa tiheämmin.
Ja joka tapauksessa jokaisella on oikeus valittaa rahanpuutetta, vaikka se olisikin omien valintojen seurausta. Oletko sitä paitsi edes satavarma, että nuo valittavat köyhyttä vai ainoastaan rahanpuutetta?
Minäkin saatan valittaa, että nyt ei ole varaa X:ään, koska olen satsannut viimeaikoina y:hyn. En minä väitä olevani KÖYHÄ, vaan sanon vain, että rahani ovat sillä hetkellä loppu.[/quot
e]Ap,
Juuri näin.
Näillä tuttavillasi on vain välillä rahat loppu.
Ei kukaan köyhyysrajan yläpuolella voi tosissaan kutsua itseään köyhäksi. Tämä on vitsi.
Voit käydä Hurstin leipäjonossa katsomassa köyhyyden kasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Tuo leikkaus on oma vikasi. Miksi siis valitat?
Suomessa on enenevissä määrin ihmisiä jotka on köyhiä huonon tai olemattoman elämänhallinan takia. Lisäksi tunne köyhyydestä lisääntyy koska ihmiset kokee heillä olevan oikeus todella korkeaan elintasoon vaikka omat rahat siihen ei riittäisikään.
Oikeasti köyhiä Suomessa ovat vain ne, jotka ovat olleet pitemmän aikaa työttömänä. Sillä rahamäärällä minkä tukina käteen selviää varsin mainiosti niin kauan kun ei tarvitse tehdä mitään isompia ostoksia.
Kannatan perustuloa ja lääkkeiden ja sairaanhoitokulujen omavastuuta on ehdottomasti laskettava.
Asia on juuri niinkuin ap sanoo. Itsekin tunnen yhden tapauksen, joka asuu tuloihin nähden aivan liian kalliissa asunnossa, koska haluaa ja ei halua "mihinkään surkeaan lähiökerrostaloon". Laskuja on ulosotossa, ja päivittelee sitä että kun pitäisi nyt taas hankkia lapsille uudet puhelimet (vanhoissa ei mitään vikaa). Ei katso yhtään mitä ostaa kaupasta, on sellainen "ihan sama" -ihminen. On sitten omien sanojensa mukaan köyhä.
Tulot keskitasoa ja rahat loppu kun pitää ostella hetken mielijohteesta kaikenlaista. Nettikaupoista tulee viikottain paketti ja ihmetellään kun ei rahaa ole pankkitilillä.
Kaikki ap:n kaltaiset na*sit, kuolkaa syöpään!
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on erittäin suhteellista. Ensinnäkin köyhyysraja on huono käsite, koska tulot kertovat kovin vähän. Esim. 1000 euron tuloilla ihminen voi olla:
- opiskelija, joka varmasti työllistyy valmistuttuaan (vaikkapa lääkäri)- vapaaehtoisesti osa-aikatyössä, perintöjä (esim. velaton asunto)
- hyvin toimeentuleva ja asua kivalla alueella, koska puolisolla rahaa
- eläkeläinen, jolla on velaton asunto ja säästöjä
Tiedän ihmisiä, joilla on samat tulot ja omaisuudet ja silti tosiallisessa vauraudessa valtava ero. Esim. pienituloinen tuttavaperhe, jotka ovat saaneet valtavasti säästöön, koska eivät tuhlaa, metsästävät ja kalastavat, jne. Riistalle ja kantarellikastikkeelle ei tule paljoa hintaa, mutta se on melko ylellistä ruokaa.
Päinvastainen esimerkki on ex-työkaveri, jolla oli ihan ok tulot, mutta peliriippuvuus.
Kyse ei ole v*ttuilusta, jos toteaa sen, ettei köyhyys johdu ainakaan pelkästään pienistä tuloista. Eikö ole ihan hyvä myöntää se tosiasia, että rahalla ei ratkaista kaikkia ongelmia? Tietysti pitää huolehtia siitä, että esim. vanhukset ja sairastuneet tulevat toimeen, mutta useimmiten juuri he eivät ole niitä joilla on suurimmat ongelmat. Päihdeongelmat, velkaantuminen, pikavipit, peliriippuvuus aiheuttaa paljon enemmän ongelmia kuin pienet tulot.
Tämä on hyvin totta. Meillä esim. kahden hengen tulot 2000-2200 e ja vuokra vajaa 900 e. Taulukoiden mukaan varsin pienituloisia, mutta pärjätään hyvin. Menot ei isot.
Parilla perheenjäsenellä taas ei sinällään sen enempää tuloja, mutta rahat ei riitä, koska menoja niin paljon.
No paria sukulaista seuranneena, on tuossa totuuden siemen. Toinen sai veikkauksesta muutamia tuhansia euroja tai jotain sellaista, en tarkkaan muista. Olin aidosti iloinen heidän puolestaan, olin itsekin antanut lasten vaatteita yms. joista sai valita sopivat sekä muuta tavaraa kun lapsi syntyi. Mutta kun tuo raha tuli, se poltteli käsissä. Osa hankituista tavaroista oli ihan tarpeellisia ja ymmärrettäviä, sekä ymmärsin, että vähän haluttaa jotain kivaakin, mitä ei muuten ostaisi. Mutta se ihmetytti, että kun rahaa oli vielä jäljellä, miettimällä mietittiin, mihin sen vielä käyttäisi, säästöön laittamisen sijaan. Eivät kuitenkaan olleet toimentulotuen piirissä, eli ei ollut kyse siitä, että sen takia piti saada rahat menemään.
Toinen nuori sukulainen taas sai perintöä sievoisen summan. Siinä ajatteli, että kiva, että opiskelija saa turvattua tulevaisuutensa - häntäkin oli vähän autettu joissakin asioissa, ei meidän perheen jäsen vaan lasteni serkku. Mutta hänellä sama homma kuin ensimmäisellä, kaikki raha piti saada menemään, eikä tullut kuulonkaan, että säästäisi tulevaisuutta varten. Onneksi omat on noista oppineet, toinen kun sai pitempiaikaisen työn opintojen ohelle, hän pisti heti asp-tilin pystyyn. Toinen elää muuten vain säästeliäästi, viime kesän kesätöistä pisti säästöön, vaikka jotain hankintoja tekikin.